М О Т И В И
към Присъда № 36 / 09.10.2019 год. по НОХ дело № 315/ 2019 год.
по описа на Окръжен съд - Стара Загора
Обвинението против подсъдимата Д.Т.Й. с ЕГН ********** е за престъпление по чл.343, ал.3,
предл. последно, б."б", предл.1
във вр. с ал.1, б."в" във вр. чл.342, ал.1, предл.3
от НК във вр. с чл. 5, ал. 1, т.1 във
вр. с чл.116 и чл.119, ал.1 от ЗДвП за това, че на 09.08.2018 год., около 09:00 часа, по ул.„Х.Б."
в гр.Стара Загора, в посока запад-изток, при преминаване през
пешеходна пътека от западната
страна на кръстовището между ул.„Х.Б." и ул.„Г.С. Р.", при управление на МПС - лек
автомобил марка "О.А." с рег. № **********, е
нарушила правилата за движение предвидени в Закона
за движение по пътищата, а именно: по
чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП - „Всеки участник в движението
по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за
движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората
и да причинява имуществени вреди"; по
чл.116 от ЗДвП - „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците,
особен към престарелите хора", тъй като Д.Т.Й. като водач на МПС - л.а. марка
"О.А.", с рег. № **********, при движението на управляваното от нея
моторно превозно средство, не се е съобразила
с движението на преминаващата по пешеходна
пътека по пътното платно възрастна пешеходка Д.Д.Г. на 78 години и по чл.119, ал.1 от ЗДвП - „При приближаване на пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да
пропусне стъпилите на пешеходната
пътека и преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре", тъй като Д.Т.Й., като
водач на МПС - л.а. марка "О.А.",
с рег. № **********, при приближаването
на управлявания от нея лек автомобил по ул.„Х.Б." до пешеходна пътека от западната страна на
кръстовището м/у ул.„Х.Б." и ул.„Г.С.Р.", не намалила скоростта и не спряла, за да пропусне
стъпилата и вече преминаваща по това време по пешеходната пътека в посока юг -север,
пешеходка Д.Д.Г. на 78 години, като с деянието си по непредпазливост е причинила смъртта на Д.Д.Г. *** с ЕГН **********, като деянието е извършено на пешеходна пътека.
В проведеното разпоредително заседание се конституира по настоящото наказателно производство в качеството на частен
обвинител пострадалата
Т.Г.М. с ЕГН ********** *** - лично и чрез повереника си адв. М.Т..
В проведеното разпоредително заседание подсъдимата Д.Т.Й. лично и чрез защитникът си адв. П.П. изявиха желание за провеждане на съкратено съдебно следствие
по реда на Глава ХХVІІ - чл. 371, т. 2 от НПК като заявиха, че признават
фактите и обстоятелства описани в обстоятелствената част на обвинителния акт и
не желаят да се събират доказателства, във връзка с тези факти и желаят
незабавно да бъде разгледано делото.
В съдебното заседание представителят на Окръжна прокуратура - Стара Загора, базирайки се на събраните в хода
на наказателното производство доказателства и направените от подсъдимата Д.Т.Й. самопризнания по реда на чл.371, т.2 от НПК, поддържа обвинението, като
доказано по безспорен и категоричен начин. Счита, че подсъдимата Д.Т.Й. следва да бъде призната за виновна и предлага да й се наложи наказание
“Лишаване от свобода”, в размер който да
е към съответния минимум, предвиден в текста на закона за това
престъпление и след прилагане на разпоредбата на чл. 58а от НК определеното на
подсъдимата наказание да бъде редуцирано с една трета. Предлага на съда да определи на подсъдимата наказание,
в рамките от три до три години и половина „Лишаване от свобода“, което да бъде
редуцирано с една трета. Поради това, че
наказанието е под съответния минимум счита, че съдът може да приложи нормата на чл. 66, ал. 1
от НК, предвид в случая наличието на многобройни смекчаващи вината
обстоятелства, като отложи така определеното наказание за изпитателен срок. Предлага
на подсъдимата да се наложи наказанието
„Лишаване от правото на управление на МПС“,
в размер на срока на наказанието лишаване от свобода. Счита, че
наложената мярка за неотклонение, по отношение на подсъдимата Д.Й. е актуална и
следва да бъде потвърдена, а направените разноски по делото следва да се
възложат на подсъдимата.
Повереникът на частния обвинител Т.Г.М. - адв.М.Т. в пледоарията си взема
становище, че предвид посоченото в
съдебно-техническата експертиза, че подсъдимата се е движила извън опасната
зона и е имала възможност да спре преди да удари пострадалата и предвид това,
че от датата на настъпилото ПТП до смъртта си, в рамките на един месец, пострадалата
Д.Г. е била с висока температура и с нарушено здравословно състояние, като е изпитвала тежки страдания, мъки и дискомфорт
и тези обстоятелства следва да се отчетат от съда при определянето на наказанието.
Предлага, ако се постанови от съда
наказание, което след редукцията падне под три години лишаване от свобода,
същото следва да е ефективно, като не се прилага разпоредбата на чл. 66 от НК.
Предлага също така, свидетелството за управление на МПС на подсъдимата, да бъде
отнето за времето на присъдата. Моли, да се присъдят на доверителката му направените
по делото разноски.
Частния
обвинител Т.М. поддържа
казаното от повереника си.
Защитникът на подсъдимата Д.Т.Й. - адв.П.П. в
пледоарията си взема становище, че предвид начина на протичане на съдебното
следствие и факта, че са налице и многобройни смекчаващи отговорността
обстоятелства по отношение личността на неговата подзащитна моли, да й се
определи едно наказание, което да е към
минималния размер от три години и след редукцията, да й се наложи наказание от две години „Лишаване от свобода“, като
се приложи и нормата на чл.66 от НК, поради преобладаващите многобройни
смекчаващи вината обстоятелства – чистото и съдебно минало, постоянна трудова
ангажираност, семейна с две деца, лице с ниска степен на обществена опасност,
тъй като има добри характеристични данни и няма криминалистични регистрации,
както и никакви нарушение на ЗДвП до настъпилото ПТП. Поради липсата на отегчаващи
отговорността обстоятелства в случая счита, че това наказание, като вид и
размер, ще осъществи целите на чл.36 от НК.
Подсъдимата Д.Т.Й.
се
признава за виновна по така повдигнатото и обвинение, съжалява за случилото се
и поддържа казаното от защитника си. В последната си дума моли да и се наложи условно наказание.
От самопризнанието по
чл. 371, т. 2 от НПК, направено от подсъдимата Д.Т.Й., което се
подкрепя изцяло от събраните в хода на
наказателното производство доказателства: показанията на свидетелите и от
писмените доказателства приложени по БП
№ 1228 зм-145/2018 год. по описа на
сектор „ПП“ при ОД на МВР– Стара Загора; прокурорска преписка № 2458/2018 год.
по описа на ОП–Стара Загора, съдържащи се под опис документи, в два тома, имащи значение за изясняване на
обстоятелствата по делото, както следва: том 1 - протокол за оглед на ПТП ведно с фотоалбум /л.13-25/, протокол за
отговорно пазене на движима вещ 09.08.2018г. /л.26/; протоколи с разпит на свидетели /л.27-л.36/;
Епикриза от клиника по неврохирургия при УМБАЛ „Проф. д-р Ст.Киркович" АД-Стара Загора и от
ЦСМП-Стара Загора /л.31, 57-59 от т.1; л.14-17 от т.2/; съдебномедицинска експертиза на труп №
190 /2018 год. изготвена от д-р Тодор Пасев /л.37/; Протокол № 489 /07.09.2018
год. за извършена техническа експертиза и албум /л.42/; протокол за доброволно
предаване на диск от видеокамера /л.50/, Удостоверение
за наследници № 89 /11.09.2018 год. от Община - Стара Загора; Препис-извлечение от акт за смърт №1586
от 05.09.2018 год. на Д.Г.,***-Стара Загора, ведно със
съобщение за смърт и за пострадалото лице Д.Г. /л.52-56/, етапна епикриза на Д.Г. от ЕТ „ИППМП д-р С.К." /л.61/, протокол за доброволно предаване от 12.10.2018г. на заверено копие
от договор за предоставяне на
социална услуга от 22.08.2018г. с Д.Д.Г. и извлечение от рапортна книга
на дом за стари хора „С." - Стара Загора за
периода от 23.08.2018г. до 04.09.2018г. /л.70/, констативен протокол за ПТП с пострадали лица /л.83/, справка за
нарушител/водач /л.87/; проект за организация на движението / л.96/; том 2 -
протоколи за разпит на свидетели /л.8-12/; Епикриза от клиника по неврохирургия при УМБАЛ „Проф. д-р Ст.Киркович" АД - Стара Загора и от
ЦСМП-Стара Загора /л.15/; уведомления
до пострадали лица /л.31/; протоколи
за разпит на свидетели /л.33-34/; комплексна автотехническа и съдебномедицинска
експертиза /л.43/; характеристична справка /л.78/; справка за съдимост /л.80/;
постановление за привличане на обвиняем и вземане на мярка за неотклонение от
25.06.2019 год. /л.81/; постановление за привличане на обвиняем и вземане на
мярка за неотклонение от 17.07.2019 год. /л.81/; протокол за разпит на обвиняем
/л.91/; трудов договор № 83 от 20.10.2014 год. /л.95/; удостоверение за сключен граждански брак
/л.99/; 2 бр. удостоверения за раждане /л.100/; протокол за предявяване на
разследване на обвиняемата /л.111/; мнение – обвинително заключение от
23.07.2019 г. за предаване на съд и представената с обвинителния акт
Справка от унифицираната информационна система на Прокуратурата на Република
България към дата 12.08.2019 год. за подсъдимата Д.Т.Й. , обсъдени
в тяхната съвкупност и поотделно съдът прие за установена следната фактическа
обстановка:
Подсъдимата Д.Т.Й. е правоспособен водач на МПС от 30.06.2010 год. с придобита категория за управление
на МПС, с категория „В“, като притежава валидно СУМПС под №********* от
30.07.2010 год. с валидност до 16.07.2020 год. Води се на отчет в сектор
„КАТ" при ОД на МВР - Стара Загора. До
момента спрямо нея няма издадени и влезли сила актове за установяване на административно нарушение по ЗДвП, наказателни постановления и електронни фишове.
Сутринта на 09.08.2018 год., около 09:00
часа, пострадалата Д.Д.Г. на 78 години, се
придвижвала пеша в посока към централната градска част на гр. Стара Загора.
Придвижвала се с помощта на бастун, който бил в лявата й ръка. Трябвало за целта да пресече ул."Х.Б.",
в посока юг-север. Пресичането на улицата,
пострадалата Г. предприела на обозначена
за целта и маркирана пешеходна пътека, намираща се на западната страна на кръстовището между ул.„Х.Б." и
ул.„Г.С.Р.". Времето било нормално за сезона - ясно, сухо, слънчево, като асфалтовото покритие на улицата също било сухо.
Видимостта не се нарушавала от
никакви зрителни прегради.
По същото това време
на 09.08.2018 год., около 09:00часа, в гр. С.З., по ул. „Х.Б.", в посока от запад на изток, със
скорост около 40 км/ч се движил лек автомобил марка „О.", модел „А."
с рег.№ **********, управляван от подсъдимата
Д.Т.Й. ***. При наближаването
от лекия автомобил на пешеходната пътека, намираща
се от западната страна на кръстовището между ул.„Х.Б." и ул.„Г.С.Р.",
подсъдимата Й. намалила скоростта на
движение на автомобила до 37.5 км/ч, тъй като видяла, че по пешеходната пътека
от север на юг пресича мъж-пешеходец. Точно в този момент, пострадалата Г. със спокоен ход от около 3.2 км/ч предприела
пресичане на същата пешеходна пътека
на ул.„Х.Б.", но от юг на север. Пресичането Г. предприела по
пешеходната пътека на около 1м. западно от
източния и край. Подсъдимата Й. не възприела и не видяла пресичащата
пред нея на пешеходната пътека пешеходка Г.. В тази връзка тя не намалила скоростта на управлявания от нея автомобил, която останала на около 37.5 км/ч. Последвал контакт,
удряне на пострадалото лице Г. от
автомобила на Й., като този контакт се реализирал
с предна дясна част на лекия автомобил - пластичната облицовка на предната броня, на 0.7м. вляво от десните
габарити на автомобила, в долния ляв
крайник на пострадалата Г., на височина 0.6-0.66 м. от петата. Към този
момент с надлъжната си ос автомобила е бил разположен успоредно на надлъжната ос на платното за движение, с предна част
насочена в посока изток, като десните състави на автомобила са се намирали на
около 1.4-1.5 м. северно от разделителната линия на платното за движение на
автомобила и лентата за паркиране. Пешеходката Г. е била ориентирана с
лява странична част на тялото си към
предната част на автомобила - с лице в посока север. При настъпването на удара, тялото на пострадалата Г. пропаднало
върху предния капак на колата, при което придобило скоростта на движение на
автомобила. Едва в момента на удара подсъдимата
Й. възприела пешеходката, като последвало
закъснително спиране в движението на автомобила.
Вследствие на получената разлика в скоростите на автомобила и на пешеходката,
тялото на Г. се плъзнало по предния капак на автомобила и изминавайки така
качено отгоре на капака около 2-3 метра, пропаднало напред на платното за движение, по гръб с глава насочена в
посока изток, а крака на запад, като
същите се позиционирали на около 0.4-0.5м. източно от предната част на автомобила. След удара масовия център на автомобила е изминал в посока изток около 10 м.,
след което се установил в покой, където е бил и фиксиран като
местоположение в огледния протокол.
Реализиралият се удар между автомобила и пострадалата
Г. бил чут и съответно възприет след
настъпването му от намиращите се в близост до кръстовището свидетели: К.П.Б., Т.К.Б., А.В.Д. и Д.Г.Б. - всички служители в търговски обект на ЕТ„К.Б."-Стара Загора и който търговски обект
представлявал магазин за продажба на мобилни телефони „Б.", находящ се на улица „Х.Б." № 106. Свидетелите
видели, че на североизток от мястото на магазина им, на пътното платно
на ул.„Х.Б." след кръстовището с улица „Г.С.Р." в посока изток, е
спрял лек автомобил, насочен с предната част на изток, а на около половин -
един метър пред него е лежала възрастна
жена, като краката й били в посока запад, а главата на жената била в посока на изток. Жената била по гръб. Била в съзнание, но в шок и не можела да говори. Свидетелят
Красимир Балев като възприел
състоянието на пострадалата Г.
веднага се обадил по телефона си на тел. 112 и уведомил за инцидента. Подсъдимата Й. излязла от автомобила си,
видимо била изпаднала и тя в шок, като започнала да пищи: „Мале, мале, какво направих". Свидетелят Б. подал с шепи
вода на пострадалата Г., намокрил
й лицето и устните. Пострадалата дишала трудно, устата й била пресъхнала, като
в нея имало и кръв. Малко след обаждането на св.Б., пристигнала линейка, на която пострадалата била качена и откарана в ЦСМП
- Стара Загора. Там било преценено от дежурният екип, че състоянието на
пострадалата Г. е тежко и тя била откарана по спешност в УМБАЛ „Проф.
д-р Ст.Киркович" АД - Стара Загора.
На мястото на станалото
ПТП пристигнала и дежурната оперативно-следствена група при сектор „ПП" при ОД
на МВР - Стара Загора. Извършен бил оглед на пътно-транспортно местопроизшествие, като
резултатите от него били отразени в съставен за целта протокол за оглед на местопроизшествие
от 09.08.2018 год., вкл. е бил изготвен фотоалбум за посетено местопроизшествие. Полицейските служители
от сектор „ПП" при ОД на МВР - Стара Загора,
свидетелите Т.Р.Т. и Г.И.Й., тествали на
място подсъдимата Й. за употреба на алкохол с техническо средство „Алкотест 7510 Дрегер" с фабричен № АКГЖ 0019,
който отчел отрицателен резултат в издишания от подсъдимата въздух.
В здравното заведение
УМБАЛ „Проф. д-р Ст.Киркович" АД-Стара Загора било констатирано, че пострадалата Г. има тежка
черепно-мозъчна травма. Данните за претърпяната от нея катастрофа били получени
от ЦСМП-Стара Загора, тъй като Г. нямала
спомен за инцидента. Хоспитализирана
била на 09.08.2018 год. в Клиниката по неврохирургия. В спешен порядък, на същата дата 09.08.2018 год. в
Клиниката по неврохирургия, под обща
анестезия била извършена операция на пострадалата Г. - остеопластична
краниотомия. Операцията преминала без усложнения. Следоперативният период протекъл гладко. Оперативната
рана зараснала първично. На
22.08.2018 год. пострадалата Г. била
изписана от болничното заведение,
като й била назначена терапия за дома и проследяване от ОПЛ. На същият ден пострадалата била настанена от дъщеря си Т.Г.М. в дом за
стари хора „С." в гр.Стара Загора. Състоянието й се наблюдавало от персонала на дома, тъй като
хигиената и храненето било в невъзможност
да се осъществяват самостоятелно от пострадалата. Медикаментозното
лечение на Г. продължило да се извършва от персонала.
Рано сутринта на 05.09.2018 год. моментното състояние на Г. се влошило и тя около 04:00 часа починала.
Реализиралото се на
09.08.2018 год. ПТП с участието на подсъдимата Й. и пострадалата Г. като
механизъм и начин на осъществяване, било заснето от охранителна камера
на магазин „Б.", находящ се на ул.„Х.Б."
№106. Запис от тази камера е бил доброволно предаден на 16.08.2018год. на
оптичен диск от страна на К.П. Б., в качеството му на ЕТ „К. Б." - Стара Загора.
По досъдебното
производство е назначена и извършена съдебно-медицинска експертиза на труп № 190/ 2018 год. от
05.09.2018 год., изготвено от д-р Тодор Пасев специалист - съдебен лекар и вещо
лице в списъка на Окръжен съд -
Стара Загора, която експертиза е изготвена въз основа на постановление за
назначаване на експертиза от 05.09.2018 год. на разследващия орган по ДП № 1228
зм-145/2018 год. по описа на ОД на МВР - Стара Загора. При изготвяне на
експертното заключение са използвани приложените и събрани материали по досъдебното производство, както и е
извършен оглед и аутопсия на трупа на Д.Д.Г., на 78 години от с.Я., общ.С.З.. В експертното заключение за пострадалата
при ПТП-то Д.Д.Г. е установено следното: състояние след остеокластична трепанация на черепа в лявата челно-теменна-слепоочна област по повод черепно-мозъчна
травма, изразяваща се в: линейно счупване на черепа в дясно
тилно-теменна област; кръвоизлив под твърдата мозъчна обвивка в ляво челно-теменно-слепоочно; контузия на мозъка;
оток на мозъка
и белите дробове; кръвонасядане по лявото бедро. В експертното заключение е посочено,
че пряка причина за смъртта на Д.Д.Г.
е оток на мозъка в резултат на тежка черепно-мозъчна
травма. Установените и описани травматични увреждания добре отговарят да са от действието на
твърди тъпи предмети и могат да бъдат получени при блъскане на пешеходец
от движещ се лек автомобил с последващо падане в/у терен.
По досъдебното
производство е назначена и извършена техническа експертиза на представен оптичен диск с
видеозаснемане от охранителни камери
на ЕТ„К.Б." - Стара Загора, със записи от към 09:19 часа, на 09.08.2018 год. /по час на камерите/, поставен в
прозрачна полиетиленова опаковка.
Експертното заключение по Протокол № 489/ 07.09.2018 год. е било изготвено от
С.Б.Х.- вещо лице, специалист в областта на техническото
обработване на видеофайлове в БНТЛ при ОД на МВР - Стара Загора. Експертизата е изготвена, въз основа на
постановление за назначаване на
експертиза от 22.08.2018 год. на разследващия орган по ДП № 1228 зм-145/ 2018 год. по описа на ОД на МВР - Стара
Загора. В експертното заключение е установено следното:
- От изготви
фотоалбум от предоставения запис, в
посочените от към 09:19ч. на 09.08.2018 год. /по час на камерата/, който включва
кадри - 8 бр. изображения, с
резолюция 1274 X 885
пиксела. На кадрите в логическа последователност
се вижда: как по ул."Х.Б.", се движи в посока изток л.а."О.А." с рег.№ **********, сив на цвят, който в
зоната на пешеходната пътека,
западно от ул."Г.С.Р." пропуска пешеходец от мъжки пол, движещ се по пешеходната пътека в посока
север-юг и блъска с предна част пешеходка,
движеща се там, но в посока юг-север, след което с МПС-то носи на преден
капак пешеходката и спира източно от пешеходната пътека.
По досъдебното
производство е била назначена и извършена на 19.06.2019 год. комплексна
автотехническа и съдебно-медицинска
експертиза от три вещи лица, съответно съдебен медик и двама автоексперти от списъка на Окръжен съд- Стара
Загора, която експертиза е изготвена въз основа на постановление за назначаване на експертиза от 18.03.2019 год. на разследващия
орган по ДП № 1228 зм-145/2018 год. по описа на ОД на МВР - Стара Загора. Експертното заключение по експертизата се
приема от настоящия
съдебен състав като пълно, ясно и обосновано досежно даването на заключение относно механизма на
реализиране на пътно-транспортното произшествие, както и съответно с настъпилите
травматични увреждания на Д.Д.Г. и причините за настъпилата й смърт, няколко дни след реализиралото се с
нейно участие ПТП. От
заключението на комплексната автотехническа и съдебно-медицинска
експертиза, с приложена мащабна скица към нея, изпълнена на 19.06.2019 год., е видно следното:
Мястото на удара се
намира на западната пешеходна пътека на около 1 м. западно от източния и
край и на около 5 м. северно от южния край на ул.„Х.Б.", съответно на 1.8 м. северно от
разделителната линия между лентата за движение на лекия автомобил и лентата за
паркиране.; Непосредствено преди
настъпването на ПТП, пострадалата пешеходка се е движила с нормален ход по обособената пешеходна пътека на около 1м. западно
от нейния източен край в направление от юг на север и в случая същата е била разположена с лявата си част на тялото към
предната част на лекия автомобил.;
Непосредствено
преди и към момента на удара надлъжната ос на процесния лек автомобил е била
разположена успоредно на надлъжната ос на ул.„Х.Б.", като десните състави на
автомобила са се намирали на около 1.4-1.5 м. северно от разделителната линия
между лентата на движение на лекия автомобил и лентата за паркиране, съответно
на около 4.5 м. северно от южния край на улицата. Непосредствено към момента на
удара, пешеходката се е
намирала на пешеходната пътека на около 1м. западно от източния и край и на около 1.8м. северно от разделителната линия м/у лентата
на движение на лекия автомобил и лентата за паркиране, съответно на около 5 м. северно от южния край на улицата.
Предвид взаимното
разположение на участниците в ПТП към момента на удара и геометрията на
предната част на лекия автомобил, експертите са приели, че първоначалния
контакт е настъпил с пластичната облицовка на предната броня в долен ляв
крайник на пострадалата на височина 0.65 м. от пътното покритие и на 0.7 м. вляво от десните
габарити на автомобила. Тъй като удара настъпва
под масовия център на тялото, същото попада в/у предния капак, при което придобива скоростта на движение на автомобила. След предприетото спиране и последвало закъснително
движение на автомобила, вследствие разликите
в скоростите, тялото се плъзга по предния капак и пропада на платното за движение, като се установява
по гръб с глава насочена в посока изток, а крака на запад, като същите са
позиционирани на около 0.4-0.5м.
източно от предната част на автомобила. Уврежданията
са причинени по механизма
на блъскане на пешеходец от лек автомобил, който протича в четири фази. В първата фаза
се осъществява контакт между автомобила и пешеходеца. Обичайното място на удар е в
долните крайници за пешеходеца, а за автомобила - детайли от предната част, напр. предна маска,
броня. По външната повърхност на лявото
бедро на ниво 60-64см. от петата са установени групирани
кафеникаво-зеленикави кръвонасядания. Тази находка отговаря да е причинена в първата фаза от контакт с
автомобила. Независимо от факта, че кръвонасяданията обичайно изчезват за две
седмици, от практиката са известни
случаи на много по-дълго запазване на измененията, дори по някога завинаги под формата на пигментации. Обяснението е
във възрастта на пострадалата, при
която обменните процеси са забавени. Във втората фаза
пешеходката
попада върху предния капак на автомобила и предното стъкло. За пешеходеца уврежданията са съсредоточени в
главата, гръдния кош, корема, горните крайници. В анализирания случай така е
получена черепно-мозъчната травма. В третата
фаза
пешеходецът се отхвърля от автомобила. В четвъртата
фаза пада
върху терена, където също
може да получи увреждания, но са по-леки. При пострадалата Г. такива увреждания са констатирани.
Скоростта на движение
на л.а.“О.А.“ непосредствено преди настъпването на произшествието е съответствала на
тази към момента на удара и е възлизала на 37.5 км/ч (10.4 м/сек). Произшествието е настъпило
в светлата част на денонощието, при условията на нормална видимост. Липсват данни за
наличие на предмети, нарушаващи линията на видимост на водачката. Вещите лица са констатирали, че
водачката е имала техническа възможност да
възприеме пешеходката от момента на навлизането й в лентата за паркиране. Скоростта на движение на пострадалата,
съобразена с годините, приета от
таблични данни за спокоен ход възлиза на 32 км/ч (0.89 м./сек).
Дължината на опасната зона на спиране на
процесния лек автомобил при конкретните пътни условия е възлизала на 19.3 м.
В
конкретният случай дължината на опасната зона на спиране е по-малка от
отстоянието на предната част на автомобила до мястото на удара Sо
= 19.26м
< Sа = 21м, поради което се приема, че водача на
лекия автомобил
е имал техническа възможност да спре, преди мястото на удара и да предотврати
настъпването на конкретното ПТП, тъй като в случая пешеходката не е попаднала в опасната
зона на спиране.
Технически
настъпването на ПТП-то се реализирало по следния начин: При посочените пътни
условия на 09.08.2018 год. около 09.20 часа в гр. Стара Загора, по ул.„Х. Б.",
в посока от запад на изток, със скорост 37.5км/ч се е движил л.а. марка „О.", модел
„А.", с рег.№ **********, управляван от подсъдимата Д.Й.. По същото време
пешеходката Д.Г. със спокоен
ход (3.2 км/ч) предприема пресичане на ул.„Х.Б." от юг на север, по
пешеходната пътека на около 1м. западно от източния и край, находяща се западно от кръстовището с ул.„Г.С.Р.",
при което м/у тях настъпил удар.
Първоначалният контакт настъпва с предна дясна част на процесния лек автомобил - пластичната облицовка на
предната броня на 0.7 м. в ляво от десните габарити на автомобила в
долен ляв крайник на пострадалата на височина
0.6-0.66м. от петата. Към този момент надлъжната ос на процесния лек автомобил е била разположена
успоредно на надлъжната ос на платното
за движение с предна част насочена в посока изток, като десните състави на автомобила са се намирали на около 1.4 -
1.5м. северно от разделителната линия
на платното за движение на автомобила и лентата за паркиране. По същото време пешеходката е била
ориентирана с лява странична част на тялото си към предната част на автомобила
- с лице в посока север. Тъй като
удара настъпва под масовия център на тялото, същото пропада върху предния капак, при което придобива скоростта на
движение на автомобила. След предприетото
спиране и последвало закъснително движение на автомобила, вследствие получената разлика в скоростите, тялото се плъзга
по предния капак и пропада на платното за движение, като се установява по гръб с
глава насочена в посока изток, а крака на запад, като същите са позиционирани на около 0.4-0.5м. източно от
предната част на автомобила. Водачката
е възприела пешеходката към момента на удара. След удара масовия център на автомобила е изминал в посока изток
около 10 м. след което се е установил на местоположението, в което е
фиксиран в огледния протокол.
Травматичните
увреждания са причинени по механизма на блъскане на пешеходец от лек автомобил, протекъл в
четири фази. В първата фаза е
осъществен контакт между автомобила и пешеходката, реализиран с детайли от
предната част-предна маска, броня в долен
ляв крайник в зоната на фиксираните по външната повърхност на лявото
бедро на ниво 60-64 см. от петата групираните кафеникаво-зеленикави
кръвонасядания. Тази находка отговаря да е причинена в първата фаза от контакт с автомобила. Във втората фаза- пешеходката е
попаднала върху предния капак на автомобила и предното стъкло. В анализирания случай
така е получена
черепно-мозъчната травма. В третата фаза пешеходката е отхвърлена от автомобила. В четвъртата фаза - пешеходката е паднала върху терена,
където също е можела да получила по леки
увреждания. При Г. такива увреждания са констатирани. В конкретният случай
водачката на процесния лек автомобил е имала
техническа възможност своевременно да възприеме пешеходката, да спре преди мястото на удара и да предотврати
настъпването на ПТП. Основната причина
за настъпване на произшествието е навлизането на процесния лек автомобил
в зоната на пешеходната пътека, без водачката да се е убедила за наличие на
пешеходци по нея, което може да бъде в причинно-следствена връзка с отклоняване на вниманието и от конкретната пътна обстановка.
В конкретният случай технически правилно е било, преди да навлезе в зоната на пешеходната пътека, водачката да
се убеди, че по нея няма движение на
пешеходци.
При извършения
допълнителен оглед на процесния лек автомобил на 08.06.2019 год. се установило, че по
възлите и агрегатите, касаещи безопасното движение на автомобила – кормилна уредба, спирачна система ходово окачване, гуми и др.
не са установени технически неизправности. Данни за технически
неизправности липсват и в показанията на водачката на процесния лек автомобил, поради което следва да се приеме, че
към момента на настъпването
на ПТП, лекия автомобил м."О.А." с рег. № ********** е бил
технически изправен.
При
огледа и аутопсията на Д.Д.Г. е установено: Състояние след остеокластична трепанация на черепа в лявата
челно-теменно- слепоочна област по повод
черепно-мозъчна травма, изразяваща се в линейно счупване на черепа в дясна тилно-теменна област, достигащо до черепната основа, кръвоизлив под твърдата мозъчна обвивка в
ляво челно-теменно-слепоочно, контузия
на мозъка; оток на мозъка и белите дробове, кръвонасядане по лявото бедро. Тези травматични увреждания са причинени от действието на твърди тъпи предмети, с голяма
кинетична енергия, условие за каквото има при блъскане на пешеходец от лек
автомобил.
При хоспитализацията в болничното
заведение е проведен щателен диагностично
лечебен процес, който е констатирал данни за: контузия на главата; линейно
счупване на черепа в дясно тилно-теменно; контузия на мозъка 20/13 мм. в зоната
на фрактурата с наличие на перифокален оток и малко въздушно съдържимо перифокално и челно; кръвоизлив в меките мозъчни обвивки в дясно тилно-теменно в ляво челно-теменно.
Кръвоизлив под твърдата мозъчна обвивка в ляво теменно до 5-8 мм. Пулмофиброзни
промени. Аортосклероза с калциноза.
Причината за смъртта на
пострадалата Д.Д.Г. е черепно-мозъчната
травма и по-конкретно контузията на мозъка. Мозъчният оток е реакция на
организма вследствие на травмата. Признак за нарушаване на дейността на централната нервна система е
покачването на температурата, което
при липса на някакво инфекциозно заболяване следва да се приеме за причинено от централен произход, т.е. контузията
ангажира център в мозъка, отговорен за регулирането на температурата на
тялото.
Черепно-мозъчните
травми протичат и завършват различно, като не винаги тежестта им е водеща. С подобна тежест много
пациенти се възстановяват, макар и не изцяло в състоянието отпреди злополуката.
Несъмнено възрастта на пациентката е неблагоприятен
фактор и по-конкретно хроничните заболявания. Черепно-мозъчната травма е
реализирана на фона на тежка
генерализирана атеросклероза, която засяга не само сърдечните съдове, но и мозъчните. В резултат кръвоснабдяването на
мозъка е нарушено и е благоприятен
фактор за развитие на корова атрофия. Външен израз на коровата атрофия е
деменцията и психичните отклонения. Такива състояния са регистрирани в
медицинската документация, представена за анализ. В резюме: мозъчната контузия е водеща в генезата на смъртта,
като е възникнала на фона на органични
изменения в организма и мозъка на пострадалата, което предопределило смъртния изход. Ако черепно-мозъчната
травма с подобен мащаб е причинена на по-млад и здрав индивид, шансовете за
избягване на смъртния изход са били многократно по-големи.
Черепно-мозъчната травма на пострадалата Д.Д.Г. е била лекувана в
УМБАЛ „Проф. д-р Ст.Киркович" АД- Стара Загора по съвременни методики. По
спешност е била оперирана и е бил отстранен животозастрашяващ кръвоизлив в
черепната кухина. Лечението е било комбинирано с медикаменти. Впоследствие в хосписа
лечението с медикаменти е продължило, като единствено като пропуск (или поне не е отразено в
представените документи) може да се посочи липсата на адекватно лечение на състоянието, при което
пациентката не може да приема вода, храна, лекарства.
В такива случаи се поставят системи с вливания, каквито няма описани.
Счупването на черепа с комуникация
с външната среда през пирамидата на лявата
слепоочна кост, съответно през средното
ухо и Евстахиевата тръба, е
осъществило медико-биологичния признак - нараняване, което прониква в черепната
кухина, по смисъла на чл.129 НК.
Контузията на
мозъка и кръвоизливът под твърдата мозъчна обвивка без компресия на мозъка са причинили разстройство на здравето, временно
опасно за живота, по смисъла на
чл.129 НК. В случая въпреки приложеното лечение тази опасност се е реализирала.
По описания начин на
09.08.2018 год., около 09.00 часа, по ул.„Х.Б." в гр.Стара Загора, в посока
запад-изток, при преминаване през пешеходна пътека от западната страна на кръстовището м/у ул.„Х.Б." и ул.„Г.С.Р.", при управление на МПС
- лек автомобил марка "О.А.",
с рег. № **********, подсъдимата Д.Т.Й. е осъществила от
субективна и обективна страна престъпния състав на чл.343, ал.З предл. последно
б."б", предл.1 във вр.ал.1,
б."в" вр. чл.342, ал.1 предл.З от НК във вр.чл.5, ал. 1, т. 1 във вр.
чл.116 и чл. 119 ал. 1 от ЗДвП.
Настоящия съдебен състав приема,
че от страна на подсъдимата Д.Т.Й. като водач на МПС - лек автомобил марка
"О.А." с рег.№ **********, причина за настъпване на
произшествието и последиците от него е обстоятелството, че тя като водач на МПС-то е следвало
при приближаването на автомобила до
пешеходна пътека /в случая тази от западната страна на кръстовището между ул.„Х.Б." и ул.„Г.С.Р."/ да намали скоростта му на движение, да спре и да
пропусне преминаващата пешеходка по
същото това време по пешеходната пътека в посока юг-север, както и да съобрази движението на управляваното от
нея МПС с движението на пресичащата
по това време през маркирана пешеходна пътека възрастна пешеходка. Водачката Д.Й. е имала пряката и
непосредствена възможност да следи поведението и движението на
пострадалата Д.Г.. Нищо не е възпрепятствало
и нарушавало линията на видимост напред и встрани на водача. Водачката Д.Й. е имала техническа възможност своевременно да възприеме пешеходката,
да спре преди мястото на удара и да
предотврати настъпването на ПТП. Технически правилно за водача Й. е било
преди да навлезе в зоната на пешеходната пътека, тя да се убеди, че по нея няма
движение на пешеходци.
Съдът приема, че от страна на
пострадалата Д.Д.Г. не е налице нейно
виновно поведение като пешеходец-участник в движението
по пътищата. Същата е пресичала обозначено кръстовище на обособена пешеходна пътека и не е имала техническа
възможност да предприеме мерки за
предотвратяване на произшествието.
Подсъдимата Д.Т.Й. по този начин е нарушила правилата за движение:
- по чл.5 ал.1 т.1 от ЗДвП
- „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да
създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност
живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди";
- по чл. 116 от ЗДвП -
„Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към
пешеходците, особено към престарелите хора", тъй като Д.Т.Й. като
водач на МПС - л.а. марка "О.А.",
с рег. № **********, при движението
на управляваното от нея моторно превозно
средство, не се е съобразила с движението на преминаващата по пешеходна пътека по пътното платно възрастна
пешеходка Д.Д.Г. на 78 години,
- по чл.119 ал.1 от ЗДвП -
„При приближаване на пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека и преминаващите по нея
пешеходци, като намали скоростта или
спре" - тъй като Д.Т.Й. като водач на МПС - л.а."О.А.", с рег. № ********, при приближаването на управлявания от нея лек автомобил по ул.„Х.Б." до пешеходна
пътека от западната страна на
кръстовището между ул. „Х.Б." и ул.„Г.С.Р." не намалила скоростта и не спряла за да пропусне стъпилата и вече преминаваща по това време по
пешеходната пътека в посока юг-север пешеходка Д.Д.Г. на 78 години,
като с деянието си по
непредпазливост е причинила смъртта на Д.Д.Г.
***, като деянието е извършено на
пешеходна пътека.
С оглед на горното, съдът прие за установено по
безспорен начин, че с деянието си подсъдимата Д.Т.Й. е
осъществила от обективна и субективна страна състава на престъплението по чл.343, ал.3, предл. последно, б."б", предл.1 във вр. с ал.1, б."в" във вр.чл.342, ал.1, предл.3 от НК във вр. с чл. 5,
ал. 1, т.1 във вр. с чл.116 и чл.119,
ал.1 от ЗДвП.
Деянието е извършено
от подсъдимата Д.Т.Й. виновно по непредпазливост като форма на вината,
като подсъдимата е била длъжна и е
могла да предвиди и предотврати настъпването на общественоопасните последици,
вследствие допуснатите от нея нарушения на Закона за движение по пътищата, поради което и на основание цитираните по-горе законови текстове, същата следва
да бъде призната за виновна и наказана.
Вид и размер на наказанието:
При определяне видът и размерът на наказанието
на подсъдимата Д.Т.Й. съдът приема като смекчаващи
вината обстоятелства – чистото съдебно
минало, младата възраст, добрите характеристични данни; постоянната трудова
ангажираност, семейна с две деца, лице с ниска степен на обществена опасност,
тъй като има добри характеристични данни и няма криминалистични регистрации,
както и никакви нарушение на ЗДвП до настъпилото ПТП; критично
отношение към извършеното от нея престъпление, в качеството и на водач на МПС,
както и поведението и по време на наказателното
производство, а като отегчаващите вината
обстоятелства - високата обществена опасност на деянието.
За извършеното
от подсъдимата Д.Т.Й. престъпление по чл.343, ал.3, предл. последно, б."б", предл.1 във вр. с ал.1, б."в" във вр.чл.342, ал.1, предл.3
от НК във вр. с чл. 5, ал. 1, т.1 във
вр. с чл.116 и чл.119, ал.1 от ЗДвП,
законът предвижда наказание от три до
петнадесет
години “Лишаване от
свобода”.
Предвид гореизложеното съдът определи на подсъдимата Д.Т.Й. наказание при превес на смекчаващите вината
обстоятелства, а именно лишаване от свобода за срок от три
години, като на основание чл. 58а, ал. 1 от НК
намали така определеното наказание с една трета, поради което наложи на
подсъдимата наказание в размер от две години „Лишаване от свобода“,
като на основание чл. 66, ал. 1 от НК отложи изтърпяването на така
определеното наказание за срок от три години.
На основание чл. 343г от НК на подсъдимата Д.Т.Й.
съдът
наложи
и допълнително
предвидено в закона наказание „Лишаване от право да се управлява МПС” за срок
от две години, считано
от влизане на присъдата в сила.
Съдът счита, че този размер
и вид наказание отговаря в максимална степен на целите на наказанието, съгласно
разпоредбата на чл. 36 от НК и ще изиграе своята възпираща и превъзпитателна
роля, както спрямо осъденото лице, така и по отношение на останалите членове на
обществото.
Относно
разноските по делото:
На основание чл. 189, ал. 3 от НПК
съдът осъди подсъдимата Д.Т.Й. да заплати
на частния обвинител Т.Г.М. с ЕГН **********
***, направените от нея съдебни разноски за адвокатско възнаграждение на
повереника си, в размер на 1 500 /хиляда
и петстотин/ лева.
На основание чл. 189, ал. 3 от НПК съдът осъди подсъдимата Д.Т.Й. да заплати в полза на Държавата, по бюджетната сметка
на ОД на МВР - Стара Загора, направените по досъдебното производство разноски,
в размер на 1 716.36 лв. /хиляда седемстотин и шестнадесет лева и тридесет
и шест стотинки/, за възнаграждения на вещите лица.
Причини – неспазване и
несъобразяване от страна на подсъдимата Д.Т.Й. на нормативно уредените в
Закона за движение по пътищата правила и норми за поведение от участниците в
движението по пътищата
Водим от горните мотиви, съдът постанови присъдата си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: