Решение по дело №218/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 958
Дата: 10 юни 2020 г. (в сила от 13 януари 2021 г.)
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20207180700218
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 958/10.6.2020г.

 

Град Пловдив, 10.06.2020 година

 

           

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в открито заседание на тринадесети май две хиляди и двадесета година, в състав:

Административен съдия: Анелия Харитева

при секретар Севделина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 218 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.67, ал.3 от Закона за защита на растенията.

Образувано е по жалба на „ОАК – интерагро – България“ ЕООД против заповед  № РД11-2639 от 17.12.2019 г. на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), с която се отнема разрешение № 01457-ПРЗ-2 от 20.12.2018 г. за разрешаване пускането на пазара и употребата на продукт за растителна защита, разрешен със заповед № РД11-2024 от 20.10.2016 г. на изпълнителния директор на БАБХ за паралелна търговия на територията на Република България, и се отписва от публичния регистър на БАБХ продукт за растителна защита АКТАРА 25 ВГ НОВ, с активно вещество – тиаметоксам 250 г/кг, и притежател на разрешението – „ОАК – интерагро – България“ ЕООД.

Според дружеството-жалбоподател оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като противоречи на българското и европейското законодателство. Твърди се, че дружеството не е уведомено за започналата процедура и че решението на Съвета за растителна защита не е взето с необходимото мнозинство. Иска се отмяна на оспорената заповед.

Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли тя да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана по съображения, изложени в депозираните на 27.05.2020 г. писмени бележки. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Пловдив в настоящия си състав намира, че жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК и от лице с правен интерес, адресат на оспорената заповед, която е неблагоприятна за оспорващото лице предвид отнемането на правото да търгува с определен продукт за растителна защита. Жалбата е срещу заповед по чл.67, ал.6 ЗЗР за отнемане на разрешение за пускане на пазара и употреба за паралелна търговия на продукт за растителна защита, която представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 АПК и подлежи на обжалване по реда на АПК съгласно чл.67, ал.3 ЗЗР, т.е., приложимо е правилото на чл.133, ал.1 АПК при определяне на местната подсъдност. Т.е., неправилно е застъпеното в съдебното заседание становище на процесуалния представител на дружеството-жалбоподател, че оспорената заповед представлява общ административен акт. Предвид изложеното дотук жалбата е допустима, но разгледана по същество тя е неоснователна поради следните съображения:

Административното производство по издаване на оспорената заповед е започнало, след като с писмо от 07.05.2019 г. (л.130 от адм. д. № 218/2020 на АССГ) „Сиджента България“ ЕООД е уведомило зам.-изпълнителния директор на БАБХ, че дружеството желае да бъде прекратено разрешението на продукт за растителна защита АКТАРА 25 ВГ (разрешение № 01044-ПРЗ от 16.05.2015 г., издание 4 от 15.10.2018 г.) поради това, че нотификаторът на активното вещество Синджента не поддържа одобрението на активното вещество тиаметоксам в ЕС.

На заседание на Съвета по продукти за растителна защита (СПРЗ), проведено на 28.05.2019 г. (протокол – л.120-121 от адм. д. № 218/2020 на АССГ), е разгледано предложението за прекратяване/отнемане на разрешението за пускане на пазара и употреба на продукт за растителна защита АКТАРА 25 ВГ с активното вещество тиаметоксам, инсектицид, на „Синджента България“ ЕООД, и взето решение да се предложи прекратяване на разрешението за пускането на пазара и употребата на продукта АКТАРА 25 ВГ на основание чл.67 ЗЗР.

Въз основа на решението на СПЗР и предложението на зам.-изпълнителния директор на БАБХ (л.102-104 от адм. д. № 218/2020 на АССГ) със заповед № РД11-1226 от 27.06.2019 г. на изпълнителния директор на БАБХ (л.96-97 от адм. д. № 218/2020 на АССГ) е наредено прекратяването на разрешение № 01044-ПРЗ, издание 4/15.10.2018 г. и е отписан от публичния регистър на БАБХ препарат за растителна защита АКТАРА 25 ВГ, съдържащ активното  вещество тиаметоксам – 250 г/кг, прекратена е процедурата по подновяване на разрешение № 01044-ПРЗ, издание 4/15.10.2018 г., за което дружеството-жалбоподател е било уведомено с писмо от 30.08.2019 г. (л.53-59 от адм. д. № 218/2020 на АССГ), в качеството на притежател на разрешение за пускане на пазара и употребата на продукт за растителна защита за паралелна търговия № 01457-ПРЗ от 17.11.2016 г., издание 2 от 20.12.2018 г. (л.60 от адм. д. № 218/2020 на АССГ), издадено въз основа на решение на СПРЗ от 30.09.2016 г. (протокол – л.91 от адм. д. № 218/2020 на АССГ).

Видно от приложената административна преписка, разрешение за пускане на пазара и употребата на продукт за растителна защита за паралелна търговия № 01457-ПРЗ от 17.11.2016 г., издание 2 от 20.12.2018 г., е основано на факта, че извършената физико-химична експертиза е установила, че продуктът АКТАРА 25 ВГ с активно вещество тиаметоксам е разрешен в България, а АКТАРА 25 ВГ НОВ е разрешен в Полша и са идентични, съответно на база на извършената оценка съгласно чл.52 от Регламент 1107/2009 и САНКО/10524/2012 от 31.05.2012 г. – вер.4, препарат за растителна защита АКТАРА 25 ВГ НОВ от държава-членка по произход Полша може да се счита за идентичен на референтния препарат за растителна защита АКТАРА 25 ВГ, разрешен в България. 

Относно идентичността на двата продукта в административната преписка се съдържа декларация за идентичност (л.76 от адм. д. № 218/2020 на АССГ) и декларация за снабдяване (л.77 от адм. д. № 218/2020 на АССГ), подадени от управителя на „ОАК – интерагро – България“ ЕООД при подаване на заявлението за разрешаване на продукта АКТАРА 25 ВГ НОВ (заявление от 12.01.2016 г. – л.71-75 от адм. д. № 218/2020 на АССГ). Т.е., именно представляващият дружеството-жалбоподател е декларирал, че двата продукта АКТАРА 25 ВГ на фирмата „Синджента България“ ЕООД и АКТАРА 25 ВГ НОВ, внос от Полша, са идентични продукти, без изменение в неговия състав, т.е., с еднакъв химичен състав.

С решение от заседание на Съвета по продукти за растителна защита (СПРЗ) от 17.09.2019 г., точка 8, се предлага отнемане на разрешението за пускане на пазара и употребата на продукта АКТАРА 25 ВГ НОВ – разрешен за паралелна търговия на територията на Република България. В протокола от заседанието е отбелязано, че на него са присъствали 12 членове на съвета и гласуването е, както следва: за – мнозинство, против – няма, въздържали се – няма.

Въз основа на решението на СПРЗ от 17.09.2019 г. е направено предложение за отнемане на разрешението (л.13 от адм. д. № 218/2020 г. на АССГ) до изпълнителния директор на БАБХ, който със заповед  № РД11-2639 от 17.12.2019 г. – предмет на настоящото съдебно производство – е отнел разрешение № 01457-ПРЗ-2 от 20.12.2018 г.

Представените в хода на съдебното производство писмени доказателства не са нови, те са част от административната преписка по издаване на оспорената заповед и установяват уведомяването на дружеството за издадените заповеди № РД11-2639 от 17.09.2019 г. и № РД11-1226 от 27.06.2019 г. на изпълнителния директор на БАБХ.

При тези факти съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна и не са налице основания за нейната отмяна.

Противно на застъпеното в жалбата становище, оспорената заповед е издадена от компетентния съгласно чл.67, ал.2 ЗЗР орган – изпълнителния директор на БАБХ, и в предвидената от закона форма на писмена заповед, в която в достатъчна степен подробно, ясно и конкретно са посочени фактическите и правните основания за нейното издаване. 

Неоснователни са възраженията на дружеството-жалбоподател във връзка с решението на СПРЗ. Съветът е колективен, постоянно действащ консултативен орган по въпросите, свързани с продукти за растителна защита, към изпълнителния директор на БАБХ. Съгласно чл.3, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Съвета по продуктите за растителна защита (ПОДСПРЗ) по предложение на изпълнителния директор на БАБХ министърът на земеделието и храните определя със заповед състава на СПРЗ. Съответно със заповед № РД-12-1 от 13.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните е определен съставът на съвета, изменен със заповеди № РД-12-9 от 02.08.2017 г., № РД-12-12 от 19.10.2017 г. и № РД-12-2 от 08.03.2019 г. Видно от протокола от заседанието на 17.09.2019 г. и списъка към него, са присъствали 12 от 15-те членове на съвета, като всичките присъствали 12 членове са гласували „за“ решението да бъде отнето разрешението на дружеството-жалбоподател. Т.е., противно на развитите в жалбата възражения, на заседанието са присъствали повече от 2/3 от членовете на съвета, които са гласували еднакво, т.е., спазени са изискванията на чл.11, ал.1 и ал.3 ПОДСПРЗ, т.е., неоснователно и недоказано е възражението за липса на кворум и на необходимо мнозинство при вземане на решението от СПРЗ.

Не отговаря на истината твърдението, че заповед № РД11-1226 от 27.06.2019 г. не е съобщена на дружеството. С писмо от 30.08.2019 г. (л.53-59 от адм. д. № 218/2020 на АССГ), изпратено два пъти по електронна поща, дружеството е уведомено за издадената заповед № РД11-1226 от 27.06.2019 г., с която е прекратено разрешението на „Синджента България“ ЕООД за пускане на пазара и употреба на продукта за растителна защита АКТАРА 25 ВГ, и за започнало производство за отнемане на разрешението на „ОАК – интерагро – България“ ЕООД за пускане на пазара и употреба за паралелна търговия на продукта за растителна защита АКТАРА 25 ВГ НОВ. Макар че „ОАК – интерагро – България“ ЕООД не е адресат, не е трета заинтересована страна (както се твърди в жалбата) и няма правен интерес от обжалване на тази заповед, която подлежи на самостоятелен съдебен контрол за законосъобразност и поради което направените в тази насока възражения са неотносими към предмета на настоящото дело, административният орган е уведомил дружеството за нейното издаване и за започналото производство по отнемане на собственото му разрешение, защото е свързано с разрешението на „Синджента България“ ЕООД. Следователно, дружеството-жалбоподател е уведомено за започналото производство по издаване на заповед за отнемане на разрешението му за пускане на пазара и употреба за паралелна търговия на продукта за растителна защита АКТАРА 25 ВГ НОВ, дадена му е възможност да се запознае с всички събрани и издадени документи, да изрази становището си и да направи писмени искания или възражения, от която възможност дружеството не се е възползвало. Т.е., в производството по издаване на оспорената заповед не е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което да представлява самостоятелно основание за нейната незаконосъобразност.

Неоснователно е също възражението за нарушение на материалния закон. Съгласно чл.67, ал.6 ЗЗР, в която хипотеза попада настоящият случай, по реда на ал. 1 – 4 съответно се изменят или отнемат и разрешенията за пускане на пазара и употреба за паралелна търговия на продукти за растителна защита, за които продуктът за растителна защита с отнето или изменено със заповедта по ал. 2 разрешение за пускане на пазара и употреба е референтен по смисъла на чл.52 от Регламент (ЕО) № 1107/2009.

Продуктът за растителна защита АКТАРА 25 ВГ НОВ е референтен на продукта АКТАРА 25 ВГ и този факт е безспорен. Тъй като със заповед № РД11-1226 от 27.06.2019 г. е прекратено разрешението на „Синджента България“ ЕООД за пускане на пазара и употреба на продукта за растителна защита АКТАРА 25 ВГ, отнемането на разрешението на „ОАК – интерагро – България“ ЕООД за пускане на пазара и употреба за паралелна търговия на продукта за растителна защита АКТАРА 25 ВГ НОВ, референтен на АКТАРА 25 ВГ, е резултат на императивната норма на чл.67, ал.6 ЗЗР. Изпълнителният директор на БАБХ действа в условията на задължителна администрация и няма право на преценка какъв акт да издаде, защото възможността, която законодателят му е предоставил е само една – да издаде заповед за отнемане на разрешението за употреба за паралелна търговия на продукта за растителна защита.

Предвид всичко изложено съдът намира, че жалбата като неоснователна и недоказана следва да бъде отхвърлена. С оглед изхода на делото и направеното искане от процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение същото като основателно следва да се уважи и да бъде осъдено дружеството да заплати на БАБХ сумата 200 лева на основание чл.143, ал.4 АПК, във връзка с чл.78, ал.8 ГПК. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ОАК – интерагро – България“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул. „Антон Папазов“ № 30а, представлявано от управителя М.П. П., против заповед № РД11-2639 от 17.12.2019 г. на изпълнителния директор на БАБХ.

ОСЪЖДА „ОАК – интерагро – България“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул. „Антон Папазов“ № 30а, представлявано от управителя М.П. П., да заплати на Българската агенция по безопасност на храните сумата 200 (двеста) лева, юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването.

 

Административен съдия: