Р Е Ш Е Н И Е
Гр. Карлово, 08.06.2020 година
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
КАРЛОВСКИ РАЙОНЕН СЪД, втори наказателен състав в
публично съдебно заседание на двадесет и осми май две хиляди и двадесета година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Анна Донкова-
Кутрова
с
участието на секретаря Петя Василева, като разгледа НАХД № 590 по описа на
Карловски районен съд за 2019 година, докладвано от съдията, за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на глава ІІІ,
раздел V от ЗАНН.
С наказателно постановление № ****/16.07.2019
г. на Началник отдел „О.Д.“ – П.в Ц.н.Н.н. „Т.г.7” ЕООД, ЕИК **** със седалище
и адрес на управление ***, представлявано от П.Р.Т., на основание чл. 185 ал. 2
вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена
санкция в размер на 500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. на МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на
04.01.2019г., на основание чл. 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на
500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ
във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 05.02.2019г., на основание 185
ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена
имуществена санкция в размер на 500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС,
извършено на 09.03.2019г., на основание 185
ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена
санкция в размер на 500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. на МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 28.03.2019г.,
на основание 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е
наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лв. за нарушение на чл.
39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 29.03.2019г., на основание 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС
е наложена имуществена санкция в размер
на 500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на
МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 30.03.2019г., на основание чл. 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС
е наложена имуществена санкция в размер
на 500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на
МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 07.04.2019г.
Недоволен от наказателното
постановление е останал представляващият дружеството „Т.г.7” ЕООД и от него е депозирана
жалба пред съда в законоустановения 7-дневен срок. Излага съображения за маловажност
на деянието. В съдебно заседание, процесуалният представител на жалбоподателя
поддържа жалбата, като не оспорва констатациите по акта. Пледира за отмяна на
атакуваното наказателно постановление. Развива
съображения в насока, че задължението по чл. 39 ал. 1 от Наредбата е отпаднало,
поради което следва да се приложи чл. 3 ал. 2 ЗАНН. Претендира разноски.
Ответната по жалбата страна моли
наказателното постановление да бъде потвърдено. Претендира разноски.
Жалбата е подадена в срок, срещу
подлежащ на съдебен контрол акт, поради което и допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
След като обсъди събраните по делото
гласни доказателства чрез разпита като свидетели на актосъставителя С.С., и
приложените и приети писмени такива –
Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на изп. директор на НАП, опис на връчени
АНП, АУАН № ****/ 25.04.2019г, опис на парични средства, протокол за
извършена проверка от 13.04.2019г., 3 бр. декларация от лице, работещо по
трудово/гражданско правоотношение, съкратен отчет на фискална памет, отчет
контролна лента, месечен график за месец април, съдът намира за установено
следното:
На 13.04.2019г. от 19.30ч. до 21.00ч. била извършена
проверка от служители н.Ц.н.Н. н. обект
– кафе- аперитив, находящ се в гр.К., ул. „Г.К.“ № ***, стопанисвано от „Т.Г.7“ ЕООД. Същата била извършена
с цел установяване спазването на данъчното законодателство. Обектът бил с
капацитет 70 бр. места за сядане на открито и 70 бр. места на закрито.
Предлагали се за продажба безалкохолни и алкохолни напитки, бира, топли напитки.
В обекта имало монтираното фискално
устройство: DATECS FP 550-050DV с ИН на ФУ DT673797 и ИН на ФП 02673797. При
проверката било установено, че не е отпечатан пълен дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет от въведеното в обекта и функциониращо
фискално устройство (ФУ) модел: DATECS FP 550-050DV с ИН на ФУ DT673797 и ИН на
ФП 02673797, за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби.
При отпечатване на съкратен отчет от фискална памет и КЛЕН /отчет контролна
лента/ от фискалното устройство се установило, че: за 04.01.2019 г., има издадени фискални бонове, но не е отпечатан
дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет в края на
работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ бил отпечатан на 05.01.2019 г.
под № блок фискална памет 0328/05.01.2019 г., 00:28 часа на стойност 582.10 лева; за 15.02.2019 г. има издадени фискални
бонове, но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет в края на работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ бил отпечатан
на 16.02.2019 г. под № блок фискална памет 0373/16.02.2019 г., 23:06 часа на
стойност 2233.74 лева; за 09.03.2019 г., има издадени фискални бонове, но не е
отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет в края
на работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ бил отпечатан на 10.03.2019
г. под № блок фискална памет 0395/10.03.2019 г., 22:22 часа на стойност 2394.04
лева; за 28.03.2019 г., 29.03.2019 и 30.03.2019 г. има издадени фискални
бонове, но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет в края на всеки работен ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ
бил отпечатан на 31.03.2019 г. под № блок фискална памет 0417/31.03.2019 г.. 22:35
часа на стойност 4162.72 лв.; за 07.04.2019 г., има издадени фискални бонове,
но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет
в края на работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ бил отпечатан на
08.04.2019 г. под № блок фискална памет 0425/08.04.2019 г., 23:53 часа на
стойност 1163.50 лв.
На проверката
присъствали служител на дружеството – сервитьор и барман.
Констатираното било отразено в изготвен протокол за
извършена проверка. В същия протокол била отправена покана до дружеството за
представяне на документи.
При явяването на представител на
дружеството-жалбоподател на указаната в протокола дата в ТД на НАП гр. П.били
представени указаните документи.
На 25.04.2019 г. свидетелят С. съставил акт за
установяване на административно нарушение /АУАН/ № ****/ 25.04.2019г., в който
отразила, че при извършена оперативна проверка на 13.04.2019 г. в 19:30 часа в
обект - кафе - аперитив, находящ се гр.К., ул. „Г.К." №54Д, стопанисвано
от Т.Г.7 ЕООД с ЕИК **** е констатирано, че Т.Г. 7 с ЕИК **** в качеството му
на задължено лице по чл. 3 от Наредба Н - 18 от 13.12.2006 г. за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства,
изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин на МФ е допуснало нарушение на
същата, а именно не е отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис
във фискалната памет от въведеното в обекта и функциониращо фискално устройство
(ФУ) модел: DATECS FP 550-050DV с ИН на ФУ DT673797 и ИН на ФП 02673797, за
всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби. При отпечатване
на съкратен отчет от фискална памет и КЛЕН /отчет контролна лента/ от
фискалното устройство се е установило, че за 04.01.2019 г., има издадени
фискални бонове, но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет в края на работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ е
отпечатан на 05.01.2019 г. под № блок фискална памет 0328/05.01.2019 г., 00:28
часа на стойност 582.10 лв.; за 15.02.2019 г., има издадени фискални бонове, но
не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет в
края на работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ е отпечатан на 16.02.2019
г. под № блок фискална памет 0373/16.02.2019 г. в 23:06 часа на стойност
2233.74 лв.; за 09.03.2019 г., има издадени фискални бонове, но не е отпечатан
дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет в края на
работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ е отпечатан на 10.03.2019 г.
под № блок фискална памет 0395/10.03.2019 г., 22:22 часа на стойност 2394.04
лв.; за 28.03.2019 г., 29.03.2019 и 30.03.2019 г. има издадени фискални бонове,
но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет
в края на всеки работен ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ е отпечатан на
31.03.2019 г. под № блок фискална памет 0417/31.03.2019 г., 22:35 часа на
стойност 4162.72 лв.; за 07.04.2019 г., има издадени фискални бонове, но не е
отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет в края
на работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ е отпечатан на 08.04.2019 г.
под № блок фискална памет 0425/08.04.2019 г., 23:53 часа на стойност 1163.50
лв. Посочено е, че нарушението не води до неотразяване на приходи, както и че е
открито и документирано c ПИП АА № 0022897/13.04.2019г., като е нарушен чл.39 ал.
1 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ във
връзка с чл. 118 ал.4 т.1 от ЗДДС.
Въз основа на така съставения акт, компетентният за
това орган, съгласно Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на изп. директор на НАП
е издал обжалваното наказателно постановление.
Разпитан в хода на производството актосъставителят С. потвърждава
констатациите при проверката, отразени в АУАН. Показанията й са съответни и на
останалия събран доказателствен материал и съдът ги кредитира като обективни,
логични и добросъвестно депозирани.
Като въззивна инстанция, настоящият
съдебен състав следва да провери изцяло обжалваното наказателно постановление по
отношение на неговата законосъобразност.
Издаденият АУАН съдържа всички изискуеми от чл.42 от ЗАНН
реквизити, спазени са правилата за съставянето му и е връчен на представител на
нарушителя с разяснени му права на възражения
3 –дневен срок. Обжалваното НП съдържа всички изискуеми реквизити,
изискуеми от чл.57 от ЗАНН. Издадени са от овластени със заповед №
ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г. на изп. директор
на НАП длъжностни лица. Спазени са и сроковете по чл.34 от ЗАНН.
Жалбоподателят не оспорва установената по делото
фактическа обстановка, като възражения са насочени към правната страна на
спора.
Според чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез
фискални устройства (в редакцията към 13.04.2019 г.) лицето по чл. 3 отпечатва
пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки
ден, през който в устройството са регистрирани продажби.
По делото не е спорно, а и се установява
от събраните по делото писмени и гласни доказателства, че на посочените в
процесното наказателно постановление дати в търговския обект са извършвани
продажби, но не е отпечатан пълен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет. Посоченото налага
извода, че търговецът е извършил нарушенията на чл. 39 ал. 1 от Наредбата, след
като не е разпечатал предвиденият в тази разпоредба отчет при наличието на
изискванията за това.
Според съда в случая не намира
приложение чл. 3 ал. 2 ЗАНН. Действително от 02.07.2019 г. разпоредбата на чл.
39 ал. 1 от Наредбата е променена, ДВ. бр. 52 от 2019 г. Според посочената
редакция всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на самообслужване,
генерира автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в
устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в
случай че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл.
3. Лицата по чл. 3, използващи ФУ и ИАСУТД, нямат задължение да отпечатват
дневен финансов отчет. Налице е и друга редакция, ДВ бр. 8 от 2020г., според която всяко фискално
устройство, включително вградено в автомат на самообслужване, както и ИАСУТД
генерират автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет и в КЛЕН в 23:59:59 часа за всеки календарен ден (от 0:00 до
24:00 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/сторно или
служебно въведени операции, в следните случаи: 1. когато не е генериран или
отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23:59:59 часа; или 2. когато е
генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23:59:59 часа и
след генерирането му/отпечатването му в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции.
Съгласно пар. 21 ал. 1 и ал. 2 от ПЗР към
Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин в срок до 30 октомври 2019 г.
производителите/вносителите на ФУ представят за функционално изпитване ФУ с
коригирана версия на фърмуера, осигуряваща изпълнение на изискването за
генериране на дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през последните 24
часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3. До привеждане на въведените
в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не
по-късно от 31 юли 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден
(за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно
или служебно въведени операции. От анализа на цитираните разпоредби може да се
направи извод, че понастоящем задължението на търговците да отпечатват дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет не е отпаднало, а е предвидена
техническа възможност след привеждане на ФУ с изискванията на Наредбата за
автоматичното му генериране при предвидените в т. 1 и т. 2 на чл. 39 ал. 1
хипотези. Посоченото налага извода за неоснователност на искането на
жалбоподателя за прилагането на по-благоприятен закон.
За извършеното нарушение наказващият
орган е наложил на търговеца санкция в размер на по 500 лв. за всяко нарушение,
позовавайки се на изричното препращане от чл. 185 ал. 2 от ЗДДС към чл. 185 ал.
1 ЗДДС, предвид, че осъществяването на нарушението по никакъв начин не е довело
до укриване на приходи. Наложената имуществена санкция е в минималния предвиден
размер от 500 лв. и не търпи корекция.
Съдът не счита за основателно възражението, че се
касае за маловажен случай. Нарушената
разпоредба е част от установения ред за регистрация и отчетност, които са задължителни
за лицата, използващи фискални устройства. Неизпълнението на вмененото с нея задължение
не е със значително по-ниска обществена опасност от обичайните случаи на
нарушения от същия вид. В случая се касае за нарушения на просто извършване и
за съставомерността им не се изисква настъпването на някакъв вредоносен
резултат. Приложимата разпоредба на чл. 185 ал. 2 предвижда по – леко
наказание, ако нарушението не води до неотразяване на приходи или това
обстоятелство е съобразено от законодателя и не следва да се отчита и като смекчаващо
отговорността такова. Обстоятелството, че липсват предходни нарушения също не
може да обоснове извод за маловажност на деянието, тъй като само по себе си не
може да обоснове по-ниска степен на обществена опасност на същото от обичайните
нарушения от същия вид, а и в случая се касае за повече от едно нарушения –
седем, което сочи на трайна практика за неспазване на данъчното законодателство.
Поради това съдът намира, че чл. 28 от ЗАНН е неприложим.
По изложените съображения наказателното постановление
следва да бъде потвърдено.
С оглед изхода на делото в полза на въззиваемата
страна следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 120лв.
Мотивиран от горното КАРЛОВСКИ РАЙОНЕН
СЪД
Р Е Ш И
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № ****/16.07.2019
г. на Началник отдел „О.Д.“ – П.в ЦУ на НАП, с което на „Т.г.7” ЕООД, ЕИК ****
със седалище и адрес на управление ***, представлявано от П.Р.Т., на основание
чл. 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е
наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лв. за нарушение на чл.
39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 04.01.2019г., на основание чл. 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС
е наложена имуществена санкция в размер
на 500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на
МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 05.02.2019г., на основание
185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена
имуществена санкция в размер на 500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено
на 09.03.2019г., на основание 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на
500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ
във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 28.03.2019г., на основание 185
ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена
имуществена санкция в размер на 500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС,
извършено на 29.03.2019г., на основание 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на
500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ
във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 30.03.2019г., на основание чл. 185 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС
е наложена имуществена санкция в размер
на 500.00 лв. за нарушение на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на
МФ във вр. чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС, извършено на 07.04.2019г.
ОСЪЖДА „Т.г.7”
ЕООД, ЕИК **** със седалище и адрес на управление ***, представлявано от П.Р.Т.
да заплати н.Ц.н.Н. ЕИК **** сумата от 120лв., представляващи разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване от страните пред Административен
съд - П.в 14-дневен срок от съобщаването му.
П.В.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: