Решение по дело №126/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 849
Дата: 18 май 2020 г. (в сила от 26 ноември 2020 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20207180700126
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№849/18.5.2020г.                       гр. Пловдив                   18.05.2020год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXV състав в публично заседание на дванадесети май през две хиляди и двадесета година в състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                                                  

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело126 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.186, ал.4 от ЗДДС.

           Жалбоподателят „СИКРЕТС ПЛЮС“ ООД, гр.Пловдив, ул.“4-ти януари“ № 36, ет.4, ап.4, представлявано от управителя Г.И.К., чрез процесуален представител адвокат И.С., оспорва Заповед за налагане на ПАМ № ФК-С276-0045390/09.01.2020г. , издадена от началник отдел „Оперативни дейности“ София в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП. Твърди, че не е налице нарушение на данъчното законодателство, тъй като за санкционираното дружество не  е било налице задължение за издаване на фискална касова бележка. Обосновава се  с липсата на извършена услуга или предоставена стока,както и с разпоредбата на чл.25,ал.7 от ЗДДС. Прави евентуално възражение, в случай,че се приеме,че е налице нарушение, за липса на мотиви относно необходимостта от прилагане на ПАМ и продължителността на определения срок на мярката,както и за нарушаване на правото на защита с липсата на издадено наказателно постановление при връчването на заповедта,а от тук с липсата на предоставена възможност да заплати имуществената санкция и да прекрати производството по налагане на ПАМ. Моли да се отмени акта. Представя писмени доказателства. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата началник отдел „Оперативни дейности“ София в ЦУ на НАП оспорва жалбата. Претендира разноски.

 

Съдът,като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства,намери за установено следното:

За допустимостта :

Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок, при наличието на правен интерес, поради което същата е ДОПУСТИМА

По същество:

 От приложените към жалбата доказателства и представената административна преписка се установява следната фактическа обстановка:

На 30.12.2019г. в 00:00 часа при извършена оперативна проверка по смисъла на §1,т.41 от Д на ЗДДС   в търговски обект – клуб -бар „Илюжън“,находящ се в гр.София,ул.“**“№*,стопанисван от „Сикретс Плюс“ООД ,органите по приходите при Главна дирекция „Фискален контрол“Оперативни дейности „ София  са констатирали,че при извършена контролна покупка на 28.12.2019г. срещу 29.12.2019г. в 00:00 часа  без легитимация на посочената дата е извършена резервация на два стола на бара за новогодишната нощ на 31.12.2019г. срещу 01.01.2020г. и е заплатен депозит в размер на 100,00 лева в брой  от М.Г. СИП в ГД „ФК“ при ЦУ на НАП и плащането е прието от М.Т. –служител ВТО за сметка на „Сикретс Плюс“ООД, за което не е издаден касов бон, а само разходен касов ордер. На 29.12.2019г. срещу 30.12.2019г. в 00:00 часа е констатирано, че в търговския обект има монтирани и в работещ режим пет броя ФУ  модел „Датекс“.От ФУ  са отпечатани ДФО и КЛЕН,от които е видно,че горепосочената контролна покупка/депозит/на стойност 100 лева не е регистрирана  чрез издаване на фискален бон от монтираните в обекта и работещи фискални устройства.

Констатирано е, че търговецът, в качеството му на задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ ,е допуснал нарушение на чл.118,ал.1 от ЗДДС.

Като доказателство за резултатите от проверката е съставен, на основание чл. 110, ал. 4, вр. чл. 50, ал. 1 от ДОПК, Протокол за извършена проверка сер АА№0045390/30.12.2019г., ведно със събрани доказателства.

При тази фактическа обстановка контролните органи са установили, че „Сикретс Плюс“ООД, не е спазило реда за издаване на документи, издавани от фискалното устройство. Нарушен бил състава на чл. 3, ал. 1 от Наредба № H-18/13.12.2006 г. на МФ/Наредбата/ във вр. с чл. 118, и. 1 от ЗДДС.

При тази фактическа обстановка и на основание чл. 186, ал. 3 от ЗДДС, със заповед № ФК-С-276-00045390/09.01.2020г., на Началник отдел „Оперативни дейности „-София ,ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП

е наредил - запечатване на търговски обект –клуб -бар „Илюжън“, находящ се в гр.София,ул.“**“№*, стопанисван от „Сикретс Плюс“ООД и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

         Спор между страните по фактите няма.Спори се относно това налице ли е нарушение или не,след като плащането,във връзка с което е прието неспазване на разпоредбата на чл.3,ал.1 от Наредбата, е такова представляващо капаро, а не продажба на стока или услуга.

