О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
Номер 1139 29.06.2020г. град Бургас
Административен съд – гр.Бургас, XXII-ри състав, на двадесет и девети
юни, две хиляди и двадесета година в закрито заседание в следния състав:
Съдия: Яна Колева
като разгледа адм.д.
№959 по описа за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба от Община Бургас,
представлявана от Димитър Николов –кмет против Решение №РД-02—36-644 от
13.05.2020 на зам. Министъра на регионалното развитие и благоустройство и
ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“
2014-2020г.
Предмет на оспорване е Решение
№РД-02—36-644 от 13.05.2020 на зам. Министъра на регионалното развитие и
благоустройство и ръководител на управляващия орган на Оперативна програма
„Региони в растеж“ 2014-2020г., с което e
установено
нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП вр. с чл.2, ал.2, т.1
и т.2 от ЗОП и е определена финансова корекция, представляваща 5% от стойността
на допустимите разходи по договор № 93-ОП18-97/8/ от 02.04.2019г. в размер на
2 974, 53лв. по сигнал за нередност №1334, регистриран в Регистъра за
сигнали и нередности в Гладна дирекция „Стратегическо планиране и програми за
регионално развитие“, МРРБ.
В жалбата се сочи, че решението
е издадено в противоречие с материалния, процесуалния закон и целта на закона.
Иска се съдът да отмени оспореното решение. Представя доказателства.
Оспореното
решение е връчено на жалбоподателя посредством системата ИСУН на 13.05.2020г..
Ответникът се позовава на разпоредбата на чл.22, ал.3 от ЗУСЕСИФ, която обаче е
нова и е обнародвана в ДВ бр. 52 от 9.06.2020 г., т.е. не е била част от
действащото право към датата на връчване на Решението -13.05.2020г.
Независимо
от изложеното, в чл. 22, ал. 2 от ЗУСЕСИФ е разписано,
че производства пред управляващите органи по този закон може да
се провеждат и посредством ИСУН при условия и по ред, определени с акта по чл.
23. В чл.48 от представения договор е прието кореспонденцията да се осъществява
чрез ИСУН. Съгласно разпоредбата на чл. 13
от НАРЕДБА
за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на
Информационната система за управление и наблюдение на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на
производства пред управляващите органи посредством ИСУН електронен
документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния
управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в
ИСУН. А изпращането на електронни документи и изявления до кандидатите и
бенефициентите за нуждите на производствата пред управляващите
органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН.
В
съответствие с чл.
122, § 3 от Регламент № 1303/2013, който изисква държавите-членки да
гарантират, че не по-късно от 31 декември 2015 г., всеки обмен на информация
между бенефициерите и управляващия орган може да се
извършва посредством електронните системи за обмен на данни е приет Регламент за
изпълнение (ЕС) № 1011/2013 година на Комисията от 22 септември 2014
година. Съгласно член
10, параграф 3 от Регламент за изпълнение № 1011/2014 за дата на предаване
на документите и данните от бенефициера на
управляващия орган и обратно се счита датата на подаване по електронен път на
информацията, която се съхранява в електронната система за обмен на данни. Приетата
уредба в Глава IV на Наредбата е в съответствие с регламентацията на ЕС.Нормата
на чл. 13, ал. 5 от Наредбата за функционирането на ИСУН установява презумпция,
че съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления
и за приложимия ред за съобщаване по ал. 3 и 4 се приема за дадено с подаването
на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН.
С тези
мотиви съдът приема, че с постъпването на Решението за приключване на
процедурата по администриране на сигнал за нередност № 1334 в системата ИСУН на
13.05.2020 г. е извършено редовно съобщаване на същото на бенефициера.
В този смисъл е съдебната практика на ВАС Определение по АД № 14557/2018 г. и
Определение по АД № 13640/2019 г.
Във
връзка с горното от 13.05.2020 г. е започнал да тече срокът за обжалване пред
съд, който съгласно чл.
149, ал. 1 от АПК е 14-дневен. Същият е изтекъл на 27.05.2020 г. – работен
ден, а жалбата е подадена по пощата на 29.05.2020 г. Този срок не е спирал да
тече по време на извънредното положение, тъй като на основание чл.
3, ал. 1, т. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното
положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за
преодоляване на последиците, производството по ЗУСЕСИФ попада в
изключението по Раздел III, т. 10 от Приложението към чл. 3, т. 1 от ЗМДВИП.
Предвид това жалбата се явява просрочена, а производството образувано по нея е
недопустимо.
Съдът счита, че оспорването
е просрочено и на основание чл.
159, т.5 от АПК жалбата е процесуално недопустима, а производството по
делото следва да бъде прекратено.
С оглед
изложеното и на основание чл.
159, т.5 АПК, Административен съд Бургас,
двадесет и втори състав
О
П Р Е
Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Община Бургас, представлявана от
Димитър Николов –кмет против Решение №РД-02—36-644 от 13.05.2020 на зам.
Министъра на регионалното развитие и благоустройство и ръководител на
управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 959/2020 г. по описа на Административен съд
Бургас.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се
обжалва, в 7- дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховния
административен съд на Република България.
СЪДИЯ: