Решение по дело №505/2020 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 260037
Дата: 3 септември 2020 г. (в сила от 6 октомври 2020 г.)
Съдия: Нина Русева Моллова-Белчева
Дело: 20202150200505
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№260037                                                03.09.2020г.                                         гр. Несебър

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Несебърският районен съд                                                                      наказателен състав  на пети август през две хиляди и двадесета година                         

в публично заседание в следния състав:

                                                                          Председател: Нина Моллова- Белчева

секретар Красимира Любенова

като разгледа докладваното от с. Моллова- Белчева

АНД № 505 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод жалбата на „Ч.и с.” ООД, ЕИК ........., представлявано от М.А.М., против Наказателно постановление № 465489-F519509/19.02.2020 г. на Началник отдел „Оперативни дейности”- Бургас, ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.118, ал.4 от ЗДДС вр. чл. 33, ал.1 от Наредба № Н- 18/13.12.2006 г. на Министерството на финансите, на основание чл.185, ал.2, изречение второ вр. ал.1 от ЗДДС, на жалбоподателя е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 2000 лева. Моли се от съда да постанови решение, с което да се отмени издаденото постановление като постановено в противоречие с материалния и процесуалния закон. При условията на евентуалност се моли да се измени наложеното наказание като се намали до предвидения минимален размер. В съдебно заседание жалбата се поддържа.

Наказващият орган, чрез процесуалният си представител, взема становище за неоснователност на жалбата и правилност на атакувания акт.

Съдът, като взе предвид исканията на жалбоподателя, събрания по делото доказателствен материал и като съобрази закона, настоящата инстанция намери за установено от фактическа и правна страна следното:

При извършена проверка от служители на НАП, измежду които и св. Х., на 23.07.2019 г., в търговски обект- бистро „Ч.”, находящо се в с. Р., ул. „М.”, № .., стопанисван от жалбоподателя, се установило, че в обекта имало монтиран, въведен в експлоатация, работещ ЕКАФП, който притежавал операциите „служебно въведени” и „служебно изведени” суми. Разчетената касова наличност на фискалното устройство била в размер на 2014,05 лв., а фактическа наличност- 2403,02 лв. Установена била положителна разлика в размер на 388,97 лв., която представлявала въвеждане на пари в касата, и която не била отразена във фискалното устройство. За това нарушение бил съставен акт за установяване на административно нарушение № F502459/30.07.2019 г. С Резолюция № 470933/F502482/17.10.2019 г., на основание чл.54 от ЗАНН административно наказателното производство, образувано по този АУАН, било прекратено поради допусната техническа грешка при изписване номера на ФУ. Въз основа на това е бил съставен нов АУАН № F519509/26.10.2019 г. за същото нарушение, който станал повод за издаване на обжалваното наказателно постановление.

Съдът, като взе предвид становищата на страните, приложения по делото доказателствен материал и съобрази разпоредбите на закона, в контекста на правомощията си по съдебен контрол, след като провери изцяло и служебно за нарушения при издаването на акта за установяване на административното нарушение и обжалваното наказателно постановление, без да се ограничава с обсъждане на посочените в жалбата доводи намира, че е допуснато съществено процесуално нарушение.

На първо място актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от надлежните органи в рамките на тяхната компетентност, съгласно представената заповед.

Настоящата инстанция счита, че в случая не е спазен предвиденият в чл.34, ал.1 от ЗАНН, съгласно който не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя. Както бе посочено по- горе проверката е била извършена на 23.07.2019 г., когато е било констатирано нарушението и открит нарушителя. Образуваното административно- наказателно производство по съставеният АУАН № F502459/30.07.2019 г. е било прекратено поради допусната техническа грешка при изписването на номера на ФУ. Това обстоятелство, обаче, не води до извода, че соченият в цитираната норма 3-месечен срок не следва да бъде спазен, както и че от прекратяването на образуваната преписка започва да тече нов 3-месечен срок за съставяне на АУАН. Няма пречка наказващият орган да констатира грешки в първоначално съставеният акт, както и да разпорежда издаването на нов. Това обаче следва да се извърши в 3-месечният срок от откриване на нарушителя- в случая от извършване на проверката. Противното би довело до възможност за злоупотреба и поставяне в състояние никога да не изтекат срокове по чл.34 от ЗАНН. Същите са преклузивни и с изтичането им се губи възможността да бъде съставен акт за установяване на административно нарушение, респективно издаване на наказателно постановление. В настоящият случай вторият АУАН е съставен извън 3-месеченият срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН, който е започнал да тече от датата на проверката- 23.07.2019 г., когато е констатирано нарушението и е установен нарушителя, и е изтекъл на 23.10.2019 г. АУАН № F519509/26.10.2019 г, въз основа на който е издадено наказателното постановление, е съставен на 26.10.2019 г., в разрез със соченото по- горе. Ето защо административно- наказващият орган, след като е счел, че въз основа на първият акт не може да се издаде наказателно постановление, не е следвало да разпорежда съставяне на втори, а да прекрати нацяло преписката.

С оглед изложеното наказателното постановление се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, независимо, че от доказателствата по делото се налага извод за извършено административно нарушение по чл.118, ал.4 от ЗДДС вр. чл. 33, ал.1 от Наредба № Н- 18/13.12.2006 г. на Министерството на финансите. Налице е била необоснована разлика във фактическата наличност в обекта, която е следвало да бъде въведена във ФУ посредством нарочната за това функция, но това не е било сторено. 

Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Несебърски районен съд

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 465489-F519509/19.02.2020 г. на Началник отдел „Оперативни дейности”- Бургас, ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.118, ал.4 от ЗДДС вр. чл. 33, ал.1 от Наредба № Н- 18/13.12.2006 г. на Министерството на финансите, на основание чл.185, ал.2, изречение второ вр. ал.1 от ЗДДС, на „Ч.и с.” ООД, ЕИК ........., представлявано от М.А.М., е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 2000 лева.

Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд- гр. Бургас.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: