Решение по дело №4027/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1610
Дата: 4 септември 2019 г. (в сила от 10 януари 2020 г.)
Съдия: Николай Диянов Голчев
Дело: 20195330204027
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№1610

гр. Пловдив, 04.09.2019 г.

     В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

         

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на двадесет и шести юли две хиляди и деветнадесета година в състав:          

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГОЛЧЕВ

          при участието на секретаря Тихомира Калчева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 4027/ 2019 г., по описа на РС- Пловдив, IV- ти наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия „К“, № 2747668, издаден от ОД на МВР- ПЛОВДИВ, с който на Г.И.Б., ЕГН **********, в качеството й на собственик на МПС марка и модел „Фолксваген Пасат“, с рег. № ******, на основание чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП е наложена глоба в размер на 300.00 / триста / лева, за това, че на 10.05.2019г. в 15:41ч. на АМ „Тракия“, км. 118+425 в посока гр. София, при въведено ограничение на скоростта по автомагистрала от 140км/ч и при приспаднат толеранс 3% от измерената скорост, е било установено, че управлява МПС със скорост от 173 км/ч- превишение на скоростта от 33км/ч – нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

         По съображения, изложени в жалбата Б. обжалва посочения електронен фиш като незаконосъобразен. Излагат се доводи, че при издаването му са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Изтъква се, че атакуваният ел. фиш е издаден след изтичането на разписаните в чл. 34 ЗАНН давностни срокове. Моли се процесният ел. фиш да бъде отменен в своята цялост.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява лично, не се явява и упълномощеният му процесуален представител. Последният депозира писмено становище, с което моли да бъде даден ход на делото. Поддържа така депозираната жалба. Излага допълнителни съображения в насока незаконосъобразност на процесния ел. фиш. Сочи, че са нарушени изискванията на чл. 7, ал. 1 от Наредба 8121з-532, като мястото за контрол с АТСС не е обозначено с пътен знак Е24. Сочи се, че посоченият пътен знак следва да бъде поставен преди самото място за контрол, във всяка посока на сработване на техническото средство. Акцентира се и върху обстоятелството, че мястото на което се извършва контрол с АТСС не е посочено на официалната интернет страница на МВР и не е оповестено чрез средствата за масово осведомяване. Моли се атакуваният ел. фиш да бъде отменен в своята цялост.

         В съдебно заседание, въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител.

         Съдът, след като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

         Жалбата е подадена в законоустановения срок, произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу подлежащ на самостоятелно обжалване пред съд акт, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съдът счита за нужно да разясни, че съобразно приложената по делото разписка, електронният фиш е връчен в АСКПД СПП- Сливен на 30.05.2019г. на адв. Д., за което тя е представила съответно пълномощно. Видно от пощенското клеймо върху плика, жалбата срещу ел. фиш е изпратена чрез лицензиран пощенски оператор на дата 13.06.2019г.- тоест, същата е подадена в срок.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, по следните съображения:

         Обжалваният електронен фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, доколкото в същия са посочени: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението /ОДМВР – гр. Пловдив/, мястото / АМ „Тракия“ км 118+425, в посока гр. София/, датата /10.05.2019г./, точният час на извършване на нарушението /15:41ч./, регистрационният номер на управляваното МПС /******/, както и собственикът му, регистриран в системата на ОД на МВР / Г.И.Б./. Последното обстоятелство се потвърждава и от приложена по делото справка от системата на ОД на МВР- Пловдив, с-р „Пътна полиция“, касаеща собствеността върху МПС рег. № ******.

         В атакувания електронен фиш е налице и пълно описание на нарушението- управление на лек автомобил със скорост от 173 км/ч, при ограничение 140 км/ч, въведено при шофиране по автомагистрала. Отразено е превишението на скоростта / 33км. ч/, нарушената разпоредба /чл.21, ал.1 от ЗДвП/, размерът на глобата /300 лв./, основанието, на което се налага /чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП/, срокът, сметката и мястото на доброволното й заплащане /в 14 - дневен срок по указаната сметка на името на отбелязания във фиша фонд/. В тази връзка следва да се посочи, че правилно е приложен и установеният толеранс на измерената скорост от минус 3% от измерената скорост. Това е съобразено с техническата документация на техническото средство, издадена от производителя и приложена по делото. На стр. 8 от документацията, раздел „Технически и метрологични характеристики“, ясно е посочено, че допустимите грешки при измерване за скорост над 100 км/ч са в порядъка на +/- 3%. На фотоклипа, приложен към ел. фиш е посочена измерената скорост на движение на МПС- 179 км/ч., а в електронния фиш е отразена скорост на придвижване с вече взет предвид толеранс, а именно - 173 км/ч. Предвид това, съвсем правилно в атакувания ел. фиш се отразява крайната скорост на движение на МПС (с отчетения толеранс от +/- 3% ), върху която се базира и преценката за наличие на административно нарушение и размерът на санкцията, която следва да се наложи за превишаването на скоростта.

Относно обстоятелството, че нарушението е установено посредством заснемането му с мобилно автоматизирано техническо средство за видеоконтрол, то не съществува спор между страните, а и това се установява от всички събрани по делото доказателства - електронен фиш серия „К“ № 2747668, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 09.10.4823, издадено от Български институт по метрология и Техническа документация на средството за измерване, издадена от производителя – „Siemens AG OSTERREICH”.

Съдът счита за нужно да акцентира върху обстоятелството, че след настъпилите изменения в Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата ( ДВ. бр.6 от 16 Януари 2018г. ), чл. 7 от същата бе отменен. Тоест, считано от 16.01.2018г., мястото за контрол с АТСС не следва да бъде обозначавано с пътен знак Е24, както и точната му локация не се оповестява чрез средствата за масово осведомяване или в интернет страницата на МВР. Предвид това, съдът счита, че възражението на защитата в тази насока е изцяло неоснователно.

Неоснователно е и възражението на защитата за неспазване на давностните срокове, разписани в чл. 34 ЗАНН. Процесното нарушение е извършено на 10.05.2019г., а издаденият ел. фиш е връчен на жалбоподателката на 30.05.2019г. Предвид това са спазени и всички законоустановени срокове за реализиране административнонаказателната отговорност на нарушителя.

Налице е и ясна връзка между процесния електронен фиш и приложения към него фотоклип. Установява се, че техническото средство- стационарна система “Sitraffic Lynx ERS 400” е била позиционирана на АМ „Тракия“, км 118- ти, в посока гр. София и именно тази система е заснела движещия се със 173 км/ч лек автомобил с рег. № ******.

Законосъобразно е определена и административната санкция, която следва да понесе нарушителят- глоба в размер от 300 лв., съобразно разпоредбата на чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП. Размерът на глобата е фиксиран, поради което и същият не подлежи на каквато и да било преценка от страна на съда.

Съдът счита и че настоящият случай не разкрива белези, дефиниращи го като маловажен по смисъла на чл. 28, б. „а“ ЗАНН. Дори напротив- измерената с техническото средство скорост на движение е 173 км/ч. при въведено ограничение на скоростта по автомагистрала от 140 км/ч. Превишението е значително, като при толкова висока скорост се увеличава рискът от настъпване на ПТП. Следва да се посочи и че обществените отношения, гарантиращи спокойното и безопасно придвижване по пътната мрежа, отворена за обществено ползване са от особено значение. Установеното в случая превишение на скоростта ги накърнява с особен интензитет и доколкото превишената скорост е една от най- често срещаните причини за настъпване ПТП, то липсва каквото и да било основание да се заключи, че процесното нарушение на маловажно.

 

          Предвид гореизложеното, атакуваният електронен фиш следва да бъде потвърден.

        

Така мотивиран, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия „К“, № 2747668, издаден от ОД на МВР- ПЛОВДИВ, с който на Г.И.Б., ЕГН **********, в качеството й на собственик на МПС марка и модел „Фолксваген Пасат“, с рег. № ******, на основание чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП е наложена глоба в размер на 300.00 / триста / лева, за това, че на 10.05.2019г. в 15:41ч. на АМ „Тракия“, км. 118+425 в посока гр. София, при въведено ограничение на скоростта по автомагистрала от 140км/ч и при приспаднат толеранс 3% от измерената скорост, е било установено, че управлява МПС със скорост от 173 км/ч- превишение на скоростта от 33км/ч – нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд- Пловдив, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му, по реда на гл. XII от АПК и на касационните основания, разписани в НПК.

                                                                          

РАЙОНЕН СЪДИЯ:  /п.

Вярно с оригинала.

Т.к.