Решение по дело №1211/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 262849
Дата: 22 ноември 2021 г. (в сила от 18 април 2022 г.)
Съдия: Нела Кръстева Иванова
Дело: 20203110101211
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 31 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 262849/22.11.2021г., гр.**

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ХХХІІІ-ти състав, в публично заседание, проведено на 22.10.2021г., в състав:

      

              РАЙОНЕН СЪДИЯ: НЕЛА КРЪСТЕВА

          

при участието на секретар МИГЛЕНА МАРИНОВА, като разгледа докладваното от съдията гр.дело № 1211  по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е с правно основание чл.210, ал.2 и ал.3  във  вр. с чл.206, ал.2 от КТ.

 

Производството по делото е образувано по повод предявена от ищецът „И."АД, с ЕИК *****, със седалище и адрес на управление:***, ***** *****, срещу ответника  Я.Г.Г. ЕГН **********, с адрес:г***,   осъдителена   искова претенция, както следва:

- с правно основание чл.210 вр. с чл.206 ал.2 от КТ, за осъждане на ответника да заплати на ищеца ,   сумата в размер на  *****лева /*****хиляди триста четиридесет и пет хиляди лева и седемдесет и три стотинки/, представляваща стойността на наложена ограничена имуществена отговорност в размер не повече от трикратния размер на уговореното месечно трудово възнаграждение на ответника, представляваща причинените на ищеца вреди, вследствие на проявено бездействие от ответника Я.Г.Г., при и по повод изпълнението на трудовите му задължения, ведно със законната лихва върху посочената главница, считано от датата на на предявяване на иска – 30.01.2020г. до окончателно изплащане на задължението.

Претендират се и направените по делото разноски, вкл. и адв.възнаграждение.

Ищецът основава исковата си претенция на следните фактически твърдения, изложени в обстоятелствената част на исковата молба: Ищецът излага, че на 06.08.2014г.,  е сключен Трудов договор**/06.08.2014г. между него и „И."АД, ЕИК *****, на основание на който между ищеца и ответника е възникнало трудово правоотношение. Я.Г.Г., сочи, че  по силата на цитирания трудов договор, е назначен на длъжност ,Директор финансов център, банка, с код по НПКД 13466014, при категория персонал Ръководни служители" във Финансов център **с размер на месечно трудово възнаграждение **.00 лева и допълнително месечно възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит - по 0.6% за всяка година трудов стаж.

Трудовият договор, се сочи, че е сключен за пълно работно време                       8 часа, с изпитателен срок от 6 месеца, уговорен в полза на работодателя.

Сочи се, че на 20.08.2015г., между „И." АД и Я.Г.Г., е сключено Допълнително споразумение № **/20.08.2015г. към Трудов договор №**/06.08.2014г., с което, считано от 01.09.2015г. се правят промени и допълнения в сключения между страните трудов договор, съгласно които ответникът Я.Г.Г., приема да изпълнява длъжност „Директор финансов център, банка, с код по НПКД 13466014, при категория персонал Ръководни служители" във Финансов център **,  и при брутно месечно трудово възнаграждение се променя на ***лева.

Сочи се, че на 22.11.2019г., е констатирано операционно събитие, регистрирано във Форма за известяване на Операционни събития и загуби с № 032/Р от 25.11.2019г., представляващо вътрешна измама в съществен размер, извършена през периода от 01.01.2018г. до 22.11.2019г. от Н. Г. Й., служител на длъжност „Специалист банкиране на дребно" във Финансов център-** на „И." АД.  Счита се, че измамата е станала възможна в резултат на неупражнен дължим контрол, съставляващо нарушение на трудовата дисциплина от страна на ответника Я.Г.Г., в качеството му на Директор на Финансов център-**, и неизпълнение на задълженията му като Директор на Финансов център-**, съгласно подписана длъжностна характеристика - неразделна част от Трудов договор № **/06.08.2014г.

Сочи се, че след установената измама, на 03.12.2019г., е издадена Заповед № ***/03.12.2019г., за налагане на ограничена имуществена отговорност на Я.Г.Г., като Директор на Финансов център-**, и като пряк ръководител на служителя Н. Г. Й., специалист банкиране на дребно във Финансов център-**, поради факта, че ответникът не е упражнил дължимия превантивен, текущ, последващ контрол през периода от 01.01.2018г. до 22.11.2019г. и е допуснал последната да извършва вътрешна измама- неправомерно разпореждане /прехвърляне/ със средствата от сметки на клиенти на ФЦ **, подробно описани в доклад от проверка по случая от Специализираната служба за вътрешен одит, в резултат на което е причинена на ищеца „И." АД вреда в съществен размер.

Със Заповед за прекратяване на трудово правоотношение №**/03.12.2019г., на основание чл.330, ал.2, т.6 от КТ във вр. чл.186 от КТ, чл.188,т.3 от КТ във вр. чл.190, 1, т.З, т.4 и т.7 от КТ, и предвид констатираното операционно събитие във Финансов център - ** - „Вътрешна измама в съществен размер", след писмени обяснения, дадени от ответника Я.Г.Г. и при спазване на изискванията на чл.189 и чл.194 от КТ, работодателят сочи, че налага дисциплинарно наказание „Уволнение" на служителя Я.Г.Г. и прекратява Трудов договор №**/06.08.2014г., сключен между „И." АД и Я.Г. Я..

Със своите действия/бездействия, се сочи, че Я.Г.Г. е извършил нарушения на трудовите си задължения, съгласно Трудов договор №**/06.08.2014г. по описа на „И." АД и длъжностната характеристика за длъжността „Директор Финансов център, банка", връчена му и приета от него на 25.08.2015г., както и вътрешнобанковите нормативни актове, които е длъжен да спазва, а именно:

1. Да ръководи, организира и контролира цялостната дейност във ФЦ, както и в ИРМ към него - т.1 от длъжностната характеристика;

2.Отговорен  за цялостната организация на работа във Финансовия център - т. 6 от длъжностната характеристика;

3.Да полага грижи с цел изграждане и поддържане на добра репутация на Финансовия център в региона - т.7 от длъжностната характеристика;

4.Да следи за документооборота между служителите във финансовия център, офисите и ИРМ към него, както и между ЦУ и служителите на финансовия център - т.18 от длъжностната характеристика;

5.Да отговаря за правилното извършване на операции от банковите служители по обслужване на клиенти - т.19 от длъжностната характеристика;

6.Да отговаря за цялостната организация, строго спазване реда за извършване на касовите операции - т.28 от длъжностната характеристика;

7.Да упражнява строг контрол върху персонала на финансовия център, офисите на ИРМ към него, осигурявайки спазването на вътрешнобанковите правила и политика и българското законодателство, качественото обслужване на клиентите и своевременно и точно изпълнение на задълженията - т.38 от длъжностната характеристика;

8.Да изпълнява задачи и да има отговорност, свързани с управлението на операционния риск, със специални задължения за докладване и спазване на изискванията, съгласно нормативната база за операционния риск на „И." АД - т.67 от длъжностната характеристика.

В качеството си на Директор на Финансов център-**, се сочи, че ответникът е приел да носи отговорност и да осъществява превантивен, текущ и последващ контрол върху цялостната дейност на финансовия център, включително финансовите, счетоводните, касовите и други операции, с оглед съхраняване, опазване и управление на повереното имущество и активи, в интерес на ищеца „И." АД.

Сочи се, че вследствие на проявено бездействие от ответника Я.Г.Г., при и по повод изпълнението на трудовите му задължения, на ищеца „И." АД, е причинена вреда (претърпяна парична загуба) в съществен размер.

Освен гореизложеното, ответникът Я.Г.Г., се сочи, че е извършил нарушения и на задължения, съгласно чл.82 от Вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризма „И." АД, а именно да упражнява непосредствен контрол върху служителите на банката за прилагането на мерките срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма.

Настоява се, че ответникът Я.Г.Г. е извършил нарушение и на задълженията си във връзка с приетите от „И." АД Вътрешни правила за предоставяне на платежни услуги, откриване и обслужване на банкови сметки, и по конкретно чл.86.2 от същите.

Във връзка с установената вреда на ищецът „И."АД и на основание чл.201, ал.1 във вр. чл.206, ал.2 от Кодекса на труда, се настоява, че за ищеца се поражда правен интерес от налагането на ограничена имуществена отговорност на Я.Г.Г., заемащ към датата на издаване на заповедта длъжността „Директор Финансов център-**" на „И." АД, в размер на причинените на ищеца вреди, но не повече от трикратния размер на уговореното месечно трудово възнаграждение на служителя - т.е. в общ размер на **лева/*****хиляди триста четиридесет и пет хиляди лева и седемдесет и три стотинки/.

Поради това, се сочи, че е издадена Заповед №*** от 03.12.2019г., относно налагане на ограничена имуществена отговорност на Я.Г.Г.- Директор на Финансов център **.

Според изнесеното в исковата молба, на 02.01.2020г., е депозирано възражение с вх. № **-1/02.01.2020г. от Я.Г.Г., по повод издадената и връчена му заповед за налагане на ограничена имуществена отговорност, в размер на *****лева.

Въз основа на изложеното, ищецът „И." АД претендира, че за него се поражда правен интерес за предявяване на иск пред съда, поради което се предявява настоящия иск и с него се отправя искане да се осъди Я.Г.Г. ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на „И." АД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от **-Изпълнителни директори, на основание чл.210, ал.1 във вр. чл.206, ал.2 от Кодекса на труда, сумата от *****лева /*****хиляди триста четиридесет и пет хиляди лева и седемдесет и три стотинки/, представляваща наложена ограничена имуществена отговорност в размер не повече от трикратния размер на уговореното месечно трудово възнаграждение на ответника, представляваща причинените на ищеца вреди, вследствие на проявено бездействие от ответника Я.Г.Г., при и по повод изпълнението на трудовите му задължения, заедно със законната лихва върху главницата, считано от деня на предявяване на иска до окончателното изплащане на задължението и направените по делото разноски, включително и адвокатско възнаграждение.

С уточнителна молба, заведена с вх.№ 16197/25.02.2020г., ищецът е посочил следното:  Я.Г.Г., в качеството му на Директор на Финансов център-**, е адресат на два административни акта, а именно: Заповед № ***/03.12.2019г. за налагане на ограничена имуществена отговорност на Я.Г.Г. - Директор на Финансов център-** и Заповед №**/03.12.2019г. за прекратяване на трудовото му правоотношение с „И." АД.

Двете заповеди, са му връчени на 03.12.2019 г. във Финансов център-** на „И." АД. Според изнесеното, той се е запознал с тях и е приел и разписал единствено заповедта за прекратяване на трудовото му правоотношение, като е отказал да подпише заповедта за налагане на ограничена имуществена отговорност. Това е наложило оформянето на връчването й при условията на отказ. В момента на отказа за приемане на 03.12.2019г. на Заповед № ***/03.12.2019г. за налагане на ограничена имуществена отговорност на Я.Г.Г., като Директор на Финансов център-**, се сочи, че са присъствали **и **, които са положили и подписите си като свидетели на отказа на Я.Г. да получи заповедта си. С исковата молба е представена и Заповед за прекратяване на трудово правоотношение № **/03.12.2019г., от която е видно, че е връчена на Я.Г. в същия ден.

С оглед на горното се сезира съда с искане да постанови съдебно решение , с което да уважи предявената искова претенция и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът Я.Г.Г. ЕГН **********, е депозирал отговор на исковата молба в срока по чл.131 ГПК, в който изразява становище за  допустимост, но неоснователност на предявената искова претенция.

Излага се с отговора, че производството за налагане на ограничена имуществена отговорност, уредено в КТ, по своя характер, е рекламационно. Това означава, че правилното му провеждане представлява предпоставка за предявяване на съдебен иск за осъществяване на отговорността. Счита се, че в настоящия случай, ищецът е извършил съществени нарушения при провеждането на процедурата, поради което тя е опорочена и не може да бъде санирана при съдебен процес. Вследствие на това не е изпълнена задължителната предпоставка за предявяване на настоящия иск.  

Аргументите  за това са следните:

1.1.Заповед № ***/03.12.2019 г., се сочи, че не е връчена на ответника по надлежния ред. Видно от посоченото в заповедта, същата е връчена при условията на отказ. Посочено е, че свидетели на отказа са **и **. Посочено е ЕГН на лицата, без да е посочено служебното им положение. Освен това едно от лицата **, е посочена и като лице, с което е съгласувана заповедта. При връчване на заповед от такъв характер и при отказ на служителя да я получи, работодателят, за да упражни валидно потестативното си право, се сочи, че е длъжен да доведе до знанието на служителя съдържанието на заповедта, т.е. волеизявлението и основанието за това. От начина на оформянето на отказа не може да се направи категоричен извод, че волеизявлението на работодателя е достигнало до служителя на датата, която е посочена в заповедта. Следователно, ищецът не е спазил коректно процедурата, предвидена в КТ и затова настоящият иск се счита, че следва да бъде отхвърлен.

1.2.Настоява се, че въпросната заповед е незаконосъобразна и поради своята необоснованост. Наведените твърдения за нарушаване на определени вътрешни актове и за „неупражнен контрол", са твърде абстрактни и шаблонни. Същественото в подобна заповед следва да бъде ясното конкретизиране на действията/без действията на служителя, които са причина за настъпването на вреди. В случая работодателят е трябвало да посочи конкретно какво е правно дължимото поведение на служителя и какво е фактически осъщественото. Само така, ответникът счита, че ще може да се обоснове евентуалното възникване на отговорност за него и в същото време ще му се даде възможност той да се защити пълноценно, знаейки в какви конкретни действия/бездействия е обвиняван.

В Мотивите на заповедта е посочено, че ограничената имуществена отговорност се налага на ответника, поради извършени от негов пряк подчинен (Н. Г.Й.) нарушения на трудова дисциплина в период от 01.01.2018г. до 22.11.2019г., изразяващи се в извършване на вътрешна измама - неправомерно разпореждане /прехвърляне/ със средства от сметки на клиенти на ФЦ **. Посочено е, че отговорността на ответника се търси, заради неизпълнение на неговите задължения като директор на Финансов Център **, съгласно подписана длъжностна характеристика, както и в съответствие с решение на Управителния съвет на „И." АД по Протокол № **/26.11.2019г.

Важно е, според изнесеното в отговора, да се има предвид, че цитираното в заповедта решение на Управителния съвет на „И." АД по Протокол № **/26.11.2019г.,  никога не е ставало достояние до знанието на ответника. Същият нито му е бил връчен, нито му е предоставена възможност да се запознае със съдържанието му.

Поради това, се счита, че няма как от ответника да бъде търсена отговорност по повод на факти и обстоятелства, основаващи се на документ, чието съдържание не му е било известно и който документ не му е бил връчен по надлежния ред.

2.На следващо място, оспорват се изцяло твърденията на ищцовата страна, че ответника е извършил нарушение на трудовата дисциплина, вследствие на което са произтекли имуществени вреди за „И." АД. Смята се, че през целия период на неговата работа в предприятието на ищеца Я.Г. е изпълнявал своите задължения точно и добросъвестно, като той със своите действия не е предизвикал настъпването на каквито и да било вреди за своя вече бивш работодател.

За да възникне основание за налагане на ограничена имуществена отговорност, се сочи, че  законът изисква служителят да е извършил неправомерни действия, изразяващи се в нарушаване на трудовата дисциплина, при или по повод на изпълнение на трудовите си задължения, от които да са възникнали имуществени вреди за неговия работодател. Тоест необходимо е да е налице причинно-следствена връзка между неправомерните действия и настъпилите вреди.

Сочи се с отговора, че би следвало в доказателствена тежест на ищеца е да бъде доказването на целия фактически състав на отговорността, доколкото тези факти са в негов интерес (чл. 154 от ГПК). Настоява се, че  „И." АД трябва да проведе пълно и главно доказване на всички твърдения, които са изложени в процесната заповед и депозираната искова молба, за да има основание предявеният иск да бъде уважен.

В настоящия случай, според ответникът, описаният фактически състав на отговорността, не е изпълнен. Сочи се от него, че от „И." АД се твърди, че нарушенията, извършени от ответника, се изразяват в неупражняване на дължим предварителен, текущ и последващ контрол, вследствие на което е допуснато извършване на вътрешна измама от служителката Н. Г. Й., специалист банкиране на дредбо във Финансов център **. Същата е извършвала неправомерно разпореждане със средствата от сметки на клиенти на Финансов център **, с което е нанесена съществена щета на ищеца. Според ответникът, са наведени шаблонни твърдения за нарушаване на определени разпоредби от длъжностната характеристика на Я.Г. и определени вътрешни актове на предприятието. Ищецът не посочва нито в исковата молба, нито в заповедта за налагане на ограничена имуществена отговорност някакви конкретни действия/бездействия, които да са нанесли твърдените вреди.  Простото становище, че „не е упражнен контрол", се счита от ответника, че е твърде неконкретно и неясно.

Всички тези твърдения, се счита, че не са подкрепени с писмени доказателства. Освен това, не са направени други доказателствени искания за доказване на релевантните по делото факти. Настоява се с отговора, че от представените с исковата молба документи, по никакъв начин не може да се направи обосновано заключение нито за евентуално неизпълнение на трудовите задължения от страна на ответника, нито, че това неизпълнение е нанесло вреди на ищцовата страна.

Ответникът сочи, че в действителност през целия период на съществуването на трудовото му правоотношение с „И." АД,  той стриктно, точно и добросъвестно е изпълнявал задълженията си, като нито едно негово действие не е довело до нанасянето на щети на неговия бивш работодател.

Във връзка с тези твърдения и оборването на твърдяното от ищеца, се моли съдът да има предвид следното: С Инструкция от 21.07.2014г., за организация и осъществяване на втори софтуерно гарантиран текущ контрол във финансовите центрове на „И." АД (наричаната по-нататък „Инструкцията"),  считано от 21.07.2014 г.  в „И." АД е въведена организация по осъществяването на втори софтуерно гарантиран текущ контрол на счетоводните операции. В тази връзка, след влизане в сила на инструкцията, за Финансов център ** подлежат на потвърждаване всички операции в рамките на Банката и към БИСЕРА. В изпълнение на Инструкцията,  се сочи, че ответникът, е издал съответни заповеди, с които са определени лицата, които ще осъществяват ежедневен втори контрол, както и техните задължения. Това означава, че за всяко разпореждане от сметка на клиент, което даден служител е извършвал, определено лице е трябвало да осъществи втори контрол.  В Инструкцията се вижда още, че лицата, на които е възложено да осъществяват втория контрол при установяване на нарушения във връзка с контролираните от тях операции задължително веднага уведомяват Директора на Финансов център и главния контрольор.

Следователно, сочи се, че за да може до ответника да достигне информация за извършено нарушение, той трябва да бъде информиран за това от друг служител, на който е възложено задължението да осъществява вторичен контрол. Към Я.Г., в качеството му на Директор на Финансов център **, не е подаден нито един сигнал за нарушение в периода 01.01.2018 г. - 22.11.2019 г. Поради високата ръководна функция, която ответникът е изпълнявал, той сочи, че не е имал фактическата възможност да упражнява пряк вторичен контрол на всяка едно операция Именно затова и самата Инструкция указва тази дейност да бъде извършвана от специално оторизирани лица.

Във връзка с Инструкцията, се сочи, че ответника е издал следните заповеди, които са надлежно връчени на ръководените от него служители от ФЦ ** на „И." АД, в това число и на служителката Н. Г. Й.:

    Заповед № 3-**-3646/18.10.2018г. относно осъществяване на ежедневен втори контрол на счетоводните операции, с която са определени лицата, осъществяващи втори ежедневен контрол;

    Заповед № 3-**-3657/18.10.2018г. относно осъществяване на ежедневен втори контрол на счетоводните операции и прилагане на контролни листове, в която са посочени изрично задълженията на лицата, осъществяващи ежедневен втори контрол;

    Заповед № 3-**-480/13.02.2019г. относно осъществяване на ежедневен втори контрол на счетоводните операции, с която са определени лицата, осъществяващи втори ежедневен контрол;

    Заповед № 3-**-1313/19.04.2019г. относно осъществяване на ежедневен втори контрол на счетоводните операции, с която са определени лицата, осъществяващи втори ежедневен контрол;

В изброените заповеди, ответникът ясно и подробно определя за кои операции от кои служители следва да се упражни контрол. Той трябва да бъде незабавно уведомен в случай на установяване на нарушение от служителя, извършващ вторичен контрол. Т.е. ответникът няма физическата възможност да е наясно с всяка една операция, която се извършва във Финансовия център.

С оглед на всичко изложено, се счита, че не е налице причинно-следствена връзка между извършеното от Н. Г. Й. нарушение, което е квалифицирано от контролните органи и като престъпление, и действията на Я.Г., заемал преди уволнението си длъжността Директор на Финансов център **.

Моли се, съда да вземе предвид и обстоятелството, че пред същия съд се води отделно производство между същите страни, с което ответникът обжалва незаконосъобразното прекратяване на трудовото правоотношение между него и „И." АД, на основание чл. 330, ал. 2, т. 6 КТ (дисциплинарно уволнение). Производството е образувано като гр. д. № 1391/2020г., по описа на Районен съд **, 11-ти състав.

С оглед изложеното се моли да се отхвърлят предявените искове, като неоснователни и недоказани. Настоява се и за присъждане на разноските по делото.

СЪДЪТ, след като взе предвид представените по делото доказателства – по отделно и в тяхната съвкупност, съобрази становищата на страните и нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Не се спори по делото, че страните са били в трудово правоотношение, възникнало на 06.08.2014 г. по силата на сключен Трудов договор №**/06.08.2014г., приобщен към доказателствения материал, като ищецът е заемал длъжността „Директор финансов център, **" с код по НКПД: 13466014 при ответника и че със Заповед № **/03.12.2019г. на ищеца е наложено дисциплинарно наказание „уволнение” , на основание чл. 146, ал. 1, т. 4 ГПК.

Видно от приобщения по делото Трудов договор № **/06.08.2014г., сключен между ищеца  Я.Г.Г.  и „И.“ АД, със седалище и адрес на управление:*** , ищецът е бил назначен на длъжността „Директор финансов център, банка, с код по НКПД: 13466014, при категория персонал Ръководни служители“ във Финансов център ** – Сливница , с брутно месечно трудово възнаграждение работна заплата в размер на **.00лв.

В разпоредбата на чл.15 от трудовия договор са обективирани трудовите задължения на ищеца, като част от тях са следните:

15.3.      Да изпълнява трудовите си задължения при работодателя съгласно изискванията на нормативната уредба, утвърдените от управителния орган на работодателя вътрешнобанкови правила и процедури, длъжностната характеристика, законните нареждания на законните представители на работодателя.

15.6.      При изпълнение на служебните си задължения да поставя интереса на Работодателя и на неговите клиенти над своите собствени интереси;

15.7.      Да пази грижливо имуществото, което му е поверено или до което има достъп;

15.8.      При изпълнение на служебните си задължения да се придържа към приетите от Работодателя: Етичен кодекс, Вътрешни правила за разкриване на конфликти на интереси и осигуряване на доверителност в системата на Банката и Правилник за вътрешния трудов ред, като при подписване на настоящия договор работодателят предоставя екземпляр от тези документи на Служителя. В случай на настъпили промени в тези актове, Работодателят уведомява затова служителя чрез наличните средства за вътрешнобанкова комуникация.

15.9.      Да познава действащите вътрешнобанкови правила и процедури и промените/респ. актуализациите в тях, свързани с възложената му работа, за коитое уведомен от Работодателя чрез наличните средства за вътрешнобанкова комуникация и стриктно да ги спазва;

15.10.    Да не предприема действия или бездействия, от които могат да произтекат имуществени вреди или да доведат до уронване престижа или доброто име на Работодателя;

15.13.    Да носи имуществена отговорност съобразно разпоредбите на Кодекса на труда.“

Представена е Длъжностна характеристика за заеманата от ищеца длъжност „Директор финансов център" , съгласно която служебните задължения , са както следва:

1.           Ръководи, организира и контролира цялостната дейност във финансовия център, офисите и изнесените работни места (ИРМ) към него.

2.            Отговаря за достигане на общите продажбени цели - обем и финансов резултат на Финансовия център;

3.            Дефинира стратегия за постигане на годишните цели на Финансовия център;

4.            По време на кампании определя заедно с финасовите консултанти целеви групи клиенти и следи за ефективното провеждане на всяка кампания;

5.            Следи текущо продажбите и привличането на клиенти във Финансовия център и при изоставане от целите определя промени в стратегията и текущите задачи;

6.            Отговорен е за цялостната организация на работа във Финансовия център;

7.            Полага грижи с цел изграждане и поддържане на добра репутация на Финансовия център в региона;

8.            Следи за общата удовлетвореност на клиентите във Финансовия център и налага корпоративните стандарти за качество на обслужване;

9.            Уведомява незабавно Регионалния директор в ЦУ за всяко обстоятелство от съществено значение за дейността на възложения за управление финансов център и структурните звена към него;

10.         Организира, контролира и отговаря за разработването на годишен финансов план и бюджет за дейността на финансовия център.

11.         Контролира окомплектоваността на досиетата по кредитни сделки, съхранявани във финансовия център и коректността на посочената в кредитните предложения информация. Подписва кредитните предложения. Подписва договори за кредит и/или банкови гаранции в рамките на предоставените му правомощия и след съгласуването им с Дирекция „Кредитна администрация".

12.         Предприема необходимите действия за преструктуриране на кредити, оздравяване на общата кредитна експозиция към отделен клиент и за общия кредитен портфейл на финансовия център.

13.         Разработва методи и провежда своевременни активни мерки за събиране на просрочени вземания на Банката.

14.         Носи дисциплинарна и имуществена отговорност за несвоевременно преструктуриране на кредитни експозиции и ненавременна организация на работата по събиране на вземания от клиенти.

15.         Отговаря за управлението и продажбата на активи, придобити от Банката.

16.         Организира дейността по мониторинг и събиране на вземанията на финансовия център. Организира и отговаря за предприемане на мерки за събиране на трудно събираемите вземания съгласувано с Централното управление на Банката. Директорът на финансовия център носи отговорност за мониторинга на отпуснатите кредити, в съответствие с Вътрешните правила за кредитна дейност.

17.         Отговаря за качеството и чистотата на кредитния портфейл на финансовия център, офисите и ИРМ към него и спазването на кредитната политика, правилата и процедурите на Банката.

18.         Следи за документооборота между служителите във финансовия център, офисите и ИРМ към него, както и между ЦУ и служителите на финансовия център.

19.         Отговаря за правилното извършване на операции от банковите служители по обслужване на клиенти.

20.         Подписва изходящата кореспонденция, свързана с функционалните задължения на финансовия център до клиенти и други организации и институции.

21.         Парафира и разпределя входящата кореспонденция на финансовия център. Осъществява контрол за спазване сроковете за изпълнение на преписките.

22.         Отговаря служителите във финансовия център, офисите и ИРМ към него да познават Вътрешните правила на Банката и предлаганите от Банката продукти и услуги и ги уведомява своевременно за всякакви промени в технологията на работата.

23.         Отговаря за първо ниво на обучение на служителите на работното място.

24.         Извършва пазарни анализи и прилага стратегии, с цел идентификация на потенциалните целеви пазари.

25.         Развива отношенията с настоящите клиенти и установява нови бизнес контакти за привличане на нови клиенти.

26.         Инициира и/или подпомага развитието на нови банкови продукти.

27.         Планира, организира и ръководи маркетинга, ликвидните операции, счетоводната и кредитната дейности на финансовия център в тясно взаимодействие с офисите и ИРМ в структурата на финансовия център и с ресорните дирекции от Централното управление на Банката, осигурявайки максимална печалба и продуктивност и ефективно функциониране на банковия бизнес.

28.         Отговаря за цялостната организация и строгото спазване на реда за извършване на касовите операции.

29.         Организира и контролира законосъобразното водене на търговските книги и счетоводните записвания на финансовия център, като за целта създава нужната организация.

30.         Управлява имуществото и инвестициите, вложени в дейността на финансовия център.

31.         Организира и контролира своевременното изготвяне и изпращане на всички справки, необходими на Банката за законосъобразното отразяване на дейността на финансовия център в счетоводните регистри. Предоставя своевременно всякаква информация, изисквана от Банката, във връзка с дейността на поверения за управление финансов център.

32.         Осигурява необходимите условия и организира опазването на паричните наличности, чекове, банкови карти и други ценности във Финансовия център и всички офиси и ИРМ към финансовия център.

33.         Контролира спазването на касовите лимити на финансовия център, офисите и ИРМ към него.

34.         Отговаря за дейностите по инсталиране / преместване на ATM устройва, правилната им експлоатация от служителите, инспектирането и счетоводното равнение на терминалите.

35.         Създава организация за обслужване на търговците, подписали договори за приемане на плащания с карти.

36.         Определя със заповед оторизирани служители за работа с търговци. Окончателната преценка и контролът по документите и подписването на договорите с търговец са отговорност на Директора на финансовия център.

37.         Отговаря за организация на работата при финансово обслужване на ПОС терминал, инсталиран във финансовия център и структурните звена към него.

38.         Упражнява строг контрол върху персонала на финансовия център, офисите и ИРМ към него, осигурявайки спазването на вътрешнобанковите правила и политика и българското законодателство, качественото обслужване на клиентите и своевременно и точно изпълнение на задълженията.

39.         Упражнява постоянен строг контрол върху кредитната дейност на финансовия център.

40.         Осигурява спазването на изискванията на вътрешния одит.

41.         Оказва пълно съдействие на вътрешните одитори.

42.         Постига количествените цели, установени от банковото ръководство. Ефективно управлява разходите в съответствие с одобрения бюджет.

43.         Следи за нововъзникнала, отпаднала или променена свързаност между клиентите на финансовия център и изпраща съответната информация до Дирекция „Кредитна администрация" в Централно управление.

44.         Идентифицира нуждите на персонала от обучение и развитие и предприема необходимите действия за тяхното удовлетворяване.

45.         Системно провежда обучение на служителите от клоновата мрежа на Банката по въвеждането на нови правила и процедури в работата, по усвояване, представяне и продажба на банковите продукти и услуги и подпомага дейността им с провеждането на срещи по места, обмяна на добри практики, дискусии и обратни връзки по въвеждане на подобрения в процесите, нормативните документи и параметрите на продуктите и услугите.

46.         Своевременно и точно идентифицира проблемите и конфликтите на персонала, като взема адекватни управленски решения и мерки за разрешаването им.

47.         Поддържа и насърчава работата в екип и провежда екипни срещи със служителите от Финансовия център, с цел анализ на изпълнението и поощряване на отличното трудово представяне.

48.         Съгласно действащите „Вътрешни правила за организация на електронната обработка на информацията в „И." АД попълва и подава в Дирекция „Информационни технологии" за всеки служител от финансовия център и структурните звена към него, „Карта за достъп до информационната система", както и при промяна на длъжността или функциите и при прекратяване на достъпа до информационната система при напускане на служител или по други причини;

49.         Следи за хигиената, осветлението, функционирането на всички уреди, компютри, информационни табла, климатици, състоянието на инвентара и др. във финансовия център и ИРМ, както и за състоянието и функционирането на външните светлинни табла (външна визуализация).

**.         Оказва методическа помощ, съветва и напътства на подчинените си служители.

51.         Отговаря за подбора на качествени кандидати за свободни позиции, отговарящи на изискванията за заемане на длъжността и спазва вътрешната процедура за процеса по подбор, набиране и назначаване на нови служители. Отговаря за оценката на представянето на ръководените от него служители съгласно възприетата в Банката процедура.

52.         Изготвя графици за ползване на отпуски от подчинените му служители и управлява отпуските и отсъствията на подчинените му служители.

53.         Участва в изготвянето на и при промени във вътрешната нормативна база на „И." АД.

54.         Познава, организира, контролира и отговаря за спазването във финансовия център и структурните звена към него на Вътрешните правила на Банката.

55.         Задължително и своевременно уведомява Главния контрольор или неговия заместник ст Специализирана служба „Вътрешен одит" за пропуски и нарушения в работата на финансовия център, офис или ИРМ, едновременно с уведомяване на съответната дирекция, която методологически управлява и контролира засегнатата дейност.

Работи като оператор на лични данни и стриктно спазва Закона за защита на личните данни.

56.         Строго съблюдава банковата тайна и сигурността на клиентските данни.

57.         Спазва разпоредбите на действащото в страната банково законодателство.

58.         В ежедневната си работа стриктно спазва;

59.         Закона за защита на личните данни и Правилата за обработване и съхранение на личните данни.

60.         Правилника за вътрешния трудов ред

61.         Вътрешните правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризъм.

62.         Етичния кодекс на служителите на „И." АД

63.         вътрешния ред по отношение на изисквания за дрескода и корпоративния имидж, ред на работно място и т.н

64.         изискванията на нормативните актове по безопасност и здраве при работа, противопожарната охрана и вътрешната сигурност в Банката

65.         Да се явява на работа в състояние, позволяващо му безупречно изпълнение на служебните задължения, регламентирани в настоящата длъжностна характеристика.

66.         Има ангажимент за повишаване на професионалната си квалификация както чрез организирани от Банката курсове и семинари, така и чрез самостоятелни форми на обучение.

67.         Изпълнява задачи и има отговорности, свързани с управлението на операционния риск, със специални задължения за докладване и спазване на изискванията съгласно нормативната база за операционния риск на И. АД.

68.         Спазва и контролира подчинените си служители за спазване на Етичния кодекс на служителите на „И." АД, трудовата дисциплина, установения вътрешен трудов ред, изискванията на нормативните актове по безопасност и здраве при работа, противопожарната охрана и вътрешната сигурност в Банката.

69.         Спазва и контролира подчинените си служители за спазване на вътрешния ред по отношение на изисквания за дрескода и корпоративния имидж, ред на работно място и т.н.

Съгласно Допълнително споразумение № **/20.08.2015 към Трудов договор № **/06.08.2014 г., брутното месечно трудово възнаграждение на ищеца се увеличава на 3700,00 лв.

Приобщени по делото са Вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризма „И." АД и Вътрешни правила на „И." АД за предоставяне на платежни услуги, откриване и обслужване на банкови сметки.

Представена по делото е Инструкция  от Дирекция „Счетоводство и методология“  за организация и осъществяване на втори софтуерно гарантиран текущ контрол във финансовите центрове на „И." АД , съгласно която , считано от 21.07.2014г. в „И.“ АД се въвежда организация по осъществяването на втори софтуерно гарантиран текущ контрол на счетоводните операции в ПП „**“, който обхваща платежните нареждания в рамките на банката и към Бисера.

Приобщена по делото е Заповед № 3-**-3646/18.10.2018г. , издадена от ищеца Я.Г., в качеството му на Директор ФЦ ** , относно осъществяване на ежедневен втори контрол на счетоводните операции. Съгласно т.1 от заповедта, всички счетоводни операции в ПП Банкер, които обхващат платежните нареждания в рамките на Банката и към БИСЕРА да бъдат потвърждавани /осъщестяване на втори контрол/ от служител, различен от служителя, осъществил/въвел нареждането. Посочени са длъжностните лица, които да е осъществяват втори контрол при платежни нареждания във ФЦ да се извършва от Специалисти банкиране на дребно, МОК или Специалисти банкови операции , сред които и Н. Й.. Указано е отговорните лица да извършват втори контрол чрез сравнение на подписите и останалите реквизити на платежния документ със спесимена на подписите и документа за самоличност на наредителя и въведените данни в счетоводната система, като задължително полагат втори подпис върху платежния документ. Отговорните лица извършват и документарния контрол на безкасовите счетоводни документи като отпечатват пълен контролен лист, приемат хронологично подредените документи и ги отмятат за физическото им наличие и съответсвие с контролния лист. Всички документи: Касови дневници с приложени към тях касови операции и Контролни листове /контролните листове трябва задължително да са отпечатани и от служителя , извършващ втори контрол на следващ работен ден, за да се гарантира, че контролният лист обхваща всички извършени през предходния ден операции/с приложени безкасови операции се класират в дневния архивен том. Съгласно т.2 от заповедта е предоставено право на осчетоводяване с многоредово бордеро на служители, сред които е и Н. Й. - СБД.

Приобщена по делото е Заповед № 3-**-3657/18.10.2018г. , издадена от ищеца Я.Г., в качеството му на Директор ФЦ ** , относно осъществяване на ежедневен втори контрол на счетоводните операции и прилагане на контролни листове, в която са посочени изрично задълженията на лицата, осъществяващи ежедневен втори контрол. Посочено е , че осъществяването на втори контрол при платежни нареждания във ФЦ да се извършва от Специалисти банкиране на дребно, Мениджър обслужване на клиенти, Мениджър ИРМ и Специалисти банкови операции. Служителят, осъществил втори контрол задължително проверява подписите и останалите реквизити на платежния документ със спесимена на подписите и документа за самоличност на наредителя и въведените данни в счетоводната система, като задължително полагат подпис върху платежния документ. В случай, че в ИРМ , поради отсъствие се налага да работи един служител, на потвърждение подлежат само платежни нареждания за сума по-голяма или равна на 1 000 лв., за които вторият контрол се извършва от МОК или СБД от ФЦ **. Операциите, които са за суми под прага се контролират чрез полагане на подпис за извършен последващ контрол върху всеки един платежен документ от МОК, като в началото на следващия работен ден задължително се отпечатва контролен лист. При отсъствие на МОК от заместващия служител. Контролни листове и всички документи към тях на тези ИРМ подредени хронологично се проверяват, отмятат за физическото им наличие и подписват от МОК, при първото посещение в ИРМ за провеждане на касовия контрол. Документалният контрол на безкасовите счетоводни, операции да се извършва по следния начин: -            в края на работния ден всеки служител разпечатва контролен лист и отмята операциите в него. Контролният лист, в едно със счетоводните документи подредени в хронологична последователност се предават на друг служител СБД/СБО, различен от първия за извършване на последващ контрол, -         на следващия ден, служителите, извършващи втори контрол отпечатват пълен контролен лист, проверяват хронологично подредените документи и ги отмятат за фактическото им наличие и съответствие с контролния лист. Извършваният последващ контрол се удостоверява чрез полагане на подпис, изписване на трите имена и броя отметнати документи. След извършения контрол дневните документи се прилагат в дневните архивни томове при  стриктно  спазване на Инструкцията за реда и архивиране на операционните документи.

Приобщена по делото е Заповед № 3-**-480/13.02.2019г. , издадена от ищеца Я.Г., в качеството му на Директор ФЦ **, относно осъществяване на ежедневен втори контрол   на   счетоводните   операции,   с   която   са   определени лицата, осъществяващи втори ежедневен контрол, сред които за ФЦ ** е Н. Й.. Посочено е ,че отговорните лица извършват втори контрол чрез сравнение на подписите и останалите реквизити на платежния документ със спесимена на подписите и документа за самоличност на наредителя и въведените данни в счетоводната система, като задължително полагат втори подпис върху платежния документ. Отговорните лица извършват и документарния контрол на безкасовите счетоводни документи като отпечатват пълен контролен лист, приемат хронологично подредените документи и ги отмятат за физическото им наличие и съответсвие с контролния лист. Всички документи: Касови дневници с приложени към тях касови операции и Контролни листове трябва задължително  да са отпечатани и от служителя извършващ втори контрол на следващ работен ден, за да се гарантира, че контролния лист обхваща всички извършени през предходния ден операции/с приложени безкасови операции се класират в дневния архивен том.

Приобщена по делото е Заповед № 3-**-1313/19.04.2019г. , издадена от ищеца Я.Г., в качеството му на Директор ФЦ ** , относно  осъществяване на ежедневен втори контрол   на   счетоводните   операции,   с   която   са   определени лицата, осъществяващи втори ежедневен контрол, сред които е Н. Й.. Посочено е , че отговорните лица извършват втори контрол чрез сравнение на подписите и останалите реквизити на платежния документ със спесимена на подписите и документа за самоличност на наредителя и въведените данни в счетоводната система, като задължително полагат втори подпис върху платежния документ. Отговорните лица извършват и документарния контрол на безкасовите счетоводни документи като отпечатват пълен контролен лист, приемат хронологично подредените документи и ги отмятат за физическото им наличие и съответсвие с контролния лист. Всички документи: Касови дневници с приложени към тях касови операции и Контролни листове задължително  трябва да са отпечатани и от служителя извършващ втори контрол на следващ работен ден, за да се гарантира, че контролния лист обхваща всички извършени през предходния ден операции/с приложени безкасови операции се класират в дневния архивен том.

Видно от приетата към доказателствения материал Заповед № ***/03.12.2019г. за налагане на ограничена имуществена отговорност,   във връзка с установена вреда на Работодателя и на основание чл. 210, ал. 1, във вр. с чл. 206, ал.2 от Кодекса на труда, на Я.Г.Г. -Директор на Финансов център **, със същата  на Я.Г.Г., с ЕГН **********, заемащ към датата на издаване на настоящата заповед длъжността „Директор финансов център, банка" във ФЦ „**" на „И." АД, е наложена ограничена имуществена отговорност в размер на причинените вреди на Работодателя, но не повече от трикратния размер на уговореното месечно трудово възнаграждение на служителя - т.е. в общ размер на 11 345,73 лв. (*****хиляди триста четиридесет и пет и седемдесет и три стотинки).

Указано е, препис от тази заповед, да се връчи на Я.Г.Г. - Директор финансов център, банка във ФЦ „**" и Директор Дирекция „Управление на човешките ресурси", както и че заповедта подлежи на оспорване от служителя в едномесечен срок от връчването й.

Според отразеното, заповедта е връчена на адресата й, на 03.12.2019г., при условията на отказ, удостоверен с подписа на две лица – Миглена Аврамова Стефанова и **, визирани с техните ЕГН. При изложеното, съдът прави извод за надлежно връчване на заповедта.

В мотивите на заповедта е посочено, че е във връзка с констатирано операционно събитие на 22.11.2019г. и регистрирано във Форма за известяване на Операционни събития и загуби с 032/Р от 25.11.2019г., представляващо вътрешна измама в съществен размер, извършена през периода от 01.01.2018г. до 22.11.2019г. от Н. Г. Й. - служител на длъжност „Специалист банкиране на дребно" във Финансов център ** на И. АД, която измама е станала възможна в резултат от неупражнен дължим контрол, съставляващо нарушение на трудовата дисциплина от страна на Я.Г.Г. с ЕГН **********, в качеството му на директор на Финансовия център **, и неизпълнение на задълженията му като Директор на Финансов център - **, съгласно подписана длъжностна характеристика -неразделна част от трудовия му договор с „И." АД, и в съответствие с Решение на Управителния съвет на „И." АД по Протокол № **/26.11.2019г., относно причинена с горното нарушение вреда на Работодателя от Я.Г.Г., с ЕГН **********, в качеството му на служител на „И." АД, заемал през периода на извършване на нарушенията и на настъпване на вредата, длъжността „Директор финансов център, банка" във ФЦ „**" на „И." АД.

Посочено е, че за това, че при и по повод изпълнение на трудовите си задължения, включващи ръководство, организация и контрол на цялостната дейност във финансовия център, офисите и изнесените работни места (ИРМ) към него, в т. ч. да следи за правилното извършване на операции на банковите служители по обслужване на клиенти и банковите служители, касиери, да отговаря за цялостната организация, строгото спазване реда за извършване на касовите операции, да следи служителите във ФЦ, офисите и изнесените работни места /ИРМ/ към него да познават Вътрешните правила на Банката и предлаганите от нея продукти и услуги и да ги уведомява своевременно за всякакви промени в технологията на работата, да организира и контролира законосъобразното водене на търговските книги и счетоводните записвания на ФЦ, като за целта създава нужната организация, да упражнява строг контрол върху персонала на ФЦ, офисите и ИРМ към него, осигурявайки спазването на вътрешнобанковите правила и политика и българското законодателство, качественото обслужване на клиентите и своевременното и точно изпълнение на задълженията, да познава, организира, контролира и отговаря за спазването във ФЦ и структурните звена към него на ВП на Банката, да полага грижи с цел изграждане и поддържане на добра репутация на Финансовия център в региона, в качеството си на Директор на Финансов център „**" и като пряк ръководител на служителя Н. Г. Й. с ЕГН ********** - Специалист банкиране на дребно,, във Финансов център „**" като не е упражнявал дължимия превантивен, текущ и последващ контрол през периода от 01.01.2018г. до 22.11.2019г., е допуснал последната да извърши вътрешна измама - неправомерно разпореждане /прехвърляне/ със средства от сметки на клиенти на ФЦ **, подробно описани в доклад от проверка по случая от Специализираната служба за вътрешен одит, в резултат на което е причинена на Работодателя вреда в съществен размер, посочен в доклада.

Посочено е в процесната заповед, че с описаните по-горе действия/бездействия ,Я.Г.Г., е извършил нарушения на трудовите си задължения, съгласно Трудов договор № **/06.08.2014 г. по описа на „И." АД и длъжностната характеристика за длъжността „Директор финансов център, банка", връчена му и приета от него на 25.08.2015 г., както и вътрешнобанковите нормативни актове, които е длъжен да спазва, а именно:

1.Да ръководи, организира и контролира цялостната дейност във ФЦ, както и в ИРМ към него т. 1 от длъжностната характеристика;

2.Отговорен е за цялостната организация на работа във Финансовия център - т. 6 от длъжностната характеристика;

3.Да полага грижи с цел изграждане и поддържане на добра репутация на Финансовия център в региона — т. 7 от длъжностната характеристика;

4.Да следи за документооборота между служителите във финансовия център, офисите и ИРМ към него, както и между ЦУ и служителите на финансовия център - т 18 от длъжностната характеристика;

5.Да отговаря за правилното извършване на операции от банковите служители по обслужване на клиенти -т. 19 от длъжностната характеристика;

6.Да отговаря за цялостната организация, строгото спазване реда за извършване на касовите операции - т. 28 от длъжностната характеристика;

7.Да упражнява строг контрол върху персонала на финансовия център, офисите и ИРМ към него, осигурявайки спазването на вътрешнобанковите правила и политика и българското законодателство, качественото обслужване на клиентите и своевременно и точно изпълнение на задълженията - т. 38 от длъжностната характеристика;

8.Да изпълнява задачи и да има отговорности, свързани с управлението на операционния риск, със специални задължения за докладване и спазване на изискванията съгласно нормативната база за операционния риск на «Инвестбанк» АД - т. 67 от длъжностната характеристика.

В съдържанието на цитираната заповед, е посочено, че  качеството си на Директор на Финансов център **, ответника, е приел да носи отговорност и да осъществява превантивен, текущ и последващ контрол върху цялостната дейност на финансовия център, включително финансовите, счетоводните, касовите и други операции, с оглед съхраняване, опазване и управление на повереното имущество и активи, в интерес на Банката.

Посочено е, че в резултат на описаното по-горе проявено от него бездействие при и по повод изпълнението на трудовите му задължения за упражняване на контрол, Я.Г.Г., в качеството си на Директор на ФЦ **, е допуснал извършване от служители на Банката вътрешна измама в съществен размер.

Така, вследствие на проявено бездействие от служителя Я.Г.Г., при и по повод изпълнението на трудовите му задължения, на Работодателя „И." АД е причинена вреда (претърпяна парична загуба), в съществен размер.

Представено е възражение от ответникът Я.Г., с вх.№ **-1/01.01.2020г., срещу Заповед № ***/03.12.2019г. за налагане на ограничена имуществена отговорност.

Представен по делото е Доклад за извършена проверка от специализирана служба вътрешен одит по операционно събитие във финансов център **, изготвен на основание Решение на УС по т.1.8 от Протокол №51/29.11.2019г., с обхват извънредна проверка във връзка с операционно събитие №032/Р от 25.11.2019г. и установена вътрешна измама, извършена от Н. Г. Й. ЕГН **********, служител на ФЦ Врана, на длъжност Специалист Банкиране на дребно, като е отразено, че към датата на доклада , размерът на потенциалната щета е **. В Доклада е отразено, че всички констатирани при одита обстоятелства свидетелстват за неспазване от страна на Директора на ФЦ ** на вътрешните правила и принципи за работа в банката. Целта на одитния ангажимент е била за обследване на детайлите и извършване на обстоен анализ с цел идентифициране на съмнителните операции за неоторизирано разпореждане със средства от сметки на клиенти, както и определяне на размера на потенциалната шета на Банката. Към датата на Доклада, размерът на потенциалната щета е посочен - 1 038 931BGN. Изводът , обективиран в доклада, е , че  Директорът на ФЦ Я.Г.Г., както и Отговорниците по ЗМИП **и Н. Г. Й., не са упражнили контрол върху работата на служителите, включително една спрямо друга, за осигуряване на ефективно прилагане на мерките срещу изпирането на нари и финансирането на тероризма във ФЦ **, с което не е спазен чл.82 от ВПКПИПФТ.  В доклада е посочено, че е нареден междубанков превод от Н. Г. Й., извършен със средства на Я.Г.Й. ***. На 16.09.2019г. сметка с BAN ********0 на Н. Г. Й. е захранена чрез вноска на каса с 2 268,97 BGN с основание „захранване". На същата дата сумата е преведена по сметка на „**" ЕООД в „**" АД с основание ,,**;ВФ08/П9002606627«. В писмените си обяснения Я.Г.Г. *** заявява, че сумата 2 268 BGN представлява застраховка „Каско" за автомобил на брат му **Г.Г., който е в чужбина. На 16.09.2019г. е помолил кшежката си Н.Г.Й. да излъчи превода от негова сметка в „И." АД, като е внесъл сумата на каса 4 при **. Според писмените обяснения на ** - СБО във ФЦ **, на 16.09.2019г. сутринта Директора на ФЦ **, Я.Г.Г. й е оставил на касата 2268,97 BGN, за които Н. Г. Й. ще й пусне Вносна бележка. Отговорният за касата служител е осчетоводил вноската на сумата по посочена от Н. Г. Й. сметка. В последствие Н. Г. Й. й е предоставила подписана от Я.Г.Г. вносна бележка, след което документа е подписан и подпечатан от служителя и приложен към касовите документи. Счита се , че изложените обстоятелства свидетелстват, че от страна на Директора на ФЦ ** не са спазени вътрешните правила и принципи за работа в Банката, т.к. осчетоводяването в БИС на внесената сума преди представянето на редовно оформен платежен документ е в нарушение на Вътрешните правила за касова дейност в „И." АД Глава Четвърта, Раздел Ш, т. 7. ..Получаването и изплащането на суми от касата става само срещу редовни и четливо изписани касови документи (вносна бележка, нареждане разписка и МО). Сумите се изписват задължително и словом. Не се допускат поправки по документите. Всеки редовно осчетоводен документ се подписва от касиера и подпечатва с поверения му печат"; допуснато е неоснователно извършване на превод за заплащане на лични разходи на Директора на ФЦ ** от сметка на Н. Г. Й., при условие че Я.Г.Г. има открити сметки в Банката, както и е било възможно да бъде извършен касов превод.

Заключение по изготвена по делото Съдебно-графическа експертиза, което съда кредитира като компетентно дадено и обосновано, потвърждава, че подписите в Доклад за извършена проверка от специализирана служба вътрешен одит по операционно събитие във финансов център **, са изпълнени  от лицата, посочени в доклада, като извършили проверката: ******-главен контрольор, *****-инспектор ССВО, *****-инспектор ССВО, *****-инспектор ССВО и ****** – инспектор ССВО.

Разпоредбата на чл. 206, ал. 1 от КТ, предвижда ограничена имуществена отговорност за работникът или служителят за вреда, причинена на работодателя по небрежност при или по повод изпълнението на трудовите задължения, като отговорността е в размер на вредата, но не повече от уговореното месечно трудово възнаграждение. Ал. 2 от същата разпоредба, уточнява, че когато вредата е причинена от ръководител, включително и от непосредствен ръководител, при или по повод упражняване на ръководните му функции, отговорността е в размер на вредата, но не повече от трикратния размер на уговореното месечно трудово възнаграждение. От своя страна разпоредбата на чл. 210, ал. 1-5 КТ, урежда реда и начина за реализиране на ограничената имуществена отговорност от работодателя – издаване на заповед, с която се определя основанието и размера на отговорността на работника или служителя, което може да стане в 1-месечен срок от откриването на вредата или от плащането на сумата на третото лице, но не по-късно от 1 година от причиняването й (респективно тези срокове са 3 месеца и 5 години, когато вредата е причинена от ръководител или при извършване на отчетническа дейност) – ал. 1 и ал. 2, връчване на заповедта на работника или служителя, който има възможност в 1-месечен срок да оспори писмено основанието или размера на отговорността – ал. 3, в случай че заповедта не е оспорена в 1-месечния срок, работодателят удържа дължимата сума от трудовото възнаграждение на работника или служителя в размерите, посочени в Гражданския процесуален кодекс – ал. 4.

Съдът приема за неоснователни възраженията на ответникът, за ненадлежно връчване на заповедта за налагане на ограничената имуществена отговорност. В случая, връчването е станало при отказ, удостоверен с подписа на двама свидетели. Факта, че ответника е депозирал и възражения по тази заповед, допълнително опровергава доводите му за ненадлежното връчване на заповедта.

За неоснователни, съдът приема и доводите на ответникът, с които навежда твърдения за необоснованост на процесната заповед. Видно от цитираното по-горе съдържание на тази заповед, в нея подробно са посочени допуснатите нарушения на от страна на определени вътрешни актове на банката, вследствие на които се е стигнало до неупражнен контрол и съответно по този начин до нанасяне имуществена вреда на работодателя в значителен размер. В заповедта е посочено, че за проверявания период са констатирани поредица от допуснати нарушения на изискванията за извършване на банкови операции от лицето Н. Г. Й., на която ищецът е бил пряк ръководител, и като не осъществил дължимия превантивен, текущ и последваш контрол е допуснал тя да извърши вътрешна измама със средства на клиенти на ФЦ **, в резултат на което за банката е произлязла обща вреда в размер, посочен в доклада на ССВО. В заповедта е посочено и кои свои задължения от длъжностната си характеристика, ищецът е нарушил или не е изпълнил.

С оглед изложеното, настоящият състав счита, че по делото е установено извършването на нарушенията, за които е  издадена заповед за налагане на ограничена имуществена отговорност. Ищецът е заемал длъжността "Директор финансов център **" и съобразно длъжностната характеристика, връчена му на 25.08.2015г. е следвало да: т. 1. Ръководи, организира и контролира цялостната дейност във финансовия център, офисите и изнесените работни места (ИРМ) към него; т. 18. Следи за документооборота между служителите във финансовия център, офисите и ИРМ към него, както и между ЦУ и служителите на финансовия център; т 19. Отговаря за правилното извършване на операции от банковите служители по обслужване на клиенти;  т. 28. Отговаря за цялостната организация и строгото спазване на реда за извършване на касовите операции, и т.н. Посочената длъжност, включва съгласно т. 38 от дл.характеристика, както изготвянето на съответните заповеди във връзка с цялостната организация на ФЦ,   но  и текущ контрол върху тяхното изпълнение и осигуряване спазването на вътрешнобанковите правила, и политика, и българското законодателство, качественото обслужване на клиентите, и своевременно и точно изпълнение на задълженията.

Поради изложените съображения съдът счита, че работодателят законосъобразно е предприел действия, за реализиране на ограничена имуществена отговорност на ответника, чрез издаване на процесната  Заповед № ***/03.12.2019г., поради което и счита, че исковата претенция се явява основателна, и като такава следва да бъде уважена.

По разноските:

С оглед изхода на спора, ответното дружество следва да бъде осъдено да заплати на ищеца направените по делото разноски , събразно представения списък с разноските по чл.80 от  ГПК/Л.311/,  в общ размер на 3161,83лв., формирани като сбор от следните суми: 2400,00лв. за заплатено  адвокатско възнаграждение, 300.00лв. депозит за СГЕ, 455,83лв. платена държавна такса, ведно с такса превод, 6.00лв. за заплатена държавна такса за издаване на обезпечителна заповед с такса превод.

Мотивиран от така изложените съображения, Варненски районен съд

                                

                                      Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА  на основание чл.210, ал.2 и ал.3  във  вр. с чл.206, ал.2 от КТ, Я.Г.Г. ЕГН **********, с адрес:г***,   ДА ЗАПЛАТИ В ПОЛЗА НА  „И."АД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление:***, ***** *****,  сумата в размер на  *****лева /*****хиляди триста четиридесет и пет хиляди лева и седемдесет и три стотинки/, представляваща стойността на наложена ограничена имуществена отговорност в размер не повече от трикратния размер на уговореното месечно трудово възнаграждение на ответника, представляваща причинените на ищеца вреди, вследствие на проявено бездействие от ответника Я.Г.Г., при и по повод изпълнението на трудовите му задължения, ведно със законната лихва върху посочената главница, считано от датата на на предявяване на иска – 30.01.2020г. до окончателно изплащане на задължението.

 

ОСЪЖДА на основание чл.78, ал.1 от ГПК, Я.Г.Г. ЕГН **********, с адрес: ***,  ДА ЗАПЛАТИ В ПОЛЗА НА   „И." АД с ЕИК *****, със седалище и адрес на управление:***, п*****,  сумата в общ размер на 3161,83лв., представляваща сторени по делото от ищцовата страна разноски, явяващи се сбор от следните суми: 2400,00лв. за заплатено  адвокатско възнаграждение, 300.00лв. депозит за СГЕ, 455,83лв. платена държавна такса, ведно с такса превод, 6.00лв. за заплатена държавна такса за издаване на обезпечителна заповед с такса превод.

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Варненския окръжен съд, в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

РЕШЕНИЕТО да се обяви в регистъра на съдебните решения по чл.235, ал.5 от ГПК.

 

ПРЕПИС от настоящето решение да се връчи на страните, заедно със съобщението за постановяването му.

 

 

 

 

           РАЙОНЕН СЪДИЯ: