Решение по дело №154/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 218
Дата: 20 юни 2023 г. (в сила от 20 юни 2023 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 20.06.2023 г.

Административен съд – Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесет и втори май две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил                 

като разгледа докладваното от съдия Божкова

административно дело № 154/ 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 13, ал. 5 от Закона за социалното подпомагане (ЗСП) и чл. 17 от Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане.

Образувано е по жалба на Р.Т.Ш. от *** срещу Заповед № ЗСП/Д-К/6508/20.02.2023г.  на Директор на Дирекция „Социално подпомагане" относно определения размер на отпуснатата еднократна помощ за лечение в чужбина от *** лв., считано от 01.12.2022г.

В жалбата се твърди, че като майка и законен представител на Г. Н. Н. и в качеството си на придружаващо го лице в чужбина Р.Ш. подала Заявление-декларация, вх. № ЗСП/Д-К/6508 от 16.12.2022г. до Дирекция „Социално подпомагане" за заплащане на еднократна социална помощ, свързана с лечението на сина й Г. Н. Н. в ***, ***, *** ***. Лечението било проведено от 07.07.2021 г. до 10.12.2022г., като през цялото това време заедно с него били във ***.

Заповедта на директора на ДСП – Кърджали се оспорва като  незаконосъобразна поради липса на мотиви. Посочва се, че за жалбоподателката  било неясно как и по какъв начин е определен размера на еднократната помощ и дали е изчислен правилно с оглед обстоятелството, че със сина й били на лечение за период от 521 дни, като съгласно приложимата наредба, на всеки един от тях се дължат дневни пари в размер на по *** на ден или по *** на човек равняващи се на *** лв. по курса на БНБ към днешна дата. При така заявеното се изразява становище, че еднократната помощ в е следвало да бъде отпусната в размер на *** лева. Искането е да се отмени оспорената заповед и се определи правилния размер на еднократната помощ за лечение в чужбина. В съдебно заседание жалбата се поддържа от пълномощник, който претендира присъждане на деловодни разноски. В представена писмена защита, на 25.05.2023 г., посочва съображения за основателност на жалбата. Уточнява, че се иска присъждане на деловодни разноски, свързани с предоставената безплатна адвокатска помощ по реда на чл. 38, ал. 1, т. 2 от ЗА, във връзка с чл.8, ал.1 от НМРАВ в размер на 3005,68 лв. Твърди, че материалния интерес по настоящото дело е разликата между присъдената еднократна помощ от административния орган в размер на *** лв. и претендирания размер от *** лв., т.е. *** лева. Съобразно разпоредбата на чл. 7, ал. 2, т. 3 от НМРАВ адвокатското възнаграждение следва да е 1300,00 лв. + 9 % за горницата над 10 000,00 лв. или в случая 1 300,00 лв. + (9% х 13 385,89 лв.)= 1 300,00 лв. + 1 204,73 лв.= 2 504,73 лева. В случая както съм посочил с оглед регистрацията ми по ЗДДС след да се приложи и разпоредбата на § 2а от НМРАВ, съгласно която върху определеното адвокатско възнаграждение следва да се начисли и ДДС в размер на 20 % или в случая съгласно НМРАВ адвокатското възнаграждение следва да е 2 504,73 лв. х 20% = 3 005,68 лева.

Ответникът – директор на Дирекция „Социално подпомагане”, гр. Кърджали, чрез пълномощник, оспорва жалбата като неоснователна. В писмено становище посочва подробни съображения в този смисъл.

Съдът приема, че жалбата е подадена в законоустановения срок от надлежно легитимирано лице – адресат на обжалвания акт, който подлежи на оспорване по този ред, за което се констатира правен интерес, пред родово и местно компетентен съд, поради което е допустима и следва да се разгледа по същество. Съобразно чл. 13, ал. 5 от ЗСП, заповедта по ал. 2 се обжалва пред директора на регионалната дирекция "Социално подпомагане" по реда на Административнопроцесуалния кодекс, което в конкретния случай е сторено. Горестоящият административен орган се е произнесъл с Решение 09-РД04-0078 | 16.3.2023 г., с което е отхвърлил жалбата срещу заповедта на директора на РДСП – Кърджали. Съгласно чл. 13, ал. 6 от ЗСП, когато директорът на регионалната дирекция "Социално подпомагане" не се е произнесъл по жалбата или я е отхвърлил, заповедта по ал. 2 може да се обжалва пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:

Р.Ш. е подала заявление-декларация за отпускане на еднократна помощ по реда на чл.17 от ППЗСП , с вх. №ЗСП/Д-К/6508 на 16.12.2022 г.

Националната здравноосигурителна каса е одобрила финансово да подпомогне, за осъществяването на планово лечение на детето Г. Н. Н., с придружител неговата майка Р.Т.Ш., в ***, ***, ***, като са издадени следните заповеди и S2 формуляри: Заповед №РД-Е 113-01-880/02.07.2022 г. и Заповед №РД-Е 113-01-1412/12.10.2021 година, съгласно Наредба №2/2019 г. за периодите от 07.07.2021 г. до 28.02.2022 г.; от 27.09.2021 г. до 31.01.2022 г.; от 18.02.2022 г. до 01.09.2022 г.; от 01.03.2022 г. до 01.09.2022 г. и от 02.09.2022 г. до 31.12.2022 г.

Към заявление-декларацията са приложени:

1.   Заповед №РД-Е 113-01-880/02.07.2021 г., издадена от НЗОК, с която разрешава издаване на формуляр за планово лечение извън държавата членка по пребиваване(формуляр S2).

2.   Заповед №РД-Е 113-01-1412/12.10.2021 г., издадена от НЗОК, с която разрешава издаване на формуляр за планово лечение извън държавата членка по пребиваване(формуляр S2).

3.   Формуляр S2 с изх.№***/*** г., издаден от НЗОК, който удостоверява правото на планирана здравна помощ в чужбина на детето Г. Н. Н. за периода от 07.07.2021 г. до 28.02.2022 г.

4.   Формуляр S2 с изх.№***/*** г.; издаден от НЗОК, който удостоверява правото на планирана здравна помощ зад граница на детето Г. Н. Н. за периода от 18.02.2022 г. до 01.09.2022 г.

5. Формуляр S2 с изх.№***/*** г., издаден от НЗОК, който удостоверява правото на планирана здравна помощ в чужбина на детето Г. Н. Н. за периода от 02.09.2022 г. до 31.12.2022 г.

По подаденото заявление е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № ЗСП/Д-К/6508/20.02.2023г.  на Директора на ДСП – Кърджали, с която на основание чл. 13, ал. 2 от Закона за социално подпомагане, чл. 28, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане и чл.17 от ППЗСП е отпусната, от 01.12.2022 г., е отпусната еднократна помощ за лечение в чужбина в размер на *** лв.

При извършената служебна проверка за законосъобразност по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия по ЗСП, а именно Директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Кърджали, по арг. чл. 13, ал. 2 ЗСП.

Обжалвана заповед е изготвена в установената в закона писмена форма, но не са изложени мотиви за приетото от директора на ДСП – Кърджали, че за времето, през което детето Г. Н. се намира в *** не се дължат дневни пари. Фактически основания за това обстоятелство не се съдържат и в решението на горестоящия административен орган – директор на РДСП – Кърджали, както и в становище, изготвено от директора на ДСП – Кърджали, поради което не може да се приложи приетото в ТР № 16 от 31.III.1975 г., ОСГК на ВС. Заповедта е издадена и при неправилно приложение на материалния закон, което се състои в следното:

Разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от ППЗСП в редакцията към датата на постановяване на заповедта урежда право на еднократна помощ на лицата, получили одобрение от Националната здравноосигурителна каса за заплащане на медицински услуги във връзка с лечение в чужбина по чл. 82, ал. 1а и 3 от Закона за здравето, като указва, че могат да се отпускат еднократни помощи за покриване на разходите за дневни и квартирни за тях, техните придружители и донори, когато те не са включени в сумата, определена за заплащане. Чл. 17, ал. 3 от ППЗСП гласи, че в зависимост от момента на подаване, към молба-декларацията се прилагат – преди провеждане на лечението – копие от разрешение за лечение в чужбина, издадено от Министерство на здравеопазването; потвърждение от лечебното заведение, което ще проведе лечението, в което да са указани срок и начална дата, а след завръщане в страната: документите от т. 1 – копие от епикризата, издадена от лечебното заведение, провело лечението; оригинални разходооправдателни документи за сторени разходи за нощувка на правоимащото лице и придружителя му, когато има право на такъв.

Според чл. 17, ал. 5 от ППЗСП размерът на помощта по ал. 1 от същия член се определя по правилата на Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина. Съгласно чл. 17, ал. 4 от ППЗСП обстоятелството по ал. 1 от същата разпоредба, че разходите за дневни и квартирни не са включени в обхвата на заплащането, определено по реда на чл. 8, ал. 1 от Наредба № 2 от 2019 г. за медицинските и други услуги по чл. 82, ал. 1а и 3 от Закона за здравето и за реда и условията за тяхното одобряване, ползване и заплащане, издадена от Министъра на здравеопазването, се установява служебно.

Правоимащи лица за нуждите на социалното подпомагане са българските граждани, семейства и съжителстващи лица, които поради здравни, възрастови, социални и други, независещи от тях причини, не могат чрез собствени труд, доходи и имущество да осигуряват задоволяване на основните си жизнени потребности. Посочените обстоятелства са установени безспорно още в хода на административното производство по отношение на жалбоподателката и нейното дете и не са оспорени от ответника.

В разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от ППЗСП е регламентирано изискването, разходите за дневни и квартирни да не са включени в стойността на отпуснатата сума за лечение на лица, получили разрешение да се лекуват в чужбина от НЗОК, какъвто именно е конкретния случай и този факт също не се оспорва от ответника.

По делото безспорно се установява, че жалбоподателката и детето й са извършили разходи, свързани с проведеното лечение на детето Г. Н. Н., за което е разрешено финансово и организационно подпомагане.

На следващо място, чл. 17, ал. 1 ППЗСП регламентира предпоставка за отпускане на помощта, която се изразява в правилно приложение на документите, посочени в чл. 17, ал. 3, т. 2, във вр т. 1 от ППЗСП. ППЗСП определя размера на отпуснатата сума съобразно Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина (НСКСЧ), според която разходите, които се покриват от сумите за командировката, включват освен дневни, а също така и квартирни пари, т. е. – сумите за нощувки, изплатени от лицето с разрешено лечение в чужбина, следва да бъдат признати в предвидения от гореспоменатата наредба обем.

В случая страните не спорят относно фактите, че детето Г. Н. Н. и неговата майка, като придружител, са пребивавали във *** за период от 07.07.2021 г. до 10.12.2022 г.

Общия престой детето и придружителят му във *** във връзка с горепосоченото лечение е 522 дни.

Общият престой на лечението  на детето Г. Н. и неговият придружител е както следва:

 1.  340 дни детето е в ***.

 2.   182 дни детето и придружителят са на хотел.

Спорният въпрос е дали за времето, през което детето е било хоспитализирано ( намирало се е в ***) се дължат дневни пари. Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че отговорът на този въпрос е положителен.

Съгласно чл.15, ал.1 от Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, За покриване разходите на командированите лица в чужбина се изплащат дневни и квартирни пари в размери и валути съгласно приложение № 2.

В чл.18, ал.1 от НСКСЧ е посочено, че  С дневните пари се осигуряват средства за храна, вътрешен градски транспорт и други разходи. В ал.3 на чл.18 се съдържа уредба на начина на определяне на дневните пари,  когато приемащата държава/ организация поема част от разходите, а в чл.20 от същата Наредба – определянето им при, когато приемащата страна осигурява пълен пансион в натура.

Съгласно чл.28, ал.2 от НСКСЧ, В случай че командированото лице заболее по време на командировката и това е удостоверено от лечебно заведение за болнична или извънболнична помощ по неговото местонахождение, дневни и квартирни пари се изплащат, докато здравословното състояние на командированото лице му позволи да пристъпи към изпълнение на служебните си задължения или да се върне на мястото на постоянна работа.

В ал.2 на чл.28 от НСКСЧ е предвидено, При постъпване в болнично заведение за дните на лечение командированото лице има право на 30 на сто от дневните пари. За времето на престоя в лечебно заведение за болнична помощ на командированото лице не се полагат квартирни пари.

АС – Кърджали приема, че в настоящия случай дневните пари, за времето, през което детето Г. Н. Н. е било в *** ( 340 дни), следва да се определят в размера, предвиден в чл.28, ал.2 от НСКСЧ. Това съответства и на предназначението на тези дневни пари – да покрият разходите, посочени в чл.15, ал.1 от НСКСЧ. В случай, че жалбоподателката твърди, че при престоя на детето в *** ***, *** ***, на детето не е била осигурена храна, то следва да докаже това свое твърдение, за да се претендира присъждане на дневни пари в размерите, посочени в Приложение № 2 на НСКСЧ.

По изложените съображения жалбата се явява основателна и следва да се уважи, като се отмени оспорената заповед на директора на ДСП – Кърджали. Тъй като въпросът не може да се реши от съда, то на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да бъде изпратена на административния орган за произнасяне по заявление-декларация на Р.Т.Ш. за отпускане на еднократна помощ по чл. 17, ал. 1 от ППЗСП, при съобразяване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени с настоящото съдебно решение.

При този изход на спора в полза на адвокат Д. Д., предоставил безплатна правна помощ, се дължат разноски, представляващи адвокатско възнаграждение, определени в размер на 1 000 лв., на основание чл.8, ал.3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Съгласно чл. 143, ал. 1 от АПК, разноските следва да бъдат понесени от Агенцията за социално подпомагане – гр. София, като юридическото лице по чл. 5, ал. 2 от ЗСП и чл. 2, ал. 3 и ал. 4 от Устройствения правилник на Агенцията за социално подпомагане.

Ето защо и на основание чл.173, ал.2, предл.3-то от АПК, АС - Кърджали

 

Р Е Ш И:

Отменя Заповед № ЗСП/Д-К/6508/20.02.2023г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане".

Изпраща административната преписка за ново произнасяне по заявление – декларация, вх. № ЗСП/Д-К/6508 от 16.12.2022г., подадена от Р.Т.Ш., при съобразяване със задължителните указания по прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

Осъжда Агенция за социално подпомагане, гр. София да заплати на адв. Д.Д. от АК-*** сумата 1000 лв. (хиляда лева), представляваща възнаграждение за осъществена безплатна правна помощ по реда на чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата.

Решението не подлежи на обжалване – чл.13, ал.6, изр.2-ро от ЗСП.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал.3 от АПК.

                     

                                                Съдия: