Решение по дело №1782/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1931
Дата: 1 октомври 2018 г. (в сила от 22 октомври 2018 г.)
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20187180701782
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юни 2018 г.

Съдържание на акта

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд Пловдив

 

   Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 1931

 

Град Пловдив, 01 октомври 2018 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ХІV състав, в открито заседание на дванадесети септември през две хиляди и осемнадесетата година в състав:

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря ДИАНА КАРАИВАНОВА, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 1782 по описа на съда за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Дял Трети, Глава Десета, Раздел Първи  от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

            Образувано е по жалба на Й.И.К., ЕГН **********, с адрес ***, против заповед за прилагане на ПАМ № 18-1030-000580 от  15.04.2017 г. на началник група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“.

            Твърди се незаконосъобразност на заповедта. В с.з. жалбата се поддържа от адв. П.. Претендира се отмяна на заповедта и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – началник група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“.

Административен съд – Пловдив в настоящия си състав, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира жалбата за допустима като подадена в законоустановения срок, ведно от заповедта, същата е връчена на 30.10.2017 г., а жалбата е подадена на 13.11.2017 г. пред съда, при наличието на правен интерес, а по същество за неоснователна, предвид следното установено от  фактическа и правна страна:

Предмет на процесното оспорване е заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 18-1030-000580 от  15.04.2017 г. на началник група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“.

Съгласно  чл. 172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1

, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

В оспорената заповед е посочено, че същата е издадена от М.В.М.на длъжност началник на група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“. По делото е приложена заповед № 317з-391 от 06.02.2017 г. на директора на ОД на МВР - Пловдив, по силата на която и в изпълнение на заповед № 8121з-1524 от 09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, са определени групите длъжностни лица, сред които и „началниците на групи в сектор „Пътна полиция““, да прилагат административните мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 от ЗДвП. Поради това съдът приема, че заповедта е издадена от компетентен орган и в кръга на неговите правомощия.

С процесната заповед е наложена на жалбоподателя К. санкция по чл.171, т.2А, б.“б“от ЗДвП прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 12 месеца.

По същество съдът намира, че издадената заповед е правилна и законосъобразна, предвид събраните по делото доказателства.

Установено е, че при извършена проверка на водача Й.И.К. на 15.04.2018 г. около 21,30ч в гр. Пловдив на кръстовището на бул.******и ****като водач на МПС Мазда 6 с рег. № ****, лична собственост: 1. Преинава на неразрешаващ /червен/ сигнал на светофарната уредба, работеща в нормален режим; 2. Не представя СУМПС и контролен талон към него; 3. Управлява след употребата на алкохол, установено с техническо средство Алкотест Дрегер 7510 с фабр.№ ARDM-0241, който отчете 1,48 на хиляда промила в издишания въздух. Пробата е показана на водача. Издаден бил талон за медицинско изследване № 0015528.

Съдът намира заповедта за правилна и законосъобразна.

По делото се събраха доказателства, от които е видно, че е установено твърдяното от компетентния орган нарушение. Не се представиха доказателства, от които да е видно обратното, нито се твърди, че не е налице управление на ППС след употреба на алкохол от страна на водача. Не са представени и доказателства нито в хода на административното, нито в съдебното производство, които да установят, че в момента на проверката водачът не е употребил алкохол.

Единствените възражения по същество от жалбоподателя касаят обстоятелството, че са налице допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на заповедта, а именно – при съставения АУАН, съответно заповедта на ПАМ не било посочено коя точно норма била нарушена, съответно в заповедта не било посочено коя от изброените хипотези на чл.171, т.2а, буква б на ЗДвП била нарушена, поради което била нарушена нормата на чл.6 от ЗАНН и правото му на защита. Счита също 12- месечният срок посочен в заповедта за твърде дълъг и моли да се намали същият.

При така събраните по делото доказателства съдът не споделя възраженията на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения в хода на административното производство.

 На основание чл.172 ,ал.1 от ЗДвП, тази принудителна административна мярка се налага с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

По делото е приложена заповед № 8121з-748 от 24.06.2015 г. на Министъра на МВР и последващата такава / заповед № 8121з – 740 от 01.06.2017 г./, по силата на която началниците на РУ при ОД на МВР са упълномощени да издават заповеди за налагане на ПАМ по чл.171, т.1 от ЗДвП. В този смисъл съдът намира, че материално компетентният административен орган е издал атакувания индивидуален административен акт на осн. чл.171, т.1, б."б" от ЗДвП и съобразно обстоятелствата отразени в съставения АУАН, като ги е възпроизвел в изложените мотиви.

Във връзка с възраженията съдът намира, че в случая предмет на съдебен контрол е индивидуален административен акт, с който е приложена принудителна административна мярка. Всяка принудителна административна мярка се прилага за предотвратяване или преустановяване на административни нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях.

По своя характер принудителната административна мярка „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда“ има цел да преустанови извършването на административно нарушение – управляването на моторно превозно средство във физическо състояние, което не съответства на установеното от закона, както и да предотврати настъпването на вредни последици. Тъй като последиците от това административно нарушение са изключително сериозни за целите на Закона за движението по пътищата – да се опази животът и здравето на участниците в движението, чл. 1, ал. 2 ЗДвП, законодателят е допуснал фактическото изпълнение на принудителната мярка да става незабавно при установяване на нарушението.

Неоснователно е и оплакването за липса на задължителни реквизити. Оспорената заповед съдържа подробно посочване на фактическите и правни основания за нейното издаване - посочени са мястото и времето на проверката, в какво точно се изразява неправомерното поведение на водача и състава на кое административно нарушение осъществява.

Неоснователно от жалбоподателя се твърди, в обжалваната заповед липсват мотиви. В случая ПАМ е наложена на основание чл.171, т.2а, буква б) от ЗДвП е за това, че жалбоподателят е управлявал МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда, установена по посочения в закона ред - извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол, което е показало 1,48 на хиляда промила алкохол в кръвта. Видно и от издаденото наказателно постановление на водача не е повдигнато обвинение за управление на МПС под въздействие на алкохол за нарушение по чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП, а именно под номер ЗМ № 169/ 15.04.2018 г. на Шесто РУ при ОД на МВР - Пловдив.

Не се споделят и изложените твърдения от жалбоподателя за съществени процесуални нарушения, тъй като ЗАНН е неприложим по отношение на издаването на заповедта за ПАМ, както и поради това, че посочените такива не представляват никакъв пропуск на административния орган. Конкретно и ясно е описано нарушението на правилата за движение по пътищата по чл.5, ал.3, т.1, от ЗДвП, извършено от водача на автомобила, което представлява фактическо основание за налагане на процесната ПАМ, като е посочена и приложимата правна норма на чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП.

Съгласно чл.171, ал.2а, б“б“ от ЗДвП (нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., изм., бр. 54 от 2017 г., бр. 77 от 2017 г., в сила от 26.09.2017 г., бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г.) прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: б) с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година

Неоснователни са и възраженията на жалбоподателя, че определеният в заповедта срок бил твърде висок. Видно от цитираната норма е, че минималното количество усатновен алкохол в кръвта е 0,5 на хиляда, а срокът, който дава законодателят за прекратяване на регистрацията е за срок от 6 мес до 1 година. При положение, че за жалбоподателя е установено наличието на алкохол в кръвта над 1,2 промила, което от своя страна е основание не за налагане на административно наказание, а за наказателно преследване, то съдът намира, че този дванадесетмесечен срок е преценен правилно от административния орган и няма основание за изменение на заповедта.

Посочените обстоятелства около извършеното нарушение са безспорно установени, поради което издадената заповед съдът намира за правилна и законосъобразна.

Предвид казаното, съдът намира, че процесната заповед следва да бъде потвърдена, а жалбата против нея да бъде оставена без уважение.

От жалбоподателя се претендират разноски, които предвид изхода на делото не следва да му се присъждат.

            Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.И.К., ЕГН **********, с адрес ***, против заповед за прилагане на ПАМ № 18-1030-000580 от  15.04.2017 г. на началник група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният административен съд в  четиринадесетдневен срок от съобщаването с препис за  страните.

                                              

                 

                                                                   

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/П/