Решение по дело №986/2021 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 231
Дата: 17 декември 2021 г. (в сила от 28 март 2022 г.)
Съдия: Радостин Стоянов Радиев
Дело: 20212330200986
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 231
гр. Ямбол, 17.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, VIII СЪСТАВ, в публично заседание на
трети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Радостин Ст. Радиев
при участието на секретаря Я.П. С.
като разгледа докладваното от Радостин Ст. Радиев Административно
наказателно дело № 20212330200986 по описа за 2021 година

Производството по делото е образувано по жалба на СТ. Й. Р. от гр. Я. против Наказателно
постановление № ... г. на Директора на АДФИ - гр. С* с което на осн. чл. 253, ал.2, вр. ал.1
от Закона за обществени поръчки му е наложено административно наказание глоба в размер
на 2190,59 лв. за нарушение на чл.70, ал.12 от Закона за обществени поръчки. В жалбата се
твърди, че атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно, издадено при
нарушение на материалноправните и процесуалноправни разпоредби, както и че същото е
издадено от некомпетентен орган, с оглед на което се иска неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Чрез процесуалния си
представител поддържа жалбата, като представя писмена защита, в която се твърди, че не
става ясно как е формиран размера на наложеното наказание глоба, тъй като в
наказателното постановление са посочени прогносна стойност и стойност на договора.
Въззиваемата страна АДФИ-С., редовно призована, не изпраща представител. Представено е
писмено становище в което се сочи, че наказателното постановление е правилно и
законосъобразно и се моли същото да бъде потвърдено. Искасе присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните и проверени в хода на
съдебното следствие доказателства по делото, приема за установена следната фактическа
обстановка:
Въз основа на Заповед № ... г. на Директора на АДФИ-С* било възложено на свид. Д. Й. М.
1
на длъжност главен финансов инспектор ИРМ-С., при АДФИ - С. да извърши проверка
по документи на проведените обществени поръчки за 2018 и 2019 год. относно спазване на
нормативната уредба по ЗОП, сключените договори и плащанията по тях във „****я“
ЕООД-Я.. Финансовата инспекция била, спряна със заповед № ...г., възобновена със заповед
№ ... год. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция.
В хода на проверката е констатирано, че на 10.08.2018 г. в гр. Я., СТ. Й. Р. в качеството си
на управител на „***" ЕООД, гр. Я. и възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.
5, ал. 4, т. 2 от Закона за обществени поръчки /ЗОП/ е издал Решение № ...год.за откриване
на процедура за възлагане на обществена поръчка – публично състезание с предмет
„Доставка на инертни материали , с което е одобрил обявлението и документацията за
участие в процедурата , съдържаща методика за оценяване и класиране , в която при избран
критерий за оценка „оптимално съотношение качество/цена/е включен критерий за подбор /
да разполагат с минимум една кариера / или едно депо на инертни материали на територията
на област Я.
За констатираното нарушение на чл.70, ал.12 от ЗОП на 10.03.2021 год. е съставен АУАН.
Въз основа на съставения АУАН е издадено атакуваното наказателно постановление, което е
връчено на жалбоподателя на 20.09.2021 год.

Горната фактическа обстановка се установи от показанията на актосъставителя Д.М., както
и от приетите и приложени по делото писмени доказателства.

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни
изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок по чл. 59 ал.2 ЗАНН
от надлежно легитимирано лице. Разгледана по същество се преценя като неоснователна
поради следните съображения:
При съставяне на АУАН и при издаване на наказателното постановление не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на наказателното
постановление. Същите са съставени в срока по чл.261 от ЗОП изискващ
Актовете за установяване на нарушения да се съставят от длъжностни лица на
Агенцията за държавна финансова инспекция в срок 6 месеца от деня, в който нарушителят
е открит от органи на агенцията при извършване на финансова инспекция или проверка, но
не по-късно от три години от извършването на нарушението. Видно от административно
наказателната преписка проверката е възобновена на 22.01.2021 год. а АУАН е съставен на
10.03.2021 год. Самото нарушение е извършено на 10.08.2018 год.
Съставени са и от компетентни длъжностни лица – актосъставителя е държавен финансов
инспектор с ИРС С* към АДФИ.
2
По делото не се спори, че жалбоподателят е Управител на „***“ АД гр.Я.и като такъв е
възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от ЗОП. През проверявания
период той не е упълномощавал други длъжностни лица да организират и провеждат
процедури по възлагане на обществени поръчки. На 10.08.2018 год. е издал Решение № ...
където при избран критерий за оценка – качество/цена е включен критерий за подбор - да
разполагат с минимум една кариера /или едно депо на инертни материали на територията на
област Ямбол, като показател за оценка на офертата.
Посоченото изискване на възложителя противоречи на чл.70, ал.12 от ЗОП - Възложителите
нямат право да включват критерии за подбор като показатели за оценка на офертите.
Целта на процедурите по ЗОП, е да се даде възможност на повече заинтересовани лица да
участват в процедурата. Само в условията на равнопоставеност и свободна конкуренция
биха се постигнали по-добри условия при разходване на обществените средства. В случая
изискването на възложителя участниците да разполагат с минимум една кариера /или едно
депо на инертни материали на територията на област Ямбол, ограничава изпълнението на
заложените цели и е в разрез с основните цели регламентирани в чл.2 на ЗОП.
Съдът не споделя доводите за процесуало нарушение при издаване на наказателното
постановление тъй като не ставало ясно как е формиран размера на наложеното наказание
глоба, при посочени в наказателното постановление прогнозна стойност и стойност на
договора.
Съгласно чл.253 Възложител, който наруши забраната по чл. 70, ал. 12 се наказва с глоба в
размер 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 5000
лв.
В Наказателното постановление и в съставения АУАН е посочено , че за периода от
15.11.2018 год. до 31.12.2019 год. по договора са изплатени суми на изпълнителя в размер
на 109 529, 28 лв. с ДДС, като 2% от тази сума е равна на 2190, 59 лв. Ето защо съдът
намира, че правилно е определена и административно наказващата норма и санкцията .
Същата е строго фиксирана от законодателя и не може да бъде намаляна от съда.
При този изход на делото и на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН вр. чл.143, ал.1 от АПК,
искането на представителя на въззиваемата страна за присъждане на юрисконсулскто
възнаграждениев. се явява основателно и следва да се уважи. Съгласно чл.63, ал.3 от ЗАНН
(обн. ДВ бр.24/29.11.2019г., в сила от 03.12.2019г.), в съдебните производства по обжалване
на НП страните имат право на разноски по реда на АПК. Според чл.143, ал.3 от АПК, когато
съдът отхвърли оспорването, както е в случая, тези разноски следва да се възложат в тежест
на подателя на жалбата. Относно размера на разноските разпоредбата на чл.63, ал.5 от
ЗАНН предвижда, че в полза на юридически лица, които са били защитавани от
юрисконсулт (както е в случая за АДФИ, се присъжда възнаграждение в определен от съда
размер, който не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен
по реда на чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.27 е от Наредбата за заплащането на правната помощ
възнаглаждението за защита в производства по ЗАНН е от 80 до 120 лв. Предвид
3
гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

С оглед на изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № ...г. на Директора на АДФИ - гр. С... с
което на СТ. Й. Р., ЕГН ********** от гр. Я.ул. „...“ 44 на осн. чл. 253, ал.2, вр. ал.1 от
Закона за обществени поръчки му е наложено административно наказание глоба в размер на
2190,59 лв. за нарушение на чл.70, ал.12 от Закона за обществени поръчки.
ОСЪЖДА СТ. Й. Р., ЕГН ********** ДА ЗАПЛАТИ на АДФИ гр. С.направените по
делото разноски в размер на 100/сто/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС-Ямбол в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
4