Решение по дело №249/2018 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 април 2019 г. (в сила от 17 юли 2020 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20187160700249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш E Н И Е

№ 74

 

Гр. Перник, 10.04.2019 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание проведено на единадесети март през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                                     Съдия: Ивайло Иванов

 

при съдебния секретар ***, като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 249 по описа за 2018 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от Административнопроцесуалния кодекс АПК/.

Образувано е по жалба на В.С.Д. с ЕГН ********** *** против Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1242 от 02.02.2018 година за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2015 на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което изцяло е отказано оторизиране на суми по Мярка 12 компенсаторни плащания по Натура 2000, компенсаторни плащания в планинските райони по Мярка 13.1/НР1, по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, по Схема за преразпределително плащане /СПП/ и по схема за Младите земеделски стопани /МЗС/.

В на жалбата се твърди, че оспореното уведомително писмо е неправилно, незаконосъобразно и постановено при допуснати съществени нарушения. Моли съдът да постанови съдебно решение, с което да отмени оспорения индивидуален административен акт.

В проведеното съдебно заседание на 11.03.2019 година жалбоподателя В.С.Д. редовно призована не се явява, представлява се от адвокат Г.Ю. ***, която моли съда да отмени издадения административен акт, като незаконосъобразен. В дадения от съда срок не представи писмени бележки. Претендира присъждане на направените съдебни разноски по приложен списък.

В проведеното съдебно заседание на 11.03.2019 година ответникът по жалбата – заместник-изпълнителния директор на държавен фонд „Земеделие“ редовно призован не се явява, представлява се от старши юрисконсулт ***, която моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна. Подробни съображения развива в представените писмени бележки. Претендира присъждане на направените съдебни разноски.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е депозирана в законоустановения по чл.149, ал. 1 от АПК 14 дневен срок, от лице имащо правен интерес от обжалването, поради което е процесуално допустима и следва да се разгледа по основателност. Насочена е срещу акт, който подлежи на обжалване по съдебен ред, като оспореното уведомително писмо е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, тъй като обективира волеизявление на компетентен административен орган, което волеизявление представлява отказ за изплащане на суми, поради което засяга правната сфера на жалбоподателя.

От писмените доказателства по приложената административна преписка, се установява, че жалбоподателя В.С.Д. с ЕГН ********** *** е регистриран земеделски производител с УРН 396134 за кампания 2015 година в интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/.

На 15.05.2015 година земеделския производител /настоящ жалбоподател/ е подал входящ номер на общо заявление за подпомагане входяща регистрация 2015 година и заявление за подпомагане 2015 /форма за физически лица/ на 15.06.2015 година с уникален регистрационен номер /УРН/ 396134 в землищата на с. Бусинци, с. Радово, с. Студен извор и гр. Трън за финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2015 година, между които и тези по Мярка 12 компенсаторни плащания по Натура 2000, компенсаторни плащания в планинските райони по Мярка 13.1/НР1, по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, по Схема за преразпределително плащане /СПП/ и по схема за Младите земеделски стопани /МЗС/ с площи в общ размер на 6.66 ха.

По делото е представена копие на разпечатка от Регистър на регистрираните земеделски стопани  по Наредба № 3 от 1999 година, воден от министерство на земеделието, храните и горите, от която се установява, че настоящия жалбоподател има първоначална регистрация като земеделски стопанин на 16.01.2009 година.

На подаденото от жалбоподателя общо заявление за единно плащане на площ за кампания 2015 година са извършени всички регламентирани в чл. 24, ал. 3 от Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол задължителни проверки в ИСАК/административни проверки/. В резултат на тези кръстосани проверки и специализирана теренна проверка на място на физически блокове на 08.10.2015 година е установено, че в заявлението на бенефициента са открити недопустими площи, а именно площи попадащи извън допустимия слой „Площи в добро земеделско състояние“, относно БЗС 07096-75-11-1 в размер на 1.947 ха, БЗС 73273-459-1-2 в размер на 0.259 ха и БЗС 07096-75-15-3 в размер на 0.084 ха.

Със Заповед № РД 46-236 от 01.03.2016 година министър на земеделието и храните на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията и чл. 16 г, ал. 4 от Наредба № 105 от 2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за административен контрол е одобрил окончателния специализирани слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2015, като част от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който е актуализиран за 2015 година чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2015 година и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки проведени през годината от страна на техническия инспекторат към ДФЗ – РА и областните и общински структури на МЗХ, както и чрез разглеждане на подадени възражения срещу обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-937 от 22.12.2015 година. Така постановената заповед не е обжалвана от настоящия жалбоподател, поради което е влязла в сила и като такава е задължителна за ДФЗ-РА, относно площите попадащи извън специализирани слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2015.

Със Заповед № РД 09-937 от 22.12.2015 година министър на земеделието и храните на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията и чл. 16 б, ал. 4 от Наредба № 105 от 2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за административен контрол е одобрил обновения специализирани слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2015, като част от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който е актуализиран за 2015 година чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2015 година, отразяване на резултатите от теренни проверки извършени през годината от страна на технически инспекторат към ДФЗ – РА о областни и общински структури на МЗХ, както и чрез разглеждане на подадени възражения срещу обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“.

На жалбоподателя е изпратено уведомително писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат, ведно с приложена таблица, което е получено лично на 28.09.2015 година от член на домакинството, видно от направеното отбелязване на известието за доставяне. Настоящият жалбоподател е поканен в указания 20 дневен срок да представи документи, доказващи правното основание за ползване върху индивидуализирани парцели съгласно приложена към писмото таблица на установените застъпвания. Административният орган е указал на настоящия жалбоподател за констатациите от проверката и инструкцията за попълване таблицата на установените застъпвания, като подробно е разяснено последицата от потвърждаването, отказването или частичното потвърждаване на ползването на застъпената площ, както и от неявяването в съответната ОД в определения срок, а именно, че ще се счита за отказ от установените двойно застъпени площи и тази площ ще бъде калкулирана като наддекларирана площ. Жалбоподателят е в посочения срок не е подал документи доказващи правното основание за ползване върху индивидуализирани парцели съгласно приложена към писмото таблица на установените застъпвания.

С Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1242 от 02.02.2018 година за извършена оторизация и изплатено финансова подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2015 на заместник – изпълнителния директор на държавен фонд „Земеделие“ – предмет на съдебен контрол, административния орган чрез ИСАК е определил като краен размер наддекларирана /недопустима/ по СЕПП, по СПП и компенсаторни плащания в планинските райони по Мярка 13.1/НР1 площи в размер на 2.34 ха или в процент изчислен е 54.17 % , съответно по Мярка 12 компенсаторни плащания по Натура 2000 декларираните земите попадат в защитена зона „Руй“ и по схема за Младите земеделски стопани /МЗС/, за това че за първи път жалбоподателя е бил регистриран на 16.09.2009 година, т.е. преди повече от 5 години. Видно от таблиците на стр. 7, 9 и 11 от уведомителното писмо в колона 6 държавния фонд отказва изплащането на финансова помощ за разликата между декларираната площ и установената площ. Отказът за плащане на дължимата се субсидия за кампания 2015 година е по следните мерки – Мярка 12 компенсаторни плащания по Натура 2000, компенсаторни плащания в планинските райони по Мярка 13.1/НР1, по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, по Схема за преразпределително плащане /СПП/ и по схема за Младите земеделски стопани /МЗС/СЕПП и по СПП и представлява т. нар. „санкция” за наддеклариране на площ, т.е. не е изплатена субсидия на жалбоподателя с оспорения административен акт.

Пред настоящата съдебна инстанция с оглед пълното изясняване на спора от фактическа страна по делото е прието заключение по извършена съдебно – техническа експертиза от вещото лице Р.К.. Вещото лице, въз основа на приложените по делото доказателства и при извършена проверка в Министерство на земеделието и храните /МЗХ/ и Държавен фонд „Земеделие“ е изработило своето заключение. Съгласно заключението на вещото лице настоящия жалбоподател е заявил за кампания 2015 година площи с общ размер на 6.66 ха в землището на община Трън /9 парцела/, подробно описани, като по отношение на 3 парцела – 73273-459-1-2, 07096-75-15-3 и 07096-75-11-1, които са с обща площ от 3.06 ха /площи с картофи/ има застъпване в размер на 0.308 ха с парцел 07096-010-084 с Марио Кирилов Иванов. За посоченото застъпване и двамата кандидати не са подали документи удостоверяващи право им на ползване. По отношение на другите два парцела – 73273-459-1-2 и 07096-75-11-1 е установено, че попадат извън допустимия за подпомагане слой за кампания 2015 година. Вещото лице е установило, че и по отношение на още три парцела, а именно 61501-138-2 /заявено от „Лизи 2003“ ЕООД, 07096-75-15 /заявен от Марио Кирилов Иванов/ и 70086-113-2 /заявен от Даниела Кирилова Кирилова/ има застъпвания с обща площ 0.55 ха, като и тримата кандидати не се представили документи за ползване на двойно заявените площи. След проверка вещото лице е установило, че от заявените от жалбоподателя парцели за кампания 2015 година с обща площ от 6.66 ха, само 4.37 ха попадат в обхвата на специализирания слой площи допустими за подпомагане за 2015 година, като 2.29 ха са извън този слой. Наред с това е установено, че жалбоподателя е заявил и площи които попадат в защитена зона Натура 2000 /BG0002112 Руй/, а именно 07096-75-11-1, 07096-75-15-3 и 61501-444-13-1 с обща площ 2.69 ха, като по отношение на първите два парцела е налице неодобрение с обща площ от 2.08 ха. Вещото лице е установило, че общо са заявени 6.66 ха по 9 парцела, като допустимата площ е общо 4.32 ха, а недопустимата площ е общо 2.34 ха. В заключение вещото лице е констатирало, че по мярка МЗС заявената площ е 6.66 ха, от която 4.32 ха е допустима, съответно 2.34 ха е недопустима /2.29 ха извън слоя и 0.04 ха застъпване/ или 54.17 % наддеклариране, по мярка НР1 заявената площ е 6.66 ха, от която 4.32 ха е допустима, съответно 2.34 ха е недопустима /2.29 ха извън слоя и 0.04 ха застъпване/, по мярка СЕПП заявената площ е 6.66 ха, от която 4.32 ха е допустима, съответно 2.34 ха е недопустима /2.29 ха извън слоя и 0.04 ха застъпване/ или 54.17 % наддеклариране, по мярка СПП заявената площ е 6.66 ха, от която 4.32 ха е допустима, съответно 2.34 ха е недопустима /2.29 ха извън слоя и 0.04 ха застъпване/ или 54.17 % наддеклариране и по мярка Натура заявената площ е 2.69 ха, от която 0.61 ха допустима, съответно 2.08 ха недопустима /2.04 извън слоя и 0.04 ха застъпване/ или 100 % наддеклариране. От изготвеното заключение се установява, че изцяло се потвърждават констатациите на административния орган. Така даденото заключение настоящия съдебен състав го кредитира като обективно, компетентно и кореспондиращо с приетите по делото писмени доказателства.

При така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен административен орган – заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, съгласно представената по делото Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 година на изпълнителният директор на фонда, с която са делегирани правомощия на лицето издало акта. В тази връзка следва да се има предвид, че Държавен фонд „Земеделие“ е акредитиран за единствена разплащателна агенция на Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на ЕС /чл. 11а от ЗПЗП/, като съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз.

Настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник приема, че оспорения акт е постановен и в предписаната от закона форма, доколкото във включените в него Таблици изчерпателно са изброени всички парцели по отношение на които са установени недопустими за подпомагане площи и от поясненията към тях, могат да бъдат изведени фактическите и правни основания за постановяването на уведомителното писмо.

При постановяване на акта не са допуснати нарушения на административно – производствените правила, които да бъдат определени като съществени по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК и които да мотивират неговата отмяна. Съдебната практика и теорията са константни, че процесуалните нарушения в административното производство са съществени само, ако са се отразили на правилността на крайните фактически и правни изводи на административния орган. Преценката за това е свързана и с изследване на материално – правните предпоставки за получаване на финансовото подпомагане по схемите и мерките за директни плащания.

В настоящото производство предмет на оспорване е уведомително писмо, издадено от заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” – РА, с което изцяло е отказано оторизиране на суми по Мярка 12 компенсаторни плащания по Натура 2000, компенсаторни плащания в планинските райони по Мярка 13.1/НР1, по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, по Схема за преразпределително плащане /СПП/ и по схема за Младите земеделски стопани /МЗС/. Съгласно чл. 43, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, РА извършва директни плащания по подадени заявления, ако след извършена проверка се установи изпълнението на изискванията на закона по отношение на земеделските производители, кандидатстващи за помощ. Като такава тя поддържа и използва Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/ на основание Регламент /ЕО/№796/2004 година на Комисията и чл. 30 и следващите от ЗПЗП. Тази автоматизирана система регистрира кандидатите и заявленията за подпомагане, идентифицира земеделските земи и животни. Тя е и система за контрол, която признава и изчислява сумите по Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане, Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда (зелени директни плащания), Схема за млади земеделски стопани, Схеми за обвързано с производството подпомагане, Схема за дребни земеделски стопани и Специално плащане за култура – памук. Административният орган наред с това намалява или отказва плащане поради различни причини, заложени в нормативната уредба на схемите за подпомагане, като такива са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено и заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 за съответната година.

Съгласно чл. 32, ал. 1 от ЗПЗП, кандидатите за подпомагане, които съгласно § 1, т. 18 от Допълнителни разпоредби на ЗПЗП са земеделски стопани и други физически или юридически лица, които могат да участват в схеми за подпомагане по Общата селскостопанска политика, подават до териториалните структури на Разплащателната агенция /РА/ заявление за подпомагане по образец.

За изпълнението на функциите на Разплащателната агенция е създадена ИСАК – Интегрирана система за администриране и контрол /чл. 30 от Закона за подпомагане на земеделските производители/. По тази система се извършва автоматичен контрол на подадените от земеделският стопанин данни и се определят крайните данни, спрямо които се изчисляват преките плащания от ЕС. Съгласно чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и използване на ИСАК, системата включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място. Разплащателната агенция извършва задължителните административни проверки на заявленията, като съпоставя включените в тях данни с данните от системата за регистрация на кандидатите и на подадените заявления за подпомагане. Административните проверки включват: проверки за допустимост на кандидата; проверки за допустимост на земеделските площи; кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри; кръстосани проверки между данните в отделните заявления за наличие на едни и същи площи, декларирани от повече от един земеделски стопанин.

В конкретният случай на подаденото от жалбоподателя общо заявление за подпомагане на площ схеми и мерки за подпомагане, а именно Мярка 12 компенсаторни плащания по Натура 2000, компенсаторни плащания в планинските райони по Мярка 13.1/НР1, по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, по Схема за преразпределително плащане /СПП/ и по схема за Младите земеделски стопани /МЗС/ за кампания 2015 година са извършени административни проверки, както и теренни проверки. В допълнение и за пълнота на изложението, следва да се отбележи, че извършване на проверка на място се решава по целесъобразност от административния орган – не е задължителна. Това е така, тъй като съгласно чл. 28, т. 2 на Регламент(ЕО)             № 1122/2009, данните за наличието на нередност, получени в резултат от провеждането на кръстосани проверки, могат да бъдат следвани от всякаква друга подходяща административна процедура и, ако това е целесъобразно, от проверка на място. Следователно, проверките на място се извършват не на всички заявления, а въз основа на анализ на риска само на най-малко 5 на сто от подадените заявления за подпомагане, като се извършват чрез: инспекция на земеделското стопанство и методи за дистанционно наблюдение. Теренните проверки не представляват проверки на място. Теренните проверки се извършват от министерство на земеделието и храните, посредством териториалните си поделения на ОСЗ. Проверките на място се извършват от ДФ „Земеделие“ – РА въз основа анализ на риска най-малко 5 на сто от подадените заявления за подпомагане /чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП/. ДФ „Земеделие” и МЗХ, вкл. и териториалните му поделения ОЗС са различни органи, които имат разграничение на функциите при подаване на заявленията за подпомагане.

В настоящия случай административният орган е приел, че в резултат на извършените административни проверки е установено, че недопустими за подпомагане площи на жалбоподателя за кампания 2015 са в общ размер на 2.24 ха.

От събраните по делото доказателства се установи, че част от посочените в процесното уведомително писмо, площи за подпомагане са недопустими, като общият размер на недопустими площи по трите мерки – СЕПП, СПП и подмярка 13.1/НР1 е 2.34 ха или 54.17 % от общо заявените 6.66 ха. В тази връзка са и констатациите на приетото заключение на вещото лице по извършената съдебно-техническа експертиза, които не бяха оборени от жалбоподателя в настоящото съдебно производство и изцяло кредитирани по изложените по-горе съображения.

По делото се доказа, че по схемата за преразпределително плащане (СПП), съгласно разпоредбата на чл. 43б, ал. 1 от ЗПЗП и чл.13, чл.16, чл.19 и дял от четвърти от Регламент (ЕС) № 640/2014 година кандидатът има право да получи подпомагане за първите 30 ха, за които има право на подпомагане по СЕПП. Видно от събраните по делото доказателства по СЕПП предвид установения процент на наддеклариране, а именно 54.17 % на жалбоподателя не се следва и подпомагане по СПП.

По отношение на схемата за млади земеделски стопани (МЗС) финансово подпомагане по която е отказано е налице извършена служебна проверка в регистрите на МЗХ, от страна на административния орган, от която е установено, че на 16.09.2009 година жалбоподателя за първи път е регистриран като земеделски производител по реда и условията на Наредба № 3/1999 година. Съгласно разпоредбата на чл. 45, ал. 1 от ЗПЗП земеделските стопани, които отговарят на условията на чл. 50 от Регламент /ЕС/ № 1307/2013, могат да получат подпомагане и по схемата за млади земеделски стопани. Подпомагането е под формата на годишно плащане за първите 30 хектара, допустими за подпомагане по СЕПП, и е в размер 50 на сто от размера на плащането на хектар по тази схема. Съгласно чл. 50, § 2, б. „а“ на Регламент /ЕС/ № 1307/2013 за целите на настоящата глава „млади земеделски стопани“ означава физически лица, които за пръв път създават земеделско стопанство като ръководители на стопанството или които вече са създали такова стопанство в рамките на пет години преди подаването за пръв път на заявление по схемата за основно плащане или по схемата за единно плащане на площ, посочено в чл. 72, § 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013. В случая на основание на чл. 30, т. 11, б. „б“ на Регламент /ЕС/ № 1307/2013, „земеделски стопани, които започват своята селскостопанска дейност“ означава физически или юридически лица, които през петте години, предшестващи началото на селскостопанската дейност, не са се занимавали със селскостопанска дейност от свое име и за своя сметка или които не са имали контрол върху юридическо лице, което се е занимавало със селскостопанска дейност. Държавите членки могат да установят собствени допълнителни обективни и недискриминационни критерии за подбор за тази категория земеделски стопани по отношение на подходящи умения, опит или образование, т.е. посоченият текст дава легално определение на понятието „земеделски стопани, които започват своята селскостопанска дейност“ и то за целите на чл. 30 регламентиращ създаване и използване на националния резерв или регионалните резерви, а не на понятието „млади земеделски стопани“. Последното е регламентирано в буква „а“ на същия текст и препраща към условията по чл. 50, § 2 и когато е приложимо на условията по чл. 50, § 3 и § 11 от Регламент /ЕС/ Х° 1307/2013.

По отношение на условията и реда за предоставяне на финансово подпомагане по Мярка 12 компенсаторни плащания по Натура 2000 същите са изрично уредени в Наредба № 5 от 24.02.2015 година за прилагане на мярка 12 „Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 година финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Според приложимата норма на чл. 4, ал. 1 от Наредба № 5/2015 година всеки кандидат за подпомагане е длъжен да спазва забраните и ограниченията, разписани в заповедта за обявяване на съответната защитена зона от Натура 2000 за заявените за подпомагане по Мярка 12 парцели, както и условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние. Размерът на финансовата помощ, установен в чл. 6 от Наредба               № 5/2015 година, като се определя според вида и броя на забраните за земеделска дейност, включени в заповедта на министъра на околната среда и водите за обявяване на съответната защитена зона. В Глава шеста от Наредба № 5/2015 година, чл. 12 – чл. 15 изрично са установени условията за намаляване и отказване на изплащането на финансова помощ. В настоящия случай жалбоподателя е заявил за подпомагане по Натура 2000 три БЗС /подробно описани по-горе/, попадащи в защитена зона „Руй“ с код BG0002112. Всички парцели са заявени като група култура В – обработваеми земи за отглеждане на картофи. По посочената мярка Натура заявената площ е общо 2.69 ха, от която 0.61 ха е допустима, съответно 2.08 ха недопустима /2.04 извън слоя и 0.04 ха застъпване/ или 100 % наддеклариране. Съгласно чл. 17, ал. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 година за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания предвиждаща, че когато за една и съща площ, за която е установено застъпване, са предоставени документи по чл. 2а, ал.2 от Наредбата, доказващи правото на ползване от двама или повече от кандидатите, и когато никой от кандидатите не е предоставил такива документи, Разплащателната агенция им налага санкции, съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014, след прилагане на процедурата за съпоставяне на заявена и допустима площ във физическия блок, когато общата допустима за подпомагане площ на физическия блок е по – малка от общата площ на заявените блокове на земеделските стопанства, отказва изплащането на субсидии за застъпената площ на всички кандидати. При съобразяване с правилото на чл. 16, § 5, ал. 3 от Регламент (ЕС) № 65/2011 на Комисията от 27 януари 2011 година, в случаите, при които процентното отношение на наддекларираната площ към установената площ е над 50 %, се отказва изцяло финансово подпомагане и се налага санкция за бъдещ период, поради което законосъобразно административния орган е отказал финансово подпомагане на настоящия жалбоподател.

Тук е мястото да се отбележи, че е неоснователно възражението на жалбоподателя за това, че оспореният административен акт е немотивиран. Като неразделна част от уведомителното писмо е приложена Таблица за формиране на общата оторизирана сума за финансово подпомагане на база площи, заявени за подпомагане. Към таблицата има допълнение, в което подробно е описано съдържанието на съответните колони. От изложеното следва, че в административния акт се съдържат и правни и фактически основания, поради което същият е мотивиран и не страда от порок по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. В оспорения акт за кампания 2015 са изложени фактически обстоятелства за издаването му, а именно посочено е по отношение на кои точно площи административния орган е приел, че са приложими съответните законови разпоредби. В общото понятие „наддекларирани площи“ попадат площи, които са неодобрени и респективно недопустими за подпомагане, като такива са площите заявени от повече от един кандидат, тоест т.н. двойно заявени площи, за които застъпването не е отстранено поради което и са налице основанията за отказ или за намаляване размера на плащането, а в случая административния орган е приел че е налице заявяване на площи, които не са включени в специализирания слой, т.е извън слоя „Площи в добро земеделско състояние“, както и двойно заявени.

По отношение на площите попадащи извън специализирания слой по мерките СЕПП и СПП е безспорно обстоятелството, че жалбоподателя не е подал възражение или жалба срещу Заповед № РД 46-236 от 01.03.2016 година министър на земеделието и храните, с която е одобрил окончателно специализирани слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2015, в качеството си на заинтересован земеделски производител по одобрен образец за включване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой „Площи в добро земеделски състояние“, но съответно министерството на земеделието и храните е изготвило окончателен специализиран слой, който е одобрен със заповед на министъра и в който не са включени посочените площи от настоящия жалбоподател. В случая с тази заповед е одобрен слой ПДЗС за 2015 година, съответно установените площи  по процесните мерки от административния орган в процесното уведомително писмо се подкрепят и от заключението на СТЕ, като са извън слоя ПДЗС.

Оспореният административен акт е издаден при спазване на установената от закона форма, без извършени съществени нарушения на административно производствените правила и съответно при правилно приложение на материално правни разпоредби. Предвид, че наличието на така установените основания за отказ от финансиране и налагане на санкция за бъдещ период се подкрепя и от приетата СТЕ, настоящият състав намира, че процесното Уведомително писмо е законосъобразен административен акт и не подлежи на отмяна.

Настоящият съдебен състав не констатира противоречия с приложимото право на ЕС, като отказа е изцяло съобразен с изискванията на европейското и националното законодателство, поради изложеното жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

Относно разноските:

С оглед изхода от спора следва да се остави без уважение искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените съдебни разноски.

С оглед изхода от спора основателно е искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на направените съдебни разноски, поради което жалбоподателя следва да му заплати сумата в общ размер на 250 лева, от които 100 лева и 150 лева платено възнаграждение на вещо лице.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.С.Д. с ЕГН ********** *** против Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1242 от 02.02.2018 година за извършена оторизация и изплатено финансова подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2015 на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което изцяло е отказано оторизиране на суми по Мярка 12 компенсаторни плащания по Натура 2000, компенсаторни плащания в планинските райони по Мярка 13.1/НР1, по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, по Схема за преразпределително плащане /СПП/ и по схема за Младите земеделски стопани /МЗС/, като неоснователна.

ОСЪЖДА В.С.Д. с ЕГН ********** от гр. ***да заплати на Държавен фонд „Земеделие”, със седалище и адрес на управление гр. София, бул. „Цар Борис III“ № 136 сумата в размер на 250 /двеста и петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14 дневен срок от връчването му на страните.

 

Съдия: