Решение по дело №559/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 501
Дата: 13 октомври 2021 г.
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20217170700559
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

№ 501

гр.Плевен, 13.10.2021 год.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, първи касационен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти септември две хиляди двадесет и първа година в състав:                         Председател: Николай Господинов

                                                               Членове:  Елка Братоева.

                                                                                        Катя Арабаджиева

при секретаря Бранимира Монова и с участието на прокурора Иван Шарков, като разгледа докладваното от съдия Арабаджиева касационно административно-наказателно дело № 559 по описа на Административен съд - Плевен за 2021 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.    

            С Решение № 260052 от 10.05.2021 г., постановено по анд № 1104/2020 г., Районен съд – Ловеч е отменил електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К №3031267, издаден от ОД на МВР – Ловеч, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП, на П.М.П. ***, ЕГН **********, е наложено административно наказание глоба в размер на 650 лева за нарушение по чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП, за това, че на 13.07.2019 г. в 15,29 часа в обл. Ловеч, път II-35, км 44+200, при движение в посока Троян, при въведено временно ограничение на скоростта – 40 км/ч, въведено с ПЗ В-26, с МПС ***** – товарен автомобил с регистрационен номер *****, при разрешена скорост 40 км/час с автоматизирано техническо средство /АТС/ „ARH CAM S1“ е установена скорост 98 км/час – скоростта е превишена с 58 км/час.

            Срещу постановеното решение е подадена касационна жалба от ОД на МВР-Ловеч, чрез юрисконсулт Р., с доводи за неправилност на постановеното решение. Счита за неправилни изводите на РС, че мястото на извършване на нарушението е в населено място. Сочи, че пътят е околовръстен на гр.Ловеч и не минава през населеното място. Същият е извън пределите на града, което е видно от писмо на община Ловеч, съгласно което участъкът от републикански път II-35, км 44+200 попада извън регулацията на гр.Ловеч, южно разположен спрямо строителните граници на града. Счита, че действията на контролните органи са съобразени с разпоредбата на §6, т.49 от ДР на ЗДвП и са в полза на водачите и гражданите, като поставените пътни знаци Д11 и Д12 са без значение, тъй като не е налице застроена със сгради територия. Моли съда да се отмени съдебното решение и да се потвърди електронния фиш.

В съдебно заседание касаторът не се представлява и не взема становище по съществото на спора.

В съдебно заседание ответникът по касационната жалба – П.М.П. се явява лично и моли съда да остави в сила оспореното решение. Постъпила е и молба от упълномощения от П. адв.И., който оспорва жалбата, моли съда да остави в сила оспореното решение, претендира присъждането на разноски за адвокатско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура Плевен дава заключение за неоснователност  на касационната жалба с оглед на събраните доказателства.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок и от надлежна страна и е допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна.

По жалбата срещу ЕФ е било образувано анд № 1139/2019 на РС-Ловеч, с решението по което № 260037/09.10.2020 г. ЕФ е бил отменен. При инстанционен контрол, с решение № 188/08.12.2020 г. по канд №198/2020 г. на Административен съд Ловеч решението на РС е било отменено, като делото е върнато на друг състав на РС със задължителни указания. Пред РС е образувано анд № 1104/2020 г. Постановеното решение на РС по това дело е било обжалвано с посочената по-горе касационна жалба, като с оглед на факта, че Административен съд Ловеч не е могъл да сформира надлежен съдебен състав, с определение № 8068/05.07.2021 г. по дело 6442/2021 на ВАС, делото, образувано по касационната жалба на ОД на МВР-Ловеч, е изпратено на настоящия съд, където е образувано настоящето дело.

С оспореното решение РС е приел за установено, че  ЕФ е издаден от компетентен орган – ОД МВР Ловеч, на чиято територия е извършено нарушението, в шестмесечния давностен срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН. Въз основа на събраните писмени доказателства въззивният съд е приел, че преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип  ARH CAM S1, е одобрен тип средство за измерване, вписано в регистъра под №5126 със срок на валидност до 07.09.2027 година и през периода 10-14.06.2019 година й е била извършена последваща техническа проверка, което се доказва от приложения Протокол от проверка №28-С-ИСИ/14.06.2019 г. на БИМ. В приложената снимка №11743С0/0024587 се съдържа информация за това къде се е намирала системата за видеоконтрол (географски координати),  разстоянието, от което е засечен автомобилът, отчетената скорост, допустимата скорост, часът и датата на отчитане на нарушението. Съдът е изложил съображения, че при издаване на ЕФ са отчетени и допустимите отклонения при измерване на скоростта, като измерената скорост е била намалена с 3%, закръглена до цяло число в полза на нарушителя. РС е счел, че в случая са спазени изискванията на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г., видно от представения  Протокол с рег. № 906р-5159 от 15.07.2019 г. по описа на Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР гр. Ловеч, удостоверяващ използването на процесното техническо средство на 13.07.2019 година, от който е видно къде е било разположено техническото средство – на км.44+200 от път ІІ-35, както и че е контролирал МПС-та, движещи се в посока от гр.Плевен към гр.Троян. Приел, че от формална страна електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити. Същият е издаден от ОДМВР Ловеч, което е изрично посочено в титулната част, а от приложения към административнонаказателната преписка списък с намерени фишове се установява, че същият е издаден на 24.09.2019 година.

По делото са представени от ОПУ гр. Ловеч с писмо с вх. №261197/02.03.2021 г. заверено копие на Протоколи от 22.05.2018 г., 28.05.2018 г. и 05.07.2019 г., както и схема на път II-35 от км 43+720 до км.44+360, от които съдът установил, че към дата 13.07.2019 г. в участъка от км.37+000 до км 46+105, вкл. км. 44+200 е била въведена временна организация на движение съгласно Заповед №РД-11-19/09.05.2018 г. за въвеждане на ВОБД и Заповед № РД-11-28/28.06.2019 г. за удължаване на срока, поради което РС е счел, че възраженията относно влизането в сила на заповедта за временна организация на движение са неоснователни, тъй като видно от представените, приети и вложени като доказателства по делото писмени доказателства, към момента на извършване на нарушението е бил налице знак за ограничение на скоростта до 40 км/ч, а съгласно чл.6 т.1 от ЗДвП, участниците в движението са длъжни да съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка.

Въззивният съд направил извод, че фактите по делото са установени изцяло въз основа на събраните писмени доказателства, които кореспондират и с приложените към делото веществени доказателства – разпечатка от видеоклип № 11743С0/0024587 /л.8 по анд №1139/2019 г. на РС Ловеч/ заснет от видеосистемата за контрол на скоростния режим ARH CAM S1, № 11743с0. На него ясно се вижда автомобилът и регистрационният му номер, като фиксираната скорост е 101 км/час. След като бил приспаднат толеранса от 3 % (допустимата техническа грешка при измерването), наказуемата скорост е била определена на 98 км/час и въз основа на нея е било изчислено превишаването на разрешената в конкретния пътен участък скорост с 58 км/час. Техническото средство, с което е засечена скоростта – видеосистемата за контрол на скоростния режим ARH CAM S1, № 11743с0 е конструирана така, че едновременно със засичането на скоростта, заснема и самия автомобил. Така че, ако автомобилът не се е движел с превишена скорост, то той е нямало да бъде заснет, още повече, че жалбоподателят не ангажирал доказателства, които убедително да оборват данните от вещественото доказателство. Съдът приел, че на разпечатката от видеоклипа ясно е видно, че в момента на заснемането и засичането на скоростта, автомобил с рег.№ *****е бил сам на пътя, като нито в неговото, нито в насрещното платно за движение е имало друг автомобил, за да съществуват съмнения чия скорост системата е измерила. РС е приел за доказано и обстоятелството, че към този момент в участъка е имало въведена временна организация на движението от 40 км/ч. /л.10 от анд №1139/2019 г./ Това обстоятелство установил от представените снимки на разположението на системата ARH CAM S1 и въведеното с пътен знак В26 ограничение на скоростта от 40 км/ч в началото на пътния тунел. И на двете, в горния ляв ъгъл е налична информация за времето, когато са били направени, като това е датата 13.07.2019 г., т.е. същата, когато е било заснето и нарушението от автомобила на жалбоподателя. Тези доказателства съдът приел за кореспондентни и с данните от представения протокол по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /л.8 от анд №1139/19 г. на РС Ловеч/, както и с представените от ОПУ Ловеч писмени доказателства. В него също е посочено, че въведеното ограничение на скоростта в контролирания участък е било 40 км/час. Изискването за съставяне на протокол по чл.10 от Наредбата приел, че не е самоцелно, тъй като протоколът удостоверява, че на посочената в ЕФ дата и час е било използвано мобилно АТСС, което е било разположено на конкретен участък от път, отворен за обществено ползване и са били проверявани МПС, движещи се в конкретна посока. Протоколът съдържа характеристиките на официален свидетелстващ документ и според въззивния съд е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограничението на скоростта (ако такова е въведено със съответния пътен знак за контролирания участък), автомобилът на който е поставено мобилното АТСС и други изисквания по наредбата, поради което направените в тази връзка възражения приел за неоснователни.  Според въззивния съд са налице безспорни доказателства по делото и че автоматизираното техническо средство, с което е била засечена скоростта на автомобила е било сертифицирано- видно от удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 от 07.09.2017 г. на Български институт по метрология и от протокол от проверка № 28-С-ИСИС/14.06.2019 г. на ГД „МИУ” при БИМ, системата за контрол на скоростта е имала валидно издадено удостоверение за одобрен тип средство за измерване, а също е била преминала първоначална и последваща периодична проверка на годността, като е отговаряла на изискванията на Закона за измерванията. С оглед на тези съображения РС е направил извод, че категорично и безспорно се установява, че на 13.07.2019 г., в 15:29 часа, на второкласен път ІІ-35, при км 44+200, при движение в посока гр. Троян с автомобилът на жалбоподателя е било извършено нарушение на разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗДвП, като същият е преминал през този участък от пътя (регулиран с пътен знак В26 и ограничение на скоростта до 40 км/ч) със скорост от 98 км/час.

Съдът приел, че основният спорен момент в производството е дали деянието е извършено в или извън очертанията на населеното място. От посоченото в електронния фиш място на извършване на нарушението – път ІІ-35, при км 44+200 се установява, че наказващият орган е приел, че е извършено в извън населено място, поради което е приложил и санкционната разпоредба на чл.182, ал.2 от ЗДвП, в хипотезата на т.6 от същата, с оглед стойностите на установеното превишение на скоростта. Доводите на жалбоподателя, изразени чрез процесуалния му представител са, че мястото на извършване на нарушението попада в рамките на населеното място гр. Ловеч, независимо, че път ІІ-35 е част от републиканската пътна мрежа.

Съгласно дадените с отменителното решение на АС-Ловеч указания, въззивният съд е изискал от ОПУ гр. Ловеч справка, в която да бъде посочено води ли се път II-35, км 44+200 в регулацията на гр. Ловеч и какво е разположението спрямо строителните граници на града, придружено с извадка от кадастралната карта, съответно от кого е извършена регулацията му с пътни знаци. В отговор е получено писмо с вх. № 261197/02.03.2021 г. от ОПУ Ловеч, от което е видно, че Път II-35 Плевен - о.п. Ловеч - Троян - Кърнаре от км 37+440 до км 44+834 е в участъка сигнализиран с пътни знаци Д11 „Начало на населено място и селищно образувание" и Д12 „Край на населено място и селищно образувание", с които е обозначен гр. Ловеч по обходния път на града, трасе на път II-35, както и че процесния участък от пътя -  км 44+200 е в границите на гр. Ловеч. Посочено е, че относно разположението му спрямо строителните граници на гр. Ловеч, както и извадка от кадастралната карта, коректна информация може да предостави община Ловеч. От своя страна от Община Ловеч във връзка с разпореждане на съда, е депозирала писмо с вх. №260963/17.02.2021 г. от което е видно, че участъкът от Републикански път II -35, км. 44+200 попада извън регулацията на гр. Ловеч, южно разположен спрямо строителните граници на града, както и че от Републикански път II-35, е част от републиканката пътна мрежа на България, поради което е указано на съда да се обърне към ОПУ Ловеч  по компетентност, относно регулацията му с пътни знаци. РС е изискал справка и от Агенция по геодезия, картография и кадастър, касаеща предоставянето на информация за разположението на околовръстен път II, км. 44+200 спрямо строителните граници на гр. Ловеч, и в частност да отговорят на въпроса част ли е този участък от пътя от населеното място, или не, както и да представят писмени доказателства в тази насока, като по делото е входирано писмо с вх. №261491/22.03.2021 г. от АГКК, от което е видно, че кадастралните карти и кадастралните регистри не съдържат информация за номера на пътищата и километрите, поради което с оглед представените им данни поземленият имот не можело да бъде идентифициран, като са уведомили съда да се обърне за информация към ОПУ Ловеч.

С оглед събраните по делото писмени доказателства, РС е намерил, че процесното място Републикански път II – 35 км 44+200 е част от околовръстния път на град Ловеч и попада в строителните граници на град Ловеч, като следователно е част от населеното място, с оглед на което е основателно възражението за неправилно приложение на санкционната правна норма. Видно от писмото на ОПУ – Ловеч, км 44+200 от път ІІ-35 се намира в границите на град Ловеч, т.е. в населено място, поради което наказанието според въззивния съд е следвало да бъде наложено на основание чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП, а не по чл.182 ал.2 т.6 от ЗДвП, тъй като мястото на извършване на нарушението попада в рамките на населеното място гр. Ловеч, независимо, че път ІІ-35 е част от републиканската пътна мрежа.

РС-Ловеч изложил още мотиви, че в  разпоредбата на чл.3, ал.2 от Закона  за административно-териториалното устройство на Република България (ЗАТУРБ) е дадена легална дефиниция на понятието „населено място”, съгласно която, това е исторически и функционално обособена територия, определена с наличието на постоянно живеещо население, строителни граници или землищни и строителни граници и необходимата социална и инженерна инфраструктура. Съгласно чл.18 от същия закон, територията на населеното място включва селищна територия на населеното място (територия определена от строителните граници на населеното място), и извънселищна територия на населеното място – определена от границите на землището на населеното място, т.е. това е територията, ограничена между строителните граници на населеното място и външните граници на землището. В този смисъл се позовал на нормата на § 5, т.6 от ДР на ЗУТ, която дефинира понятието „територия на населеното място”, а именно: селищна територия, обхваната от границите му (строителните му граници), определени с устройствен план, без да се включва землището. От своя страна съдът съобразил, че в разпоредбата на § 6, т.49 от ДР на ЗДвП също е дадена дефиниция на „населено място“, а именно: застроена със сгради територия, при която началото и краят са обозначени със съответни пътни знаци. От събраните по делото доказателства се установява, че мястото на извършване на нарушението – км 44+200 попада в отсечката от път ІІ-35, от км 43+720 до 44+600, която отсечка представлява околовръстен път на гр. Ловеч и началото и краят ѝ съответно са сигнализирани с пътни знаци Д11 (начало на населено място) и Д12 (край на населено място). В този смисъл, околовръстният път на гр. Ловеч, на който е било установено и нарушението, предмет на разглеждане в настоящето производство, изцяло отговаря на заложените в разпоредбата на § 6, т.49 от ДР на ЗДвП критерии, и РС на това основание приел, че е извършено в населено място. Така дадената дефиниция за „населено място“ в ЗДвП не се конкурира с тази по чл.3, ал.2 от ЗАТУРБ. Същата е за целите на Закона за движение по пътищата и именно в този смисъл е ползвано понятието „населено място“ в разпоредбите на чл.21, ал.1 и чл.182 от ЗДвП.

С оглед на тези съображения РС е приел, че изложената в обстоятелствената част на обжалвания ЕФ фактическа обстановка не кореспондира изцяло с установените по делото факти, тъй като мястото, където е било установено и заснето на 13.07.2019 г., в 15:29 часа нарушение на скоростния режим, попада в населено място (гр. Ловеч), съгласно дефиницията на това понятие по § 6, т.49 от ДР на ЗДвП. Поради тази причина и в следствие на непълно изяснената фактическа обстановка по случая, според въззивния съд наказващият орган неправилно е приложил материалния закон, като е санкционирал П. на основание чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП. Предвид обстоятелството, че нарушението е било извършено в населено място, то приложимата санкционна норма е била тази по чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП.

РС е приел, че така установените в хода на съдебното производство и посочени по-горе несъответствия във фактическата обстановка по случая са довели до неправилно приложение на материалния закон и като последица водят до незаконосъобразност на издадения ЕФ.

РС е намерил за неоснователно възражението, че неправилно отговорността за описаното в електронния фиш нарушение е ангажирана за нарушение на чл. 21, ал. 2, във връзка с чл.21, ал. 1 от ЗДвП. Предвид обстоятелството, че скоростта на движение е била ограничена с пътен знак и е различна от посочената в чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, направил извод, че правилно е квалифицирано нарушението като такова по чл. 21, ал. 2, във връзка с чл.21, ал. 1 от ЗДвП, която разпоредба предвижда, че когато стойността на скоростта, която не следва да се превишава (в случая 40 км/час), е различна от посочената в ал. 1 на чл. 21 (90 км/час), това се сигнализира с пътен знак. Именно забраната да не превишава въведеното с пътния знак ограничение е нарушил жалбоподателят и в този смисъл дадената цифрова квалификация на нарушението е правилна.

По изложените съображения РС-Ловеч отменил оспореният ЕФ.

Според настоящата касационна инстанция оспореното решение е правилно по резултата си.

Основното оплакване и предмет на установяване в производството пред РС е свързано с  мястото на извършване на нарушението и по-конкретно дали то е било в населено или извън населено място.

Съгласно чл. 18, ал. 1 от ЗАТУРБ територия на населеното място е селищната територия, определена от строителните му граници, и извънселищната територия, определена от границите на землището. Следователно „населено място“, доколкото в ЗДвП няма дефиниция на понятието за нуждите на този закон, е територията на селището, определена от строителните му граници. Поставянето на пътна табела Д11 не създава населено място и не придава на път, който реално не е в строителните граници на населено място, статут на „път в населено място“ по смисъла на ЗДвП.

И при двете разглеждания на делото пред Районен съд-Ловеч, са събрани противоречиви доказателства, от които не може да се направи еднозначен извод, дали мястото на превишение на скоростта е в или извън населено място, т.е. дали е в или извън строителните граници на населеното място.

В приобщеното по анд 1139/2019 год. на РС-Ловеч писмо на Областно пътно управление се  сочи, че път II-35 Плевен-о.п.Ловеч-Троян е второкласен път от републиканската пътна мрежа. По посока на нарастващия километраж /от Ловеч към Троян/ км.44+200 се намира преди табели Д11 и Д12, начало и край на населено място, при км.44+836, от което следва , че км.44+200 се намира в границите на гр.Ловеч.

От друга страна, от приобщеното по анд 1104/2020 год. на РС-Ловеч писмо от община Ловеч се установява, че участъкът от републикански път II-35, км.44+200 попада извън регулацията на гр.Ловеч, южно разположен спрямо строителните граници на града. Републикански път II-35 е част от републиканската пътна мрежа на България.

По последното цитирано дело е приобщено писмо и от АПИ-л.17, от което се установява, че път II-35 Плевен-о.п.Ловеч-Троян-Кърнаре от км.37+440 до км.44+834 е в участъка, сигнализиран с пътни знаци Д11 и Д12, с което е обозначен гр.Ловеч по обходния път на града, трасе на път II-35, следователно км.44+200 е в границите на гр.Ловеч. Посочено е обаче още в писмото, че относно разположението му спрямо строителните граници на гр.Ловеч, АПИ не разполага с информация.

Налага се извод, че са налице няколко удостоверителни документа, носещи противоречива/различна по съдържание  информация относно факта дали мястото на нарушението се намира в или извън рамките на населеното място. Всички цитирани по-горе документи съставляват официални удостоверителни документи, издадени от длъжностни лица в кръга на службата им и удостоверяващи факти от значение за спорното право. Всички те се ползват с материална доказателствена сила за отразените в тях факти, не са оспорени и не са оборени посредством други приобщени по делата доказателства. Въпреки усилията на въззивния съд, по делото не е приобщена схема на участъка и или други относими доказателства, от които да стане ясно дали пътят е част от населеното място, и по-конкретно как е ситуиран околовръстния път в процесния участък км. 44+200 спрямо строителните граници на града. На л.24 от анд 1104/2020 год. е приложен снимков материал, от който е видно, че пътят е ограден с мантинели, и около него не са налице сгради, а има само храсти и дървета.  Но тази снимка не е годно доказателство по смисъла на процесуалния закон и не може да бъде носител на информация, годна да удостовери относимите факти.

Ето защо и при наличие на няколко противоречиви по съдържанието си документа, недаващи еднозначен отговор на въпроса дали мястото на превишението на скоростта е в или извън строителните граници на населеното място, което има значение и за приложимата санкционна норма, деянието се явява недоказано от гледна точка на всички негови съставомерни признаци, което влече отмяна на оспорения ЕФ, какъвто резултат е постановил и решаващия съд. Неговото решение като валидно, допустимо и правилно следва да се остави в сила.

Ответникът е претендирал разноски за касационната инстанция, но не е представил доказателства, че е направил такива, поради което разноски за производството пред Административен съд-Плевен не му се присъждат.

Воден от горното и на основание чл.63, ал.1, изр. 2 във връзка с чл.221, ал.2 и чл.222, ал.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 260052 от 10.05.2021 г., постановено по анд № 1104/2020 г. на  Районен съд – Ловеч

РЕШЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/                          ЧЛЕНОВЕ:  1./п/

 

                                                                                

                                                                                          2./п/