Определение по адм. дело №959/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1139
Дата: 29 юни 2020 г. (в сила от 20 юли 2020 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20207040700959
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 май 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер  1139           29.06.2020г.        град Бургас

 

 

Административен съдгр.Бургас, XXII-ри състав, на двадесет и девети юни, две хиляди и двадесета година в закрито заседание в следния състав:

Съдия: Яна Колева

 

като разгледа адм.д. №959 по описа за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

  Производството е образувано по жалба от Община Бургас, представлявана от Димитър Николов –кмет против Решение №РД-02—36-644 от 13.05.2020 на зам. Министъра на регионалното развитие и благоустройство и ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г.

Предмет на оспорване е Решение №РД-02—36-644 от 13.05.2020 на зам. Министъра на регионалното развитие и благоустройство и ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г., с което e установено нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП вр. с чл.2, ал.2, т.1 и т.2 от ЗОП и е определена финансова корекция, представляваща 5% от стойността на допустимите разходи по договор № 93-ОП18-97/8/ от 02.04.2019г. в размер на 2 974, 53лв. по сигнал за нередност №1334, регистриран в Регистъра за сигнали и нередности в Гладна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“, МРРБ.

В жалбата се сочи, че решението е издадено в противоречие с материалния, процесуалния закон и целта на закона. Иска се съдът да отмени оспореното решение. Представя доказателства.

Оспореното решение е връчено на жалбоподателя посредством системата ИСУН на 13.05.2020г.. Ответникът се позовава на разпоредбата на чл.22, ал.3 от ЗУСЕСИФ, която обаче е нова и е обнародвана в ДВ бр. 52 от 9.06.2020 г., т.е. не е била част от действащото право към датата на връчване на Решението -13.05.2020г.

Независимо от изложеното, в  чл. 22, ал. 2 от ЗУСЕСИФ е разписано, че производства пред управляващите органи по този закон може да се провеждат и посредством ИСУН при условия и по ред, определени с акта по чл. 23. В чл.48 от представения договор е прието кореспонденцията да се осъществява чрез ИСУН. Съгласно разпоредбата на чл. 13 от НАРЕДБА за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН. А изпращането на електронни документи и изявления до кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред управляващите органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН.

В съответствие с чл. 122, § 3 от Регламент № 1303/2013, който изисква държавите-членки да гарантират, че не по-късно от 31 декември 2015 г., всеки обмен на информация между бенефициерите и управляващия орган може да се извършва посредством електронните системи за обмен на данни е приет Регламент за изпълнение (ЕС) № 1011/2013 година на Комисията от 22 септември 2014 година. Съгласно член 10, параграф 3 от Регламент за изпълнение № 1011/2014 за дата на предаване на документите и данните от бенефициера на управляващия орган и обратно се счита датата на подаване по електронен път на информацията, която се съхранява в електронната система за обмен на данни. Приетата уредба в Глава IV на Наредбата е в съответствие с регламентацията на ЕС.Нормата на чл. 13, ал. 5 от Наредбата за функционирането на ИСУН установява презумпция, че съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал. 3 и 4 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН.

С тези мотиви съдът приема, че с постъпването на Решението за приключване на процедурата по администриране на сигнал за нередност № 1334 в системата ИСУН на 13.05.2020 г. е извършено редовно съобщаване на същото на бенефициера. В този смисъл е съдебната практика на ВАС Определение по АД № 14557/2018 г. и Определение по АД № 13640/2019 г.

Във връзка с горното от 13.05.2020 г. е започнал да тече срокът за обжалване пред съд, който съгласно чл. 149, ал. 1 от АПК е 14-дневен. Същият е изтекъл на 27.05.2020 г. – работен ден, а жалбата е подадена по пощата на 29.05.2020 г. Този срок не е спирал да тече по време на извънредното положение, тъй като на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, производството по ЗУСЕСИФ попада в изключението по Раздел III, т. 10 от Приложението към чл. 3, т. 1 от ЗМДВИП. Предвид това жалбата се явява просрочена, а производството образувано по нея е недопустимо.

Съдът счита, че оспорването е просрочено и на основание чл. 159, т.5 от АПК жалбата е процесуално недопустима, а производството по делото следва да бъде прекратено.

С оглед изложеното и на основание чл. 159, т.5 АПК, Административен съд Бургас, двадесет и втори състав

 

                                                О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Община Бургас, представлявана от Димитър Николов –кмет против Решение №РД-02—36-644 от 13.05.2020 на зам. Министъра на регионалното развитие и благоустройство и ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 959/2020 г. по описа на Административен съд Бургас.

 ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва, в 7- дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

СЪДИЯ: