№ 9676
гр. София, 29.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 53 СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети юни през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:КОНСТАНТИН АЛ. КУНЧЕВ
при участието на секретаря БИЛЯНА ЕМ. ПЕТРОВА
като разгледа докладваното от КОНСТАНТИН АЛ. КУНЧЕВ Гражданско
дело № 20211110173512 по описа за 2021 година
Предявен е иск на правно основание чл. 411 КЗ във връзка с чл. 45 ЗЗД от ЗД „ЗАД
БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП" АД, ЕИК ********* срещу
ЗАД АЛИАНЦ БЪЛГАРИЯ" АД, с ЕИК *********, да бъде осъден да заплати на ищеца
сумата от 2223,34 лв., ведно със законната лихва считано от датата на подаване на
исковата молба до окончателното й изплащане.
В едномесечния срок за отговор по чл. 131 ГПК ответникът , е депозирал такъв, с
който счита иска за допустим, но неоснователен като го оспорва по размер.
Съдът, като взе предвид доводите на страните и въз основа на събраните
доказателства по делото, намира за установено от фактическа страна следното:
На 15.05.2019 г., около 15:00 часа, лек автомобил „Хюндай И 20”, с рег.№ РВ6446РР,
се движи по бул. „6 - ти септември“, и след кръстовището с бул. „Васил Априлов“, поради
недостатъчна дистанция, водачът реализира ПТП с намиращия се пред него лек автомобил
„Шкода Фабия“, с рег.№ СА3417ХВ.
Вследствие на удара лек автомобил „Шкода Фабия“, с рег.№ СА3417ХВ, отскача
напред, преминава през бордюра и се удря в електрически стълб от уличното осветление.
Уврежданията в предната част на лек автомобил „Шкода Фабия“, с рег.№ СА3417ХВ,
са получени вследствие на преминаването през бордюра и удара в електрическия стълб.
За събитието е съставен Протокол за ПТП №1716692 (лист №11 от делото) от
15.05.2019 г., в който е отразен механизма на процесното ПТП.
Водачът на лек автомобил марка „Шкода Фабия“, с рег.№ СА3417ХВ има валидна
застраховка гражданска отговорност при ищеца.
Водачът на лек автомобил „Хюндай И 20”, с рег.№ РВ6446РР има ва-лидна
застраховка гражданска отговорност при ответника.
1
Ремонтът на лекия автомобил е възложен на доверен сервиз, който констаира че е
налице тотална щета определя дължимото обезщетение на 9006, 59 лв., като приспада
пазарната стойност на запазените части в размер на 1170 лв.
Така на водача на увреденото лек автомобил марка „Шкода Фабия“, с рег.№
СА3417ХВ е изплатено обезщетение в размер на 7836,59 лв.
Ответника е поканен да плати сумата от 7861,59 лв., в която е включено и 25 лв.
разноски , но той заплаща само 5613,25 лв.
Според заключението на вещото лице всички увреждания са в следствие на
процесното ПТП стойността на застрахователното обезщетение за лек автомобил „Шкода
Фабия“, с рег.№ СА3417ХВ, определена при условията на тотална щета и след приспадане
на стойността на останките съгласно предложена за тях оферта, в размер на 1170 лв., е: 8304
лв, като съдът керидтира заключението в тази му част.
При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни
изводи:
По иска по чл. 410, ал. 1 във вр. с чл. 411 КЗ .
С оглед твърденията на страните, съдът намира, че фактите, които обуславят
възникване на главното вземане на ищеца, са: 1) наличие на валиден договор за
имуществено застраховане „Каско“; 2) настъпване на застрахователно събитие – ПТП; 3)
причинени щети на застрахования автомобил; 4) причинно-следствена връзка между ПТП и
щетите; 5) изпълнение на задължението за заплащане на застрахователно обезщетение от
ищеца в размер на 261,55 лв.; 6) ответникът е застраховател на делинквента по
задължителната застраховка на автомобилистите „Гражданска отговорност“, като договорът
трябва да е валиден към момента на застрахователното събитие. Тези факти са безспорно
установени в хода на делото.
Към дължимото изплатено обезщетение следва да се добавят и обичайните
ликвидационни разноски в размер на 25 лв.
Спорният въпрос в случая е размерът на отговорността на ответника. По този въпрос,
в хода на делото и след направената съдебна автотехническа експертиза, става ясно, че
действителният размер на щетите 8304 лв., тоест повече от поисканата от сума.
Следователно искът е основателен.
По отношението на спора за стойността на запазените части
Съдът намира следното При тотална щета запазените части се приспадат от
дължимото обезщетение, но стойността им се определя от средните пазарни цени, не като
абстрактен процент от действителната стойност. Това е така защото е съществено какво е
реалното състояние на действителните запазени части, какви са самите те и каква е тяхната
оценка. Института на приспадане на вредите с ползите, каквото е приспадане на запазените
части следва логиката на недопускане на неоснователно обогатяване, тоест е съобразен
реалните пазарни цени. Стойността на запазените части се прави от лицензирания сервиз
при първоначалната оценка и оглед.
В този смисъл съдът счита, че при приспадане на запазените части е съществено
конкретната пазарна оценка, която в случая е в размер на 1170 лв., видно от представения
по делото документ на л.26 от делото.
По отношение на вината на водача на лек автомобил „Хюндай И 20”, с рег.№
РВ6446РР същата се презюмира до доказване на противното - чл. 45, ал. 2 ЗЗД, но същата
се установява и описания механизъм в протокола и заключението.
По повод разноските, на ищеца следва да се присъдят разноски в съответствие с
2
уважената част от исковете в размер на 724,93 лв.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА на основание чл. 411 КЗ ЗАСТРАХОВАТЕЛНО АКЦИОНЕРНО
ДРУЖЕСТВО БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ТРУП, с ЕИК000694286 да заплати на
„ЗАД АЛИАНЦ БЪЛГАРИЯ" АД, с ЕИК *********, сумата от 2223, 34 лв., изплатено
застрахователно обезщетение във връзка с щета № 0300-19-777-502843, ведно със законна
лихва върху тази сума от 22.12.2021г. до момента на окончателното й изплащане, както и
сумата от 724,93 лв., разноски пред настоящата инстанция.
Решението подлежи на обжалване пред Софийски градски съд в двуседмичен срок от
връчването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
3