Решение по дело №70/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 98
Дата: 16 май 2022 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20227270700070
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

 

град Шумен, 16.05.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

         Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на осемнадесети април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                        Председател: Росица Цветкова

                                                               Членове: Снежина Чолакова

                                                                               Бистра Бойн

 

при секретаря Р.Хаджидимитрова и с участие на прокурор Р.Рачев от Окръжна прокуратура – гр. Шумен, като разгледа докладваното от административен съдия Сн.Чолакова КАНД № 70 по описа за 2022г. на Административен съд – град Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на „П.“ ЕООД, ***7033207, представлявано от Г.К.П., срещу Решение91 от 21.02.2022г. на Районен съдгр.Шумен, постановено по АНД № 2147/2021г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № 23-0001079 от 07.07.2021г., издадено от Директора на Регионална дирекцияАвтомобилна администрация“ - гр. Варна при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИА“АА“), с което на основание чл. 104, ал.7 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП) на „П.“ ЕООД, *** е наложена имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева, за нарушение на чл. 91в, т.1 от ЗАвтП.

В касационната жалба се навеждат доводи за незаконосъобразност на атакуваното решение, по същество свеждащи се до издаването му в нарушение на материалния закон и процесуалните правила по смисъла на чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК, във вр.с чл.63в от ЗАНН, като касационните основания се свеждат до необоснованост на преценката на районния съд за липса на допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени нарушения на чл.18, чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН. Твърди се също, че в санкционната разпоредба са предвидени две изпълнителни деяния, като посоченото от наказващия орган такова – «съхрани», не съответства на действителното фактическо положение, доколкото дружеството не е представило за проверка тахографските листи, във връзка с които е подведено под отговорност. По изложените съображения касационният жалбоподател обосновава извод за незаконосъобразност на съдебния акт и на потвърденото с него наказателно постановление, отправяйки искане същите да бъдат отменени. В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, не изпраща представител.

Ответната страна, ИА“ Автомобилна администрация“, РД „Автомобилна администрация- Варна, в депозиран писмен отговор излага съображения за неоснователност на оспорването, като отправя искане за оставяне в сила на атакувания съдебен акт. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, както и отправя възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на касатора. В съдебно заседание, редовно и своевременно призована, не изпраща представител.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна и отправя искане за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

С атакуваното решение Районен съд - град Шумен е потвърдил Наказателно постановление № 23-0001079 от 07.07.2021г., издадено от Директора на РД „Автомобилна администрация“ - гр. Варна при ИА“АА“, с което на основание чл. 104, ал.7 от ЗАвтП на „П.“ ЕООД, *** е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева, за нарушение на чл. 91в, т.1 от ЗАвтП.

За да достигне до този правен извод, решаващият съд е приел за установено от фактическа страна, че в резултат на извършена на 21.04.2021г. комплексна проверка на документите относно транспортната дейност на  касационния жалбоподател, осъществяващ  дейност като превозвач, притежаващ Лиценз на общността № 11527 за превоз на товари,  е констатирано, че дружеството не е съхранило наймалко една година след тяхното приключване, всички тахографски листи с информация за дейностите на водачите, използвани в аналогов тахограф марка „SIEMENS VDO“, тип 1318.2709, № 3564435, монтиран в товарен автомобил марка „М.“ от кат. N 3, с рег. № ***, за периода от 01.07.2020г. до 30.09.2020г., с което МПС са извършени превози за собствена сметка на товари, попадащи в обхвата на Регламент /ЕО /561/2006г. Тахографските листи били изискани за проверка с покана с рег. № 14-00-51-50/11.01.2021г . За посочения период били представени 4 бр. тахографски листи, като не били представени такива за 3526 километра, установено след съпоставка на представените тахографски листи с 8 броя заповеди за превоз за собствена сметка на товари и справка за технически преглед на МПС (от 08.07.2020г. до 23.07.2020г. – 1090 км и от 24.07.2020г. до 23.09.2020г. – 2436 км).. Във връзка с горните констатации, на 21.04.2021 г., в присъствието на представител на дружеството, бил съставен АУАН, като актосъставителят описал констатациите и квалифицирал нарушението като такова по чл.91в, т.1 от ЗАвтП. Актът бил предявен на представителя на дружеството и подписан от него, с отразено възражение: „Има представени обяснения“. Писмени възражения не били депозирани в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. Въз основа на така съставения АУАН било издадено и процесното НП, с което на касатора била наложена имуществена санкция на основание чл.104, ал.7 от ЗАвтП, в размер на 2000 лева.

Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът е приел, че както при съставяне на АУАН, така и при издаване на НП, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, ограничаващи правото на защита на санкционираното лице. По съществото на спора предходната съдебна инстанция е приела, че деятелността си санкционираният правен субект е осъществил административнонаказателния състав, регламентиран в приложената от наказващия орган разпоредба на чл.104, ал.7 от ЗАвтП, като наложеното наказание е определено при съблюдаване на изискванията на чл.27 от ЗАНН.

         Доводите на решаващия съд се споделят изцяло от касационната инстанция, поради което не следва да бъдат преповтаряни и на основание чл.221, ал.2 от АПК настоящото решение препраща към мотивите на първоинстанционното решение. 

         За изчерпателност следва да се отбележи, както е констатирал и решаващият съд, че, видно от приложените по делото АУАН и НП, противно на твърдяното в касационната жалба, е посочена конкретна дата на нарушението, а именно датата на неговото установяване - 21.04.2021 г. Изпълнителното деяние се изразява в несъхраняване на тахографските листи за срок от 365 дни след тяхното издаване. В случая са посочени датите, на които е следвало да са издадени въпросните тахографски листи, което е достатъчно, за да се установи, че към датата на извършване на проверката, описана в АУАН и НП и приета за дата на извършване на нарушението, превозвачът все още е имал задължение да ги съхранява, респективно като не го е сторил, към тази дата е реализирал вмененото му неизпълнение на административно задължение. Неоснователна е и тезата, че наказващият орган не е посочил относимото за казуса изпълнително деяние, алтернативно предвидено  в санкционната норма, доколкото е приел, че дружеството е обвинено в това, че „не е съхранило“ описаните тахографски листи, а не за това, че „не е представило“ такива за проверка на контролните органи. По делото не са събрани доказателства, от които да е видно, че дружеството разполага с тахографски листи за превозите през периодите, за които наказващият орган е приел, че не се съхраняват такива, което е в подкрепа на извода, че последното не притежава тахографски листи за тези периоди. С оглед на това правилно актосъставителят, а впоследствие и наказващият орган са приели, че дружеството „не съхранява“ въпросните тахографски листи, като по този начин не са допуснали нарушение на административнопроизводствените правила, нито на материалния закон. Не е налице и нарушение на разпоредбата на чл.18 от ЗАНН, доколкото възведеното обвинение, макар и да се отнася за тахографски листи за два периода, е за нарушение, осъществено чрез едно изпълнително деяние, реализирано под формата на бездействие. Неоснователна е и тезата, че не става ясно в какво качество е санкционирано оспорващото дружество, предвид непосочване в АУАН и НП дали се наказва в качеството му на „лицензиран превозвач“ или в качеството му на „ръководител на лицето, извършващо превоз за собствена сметка“. Съгласно § 1, т.5 от ДР на ЗАвтП, "превозвач" е всяко физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и товари с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел. В случая дружеството е наказано в качеството му на лице, притежаващо лиценз за превоз на товари, поради което няма съмнение, че е санкционирано в качеството му на превозвач по смисъла, вложен в чл.104, ал.7 от ЗАвтП.

         Настоящата касационна инстанция приема, че районният съд е достигнал до правилно установена фактическа обстановка въз основа на събраните пред него доказателства. Съдът е изложил подробни мотиви, като е обсъдил доказателствата както поотделно, така и в тяхната съвкупност и въз основа на този анализ е достигнал до правилен и законосъобразен правен извод. Тези изводи се споделят изцяло от настоящата касационна инстанция. 

         От така установеното фактическо и правно положение съдът приема, че обжалваното решение на РС - град Шумен е законосъобразно и обосновано, а касационната жалба е неоснователна. Решението е постановено при правилно установена фактическа обстановка и при правилно направени правни изводи по отношение приложението на закона, без да са допуснати нарушения на съдопроизводствените правила, поради което следва да се остави в сила.

         С оглед изхода на спора, съдът намира за основателно направеното от ответната страна искане да й бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция. По правилата на чл.63д, ал.4 от ЗАНН и чл.37 от Закона за правната помощ, юрисконсултско възнаграждение се дължи, ако органът е бил защитаван от юрисконсулт или друг служител с юридическо образование. В настоящия случай пред касационната инстанция ответната страна е представила Отговор на касационна жалба с рег.№ 4243/30.03.2022г., изготвен от младши експерт в отдел „Контрол“ към РД“АА“, гр.Варна, като към същия са приложени съответно пълномощно и доказателства, че се касае за лице с юридическо образование и юридическа правоспособност, поради което са налице цитираните по-горе нормативни предпоставки за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. С оглед на това касаторът следва да бъде осъден да заплати на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ - град София юрисконсултско възнаграждение в размер на 80.00 лв.  

         Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :

 

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 91/21.02.2022 г., постановено по АНД №2147/2021 г. по описа на Районен съд - град Шумен.

ОСЪЖДА П.“ ЕООД, ***7033207, представлявано от Г.К.П., да заплати на Изпълнителна агенцияАвтомобилна администрация“, гр. София, сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.

         Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                         2.

ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 16.05.2022г.