Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 2501 Година
2019, 03.12., Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на
20.11.2019 година
в публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА
ЦВЕТКОВА и при присъствието на прокурора СВЕТЛОЗАР ЧЕРАДЖИЙСКИ, като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ
к. адм. дело
номер 3245 по описа за 2019 година и като обсъди:
Производство по чл.208 и сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила е касационна жалба
от Община Асеновград, срещу Решение №127/17.09.2019г. по АНД №384/2019г. по
описа на Районен съд – Асеновград, ІІ н.с., с което е изменено наказателно
постановление/НП/ №НЯСС-98 от 11.04.2019г. на Зам. – Председател на ДАМТН –
София, с което на Община Асеновград, на основание чл.201 ал.12 и чл.200 ал.1
т.39 и ал.4 ЗВ, е наложено административно наказание – „Имуществена санкция“ в
размер на 5 000 лева за извършено нарушение по чл.190а ал.2, във връзка с
ал.1,т.3 ЗВ, като е намален размерът на имуществената санкция на 3 000 лева.
В жалбата се сочи, че
решението е незаконосъобразно, неправилно и необосновано, като се развиват
доводи за неговата незаконосъобразност и се настоява за отмяната му и отмяна на
наказателното постановление, респ. намаляване размера на имуществената санкция
до предвидения минимум.
Ответникът по касационната
жалба – Държавна агенция за метрологичен и технически надзор гр.София, чрез
процесуалния си представител юриск. З., излага
подробни съображения за неоснователност на касационната жалба в депозирано
писмено становище.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Пловдив застъпва становище за неоснователност на така подадената
касационна жалба.
Пловдивският административен
съд – двадесет и първи състав, след като разгледа поотделно и в съвкупност
наведените с жалбата касационни основания, намира за установено следното.
Касационната жалба е
подадена в срок, от надлежна страна и производството е процесуално допустимо.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Настоящият състав установи,
че с оспореното НП №НЯСС-98 от 11.04. 2019г. на Зам.-председател на
ДАМТН-гр.София, на Община Асеновград, на основание чл.201 ал.12 и чл.200 ал.1
т.39 и ал.4 ЗВ, е наложено административно наказание – „Имуществена санкция“
в размер на 5 000 лева за извършено нарушение по чл.190а ал.2, във връзка с
ал.1 т.3 ЗВ, за това, че на 13.12. 2018г. при извършена на основание чл.190
ал.4 т.2 ЗВ проверка на язовир „Колева чешма/Червен 1“, находящ
се в ПИ №80437.16.1 в землището на с.Червен, община Асеновград, собственост на
Община Асеновград, съгласно АПОС №282/28.10.1998г., за което е съставен КП
№07-01-183/13.12.2018г., чрез обход и оглед на малка язовирна стена и
съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията, е
установено, че въздушният откос е силно обрасъл с дървесна и храстовидна
растителност, което затруднява огледа му и своевременното установяване на
неизправности, застрашаващи сигурността на язовирната стена, т.е. че не са
изпълнени от собственика на язовира задължителните предписания, дадени в КП
№07-01-106/07.09.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и
съоръженията към тях“, а именно: Да се почисти въздушният откос на язовирната
стена от дървесна и храстовидна растителност, със срок на изпълнение
30.11.2018г.
За да измени атакуваното НП,
състав на Районния съд е приел, че от една страна, по несъмнен начин и с
безспорни доказателства се установява извършване от страна на Община Асеновград
на вмененото й нарушение на ЗВ и не са налице допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила от административнонаказващия
орган, но от друга, че при налагане на наказанието „Глоба“ в размер на 5000
лева, административнонаказващият орган не е приложил
прецизно основния критерий при определяне на наказанието, залегнал в чл.27 ЗАНН, а именно тежестта на нарушението. Мотивирано е в тази връзка, че за да се
наложи имуществена санкция в размер на 5000 лева, следва и тежестта на
нарушението да е сравнително голяма за съответния вид, което с оглед малкия
диапазон от време от крайния срок за изпълнение на предписанието до момента на
откриване на нарушението, е прието, че не е налице. На следващо място е прието,
че липсват изложени мотиви, които да обосноват тази строгост при оразмеряване
на санкцията, нито са ангажирани други доказателства за това, които да я
обосноват, а в тежест на административнонаказващия
орган е да докаже не само извършването на нарушението, но и всички
обстоятелства, които са релевантни за определяне размера на наказанието.
Посочва се също така и че не е отчетено и наличието на смекчаващи отговорността
обстоятелства, а именно фактът, че от деянието не са настъпили вредни последици
извън съставомерните и такива не се посочват. При
това положение, АРС е приел, че наложеното наказание е леко завишено, поради
което и неговият размер е намален с насоченост към минималния размер на предвидения
в закона диапазон, а именно в размер на 3 000 лева.
Като е стигнал до тези
правни изводи, районният съдия е постановил правилен съдебен акт. В решението
са изложени подробни мотиви относно законосъобразността на оспореното НП.
Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Въз основа на
правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи
относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.
Фактическите констатации и правните изводи, формирани от първостепенния съд, се
споделят напълно от настоящата инстанция. Това прави излишно тяхното
преповтаряне.
Съставеният АУАН е съобразен
с изискванията на закона, нарушението е установено по несъмнен начин,
индивидуализиран е нарушителят и му е дадена възможност да направи възражение
във връзка с констатираните нарушения съгласно чл.42-44 ЗАНН. Въз основа на
акта е издадено и оспореното наказателно постановление против Община
Асеновград, което е изцяло съобразено с изискванията на чл.57 ал.1 ЗАНН.
Изложените в касационната
жалба възражения, че не са спазени сроковете по чл.34 ЗАНН, съдът намира за
неоснователни. Това е така, защото, Община Асеновград е била санкционирана за
неизпълнение на дадено предписание с КП №07-01-106/07.09.2018г., а именно да
се почисти водният откос на язовирната стена от дървесната и храстовидната
растителност и определен срок за това 30.11.2018г. При това положение, при
дадено задължително предписание и срок за неговото изпълнение, задълженото лице
е в нарушение и за него започват да текат преклузивните
срокове, разписани в чл.34 ал.1 и ал.2 след изтичане на този
срок/30.11.2018г./, а не както посочва касационният жалбоподател – от датата на
която е била извършена проверката – 07.09.2018г.
Във връзка с възражението за липса на посочено ЕГН на свидетелите в АУАН
следва да бъде посочено, че действително, според разпоредбата на чл.42 т.7 ЗАНН
в АУАН следва да се съдържат имената и точните адреси на свидетелите, единен
граждански номер. Без съмнение посоченото изискване е въведено, за да даде
прозрачност, обективност и яснота в административнонаказателния
процес, като по този начин се охранят правата на лицето, което ще бъде
привлечено към отговорност, още от самото начало на производство. В случаите,
когато посочените изисквания не са спазени и се е стигнало до игнориране
правото на защита на дееца, още в тази първа фаза на производството, винаги ще
е налице съществено процесуално нарушение, обосноваващо отмяната на
издаденото наказателно постановление. Изпълнението на посочените нормативни
изисквания обаче, следва да се преценя, с оглед фактическата установеност по
всеки отделен казус, а не шаблонно, без оглед на доказателствата по делото.
В случая между страните няма
спор по отношение самоличността на свидетелите инж. К.Г.С. и М.Б.Б. и
обстоятелството, че към датата на установяване на нарушението и датата на
съставяне на АУАН същите са били служители към ДАМТН, като са посочени и
номерата на служебните им карти. Това налага извода, че допуснатото процесуално
нарушение не е съществено, тъй като не се е стигнало, дори и в най-малка
степен, до засягане правото на защита на нарушителя.
Отделно от това, съгласно
чл.53 ал.2 ЗАНН наказателно постановление се издава и когато е допусната
нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на
нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. Т.е., дори да се
приеме за основателно възражението на касатора, по
същество той не оспорва извършването на нарушението и не сочи доказателства,
които да оборват констатациите на контролните органи, въпреки дадената му от
Районния съд възможност за това.
Настоящият съдебен състав
установи, че нито в производството пред първостепенния съд, нито в настоящото
са представени доказателства, а и не се твърди Община Асеновград да е изпълнила
дадените й задължителни предписания. Предвид това, правилно РС е приел, че
лицето безспорно е осъществило състава на вмененото с НП нарушение. В случая
не са ангажирани доказателства, които да оборят фактическите констатации
относно вмененото на касационния жалбоподател административно нарушение, поради
което правилно и законосъобразно е ангажирана административнонаказателната
му отговорност.
Този съдебен състав намира,
че правилно Районният съд е преценил всяко доказателство поотделно, събрано в
хода на съдебното производство, а освен това и всички в съвкупност, като е
достигнал до единствения правилен извод, а именно, че се установяват
изложените факти в АУАН и основания на него последващ
акт – наказателното постановление, предмет на съдебна проверка по реда на
ЗАНН.
Неоснователни са и
съображенията за наличие на основания за прилагане разпоредбата на чл.28 ЗАНН.
Съдът намира, че правилно административнонаказващият
орган е приел, че извършеното нарушение не представлява маловажен случай,
поради което разпоредбата на чл.28 ЗАНН е неприложима. Касае се за нарушение,
осъществявано трайно във времето и свързано пряко с осигуряване безопасността
на населението, като бездействието на нарушителя за продължително време би я е
застрашило. При определяне на маловажните случаи при административните
нарушения следва да се съобразяват разпоредбите на чл.11 ЗАНН и чл.93 т.9 НК.
Действително в случая не се установява да са настъпили някакви вредни
последици за хората, околната среда или инфраструктурата от така извършеното
нарушение, но това само по себе си не води автоматично до маловажност на
нарушението, още повече че законодателят не диференцира това нарушение да е
свързано с настъпването на някакви вредни последици. За да се прецени
приложението на чл.28 ЗАНН релевантни са не само липсата на вредни последици
или тяхната незначителност, но и другите обстоятелства, които могат да
обосноват изводи в тази насока. В случая безспорно обаче, вредни последици, при
това значителни и касаещи живота и здравето на хората, могат да настъпят
вследствие на неподдържани в добро техническо и експлоатационно състояние
язовирна стена и съоръженията към нея.
Настоящият касационен състав
намира, че правилно и законосъобразно АРС е намалил определения размер на
имуществената санкция близо до минималния, като с оглед безспорно установената повторност по смисъла на §1 т.22 ЗВ, съдът намира, че не са
налице предпоставките за изменение на размера на наложената санкция.
С оглед на изложеното, не са
налице касационните основания по чл.348 ал.1,т.1 и т.2 НПК, а атакуваното
решение на Районния съд е валидно, допустимо и съответстващо на материалния
закон и във връзка с чл.221 ал.1 АПК следва да бъде оставено в сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав:
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение №127/17.09.2019г. по АНД № 384/2019г. по описа на Районен съд –
Асеновград, ІІ н. с.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.