Решение по дело №88/2009 на Окръжен съд - Благоевград

Номер на акта: 189
Дата: 22 декември 2009 г.
Съдия: Маргарита Коцева
Дело: 20091200800088
Тип на делото: Фирмено дело
Дата на образуване: 27 август 2009 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

Номер

266

23.04.2009 г.

Град

Кърджали

Окръжен Съд - Кърджали

На

04.23

Година

2009

В закрито заседание в следния състав:

Председател:

Деян Георгиев Събев

Веселина Атанасова Кашикова Йорданка Георгиева Янкова

Съд. заседатели:

като разгледа докладвано от

Деян Георгиев Събев

Касационно наказателно административен характер дело

номер

20095100600043

по описа за

2009

година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по внесено на основание чл.72 ал.1, във вр. с чл. 70 б.”в” от ЗАНН предложение на окръжния прокурор при Окръжна прокуратура – Кърджали за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила наказателно постановление № 0092/13.12.2007 год. на Началника на отдел „Контрол” при ТД на НАП – Кърджали, издадено против „Валди” ООД – Кърджали, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 3 014.64 лв., на основание чл. 180 ал.1, във вр. с чл. 86 ал.1 и 2, във вр. с чл. 63 ал.4 от ЗДДС.

В срока за произнасяне настоящият състав намира, че делото не е подсъдно на Окръжен съд – Кърджали. Това е така по следните съображения:

Действително, съгласно разпоредбите на чл.72 ал.1 и чл.73 ал.1 от ЗАНН, предложения за възобновяване на административнонаказателните производства по влезли в сила наказателни постановления, както и решени и прекратени от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, се правят от окръжния прокурор и се разглеждат от съответния окръжен съд в открито заседание с призоваване на страните. Същевременно, след извършената реформа в административното правораздаване /след влизане в сила на Дял III-ти от АПК/, компетентността да се произнася като касационна инстанция по жалби срещу решения на районните съдилища по административнонаказателни дела, е предоставена на административните съдилища, съгласно разпоредбата на чл.63 ал.1 от ЗАНН /след изменението й с § 15 от ПЗР на АПК/, като след 01.03.2007 год. окръжните съдилища не правораздават по административнонаказателни дела и са изключени от системата на инстанционния контрол по ЗАНН. Или, към настоящият момент е налице противоречие между компетентността на административния съд, действащ като касационна инстанция по отношение решенията на районните съдилища по административнонаказателни дела, от една страна, и компетентността на окръжния съд, действащ като инстанция по възобновяване на административнонаказателно производство по отношение на влезли в сила НП, както и решени и прекратени от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, включително и по отношение на решения не само на районни съдилища, но и решения на самият административен съд по касационни административнонаказателни производства. Посоченото противоречие очевидно се дължи на законодателен пропуск, като същото следва да намери разрешение по тълкувателен път. В тази връзка, и като се има предвид, че реформата в административното правосъдие има за цел да въведе единен режим по отношение на административните производства, вкл. и по отношение на административнонаказателните такива, като касационна инстанция по отношение на последните е специализираният административен съд; както и че по принцип касационната проверка и възобновяването се извършват винаги от горестоящ съд, не съществува пречка да се приеме, че компетентен съд за разглеждане на предложение за възобновяване на административнонаказателно производство е не окръжният, а административният съд. Още повече, че самото касационно производство по жалби срещу решения на районни съдилища по административнонаказателни дела по силата на чл.63 ал.1 от ЗАНН се провежда от административния съд като специализирана съдебна инстанция, при което би могло да се достигне до хипотезата общият съд /окръжния/ да извършва преценка за законосъобразност, респ. евентуално да отменя по реда на извънредния способ касационно съдебно решение на равен по степен съд – административния. С други думи, очевидно при възобновяването на административнонаказателни производства се касае за съдебно производство по административно правораздаване, при което и съобразно разпределението на правосъдните функции между общите и административните съдилища, както касационното производство по ЗАНН, така и предложенията за възобновяване на административнонаказателни производства след 01.03.2007 год. попадат в приложното поле на материална компетентност на административните съдилища.

С оглед изложеното настоящият състав намира, че компетентен да разгледа и да се произнесе по предложението на окръжния прокурор при Окръжна прокуратура – Кърджали, предмет на настоящото производство, е Административен съд – Кърджали. Посоченото налага да бъде възобновено съдебното следствие по Кас.н.а.х.дело № 43/2009 год. по описа на Окръжен съд – Кърджали, като бъде отменено протоколното определение от 26.03.2009 год. за даване на ход по същество; както и следва да бъде прекратено производството по делото и същото да бъде изпратено на Административен съд – Кърджали, по компетентност.

Водим от изложеното и на основание чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.42 ал.2 от НПК, Окръжният съд

О П Р Е Д Е Л И :

ВЪЗОБНОВЯВА съдебното следствие по Кас.н.а.х.дело № 43/2009 год. по описа на Кърджалийския окръжен съд.

ОТМЕНЯВА протоколното определение, постановено в открито съдебно заседание на 26.03.2009 год. по Кас.н.а.х.дело № 43/2009 год. по описа на Кърджалийския окръжен съд, с което е даден ход на делото по същество.

ПРЕКРАТЯВА производството по Кас.н.а.х.дело № 43/2009 год. по описа на Кърджалийския окръжен съд и ИЗПРАЩА делото на Административен съд – Кърджали, по компетентност.

Определението не подлежи на обжалване.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.

2.