О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 37
Гр. Разград, 19 май 2020 година
В И М Е Т
О Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито заседание на деветнадесети май две хиляди и двадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА- СТОЕВА
при
секретаря ……и в присъствието на прокурора ……разгледа докладваното от съдията №90 по описа за 2020 г.
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.459 от Изборния кодекс ИК) във вр. с чл.30, ал.8 от ЗМСМА.
Образувано е по жалба на Т. Б. А., подадена в качеството на член на Общинската избирателна
комисия (ОИК) –Самуил против Решение № МИ-81/07.05.2020г. на ОИК, с което на
основание чл.30, ал.4, т.10 във вр. с чл.34, ал.5,
т.3 от ЗМСМА са прекратени пълномощията на общинския съветник Б. С. Ш., избран за такъв от листата на КП „Демократична
България- Обединение“ .
Съдът намира, че подадената жалба се явява недопустима по смисъла на
чл.159, т.4 от АПК, тъй като жалбоподателката няма правен интерес от
оспорването. Този извод се налага по следните фактически и правни съображения:
Правен интерес от оспорването има само лицето, което лично, пряко и
непосредствено се засяга от издадения ИАА, тъй като с него се отменят и/или
ограничават съществуващи вече права или се създават задължения. В този смисъл
са разпоредбите на чл.120, ал.2 от Конституцията във вр. с чл.56, ал.2
от нея и чл.147, ал.1 от АПК. В случая, с разпоредбата на чл.30, ал.8 от ЗМСМА законодателят
е очертал кръгът на лицата, които имат право да оспорят този вид решения на
ОИК, а именно заинтересуваните лица; централните ръководства на партиите,
компетентни съгласно устава, и ръководствата на коалициите, компетентни
съгласно решението за образуване на коалицията, които са представени в
общинския съвет или упълномощени от тях
лица. Жалбоподателката не попада в този кръг лица и с процесното решение не се
засягат пряко и непосредствено нейни лични права и интереси.
Общинската избирателна комисия е колективен орган, чиито решения се вземат
при спазване на изискванията за форма, кворум, начин на гласуване и формиране
на мнозинство, регламентирани в чл.85 от ИК. Правата и задълженията на членовете на ОИК
също са законово регламентирани, в това число правото да гласуват свободно, по
своя воля и преценка, да подписват протоколите и решенията с особено мнение,
когато не са съгласни с отразеното в тях и пр. Те обаче не разполагат с право
да обжалват приетото решение на колективния административен орган.
При тези данни се налага изводът, че жалбоподателката няма правен интерес,
поради което подадената жалба следва да се остави без разглеждане като
недопустима и производството по делото да се прекрати.
Наред с това съдът намира за необходимо да отбележи, че пред
Административен съд - Разград е било на производство административно дело № 84/2020г., образувано по жалба на Б. С. Ш. против процесното решение на ОИК, по което съдът вече се
е произнесъл със свое Решение №46/18.05.2020 г. досежно законосъобразността на
оспорения административен акт.
Мотивиран така и на основание чл.
159, т.4 от АПК Разградският административен съд
О П Р
Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т. Б.
А., подадена в качеството на член на
Общинската избирателна комисия –Самуил,
против Решение № МИ-81/07.05.2020г. на ОИК-Самуил, с което на основание чл.30,
ал.4, т.10 във вр. с чл.34, ал.5, т.3 от ЗМСМА са
прекратени пълномощията на общинския съветник
Б. С. Ш.,
избран за такъв от листата на КП „Демократична България- Обединение“.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело №90/2020г. по описа на Разградския административен
съд.
Определението може да се обжалва с
частна жалба в 7-дневен срок от съобщението му на страните пред Върховен
административен съд.
Препис от същото да се връчи на
страните по електронен път.
СЪДИЯ:/п/