Решение по дело №2550/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 844
Дата: 9 юли 2020 г. (в сила от 27 януари 2021 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20197040702550
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

    844                                    08.07.2020 година                             гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на десети юни две хиляди и двадесета година, в публично заседание в следния състав:

 

                                                              Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря Галина Драганова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 2550  по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 215, ал. 1 от ЗУТ и е образувано по повод жалбата на „СВ Консулт“ ООД с ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, бул. ********№ 9, ет. 7, ап. 21, представлявано от управителите Стефан Асенов Вълчев и Асен С. Вълчев, против решение № ДК-19-Б-3 от 27.09.2019 г. на началника на РДНСК- Бургас, с което на основание чл. 62, ал. 1 от АПК е допълнена заповед № ДК-19-Б-1 от 13.09.2019 г. на началника на РДНСК- Бургас, в частта, относно абзац трети на стр. 3, със следното съдържание: „Предвид гореизложеното, на основание чл. 224, ал. 1, т. 3, предложение последно от ЗУТ и чл. 8, ал. 2 от Наредба № 1 от 16.04.2007 г. за обследване на аварии в строителството и във връзка с правомощията по чл. 222, ал. 1, т. 2, т. 3, т. 12 и т. 13 от ЗУТ, предоставени ми със Заповед № РД-13-171 от 13.06.2019 г. на началника на Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК)“.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради съществено нарушение на административнопроизводствени правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. В нея се сочи, че с обжалвания акт се въвеждат нови законови основания за спиране на строителството, като първоначалният акт не се допълва по смисъла на процесуалния закон, а се изменя съществено. По същество се иска отмяна на решението.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателите поддържа жалбата. Моли за отмяна на обжалваното решение, като сочи, че с него се преквалифицира приетата от административния орган фактическа обстановка и се изменя същността на административното производство, а по този начин се засягат две самостоятелни производства. Подробни съображения излага в писмена защита.

Процесуалният представител на ответната страна заявява становище за неоснователност на жалбата. Не сочи нови доказателства. Моли за отхвърляне на жалбата. Претендира разноски.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима (в този смисъл са указанията на Върховния административен съд, дадени с определение № 3809 от 11.03.2020 г. по адм.дело № 2329/2020 г.). При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

Административното производство е образувано по повод постъпил в РДНСК- Бургас сигнал от Община Бургас за авария на строеж: „Жилищна сграда с подземен гараж, ограда и домови ВиК отклонения“, с местонахождение ПИ с идентификатор 07079.621.102 по кадастралната карта на гр. Бургас, съставляващ УПИ VІ в кв. 33 по плана на ж.к. „Братя Миладинови“, гр. Бургас. На 12.09.2019 г. е извършена проверка на място от служители на РДНСК- Бургас, в присъствие на представители на строителя, на лицето, осъществяващо строителен надзор, и техническия ръководител, при която е установено, че е срутена цялата западна калканна стена на ниво приземен етаж на съществуваща двуетажна жилищна сграда в УПИ V, кв. 33 по плана на кв. 33 по плана на ж.к. „Братя Миладинови“, която изцяло покрива странична западна имотна граница. Констатирано е в хода на проверката, че в радиус от 100 метра от проверяващия строеж не са налице други строежи и не се изпълняват СМР. Не са установени данни съществуващата двуетажна сграда в УПИ V да е компрометирана и конструктивно нестабилна преди настъпване на аварията. Тези обстоятелства са отразени в констативен протокол, подписан от всички присъстващи при извършване на проверката лица. В него е отбелязано, че в УПИ VІ, кв. 33, е изпълнен изкоп с приблизителна дълбочина около 2.00 метра и размери 18.00/23.00 метра, като стените на изкопа в западна и южна посока са торкретирани. Като вероятна причина за възникване на аварията е посочено, че изкопът в УПИ VІ не е укрепен- не е изпълнен детайл в част СК относно укрепването му.

На 12.09.2019 г. е съставен Констативен акт № 7 от служители на РДНСК- Бургас и Община Бургас, в който е отразено, че укрепването на масовия изкоп не е изпълнено по одобрения проект по част „Конструкции“, съгласно посочени детайли за укрепване на изкопа към съществуващата жилищна сграда в УПИ V в кв. 33 по плана на ж.к. „Братя Миладинови“ и към останалите имотни граници. Констатирано е, че в одобрения от Община Бургас на 12.06.2019 г. проект по част „Конструкции“ (чертеж масов изкоп) е предвидено изграждане на пилоти, отстоящи на 80 см. един от друг по цялата дължина на калкана на съществуващата двуетажна жилищна сграда в УПИ V, кв. 33, които на място не са изпълнени. Констатирано е също, че в част „Конструкции“, т. 11 от Забележки- на лист 1/32 от инвестиционния проект е предвидено „Да не се извършват изкопни дейности по калкана на съществуващата жилищна сграда, без да е избран изпълнител на пилотното укрепване“, а към момента на проверката такъв не е избран и независимо от това е изпълнен от строителя масов изкоп и към калкана на съществуващата жилищна сграда. От чертеж „Масов изкоп“ към одобрения проект по част „Конструкции“ е установено, че детайлите за укрепване предвиждат по имотните граници, с изключение на източната, укрепването да стане чрез стоманени профили през 80 см., положени на минимална дълбочина от 2 метра по кота дъно изкоп на строежа, запълнени с филцов бетон, които в детайла на укрепването е следвало да бъдат допълнително запънати. Отбелязано е, че укрепването на изкопа е изпълнено единствено чрез торкретиране. При тези данни е прието, че е налице хипотезата на чл. 8, ал. 2 от Наредба № 1 от 16.04.2007 г. за обследване на аварии в строителството, за спиране на строителството и свикване на техническа експертна комисия.

Въз основа на констативния акт е издадена заповед № ДК-19-Б-1/13.09.2019 г. на началника на РДНСК- Бургас, с която е спряно изпълнението на всички видове строителни и монтажни работи на строеж: „Жилищна сграда с подземен гараж, ограда и домови ВиК отклонения“, с местонахождение ПИ с идентификатор 07079.621.102 по кадастралната карта на гр. Бургас, съставляващ УПИ VІ в кв. 33 по плана на ж.к. „Братя Миладинови“, с изключение на СМР по възстановяване на срутена калканна стена на съществуваща жилищна сграда в УПИ V, кв. 33 по плана гр. Бургас, укрепване на изкопа, съобразно одобрения инвестиционен проект по част „Конструкция“ в чертеж „масов изкоп“, и СМР, които ще бъдат предписани от техническата експертна комисия.

В срока за оспорване на заповедта е издадено процесното решение № ДК-19-Б-3 от 27.09.2019 г. на началника на РДНСК- Бургас, с което тя е допълнена на основание чл. 62, ал. 1 от АПК, като е посочено правно основание за нейното издаване- чл. 224, ал. 1, т. 3 от ЗУТ. Допълнено е също, че с издадената заповед за спиране изпълнението на всички видове строителни и монтажни работи не се засягат дейностите по премахване на компрометирания строеж.

С писмо с изх. № Б-1970-00-804 от 28.11.2019 г. от началника на РДНСК- Бургас е разрешено продължаване изпълнението на СМР по одобрените инвестиционни проекти.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспореното решение за допълване е издадено в изискуемата писмена форма, от административния орган, издател на заповедта за спиране на СМР, в срока по чл. 62, ал. 1 от АПК.

С нормата на чл. 62, ал. 1 от АПК е предвидена възможност административният орган да отстрани допуснати непълноти в издадения акт, преди изтичане на срока за обжалването му. Допълващ акт се издава, когато органът не се е произнесъл по целия предмет на производството и не е допустимо с него да се изменя съдържанието на допълвания административен акт. От изложените в обжалваното решение фактически основания не се установява такъв пропуск. Административният орган се е произнесъл по целия предмет на производството и непълнота не е налице, а чрез предвидения в чл. 62, ал. 1 от АПК способ се добавя ново правно основание- чл. 224, ал. 1, т. 3, предл. последно от ЗУТ, кореспондиращо с правомощията на органа, предоставени с приложената на л. 46 и сл. от делото Заповед № РД-13-171/13.06.2019 г. на началника на ДНСК (със заповедта началникът на РДНСК не е овластен да издава заповеди по чл. 8, ал. 2 от Наредба № 1 от 16.04.2007 г. за обследване на аварии в строителството, каквото правно основание е посочено в допълваната заповед). По същество с решението е изменена издадената заповед, което излиза извън процесуалното предназначение и целта на производството по чл. 62, ал. 1 от АПК.

В мотивите на решението са възпроизведени фактическите констатации, съдържащи се в допълваната заповед и в констативния акт, досежно начина на укрепване на масовия изкоп. Посочено е, че то не е изпълнено по одобрения проект, т.е. чрез изграждане на пилоти, отстоящи на 80 см. един от друг по цялата дължина на калкана на съществуващата двуетажна жилищна сграда в УПИ V, а е изпълнено единствено чрез торкретиране. При тези фактически констатации е формиран извод, че са налице предпоставките на чл. 224, ал. 1, т. 3, предл. последно от ЗУТ за спиране на изпълнението и забрана достъпа до строежа, тъй като се извършва в нарушение на правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи и на основните изисквания към строежите по чл. 169, ал. 1 и 3 от ЗУТ.

Съгласно разпоредбата на чл. 169, ал. 1 от ЗУТ строежите се проектират, изпълняват и поддържат в съответствие с основните изисквания към строежите, определени в приложение І на Регламент (ЕС) № 305/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 9 март 2011 г. за определяне на хармонизирани условия за предлагането на пазара на строителни продукти и за отмяна на Директива 89/106/ЕИО на Съвета (ОВ, L 88/5 от 4 април 2011 г.), за: 1) механично съпротивление и устойчивост; 2) безопасност в случай на пожар; 3) хигиена, здраве и околна среда; 4) достъпност и безопасност при експлоатация; 5) защита от шум; 6) икономия на енергия и топлосъхранение; 7) устойчиво използване на природните ресурси. Според ал. 3 на чл. 169 ЗУТ строежите се проектират, изпълняват и поддържат в съответствие с изискванията на нормативните актове за: 1) опазване на защитените зони, на защитените територии и на другите защитени обекти и на недвижимите културни ценности; 2) намаляване на риска от бедствия; 3) физическа защита на строежите.

В издадената Заповед № ДК-19-Б-1 от 13.09.2019 г. и в допълващото я решение на началника на РДНСК- Бургас не се съдържат констатации за обстоятелства, относими към някоя от хипотезите на чл. 224, ал. 1, т. 3, предл. последно, вр. чл. 169, ал. 1 или ал. 3 от ЗУТ. Не са посочени конкретни нарушения на правилата за изпълнение на СМР, регламентирани с приложение І на Регламент (ЕС) № 305/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 9 март 2011 г. за определяне на хармонизирани условия за предлагането на пазара на строителни продукти. Липсват също констатации за несъответствие с конкретни изисквания на нормативните актове, посочени в нормата на чл. 169, ал. 3 от ЗУТ. Доколкото посоченото в допълващия акт правно основание не кореспондира с приетите от органа фактически констатации, съдът приема, че е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствени правила, което от своя страна е довело до неправилно приложение на материалния закон. Ето защо, решението следва да се отмени в обжалваната част, като незаконосъобразно.

Мотивиран от горното, на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № ДК-19-Б-3 от 27.09.2019 г. на началника на РДНСК- Бургас, с което на основание чл. 62, ал. 1 от АПК е допълнена заповед № ДК-19-Б-1 от 13.09.2019 г. на началника на РДНСК- Бургас, в частта, относно абзац трети на стр. 3, със следното съдържание: „Предвид гореизложеното, на основание чл. 224, ал. 1, т. 3, предложение последно от ЗУТ и чл. 8, ал. 2 от Наредба № 1 от 16.04.2007 г. за обследване на аварии в строителството и във връзка с правомощията по чл. 222, ал. 1, т. 2, т. 3, т. 12 и т. 13 от ЗУТ, предоставени ми със Заповед № РД-13-171 от 13.06.2019 г. на началника на Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК)“.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от съобщението.

 

СЪДИЯ: