Решение по дело №295/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 5
Дата: 11 януари 2023 г.
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700295
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 5/11.1.2023 г.                                                                          гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На  шестнадесети декември                                                 2022 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА                         

Секретар  Велина Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова

Административно дело № 295  по описа на 2022 година.

          За да се произнесе, взе предвид следното:          

         Производството по делото е  образувано  по жалба на С.К.,*** чрез адвокат Б.К. срещу принудителна административна мярка-принудително задържане на лек автомобил с рег. № ****** чрез използване на техническо средство „скоба“, наложена на 21.10.2022г. от  Д.Н.Р. – контрольор на талони и SMS за кратковременно платено паркиране в „Организация на движението, паркинги и гаражи“, ЕООД към община Велико Търново, за което е съставен  протокол № 409 от 21.10.2022г.

         В жалбата се сочи, че наложената ПАМ е нецелесъобразна и незаконосъобразна. Счита, че автомобила е обслужвал лице с увреждания, непълнолетната дъщеря на собственика на автомобила и поради липса на свободни места за паркиране на хора с увреждания, бил принуден да спре в района на синя зона, на необозначено за тази цел място, като  е поставил талона за преференциално паркиране на хора с  увреждания на видно място на предното стъкло на автомобила.

Счита още, че текста на Наредбата за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Велико Търново-чл. 14, ал. 5/нова-С решение № 977 от 26.05.2022г./ при недостиг на паркоместа, обозначени с пътен знак Д 21“инвалид“, право на паркиране  с карта за паркиране на хора с увреждания имат първите заели тези паркоместа, а всички останали паркират по общия ред, при режим на почасово платено паркиране, нарушава конституционно закрепените права на хората с увреждания. Позовава се на правилото на чл. 50, ал.2, т. 3 от ППЗДВП, който изключва действието на пътни знаци В27 и В 28 спрямо превозни средства, обслужващи лица, притежаващи документ за инвалидност.

С оглед изложеното, паркираното превозно средство в рамките на обособената зона не е в нарушение на нормативната уредба, респ. на пътните знаци. В този смисъл иска се отмяна на процесната ПАМ и присъждане на направените по делото разноски.

 В съдебно заседание оспорващия редовно призован, явява се лично и с адвокат Б.К., редовно упълномощена.

Оспорващият С.К. заявява съображения относно незаконосъобразността на общинската наредба, в противоречие с Конституцията на РБ.

Адвокат Б.К. намира наложената ПАМ за незаконосъобразна, наложена в нарушение на закона, а именно чл.50 от Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата, който дава правото на притежателите на карта за хора с трайни увреждания да паркират в нарушение на Пътни знаци „В27“ и „В28“, като счита, че наложената мярка следва да бъде отменена като противоречаща на закона, морала и нормите на Република България за интегриране на хората с трайни увреждания.

Относно твърденията за прекомерност на адвокатското възнаграждение, намира същите за неоснователни, тъй като се касае за запознаване с голям обем документация, приложена към административната преписка, поради което счита, че поисканото адвокатско възнаграждение не е в прекомерен размер.

Сочи още, че видно от представения отговор, административният орган не оспорва твърдението, че на предното стъкло на автомобила, съгласно закона, е поставена картата за хора с трайни увреждания. След като изрична норма от по-висок ранг, какъвто е Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата спрямо общинската наредба, действието на пътни знаци, забраняващи престоя и паркирането по отношение на автомобили, обслужващи хора с трайни увреждания, паркираното превозно средство в рамките на обособената зона не е в нарушение на нормативната уредба, респективно на пътните знаци, поради което и не следва да бъде обект на наложената принудителна административна мярка.

Иска се отмяна на наложената административна мярка и  присъждане на  направените по делото разноски.

Ответната страна – Д.Р.,  контрольор на талони и SMS за кратковременно платено паркиране в „Организация на движението, паркинги и гаражи“,  ЕООД към община Велико Търново, редовно призован не се явява и не изпраща представител. Постъпила е по делото молба от упълномощен процесуален представител адвокат Й. В. Х. ***.

Допълнително са постъпили подробни писмени бележки по делото, в които изразява съображенията си за законосъобразността на процесната ПАМ. Позовава се на съдебна практика, която посочва. Разпоредената принудителна административна мярка - принудително задържане с техническо средство се явява такава по смисъла на чл.167, ал.2, т.2 от ЗДвП и е наложена поради липса на извършено дължимо плащане на такса, в размер определен с решение на Общински съвет - Велико Търново, за паркиране на място в зона за платено паркиране, за което не се прилагат изключенията за освобождаване от заплащане на такси за хора с трайни увреждания, притежаващи карти, които им дават право на безплатно паркиране. Счита още,  че прилагането на чл. 50 от ППЗДвП  касае казусите, при които забранителният пътен знак В28 е разположен в извън обособените зони за платено паркиране.  Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища на страните прие за установено следното:

           На 21.10.2022г. в 16.06 часа  Д.Р. контрольор   на талони и SMS за кратковременно платено паркиране в „Организация на движението, паркинги и гаражи“, ЕООД към община Велико Търново, при изпълнение на служебните си задължения заедно със свой колега констатирали, че автомобил „*” с рег. № ****** е паркиран  в обхвата на „Синя зона“ без да е заплатена дължимата такса за кратковременно паркиране по чл. 99, ал. 3 от ЗДвП. Направени били 9 бр. снимки с фотоапарат, като са поставили и скоба на колелото на автомобила. Изготвено било Съобщение № 106527 и Съобщение № ********** от 21.10.2022г., в което е посочено, че е наложена мярка принудително задържане (скоба) съгласно  чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, тъй като не е заплатена дължимата такса по чл. 99, ал. 3 от ЗДВП, което било поставено на предното стъкло на автомобила. Р.  съставил и  протокол № 409 от 21.10.2022г. След заплащане на сумата от 21 лева, е демонтирана скобата.   

          По делото са приети като доказателства цялата адм. преписка, съдържаща Заверено копие на съобщение за поставяне на техническо средство за принудително задържане тип „Скоба” №106527; Заверено копие на : съобщение за паркиране без заплащане на дължимата такса №**********; протокол за принудително задържане на ППС №409/21.10.2022 г. заповед №РД22-1490/17.09.2014 г. на Кмета на Община Велико Търново;   заповед №РД22-1618/27.10.2020 г. на Кмета на Община Велико Търново;  трудов договор №51/11.04.2011 г. на Д.Н.Р.;  допълнително споразумение към трудов договор №РД07- 75/30.09.2020 г. на Д.Н.Р.;  длъжностна характеристика на длъжността „Контрольор в звено „Принудително задържане на пътни превозни средства /ППС/” подписана от Д.Н.Р.;  заповед за отпуск №РД-08-284/14.11.2022 г. на Д.Н.Р.; график за работа на контрольорите в звено ПЗ на ППС за месец октомври 2022 г.;  схема за организация и безопасност на движението - ул. „Александър Стамболийски“, гр. Велико Търново;  обяснителна записка към проект за зона за платено паркиране - ул. „Александър Стамболийски“ в гр. Велико Търново;  обяснителна записка към проект за актуализиране на зона за платено паркиране - ул. „Александър Стамболийски“ и зона за платено паркиране - пл. Славейков в гр. Велико Търново;  становище на ОД на МВР, с peг. №127500-13343/18.07.2019 г.; Копие на решение №772/25.07.2013 г. на Общински съвет Велико Търново; Решение №223/25.06.2020 г. на Общински съвет Велико Търново; Представена е и Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Велико Търново; Заверено копие на справка от системата за платено паркиране на Община Велико Търново както и 9 броя фотоснимки.

          С оглед така установената фактическа обстановка, ЯАС, трети състав  прави следните правни изводи: жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

         Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, проверката на законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт /ИАА/ обхваща установяване компетентността на издалия го орган, спазена ли е изискваната от закона форма, спазени ли са материалните и процесуалните разпоредби при издаването му, както и дали е съобразен с целта на закона. Съдът е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на ИАА на така посочените основания, като не се ограничава само с основанията, посочени от оспорващия.

       Предмет на осъществявания съдебен контрол в настоящото производство е принудителна административна мярка-принудително задържане на лек автомобил с рег. № ****** чрез използване на техническо средство „скоба“, наложена на 21.10.2022г. от Д.Н.Р. контрольор на талони и SMS за кратковременно платено паркиране в „Организация на движението, паркинги и гаражи“, ЕООД, към община Велико Търново, за което е съставен   протокол № 409 от 21.10.2022г., По делото не се спори, че автомобилът е собственост на оспорващия.

       Съгласно разпоредбата на чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП службите за контрол, определени от кметовете на общините използват техническо средство за принудително задържане на пътното превозно средство, за което не е заплатена дължимата такса за паркиране по чл. 99, ал. 3 от ЗДвП, до заплащане на таксата и на разходите по прилагане на техническото средство. С представената по делото Заповед № РД /22-1490 /17.09.2014г. кметът на Община Велико Търново  е определил „Организация на движението, паркинги и гаражи“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: град Велико Търново, за Служба за контрол по смисъла на чл. 167, ал. 2, т.1 и т.2 от Закон за движение по пътищата. Видно от трудов договор № 51 от 11.04.2011г. и допълнително споразумение № РД-07-75 от 30.09.2020г., Д.Н.Р. изпълнява длъжността „контрольор“ в „Организация на движението, паркинги и гаражи“ ЕООД, а видно от заповед № РД22-1618 от 27.10.2020г. кметът на община Велико Търново е определил служителите на „Организация на движението, паркинги и гаражи“ ЕООД, Велико Търново, сред които е и Д.Н.Р.. Изложеното налага извода, че към 21.10.2022г.  последния се явява материално компетентен орган да наложи ПАМ от вида на процесната.

      Елементите на фактическия състав, при наличието на който е законосъобразно прилагането на ПАМ изразяваща се в принудително задържане с техническо средство тип „скоба“ на ППС е установен в законовата норма  на чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП -  да е налице паркиране на моторно превозно средство в зона, определена за платено паркиране, във време, за което е дължимо заплащане и това плащане да не е извършено към установения за валидността на плащането момент. Посочените елементи трябва да са налице кумулативно. Съгласно чл. 99, ал. 3 ЗДвП законодателят е възложил на общинския съвет да определи цена за паркиране на местата на платено паркиране по смисъла на чл. 99, ал. 1 ЗДвП, както и условията и реда за заплащането й от водачите на МПС. В изпълнение на това законово правомощие Общинският съвет Велико Търново е приел Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Велико Търново, според чл. 14, ал. 5 която е приета с решение  № 977 от 26.05.2022 г.“ При недостиг на паркоместа, обозначени с пътен знак Д21 „Инвалид", право на паркиране с карта за паркиране на хора с увреждания имат първите заели тези паркоместа, а всички останали паркират по общият ред, при режим на почасово платено паркиране.“

         С решение № 772  от 25.07.2013г. на основание чл. 21, ал, 1, т. 23 от ЗМСМА, във връзка с чл. 9, ал. 2 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Велико Търново, Великотърновски Общински съвет определя нова зона за платено паркиране с териториалният обхват, съгласно приложения инвестиционен проект, попадаща по ул. „Александър Стамболийски" в гр. Велико Търново, от кръстовището с ул. „Христо Ботев“/Арката на генералите/ до “Стамболовия мост" и включваща 58 броя паркоместа. Работното време на зоната е съгласно Решение № 176/10.04.2012 г. на Великотърновски обшински съвет. И с решение №223 от 25.06.2020г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, във връзка с чл. 9, ал. 2 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Велико Търново, Великотърновски общински съвет увеличава обхвата на зоната за платено паркиране с териториалният обхват, съгласно приложения инвестиционен проект, по ул.”Александър Стамболийски” в гр. Велико Търново, от кръстовището с ул. ’’Христо Ботев” /Арката на генералите/ до Стамболовия мост от 35 броя паркоместа на 45 броя паркоместа и по пл. „П. Славейков” на юг до кръстовището с ул. „Стефан Стамболов“, на север до кръстовищата с улиците „Медникарска“ и „Драгоман“ от 38 броя паркоместа на 40 броя паркоместа. Работното време на зоната да бъде от 09.00 до 17.00 часа целогодишно без събота, неделя, официалните празници и 22 март/ празника на Велико Търново/.

        От събраните по делото писмени доказателства по безспорен начин се установява, че на  21.10.2022г.  в 16.06 часа  оспорващият е паркирал л.а. с рег. № ******, марка “*“ на ул.“Ал. Стамболийски“ попадащ в обхвата на платената зона за паркиране, обозначена с положена пътна маркировка и вертикална сигнализация.

        Оспорващия е паркирал автомобила си на процесния паркинг на 21.10.2022г./делничен ден/  около 16 ч., т.е. във време за което се дължи заплащане и не е заплатил дължимата такса, като се позовава на това, че  автомобила е обслужвал лице с трайни увреждания и е паркирал на място, което не е обозначено като място, определено за паркиране на превозни средства, които обслужват хора с трайни увреждания, като не е заплатил и дължимата такса. Макар и не паркиран на преференциалното място обозначено със син цвят/поради липса на свободни места/ и отбелязано със знака за хора с увреждания, на предното стъкло на автомобила е била поставена карта за паркиране на автомобили, които обслужват хора с трайни увреждания,  които обстоятелства всъщност не са спорни по делото.

Контрольорът е поставил на автомобила техническо средство за принудително задържане „скоба“ и съобщение № 106527 на „ОДГП“ ЕООД до заплащане на дължимата такса и разходите за поставянето на техническото средство.

    Според чл. 99 а от ЗДвП Карта за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с трайни увреждания и използване на улеснения при паркиране, се издава от кмета на съответната община или оправомощено от него длъжностно лице по образец съгласно приложението. Картата е валидна на територията на цялата страна.

С оглед представеното решение на ТЕЛК към датата 21.10.2022г. е бил налице валиден медицински документ, въз основа на който е издадена  Карта за паркиране на хора с трайни увреждания на името на С. К., с валидност до 01.03.2024 г. Т.е. касае се за  валиден медицински документ установяващ, че към процесната дата С. К. е лице с трайни увреждания, което е обслужвано с лекия автомобил на баща си, с рег. № ******, марка “*“.

Следва да се има предвид, че в тежест на адм.орган е да докаже фактически и правни основания за процесната ПАМ. А неизясняването на всички факти от значение за случая е съществено нарушение на процесуалните правила с оглед изискването на чл. 35 от АПК и води до издаване на адм. акт в разрез на основни принципи на адм. правораздаване заложени в чл. 6 ал. 2,3,4 от АПК, а именно Административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава.  Когато с административния акт се засягат права или се създават задължения за граждани или за организации, прилагат се онези мерки, които са по-благоприятни за тях, ако и по този начин се постига целта на закона.

Съгласно  чл. 50, ал. 2, т. 3 от Правилника за прилагане на ЗДвП, пътни знаци В 27 "Забранени са престоят и паркирането" и В 28 "Забранено е паркирането" не се прилагат за МПС, обслужващи лица с документ за инвалидност. Както сочи и жалбоподателя, изискването на нормативния акт е досежно притежаване на документ за инвалидност, а не на друг документ. Несъмнено, към 21.10.2022г. за обслужваното с автомобила на лице /непълнолетна дъщеря на жалбоподателя/ е бил издаден такъв документ /ЕР на ТЕЛК имало е поставената зад стъклото на колата карта за инвалидност.

Следва да се отбележи, че картата за паркиране на хора с трайни увреждания, регламентирана в нормата на чл. 99а, ал. 1 от ЗДвП служи за удостоверяване на обстоятелството, че лицето паркирало автомобила върху специално обозначено място за хора с увреждания има такова качество. Този извод следва от логическото и езиково тълкуване на посочената разпоредба, според която "Карта за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с трайни увреждания и използване на улеснения при паркиране, се издава от кмета на съответната община или оправомощено от него длъжностно лице по образец съгласно приложението. Картата е валидна на територията на цялата страна. " В случая обаче, автомобилът въобще не е бил паркиран на такова специално обозначено място.

Процесният автомобил е бил позициониран на необозначено място в рамките на действащата в този ден и часови диапазон система за платено паркиране "синя зона", и органът наложил ПАМ не твърди, че превозното средство се е намирало върху специално обозначено място за паркиране на лица с трайни увреждания, онагледено със съответен знак и различно оцветяване на съответното парко-място. В тази връзка, след като изрична норма с по-висок ранг, какъвто несъмнено е рангът /юридическата сила/ на Правилника за прилагане на ЗДвП спрямо общинската наредба за платено и безплатно паркиране изключва действието на пътни знаци забраняващи престоят и паркирането по отношение на автомобили, обслужващи хора с трайни увреждания, паркираното превозно средство в рамките на обособената зона не е в нарушение на нормативната уредба, респективно на пътните знаци, поради което и не следва да бъде обект на процесната ПАМ.

За прецизност следва да се посочи, че следва да се има предвид не само буквата, но и духа на закона, с оглед специалния режим на хората с увреждания. Съдът е запознат с цитираната съдебна практика от ответната страна. Но възниква въпросът, след като в чл. 50 от ЗДвП законодателя е предвидил изключенията  за знак  В28 и В 27  и никъде не е посочил, че приложението на текста  е изключено в район с обхват на синя зона, тогава адм. орган  е следвало да изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая, да изслуша възраженията и така ще даде възможност на оспорващия да се защити, но и автомобилът ще  е свободен, именно за да обслужи при нужда лицето, което се нуждае от това. А с поставянето на скоба, прилагайки само буквата на закона и  без да се интересува от духа на закона, се блокира възможността де се използва по предназначение автомобила и се възпрепятства използването му при необоходимост. Очевидно е, че се касае за пропуски в законодателството от една страна, но и адм. орган  е длъжен да съобрази действията си с принципите на АПК, още повече, че в случая се касае освен за лице с увреждане, но и за дете, което също се ползва със специална закрила, като на предното стъкло е била поставена инвалидна карта.

         С оглед изложеното, издадената  ПАМ противоречи и на целта на закона. Поставянето на картата с оглед чл. 50  от Правилника не би следвало да влече принудителна адм. мярка, с оглед специалния режим на който се подчиняват хората с увреждания.

             Изложеното налага извода, че оспорената ПАМ  е издадена от компетентен орган, но  при нарушение  на материалните и процесуалните разпоредби и не е съобразена с  целта на закона.  Депозираната жалба се явява основателна и като такава следва да бъде уважена. С оглед направеното възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, следва да се посочи, че според чл. 8, ал. 3 от  Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения, за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес, извън случаите по ал. 2, възнаграждението е 1000 лв. Представен е договор за правна помощ, видно от който възнаграждението е договорено и внесено.  Следва да бъдат присъдени разноски по делото в размер на 1010/хиляда и десет/лв, в т.ч. 10 лева – внесена държавна такса/.        

           Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

 

                                          Р   Е   Ш   И:

 

         ОТМЕНЯ по жалба на С.К.,***, чрез адвокат Б.К. принудителна административна мярка - принудително задържане на лек автомобил „*“ с рег. № ****** чрез използване на техническо средство „скоба“, наложена на 21.10.2022г., от Д.Н.Р. – контрольор на талони и SMS за кратковременно платено паркиране в „Организация на движението, паркинги и гаражи“,  ЕООД към община Велико Търново, за което е съставен  протокол № 409 от 21.10.2022г.

         ОСЪЖДА община Велико Търново да заплати на С.К.,*** сумата от 1010/хиляда и десет/лева представляващи разноски по делото.

        Решението  подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.   

 

 

 

 

 

                                                                          СЪДИЯ:/п/ не се чете