ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 279
Търговище, 29.02.2024 г.
Административният съд -
Търговище - III състав, в закрито
заседание на
двадесет и девети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Съдия: |
СТОЯН
КОЛЕВ |
Като
разгледа докладваното от съдия СТОЯН КОЛЕВ
административно дело № 20247250700038 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на реда на чл. 145 и
следващите АПК.
Образувано е по жалба на
„Даниели" ЕООД, ЕИК *********, Търговище, ул. „Хаджи Димитър" 15, ет.
1, представлявано от управителя Д.М.Д. срещу Решение за определяне на финансова
корекция № BG05M90P001-2.010- 0238/6 от 15.12.2023 г. на Цветан Спасов -
Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма „Развитие на
човешките ресурси“ 2014-2020 в Министерството на труда и социалната политика.
Ответникът, чрез проц.
представител юриск. Гергана Тодорова оспорва жалбата, като иска жалбата да се
остави без разглеждане като просрочена, а делото да бъде прекратено. Излага
подробни доводи по допустимостта и основателността ѝ. Претендира юрисконсулско
възнаграждение.
В срока за произнасяне и след
анализ на представените доказателства, съставляващи административната преписка
и становищата на страните, съдът констатира, че настоящето оспорване е
недопустимо.
Не е спорно, че обжалваното
решение № BG05M90P001-2.010-0238/6 ОТ 15.12.2023 г на РУО е постановено в
производство по чл. 73 ЗУСЕСИФ.
Правилата за връчване на решението на РУО се съдържа в специалните норми на
ЗУСЕСИФ - чл. 22 с.з. и издадената Наредбата за определяне на условията, реда и
механизма за функциониране на Информационната система за управление и
наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и
за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН
(Наредбата) – чл. 13, ал. 2 и ал. 5. С оглед цялостната кореспонденция водена
между бенефициера и УО на ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020
еднозначно следва да се приеме, че тя е осъществявана посредством ИСУН, за
което жалбоподателят е дал своето съгласие с подаване на формуляра за
кандидатстване посредством ИСУН, като по този начин той е бил и уведомен и за
започване на производство по налагане на финансова корекция. Това е така, тъй
като съгласно чл. 13, ал. 1 от Наредбата посредством ИСУН електронен документ
и/или електронно изявление се счита за получено от съответния управляващ
орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН.
Изпращането на електронни документи и изявления до кандидатите и бенефициентите
за нуждите на производствата пред управляващите органи/междинните звена се
осъществява само посредством ИСУН - чл. 13, ал. 2 от Наредбата. Кандидатите и
бенефициентите получават всички изявления от управляващия орган/междинните
звена, свързани с производствата по чл. 2, само посредством ИСУН - чл. 13, ал.
3 от Наредбата. Съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на
електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал. 3 и 4 от същия
член 13 на Наредбата се приема за дадено с подаването на формуляра за
кандидатстване посредством ИСУН - чл. 13, ал. 5 от Наредбата.
От друга страна разпоредбата
на чл. 35, ал. 2 от Наредбата също предвижда, че решението по чл. 73, ал. 1
ЗУСЕСИФ се изготвя в електронен формат, подписва се от ръководителя
на управляващия орган/междинното звено с електронен подпис и се изпраща на
съответния бенефициент.
Видно от стр. 7 от
Ръководството за бенефициенти за изпълнение и управление на договори по
процедура BG05M90P001-2.010 „Развитие на социалното предприемачество“ по ОП РЧР
2014-2020, задължително за спазване от бенефициента, съгласно чл .26, ал. 1
ЗУСЕФСУ и чл. 3.18 от сключения договора за предоставяне на БФП е посочено, че
„Кореспонденцията с УО се извършва чрез електронната система ИСУН 2020“. В тази
връзка следва да се посочи, че видно от приложените на ел.носител документи, в
съответствие с чл. 3.18 от сключения договора за предоставяне на БФП
кореспонденцията по договора е водена изцяло по електронен път. Съгласието на
кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия
ред за съобщаване по чл. 13, ал. 3 и 4 от Наредбата е било дадено с формуляра
за кандидатстване посредством ИСУН, в съответствие с изискването на чл. 13, ал.
5 от Наредбата, за което от името на управителя е заявено съгласие за водене на
цялата кореспонденция през системата, както и че при промяна на заявените
обстоятелства, УО на ОП РЧР ще бъде уведомено незабавно.
Следователно безспорния извод
в настоящия казус е, че практически обменът на информация между УО и
бенефициента се е осъществявал посредством модул "Кореспонденция" на
ИСУН.
Кореспонденцията в този модул,
по принцип се осъществява посредством комуникации, всяка от които има собствен
номер и дата на изпращане, присъединявани автоматично от електронната система.
Конкретната комуникация, с която е изпратено процесното Решение за определяне
на финансова корекция № BG05M90P001-2.010- 0238/6 от 15.12.2023 г. е с №
BG05M9OP001-2.010-0238-C01-M018 от 15.12.2023 в 17: 05 ч. (файл communication
15.12.2023 и файл таблица BG05M9OP001-2.010-0238-C01_communication), като
срокът за оспорването му изтекъл на 29.12.2023 г.
Вярно е, че съобщението е
отворено на 19.01.2024 г. в 10: 11 часа, но видно от представените в
административната преписка доказателства, процесната комуникация е със статус "изпратена"
от УО на 15.12.2023 г. и съгласно чл. 13, ал. 1 от Наредбата, това е датата на
получаване на решението от жалбоподателя и жалбоподателят се счита уведомен за
издаденото решение от тази дата. Обстоятелството кога е отворено съобщението и
от кого е ирелевантно в случая.
От изложеното, съдът достига
до извода, че при действието на чл. 22, ал. 3 от
ЗУСЕСИФ процесното решение е връчено на оспорващия на 15.12.2023 г,
с изпращането му чрез ИСУН, като 14-дневния срок за обжалването му започва да
тече от тази дата и е изтекъл на 29.12.2023 г (присъствен ден), а жалбата е
подадена на 25.01.2024 г. Без значение е моментът на отваряне на комуникацията
от страна на бенефициента, както беше посочено по-горе, тъй като не са
приложими общите правила на уведомяването по АПК. В този смисъл са Определение
№ 4561/25.11.2020 г. по адм. дело № 8418/2020 г. на ВАС, VII Отд., Определение № 6026/19.05.2021
г по адм. дело № 4029/2021 г; Определение 3266 от 6.04.2022 г. на ВАС по адм.
д. № 2800/2022 г., VII о; Определение 4835 от 19.05.2022 г. на ВАС по адм. д. №
4331/2022 г., VII о; Определение 9672 от 1.11.2022 г. на ВАС по адм. д. №
7935/2022 г., VIII о; Определение 12723 от 14.12.2021 г. на ВАС по адм. д. №
9560/2021 г., VII о. и др.
Срокът за обжалване на акта
пред съда е преклузивен и с изтичането му се прекратява правото на оспорване.
Това налага прекратяване на производството като недопустимо на осн. чл. 159, т. 5 АПК.
При този изход на процеса,
жалбоподателя ще следва да заплати на Министерство на икономиката, в чиято
структура се намира ответника, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100
лв, представляваща юрисконсултско възнаграждение по чл. 8, ал. 1, т. 5
от НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения Водим от горното съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на „Даниели" ЕООД, ЕИК *********, Търговище, ул. „Хаджи Димитър" 15,
ет. 1, представлявано от управителя Д.М.Д. срещу Решение за определяне на
финансова корекция № BG05M90P001-2.010- 0238/6 от 15.12.2023 г. на Цветан
Спасов - Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма
„Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 в Министерството на труда и
социалната политика.
ПРЕКРАТЯВА производството по
адм. дело № 38/24 г. по описа на АС Търговище.
ОСЪЖДА „Даниели" ЕООД,
ЕИК *********, Търговище, ул. „Хаджи Димитър" 15, ет. 1, представлявано от
управителя Д.М.Д. да заплати на Министерството на труда и социалната политика
сумата от 100,00 лв, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба пред ВАС в 7 дневен срок от съобщението на страните.
Съдия: |
|