Понятието капаро се употребява в гражданския оборот като синоним на "задатък". По своята същност задатъкът представлява имотно благо, което едната страна дава на другата в момента на сключване на договора в потвърждение на това, че договорът е сключен и за осигуряване на неговото изпълнение. Нормативно е уреден в чл. 93 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД). Задатъкът намира най-широко приложение при сключване на предварителен договор като гаранция, че ще бъде сключен окончателен договор. Предварителните плащания (задатък, капаро, предплата, депозит, гаранции и др.), извършени във връзка с бъдещи доставки, имат различни облигационноправни функции - потвърдителна, обезпечителна (гаранционна), обезщетително наказателна функция. За определяне данъчното третиране на тези предварителни плащания на първо място следва да се установи дали е налице конкретна доставка по смисъла на чл. 6, ал. 1 от ЗДДС, насрещна престация за която се явява предварителното плащане. Само при наличието на ясно идентифицирана доставка, по която извършеното предварително плащане представлява насрещна престация, следва да се приема, че е налице авансово плащане по облагаема доставка. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 25, ал. 7 от ЗДДС, която гласи, че когато, преди да е възникнало данъчно събитие по ал. 2, 3 и 4, се извърши цялостно или частично авансово плащане по доставка, данъкът става изискуем при получаване на плащането (за размера на плащането), с изключение на получено плащане във връзка с вътреобщностна доставка, като в тези случаи се приема, че данъкът е включен в размера на извършеното плащане. В § 50 на Решение на Съда на Европейския съюз С-419/02 е постановено, че плащания за доставка на стоки или услуги, които още не са ясно идентифицирани, не могат да бъдат предмет на ДДС. В друго Решение на Съда на Европейския съюз С-277/05 съдът също напомня понятието за пряка връзка между доставената услуга и получената за нея насрещна престация, при която изплатените суми представляват една действителна насрещна престация за доставена индивидуализирана услуга и това в рамките на правните взаимоотношения, при които се разменят реципрочни престации.

В случая процесната услуга не е индивидуализирана по никакъв начин (като предмет и цена), поради което и с оглед цитираната практика на Съда на Европейския съюз, не може да се приеме, че извършеното в тази връзка плащане може да бъде предмет на облагане с ДДС, съответно на документиране по правилата на чл. 111а -120 от ЗДДС, сред които е и чл. 118 от закона, посочен във връзка с нарушения чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г.

Съдът на Европейския съюз подчертава, че задатъците не се окачествяват като възнаграждение за получена доставка, когато са индикатор за сключването на договор, предполагат доброто му изпълнение и могат да имат характер на обезщетение в предварително определен размер.

Според основните принципи на гражданското право всяка една от страните по договор е длъжна да го спазва и изпълнява, както и да извърши предвидените в него престации. Задължението за спазване на договора не произтича от сключването на друго споразумение за тази цел. Задължението за изпълнение на договора не зависи и от евентуално обезщетение или неустойка, от обезпечаване или задатък, а произтича от самия договор. С оглед обстоятелството, че задължението за доставка на услуга произтича от договора за доставка, а не от платения задатък (капаро), не е налице пряка връзка между доставената услуга и получената насрещна престация.

Аналогични са изводите в Решение № 11121 от 12.08.2011 г. на ВАС по адм. д. № 464/2011 г., както и в Решение № 14999 от 8.12.2010 г. на ВАС по адм. д. № 7287/2010 г.

В първото решение, ВАС подчертава, че за целите на ЗДДС, за да е облагаема, предварително платената сума следва да представлява насрещна престация за предоставена услуга в рамките на правоотношение, възникнало между страните. В този смисъл следва да се прецени дали срещу получената сума по договора е предоставена услуга. Задатъкът (капарото) не е съществен елемент от договора за продажба на услуга, поради което възникването и изпълнението на облигационното правоотношение не зависи от плащането или неплащането на задатък. Ресторантьорската услуга, предмет на процесния договор (сключен в устна, а не в писмена форма), се извършва във връзка и в изпълнение на същия, а не заради и във връзка с платения задатък/капаро.

В този смисъл са и дадените указания от Изпълнителния директор на НАП, обективирани в писмо изх. № 91-00-141 от 08.06.2012 г., според което: "... при определяне дали едно предварително плащане по договор следва в аспект на приложението на ЗДДС да се третира като аванс, следва да се има предвид и следният критерий, който е с особено съществено значение: за да се определи като авансово плащане за облагаема доставка за целите на ЗДДС извършеното предварително плащане по договор следва насрещната престация за доставка да може да бъде ясно идентифицирана. В този смисъл е и Решение на Съда на Европейския съюз C-419/02...... Изложеното по-горе е валидно и за данъчното третиране на суми, предварително платени по договор и за които не може да бъде ясно идентифицирана доставката на стока или услуга, за заплащането на която същите могат да бъдат отнесени, независимо от обстоятелството, че паричната сума е предоставена на доставчика по такъв начин, че същият да може да се разпорежда с нея. В подобни случаи до конкретизиране на точното предназначение на плащането за облагаема доставка изискуемост на ДДС не възниква.“

По тези съображения съдът намира,че възраженията на жалбоподателя са основателни. Нарушение не е налице, тъй като при така установеното плащане жалбоподателят не е дължал издаването на касов бон за доставка, която към момента на плащането не е била ясно индивидуализирана.

От друга, оспорваната заповед за налагане на ПАМ се явява постановена преждевременно и затова в противоречие с целта на закона. Съгласно чл. 186, ал. 1 от ЗДДС принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, осъществило състава на нарушенията изброени в т. 1 до 3 на същата алинея. Съгласно чл. 187, ал. 1 от ЗДДС при прилагане на принудителната административна мярка по чл. 186, ал. 1 се забранява и достъпът до обекта или обектите на лицето, а наличните стоки в тези обекти и прилежащите към тях складове се отстраняват от лицето или от упълномощено от него лице. От съдържанието на ЗНПАМ следва, че органът я прилага за да обезпечи събирането на санкцията, която е наложена. Този извод следва и по арг. от чл. 187, ал. 4 от ЗДДС, доколкото е предвидено предварителното й прекратяване от органа който я е наложил, след като административнонаказаното лице направи искане за това и след като бъде доказано от него, че глобата или имуществена санкция е заплатена изцяло. В случая обаче НП към момента на издаване на ЗНПАМ не е било издадено. Като не е издал НП, органът е препятствал жалбоподателя да се ползва от възможността да заплати имуществената санкция и от там да прекрати действието на наложената ПАМ- чл. 187, ал. 4 от ЗДДС

Заповедта за налагане на ПАМ е издадена и в противоречие с чл. 22 от ЗАНН, съгласно който за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях могат да се прилагат принудителни административни мерки. Както се посочи по- горе след като извършването на съответните нарушения не е установено по надлежния за това ред, то не може да се направи извод, че така наложената ПАМ няма да изпълни превантивната или преустановителната си функция, нито е относима към поправянето на вредните последици от деянието, т. е. ПАМ е наложена в противоречие с целта на закона.

Предвид изложеното съдът намира жалбата за основателна. Оспореният административен акт, като неправилен следва да бъде отменен.

За разноските:

При посочения изход на спора, на основание чл.143, ал.1 от АПК на жалбоподателя се дължат разноски – заплатена държавна такса 50лв. и възнаграждение за един адвокат 500лв., според представените доказателства по делото.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по оспорване на „СИКРЕТС ПЛЮС“ ООД, гр.Пловдив, ул.“4-ти януари“ № 36, ет.4, ап.4, представлявано от управителя Г.И.К., чрез процесуален представител адвокат И.С., Заповед № ФК-С276-0045390/09.01.2020г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности“ София в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която е наложена принудителна административна мярка – запечатване на търговски обект –клуб-бар „Илюжън“, находящ се в гр.София,ул.“**“№ *, стопанисван от „Сикретс Плюс“ООД и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите- гр.София да заплати на „СИКРЕТС ПЛЮС“ ООД, ЕИК ********* гр.Пловдив, ул.“4-ти януари“ № 36, ет.4, ап.4, представлявано от управителя Г.И.К., сумата от 550/петстотин и петдесет/ лева разноски.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: