Решение по дело №312/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 633
Дата: 29 март 2021 г. (в сила от 29 март 2021 г.)
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20217180700312
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                   № 633/29.3.2021г.

29.03.2021 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на деветнадесети март две хиляди двадесет и първа година, в състав :

 

Председател : Здравка Диева

Членове : Недялко Бекиров

Николай Стоянов

 

при секретаря Г.Г. и с участието на прокурор К.Паскалев, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 312 / 2021г., взе предвид следното :

Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.

ТД на НАП - Пловдив, с процесуален представител юрк.М.С. обжалва Решение № 260571/18.11.2020г., постановено по АНД № 4383 по описа за 2020г. на Районен съд - Пловдив. Със съдебният акт е отменено Наказателно постановление /НП/ № 500901-F521934 / 24.03.2020г. на заместник Директор ТД на НАП-Пловдив за наложено на М.М. ***, административно наказание – глоба в размер на 200лв. за нарушение на чл.38 ал.1 т.1 от Закона за счетоводството /ЗСч./, на основание чл.74 ал.1 с.з.

Решението е обжалвано като незаконосъобразно. Поддържа се, че неправилно е приложена разпоредбата на чл.28 б”а” ЗАНН, като адм.нак.орган е преценил тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, както и смекчаващите в конкретния случай обстоятелства. Счита се, че случаят не е маловажен поради осъществявана от дружеството дейност, вкл. реализирани нетни приходи от продажби, което обуславя по-висока степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения от същия вид. Повишената обществена опасност на деянието се изразява и в това, че се създават неблагоприятни икономически условия за останалите участници в търговския оборот. Твърди се, че ПРС не е съобразил засегнатите обществени отношения, които са с особена обществена значимост, предвид свързаността им с правилното и ефективно прилагане на фискалната политика на Държавата, вкл. засилената им защита. Поискана е отмяна на решението с потвърждаване на наказателното постановление и присъждане на следващото се юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции.

Ответникът М.М. ***, оспорва касационната жалба. Заявено е, на 29.03.2019г. ГФО на Оптекс ГМ ООД е входиран в АВп. много преди крайния срок – 30.06.2019г., макар със сгрешен ЕИК, дублиран с този на Оптекс ММ ЕООД. За грешката управителят на търговското дружество е научил от ТД на НАП чрез писмо, на което се е отзовал веднага. Направена е проверка, при която се е установило, че фирмата не е имала и няма нарушения, вкл. са платени задълженията към държавата. Служител на ТД на НАП указал да бъде написано обяснение и да бъде поправена грешката в АВп., което било изпълнено. Платена била повторно такса и ГФО бил входиран наново с обяснение за ТД на НАП-Пловдив, към което са приложени първото и второто коригирано заявление за публикация в АВп. Поддържа се, че грешката е поправена веднага след установяването й с поправка на несъответствието, като в случая не са нанесени щети към фиска и дължимите данъци и такси за платени в началото на март, много преди изтичане на крайния срок. Твърди се, че в допуснатата грешка няма умисъл за измама и е поискано решението на ПРС да бъде потвърдено.

Представителят на Окръжна прокуратура - Пловдив счита жалбата за основателна.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима. По същество е неоснователна.

1. Отмененото НП е издадено от заместник Директор на ТД на НАП – Пловдив. Съгласно чл. 78 ал.1 и ал.2 ЗСч. : „Актовете за установяване на административни нарушения се съставят от органите на Националната агенция за приходите или на Агенцията за държавна финансова инспекция.; Наказателните постановления се издават от министъра на финансите или от оправомощени от него длъжностни лица.”. Административно-наказателната преписка съдържа Заповед № ЗМФ – 610 от 03.07.2018г., издадена от Министъра на финансите, с която са упълномощени длъжностни лица за издаване на наказателни постановления – наказващи органи, в обхват – посочените в заповедта норми, сред които чл.74 ЗСч. Административно-наказателната компетентност посредством цитираната заповед е доказана – заповедта е издадена от Министъра на финансите и в обхвата на оправомощените за издаване на НП длъжностни лица – е заместник директор на ТД на НАП, съотв. Законът за счетоводството, вкл. чл.74. АУАН № F521934/05.11.2019г. е съставен от Р.П. – инспектор по приходите в ТД на НАП – Пловдив.

РС – Пловдив отменил НП с извод за редовно проведено административно -наказателното производство, при установен факт на извършено административно нарушение по чл.38 ал.1 т.1 ЗСч., за което е предвидена наложената санкция по чл.74 ал.1 с.з., поради осъществени предпоставките за прилагане на чл.28 ЗАНН. ПРС е съобразил наличието на обстоятелства, квалифициращи конкретния случай като маловажен – нарушението е първо и не е довело до неотразяване на приходи, вкл. няма нанесени вредни последици за фиска и обществената опасност е изключително ниска.

2. Фактите пред РС – Пловдив не са били спорни : ГФО за 2018г. е публикуван на 29.11.2019г.; нарушението е извършено на 02.07.2019г. в гр.Пловдив и установено на 21.08.2019г. – когато НАП е уведомена от АВп. с писмо, получено на 05.09.2019г. Нарушението е отстранено преди издаване на НП. Към жалбата против НП са приложени две заявления за обявяване на ГФО на Оптекс ГМ ООД – първото от 29.03.2019г. и второто от 29.11.2019г. ЕИК на търговското дружество е коригиран във второто заявление.

Нарушението е формално, при което факторът на отсъствие на вредни последици не може да бъде съобразен при преценка за маловажност на случая. По отношение причината за нарушението /грешка в изписване номера на ЕИК на търговското дружество/ във вр. с данните за две заявления до АВп., се отбелязва обективната отговорност на ЮЛ, при което същата не е относима към факта на извършване на нарушението, но маловажност на случая не е изключена по отношение конкретното административно нарушение, както и прилагането на чл.28 ЗАНН не е отречено спрямо ЮЛ. Преценката за "маловажност" следва да се прави въз основа фактическите данни по конкретния случай – вида на нарушението, обстоятелства при извършването му, степента на обществена опасност. Факт на извършено първо нарушение не е предпоставка за квалифицирането му като маловажен случай на посоченото самостоятелно основание и следва да се съобразяват същността и целите на административнонаказателното производство, като се има предвид и субсидиарното приложение на НК /чл.93 т.9 ДР НК "маловажен случай"/. Разпоредбата правилно е приложена от ПРС, както и разрешението за преценката за маловажност на случая, дадено в ТР № 1/2007г. по т.д.№ 1/2005г., с прилагане на възприетото от практиката правило за квалификация на случая като маловажен – следва да се констатира, че степента на обществена опасност както на деянието, така и на дееца, е по-ниска от обичайните за подобни нарушения.

Конкретиката на фактите разкрива предпоставки за прилагане нормата на чл.28 ЗАНН. В НП е отразено, че нарушението е първо, следователно до момента на извършването му останалите ГФО са били обявявани в срок и е могло да бъде отправено предупреждение, тъй като се касае не за трайно поведение, а инцидентен случай. Тоест, изпълнението на закона до момента на допуснатата техническа грешка в номера на ЕИК – при подадено в срок заявление за обявяване на ГФО /л.4 гръб, дело ПРС/, обосновава извод за по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения от същия вид.

Мотивиран с изложеното, Административен съд-Пловдив, XXIII състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

Оставя в сила Решение № 260571/18.11.2020г., постановено по АНД № 4383 по описа за 2020г. на Районен съд – Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Председател :

 

 

 

                                                                                               Членове :