Решение по дело №1471/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 764
Дата: 8 октомври 2020 г. (в сила от 14 април 2021 г.)
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20197150701471
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 764/8.10.2020г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на осми септември, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 1471 по описа на съда за 2019 г.

Производството е по реда на чл. 145 от АПК във връзка с чл. 215 от ЗУТ и е образувано по жалбата на С.Т.Н. с ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Б., със съдебен адрес и адрес за призоваване гр. Пловдив, бул. „Христо Ботев“ № 49 против Заповед № РД-25-1552/05.12.2019 г. на Кмета на Община Ракитово.

С оспорената заповед е одобрен ПУП-ПР за изменение на регулацията на УПИ VI-738 (ПИ 62004.7.152) и образува нови УПИ VI-830 и XXV-831, в кв. 22 (проектни ПИ 62004.7.830 и 62004.7.831) и нова улица с о.т. 1331-1332 (проектен ПИ 62004.7.832) по регулационен план и кадастрална карта на гр. Ракитово.

В жалбата се твърди, че обжалваната заповед е неправилна и незаконосъобразна. Моли се да бъде отменена. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Б., която по изложени съображения в писмени бележки моли съда да уважи подадената жалба и отмени оспорената заповед. Претендира направените по делото разноски съгласно списък на разноските, който представя.

Ответникът по жалбата – Кметът на Община Ракитово, редовно призован, се представлява от юриск. Р., която по изложени съображения моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и да потвърди процесната заповед като правилна и законосъобразна. Претендира направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна – Г.Т.Н., редовно призован, се представлява от ав. П., която моли съда да отхвърли изцяло жалбата като неоснователна, Счита, че са спазени процесуалните правила при издаване на оспорената заповед, както и материалния закон. Претендира направените по делото разноски.

Заинтересованата страна – Н.Т.М., редовно призована, не се представлява по делото.

Административен съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Заповед № РД-25-1552/05.12.2019 г. на Кмета на Община Ракитово, с която е одобрен ПУП-ПР за изменение на регулацията на УПИ VI-738 (ПИ 62004.7.152) и образува нови УПИ VI-830 и XXV-831, в кв. 22 (проектни ПИ 62004.7.830 и 62004.7.831) и нова улица с о.т. 1331-1332 (проектен ПИ 62004.7.832) по регулационен план и кадастрална карта на гр. Ракитово.

Заповедта е издадена в хода на съдебното производство по гр. д. № 573/2014 г. на Районен съд – Велинград, образувано между жалбоподателя и заинтересованите страни Г.Н. и Н.М. за делба на съсобствения им наследствен поземлен имот с кадастрален идентификатор 62004.7.152 с площ от 640 кв. м. и адрес гр. Ракитово, ул. „Александър Стамболийски“ № 25. По посоченото гражданско дело е постановено Решение № 67/11.03.2015 г., относно допускане на делба на поземления имот. С протоколно определение от 20.11.2018 г. районният съд е изискал, на основание чл. 201, ал. 1 от ЗУТ, становище от главния архитект на община Ракитово, относно поделяемостта на поземления имот. След положително становище на главния архитект е проведена процедура по чл. 201, ал. 3 от ЗУТ и с Протокол № 2/01.08.2019 г. на ОЕСУТ към Община Ракитово е приет ПУП – ПР за изменение на регулацията.

Със заявление № 94-487/05.02.2019 г. Г.Н. е поискал разрешение за изработване на проект за Частично изменение на Плана за регулация за УПИ VІ-738, което е разрешено със Заповед № РД-25-137 от 08.02.2019 г. на кмета на община Ракитово. Проектът е съгласуван със СГКК Пазарджик, видно от Удостоверение № 25-50413/06.03.2019 г. за приемане на проект за изменение на КК и КР.

Заинтересованите страни са уведомени от Общината, че е внесен ПУП за ЧИ на ПР, като им е даден 14-дневен срок за възражение. Възражението е постъпило от С.Н., което е разгледано заедно с проекта от ОЕСУТ на 01.08.2019 г.

Проектът за изменение на ПУП – ПР е разгледан и приет с Решение № III при проведено заседание на ЕСУТ при Община Ракитово с протокол № 2/01.08.2019 г. Заповедта е редовно съобщена на жалбоподателя по пощата с обратна разписка на 09.12.2019 г., видно от приложените по делото известия за доставяне (л. 12), като в законоустановения 14-дневен срок същият е упражнил правото си на жалба пред Административен съд гр. Пазарджик.

Установи се от Нотариален акт № 30, том ІХ, по дело № 2665/1997 г., че С.Н., Г.Н. и Н.М. са собственици на имот УПИ VІ-738 в кв. 22 по Регулационния план на гр. Ракитово.

За изясняване на значимите за спора обстоятелства по делото е допусната съдебно-техническа експертиза, чието заключение като неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно изготвено. В отговор на поставените въпроси вещото лице е констатирало, че процесният ПУП е създаден като приложение на общия градоустройствен план. Целта е, чрез него поземленият имот да се урегулира по чл. 201, ал. 3 между двама съсобственици. Урегулирането става по нов начин, след конкретно извършване на административно производство. Приложеният комплект от документи ведно с проект на ПУП - план за регулацията за изменение на регулацията на УПИ VI - 738, е минал през процедура по одобряване и издаване на Заповед № РД-25-1552 /05.12.2019 г. с цел, образуване на два нови УПИ и нова улица.

Вещото лице е посочило, че в експертно заключение по определение на РС-Велинград е изработен, представен и приет вариант за разделяне на процесния имот. На основание чл. 201, ал. 1 от ЗУТ с Протокол от 20.11.2018 год. РС-Велинград във връзка с воденото дело, е изискал становище от главния архитект на Община Ракитово, относно поделяемостта на имота. Главният архитект на Общината е дал положително становище относно поделяемостта на УПИ IV-738, кв.22 (ПИ с идентификатор 62004.7.152) на 08.01.2019 год.

За издаване на разрешение за изработване на ЧИПР от общинска администрация с вх. № 94487/05.02.2019 год. е постъпило Заявление от наследници на В. В. Н., а именно: Г.Т.Н., С.Т.Н. и      Н.Т.М., но с подпис само на първия наследник, да бъде разгледан от ОЕСУТ и одобрен ПУП на ЧИПР на УПИ № VI - 738, кв. 22 (ПИ с идентификатор 62004.7.152) по регулационен план и кадастрална карта на гр. Ракитово.

Според експертизата със Заповед № РД-25-137/08.02.2019 г. е разрешено изработване и е стартирала процедурата по изготвяне ПУП за ЧИПР. За постъпилото заявление за одобряване на ПУП жалбоподателят е уведомен с писмо с изх. № 94-00-5/27.03.2019 г., като същият е изразил несъгласие, но не е представил алтернативен вариант в общината. Съставен е констативен протокол, подписан от три длъжностни лица при Община Ракитово.

Вещото лице е категорично, че на 01.08.2019 год. с Протокол № 2 на ЕСУТ, приема с Решение III ПУП - план за регулацията за изменение на регулацията на УПИ VI - 738 (ПИ с идентификатор 62004.7.152), кв. 22 за образуване на два нови УПИ и нова улица, с предложение до Кмета - за издаване на Заповед за одобряване на ПУП по чл. 129, ал. 2 от ЗУТ, след приемането му от РС – Велинград.

Заключението сочи, че са спазени административно производствените процедури при издаване на акта - сезиране от административния орган на заинтересувано лице по чл. 131, ал. 2, т. 1 от 3УТ, одобрено задание и разрешено изработването на проект за ПУП от компетентния за това орган, внесен е проект и са изпълнени предписанията в допускането, проектът е съобщен на заинтересованите лица, същият е разгледан и приет от ОЕСУТ.

Вещото лице заявява, че изискванията на ЗУТ за лице на имота, минимална площ и минимални отстояния на разположените в имота сгради, са намерили отражение в процесния ПУП както следва:

С разпоредбите на чл. 19, ал. 1, т. 1 и ал. 4 от ЗУТ се определят размерите на имотите при регулация: 300 кв.м. - минимална площ и 14 м- минимално лице, които могат да бъдат намалявани най-много с 1/5 до 250 кв.м.- площ и 11.20 м - лице. Констатирано е, че процесният имот е с площ от 640 кв.м. и лице 14.60 м. към ул. "Ал.Стамболийски", по плана на гр. Ракитово. Формата е неправилна, което прави трудно урегулирането му.

Съгласно разпоредбите на ЗУТ, имотът няма лице за два УПИ. В него се намират две жилищни сгради - на разстояние една от друга и разделянето му не може да обособи имоти с приблизително правилни очертания, които да отговарят на изискванията. При тези обстоятелства, възможен вариант за обособяването на два УПИ е само чрез предвиждане на улица - тупик (задънена улица) за достъп до вътрешния имот, с минимална ширина от 3.50 м. (чл. 81, ал. 1, а лицето на УПИ отговаря на размерите по чл. 81, ал. 3 от ЗУТ). Обособен е лицев имот, с неправилна форма и площ 258 кв.м. От останалата площ на процесния имот, в размер на 323 кв.м., е обособен вътрешен имот, като при очертание на вътрешната граница е търсен сервитут от 2,00 м - допустимо по разпоредбите на чл. 36, ал. 1 от ЗУТ за вътрешната жилищна сграда.

Според вещото лице в предложения ПУП е изработен един възможен вариант за разделяне на процесния имот - обособяване на два УПИ, с предвиждане на улица-тупик с ширина 3.5 м и площ 59 кв.м. С това предложение са спазени разпоредбите и на чл. 201, ал. 1 от ЗУТ и на чл. 19, ал. 1, т. 1 и ал. 4 от ЗУТ. По този единствен начин е възможно обособяването на два самостоятелни УПИ и спазване разпоредбите на чл. 19, ал. 1, т. 1 и ал. 4 от ЗУТ. Вещото лице е категорично, че ограничителната мярка на разпоредбата, без прокарване на улица-тупик - не позволява друго разделяне!

Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът намира правна страна следното:

Жалбата е подадена в срок от лице, което има правен интерес от оспорването, и се явява допустима.

Заповедта е постановена по искане на съд, пред който се извършва съдебна делба. С мотивирано предписание главният архитект на общината е указал на страните в делбеното производство да представят проект за разделянето на имота, предмет на делбата. Проектът е представен само от една от страните, участващи в делбеното производство. Въз основа на този проект е издадена оспорената заповед за одобряване на ПР и разделянето на имота, предмет на делбата, на два самостоятелни такива.

Вярно е, че разпоредбата на чл. 15, ал. 6 ЗУТ предвижда, че заповедта изменение на регулацията по ал. 3 не подлежи на обжалване и влиза в сила с издаването й. Хипотезата на чл. 15, ал. 3 предвижда обаче изменение на регулацията със съгласието на всички собственици, изразено със заявление и предварителен договор за прехвърляне на собственост с нотариално заверени подписи.

Заповедта по чл. 201, ал. 3 ЗУТ не подлежи на обжалване съгласно чл. 15, ал. 6 в хипотезата, при която проектът за изменение на действащият план за регулация е внесен и съгласуван от всички страни в делбеното производство. В този смисъл е чл. 15, ал. 6 ЗУТ - изменението на регулацията е със съгласието на всички собственици. Не е задължително по реда на чл. 201, ал. 3 проектът за разделянето на имота да бъде представен и съгласуван от всички съделители. В случаите, когато това съгласие не е налице и част от съделителите не желаят да внесат проект за одобряване на изменението на регулационния план, те имат право на възражение, както и на жалба срещу заповедта за одобряването му по общия ред на чл. 215 ЗУТ.

С оглед на това, съдът намира, че жалбата е допустима. В тази насока е и практиката на ВАС (Определение № 7707 от 19.06.2017 г. на ВАС по адм. д. № 6578/2017 г., II о., докладчик председателят Светлана Йонкова).

Разгледана по същество същата е неоснователна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Обжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган. При издаването й административният орган не е допуснал нарушение на процесуалните разпоредби на закона. Заповедта е мотивирана, като в мотивите органът е посочил фактическите и правни основания за издаването й.

Оспорената Заповед № РД-25-1552/05.12.2019 г. на Кмета на Община Ракитово е издадена на от компетентен орган на основание чл. 129, ал. 2 от ЗУТ и на основание чл. 15, ал. 6 от ЗУТ, във връзка с изпълнение на съдебно решение по гр. д. № 573/2014 г. на Районен съд – Велинград.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя за нищожност на оспорената заповед. В действащото българско законодателство няма легална дефиниция и нормативно установени критерии за разграничаване на незаконосъобразните административни актове като нищожни и унищожаеми. Според константната съдебна практика основание за обявяване /прогласяване/ на нищожност са такава съществени, основни недостатъци на административните актове, които ги дисквалифицират като правопораждащи юридически факти за разпоредените с тях правни последици. На първо място такова основание би било издаването на административния акт от некомпетентен орган т. е в нарушение на нормативно установените изисквания за материална, териториална или по степен компетентност. Нищожни са и актовете, постановени при неспазване на изискуемата от закона съществена форма; издадените без каквото и да е нормативно основание /т. е при пълна липса на условията и материалноправните предпоставки, визирани в съответната правна норма/ или при грубо нарушение на императивни норми с характер на основни правни принципи. Като критерий за нищожност на акта може да се приеме засягане на установената от закона форма, когато нарушението е толкова съществено, че може да се приравни на липса на акт – т. е в хипотезата на липса на обективирано по надлежния начин и в предвидената от закона форма волеизявление; пълна липса на мотиви /фактически и правни основания/ в акта или в преписката по неговото издаване или липса на съществени реквизити, имащи за последица невъзможност да се установи органът – издател на акта или неговия адресат, съдържанието на волеизявлението и на правните му последици.

Съдът приема, че оспорената заповед е постановена при спазване на съществените изисквания за форма и съдържание на акта. Немотивирането на акта, съответно неправилното му мотивиране, вкл. от гл. т. посочването на неотносими към упражненото административно правомощие правни основания, може да обуслови единствено незаконосъобразност, но не и невалидност /нищожност/ на акта. Материалната незаконосъобразност на административния акт би била основание за прогласяване на нищожността му само в хипотезата на издаването на акт лишен изцяло от законова опора /когато акт със същото съдържание не може да бъде издаден въз основа на никакъв закон и от нито един орган/; без каквото и да е било нормативно основание /при пълна липса на предпоставките, визирани в хипотезата на приложимата материалноправна норма/ или при грубо нарушение на императивни норми с характер на основни правни принципи, каквито нарушения в настоящия случай не са налице. Не се констатира обжалваната заповед да е постановена при превратно упражняване на власт т. е да преследва цел, различна от законово установената, доколкото разрешаването от страна на административния орган по чл. 135, ал. 3 във вр. с ал. 1 от ЗУТ според съответната хипотеза изработването на проект за изменение на влязъл в сила ПУП – ПР, е принципно допустимо.

По отношение спазване изискванията на материалния закон, съдът установи следното:

По силата на чл. 201, ал. 1 от ЗУТ, съдът, пред който се реализира производството по съдебна делба е задължен да изиска становище от общинската (районната) администрация относно поделяемостта на имота в случаите, при които при съдебна делба на урегулиран поземлен имот следва да се образуват нови урегулирани поземлени имоти. Алинея трета на същата правна норма предвижда, че когато урегулираният поземлен имот е поделяем, главният архитект на общината (района) с мотивирано предписание до страните нарежда да внесат проект за изменение на действащия план за регулация. Заповедта за изменение на плана за регулация влиза в сила по реда на чл. 15, ал. 6 от ЗУТ и се прилага след влизане в сила на съдебното решение за делба.

За реализиране на изменение на действащ план за регулация в хипотезата на съдебна делба е необходимо кумулативното наличие на няколко предпоставки, а именно: допусната съдебна делба; положително становище на главния архитект за поделяемост на имота и мотивирано предписание на главния архитект за внасяне на проекти, отразяващи изменението. Производството по съдебна делба на процесния имот е висящо по гр. д. № 573/2014г. на Районен съд – Велинград, по което съдът е отправил искане за становище от главния архитект. Следователно, започването на административното производство е в пряка връзка с висящо съдебно производство за делба на недвижим имот.

Нормата на чл. 201, ал. 1 от ЗУТ предвижда, че когато урегулираният поземлен имот е поделяем, главният архитект на общината (района) с мотивирано предписание до страните нарежда да внесат проект за изменение на действащия план за регулация. Видно от доказателствата по делото, а и съдът вече посочи, че кмета на общината е разрешил изработването на ПУП ПЧИП за съдебна делба на имота. Видно от съдържанието на правната норма не се изисква всеки от съделителите да представи собствен проект, нито е задължително всеки от съделителите да съгласува проект, представен от друг/и съделител/и. Когато проектът за изменение на действащия план за регулация не е внесен от всички съсобственици по причина на липса на тяхно общо съгласие, изразено в предписаната от закона форма по чл. 15, ал. 3 от ЗУТ и проектът за одобряване на изменението на ПУП-ПР е внесен само от част от съделителите, останалите имат право на възражение, както и на жалба срещу заповедта за одобряването му по общия ред, предвиден в чл. 215 от ЗУТ. По посочената причина за упражняване на правото на защита от съделителите, които не са дали съгласие за внесения проект, липсата на това съгласие не е нарушение на административно производствените правила и не обуславя незаконосъобразност на обжалвания административен акт.

Съдът напълно възприема становището на вещото лице, че изготвеният ПУП-ЧИ на ПР отговаря на изискванията на ЗУТ. От приетата по делото съдебно-техническа експертиза безспорно се установи, че са спазени административно производствените процедури при издаване на акта - сезиране от административния орган на заинтересувано лице по чл. 131, ал. 2, т. 1 от 3УТ, одобрено задание и разрешено изработването на проект за ПУП от компетентния за това орган, внесен е проект и са изпълнени предписанията в допускането, проектът е съобщен на заинтересованите лица, същият е разгледан и приет от ОЕСУТ.

Вещото лице заявява, че изискванията на ЗУТ за лице на имота, минимална площ и минимални отстояния на разположените в имота сгради, са намерили отражение в процесния ПУП. Според експертизата е налице само един възможен вариант за обособяването на два УПИ и то е само чрез предвиждане на улица - тупик (задънена улица) за достъп до вътрешния имот с ширина 3.5 м и площ 59 кв.м. С това предложение са спазени разпоредбите и на чл. 201, ал. 1 от ЗУТ и на чл. 19, ал. 1, т. 1 и ал. 4 от ЗУТ. По този единствен начин е възможно обособяването на два самостоятелни УПИ и спазване разпоредбите на чл. 19, ал. 1, т. 1 и ал. 4 от ЗУТ. Вещото лице е категорично, че ограничителната мярка на разпоредбата, без прокарване на улица-тупик - не позволява друго разделяне!

С оглед на това съдът намира, че от доказателствата по делото може да се направи извод за правилно приложение на материалния закон при одобряване изменението на регулацията и разделянето на процесното УПИ на два самостоятелни урегулирани поземлени имота, съгласно изискванията на чл. 201, ал. 2 от ЗУТ. В частта за плана за регулация за новообразуваните имоти е налице съответствие с изискванията на чл. 19, ал. 1, т. 4 от ЗУТ, във вр. с чл. 19, ал. 4 от ЗУТ по отношение на новообразуваните УПИ, при приложението на който е изработен проектът, съобразно обяснителната записка към него и при които е одобрен от ЕСУТ.

С оглед гореизложеното и поради липса на пороци, водещи до незаконосъобразност на оспорения акт, жалбата – като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на делото и своевременно направеното искане от пълномощника на ответника и заинтересованата страна, ще следва да се осъди жалбоподателят да заплати на ответника направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в размер на 100 лева, а на заинтересованата страна – Г.Н. сумата в размер на 950 лева, от които 600 лева за адвокатско възнаграждение и 350 лева за вещо лице.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд – Пазарджик, ІІІ - състав

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Т.Н. с ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Б., със съдебен адрес и адрес за призоваване гр. Пловдив, бул. „Христо Ботев“ № 49 против Заповед № РД-25-1552/05.12.2019 г. на Кмета на Община Ракитово.

ОСЪЖДА С.Т.Н. с ЕГН ********** *** да заплати на Кмета на Община Ракитово направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева.

ОСЪЖДА С.Т.Н. с ЕГН ********** *** да заплати на Г.Т.Н. с ЕГН ********** *** направените по делото разноски в размер на 950 (деветстотин и петдесет) лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

 

                                                                 

                                                        СЪДИЯ:/п/

 

РЕШЕНИЕ № 4801 от 14.04.2021 г. по адм. дело № 124/ 2021 г. на ВАС- Второ отделение:

ОСТАВЯ В СИЛА решение №764 от 08.10.2020г. постановено по адм.дело №1471/2019г. по описа на Административен съд - Пазарджик, трети състав.
ОСЪЖДА С
. Т. Н., ***** от *****, да заплати на община Ракитово сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.
Решението не подлежи на обжалване.