Решение по дело №228/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 191
Дата: 10 юни 2021 г. (в сила от 2 юли 2021 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700228
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 191

 

гр. Враца, 10.06. 2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  втори състав, в публично заседание на 31.05.2021г. /тридесет и първи май, две хиляди двадесет и първа година/, в състав:

                                                              

АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря  Стела Бобойчева,  като разгледа докладваното от съдия Георгиев  адм. дело № 228 по описа на АдмС – Враца за 2021г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. АПК, във  вр.  чл. 46, ал.5 ЗОбС и във вр. с НУРУРОЖ на Община-***.

Делото е образувано по жалба на И.Д.И. ***,  против ЗАПОВЕД № 501/07.04.2021г. на Кмета на Община ***, с която е наредено прекратяването на наемните правоотношения с жалбоподателя за общинско жилище, находящо се в ***. С жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна и необоснована, и се иска нейната отмяна по изложени съображения в същата.

Жалбоподателят И.Д. все явява лично с.з., поддържа жалбата и иска отмяна на оспорената заповед. Излагат се съображения, че има заповед за настаняване, направил е със собствени средства ремонт и е искал да закупи апартамента, плаща си редовно наема и няма друг имот.

Ответникът Кметът на Община *** в с.з. се представлява от * Р.В., оспорва жалбата и иска потвърждаване на оспорената заповед, като правилна и законосъобразна. Претендират се разноски по делото и се представят списък на разноските.

Доказателствата по делото са писмени. Прието е заверено копие на административната преписка по оспорената заповед. Страните по делото не представят нови доказателства в с.з. и нямат доказателствени искания.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка  с  доводите  на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е депозирана в законоустановения 14/четиринадесет/-дневен срок по чл. 149, ал.1 АПК, от надлежна страна и срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.  Разгледана по същество е  неоснователна.

От данните по делото е видно, че с писмо изх. № 1023/11.07.1996г. на Ръководителя на ОСлС-*** /тогава жалб. И.Д./*** е поискано за нуждите на службата да бъде предоставен един апартамент от общинския жилищен фонд. С Протокол № 6/06.08.1996г. на Комисията по чл.11 от Наредбата за настаняване под наем в общински жилища е взето решение: „За нуждите на О.с.с. ***, да бъде предоставено общинско жилище, намиращо се в ***. Уточнено е, че жилището се предоставя на ведомството за временно ползване за настаняване на командировани следователи и запазва статута на общинско. С писмо от 06.09.1996г. на Кмета на *** /Р.С./ до  Н-ка на ОСлС-***, се уведомява за решението на комисията по чл.11, с уточнението за жилището, да бъде отремонтирано за сметка на ОСлС-***. Със Заповед № з-1335/12.09.1996г.,  на НСС-*** жалбоподателят И.Д. е настанен в общинското жилище, находящо се в ***, за временно ползване. Сключен е първоначално договор за наем от 12.09.1996г., а впоследствие и договор за наем от 01.03.2006г. с „БКС-***“ ЕООД-***. Имота е предоставен на наемателя И.Д. на 14.10.1996 г. съгласно Протокол Опис от същата дата. В договора за наем от 01.03.2006 г. подробно са регламентирани правата и задълженията на страните. В чл.16, ал.1, точки 1- 9 са изброени подробно хипотезите, в които наемното правоотношение се прекратява. В разпоредбата на чл.16 ал.2 от договора е посочено, че наемното право-отношение по преходната алинея  се прекратява със Заповед на Кмета на Община ***, в която се посочва основанието за прекратяване и срокът за  опразване на жилището. С Решение на „Камарата на следователите“ при ОСлС-*** от 15.03.1999г. е изразено становище, че И.Д. възползвайки се от служебното си положение се е настанил в жилището, което е престъпление по служба и е поискано съдействие от Община-*** да се задължи И.Д. да освободи неправомерно заеманото от него жилище. Съгласно справка от 02.04.1999г. на В.Й., нов Директор на ОСлС-***, след проверка  в Община-***, е установено, че жалб. И.Д., пенсиониран през м.юли на 1998г., се е настанил незаконосъобразно в апартамента. С  писмо от 25.05.1999г. ръководителя на ОСлС-*** до Управителя на Областна Администрация-*** е предложено Заповед № з-1335/12.09.1996 г. на НСС-*** да бъде отменена. С писмо също от 22.05.1999 г. от Д-ра на ОСлС-*** до Кмета на Община-*** и с копие до И.Д., е посочено, че от м.юли на 1998 г. И.Д. е пенсиониран и се иска същия да го освободи доброволно и жилището бъде предоставено за стопанисване от ОСлС-***.  С писмо от 05.07.1999г. на Кмета на *** до Областен Управител на ***  е уточнен статута на жилището и посочено, че мерки за ползване на жилището по предназначение следва да предприеме ОСлС-***. С писмо от Кмета на *** до ОСлС-*** също от 05.07.1999 г. е изискано привеждане на жилището за нуждите, за което е предоставено или в противен случай ще бъде отнето и предоставено на картотекирани граждани. С писмо от 09.07.1999 г. на Д-ра на ОСл-*** до И.Д. е уведомен същия, че следва в срок от 30 дни да освободи жилището. Със Заповед рег. № з-183/16.08.1999 г. на Зам.Д-р на ОСлС-*** /Г.Ц./ е прекратено наемното правоотношение на И.Д., като наемател на жилището. Със Заповед № 181/12.08.1999 г. на Зам.Д-р ОСлС-*** е отменена Заповед № з-1335/96г. на НСС-***, като незаконо-съобразна. Съгласно писмо-справка от 21.09.1999 г. на „за Кмет“ /Р.П./ на Община *** до ОСлС-*** в отдел „Общинска собственост“ /Жилищна политика/ няма подадени документи за картотека, като нуждаещ се гражданин на името на И.Д. към м.септември на 1996г., като същия е закупил жилище от ведомствения фонд на МВР през 1989г. в ***. Същия апартамент съгласно НА № 34/96 г. И.Д.  и Ц.И. продават на 11.09.1996 г. на ** Д.И.К.. С писмо от 21.09.1999 г. до ОСлС-*** от Община-*** се уточнява площа на жилището 73.52 км.м. и месечния наем от 22.06 лв. С писмо от 06.10.1999г. до Общински Съвет – *** от Зам.Д-р на ОСлС-*** се иска прекратяване на наемните правоотношения с жалб. И.Д. – неправомерно заемащ апартамент общинска собственост. С писмо от Община-*** от 12.10.1999г. до ОСлС-*** се сочи, че в отдел „Деловоден“ в Община-*** няма получено копие /екземпляр/ от Заповед № 1335/12.09.1996г. на НСС-***. С писмо от 12.11.1999г. на Кмета на Община-*** до ОСлС-***, се уведомява същата, че не може да издаде заповед за прекратяване на наемното правоотношение, тъй като такова не съществува, няма сключен наемен договор и не е издавала настанителна заповед. 

            С Уведомление получено лично от И.Д. на 20.11.2018 г., същия е уведомен да представи в Община-*** в 14 дневен срок Удостоверение от Агенцията по вписванията за липса на продаден или прехвърлен имот за 10 годишен период по местоживеене за всички членове на семейството и Удостоверение от учреждението, че е в трудови и служебни правоотношения със същото. Представени са от жалб. И.Д. и * Ц.П.И. - Удостоверение от НОИ за размер на получавана пенсия за 2017г и за 2018г. и Удостоверение от АП-Служба по вписвания за вписвания от 2008г. до 2018г.

С писмо изх. № 9400-0-2315/18.02.2021г. на Община *** до жалб. И.Д.И., същия е уведомен съгласно чл.26 от АПК, че започва административно производство по издаване на заповед за прекратяване на наемните правоотношения, поради прекратяване на трудовите му право-отношения с ОСлС-***, съгласно чл.37 ал.1 т.5 от НУРУРОЖ. Определен е 14 дневен срок за доброволно освобождаване на жилището и съгласно чл.34 от АПК е уведомен, че може да се запознае с преписката, посочено е къде и кога, както и че същия може да представи писмени обяснения и възражения по процедурата. Писмото е получено на 22.02.2021г. лично от жалб. И. Д..

Представен е и Акт № 2838/13.01.2016г. за Частна общинска собственост /ЧОС/, от който е видно, че жилището в *** е ЧОС.

Въз основа на така събраните доказателства по административната преписка, е издадена и оспорената в настоящото производство Заповед № 501/07.04.2021г. на Кмета на Община ***, с която на основание чл.44, ал.2 ЗМСМА, чл.46,  ал.1, т.5 и ал.2 от ЗОбС вр. чл.37, ал.1,т.5 от Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища/НУРРОЖ/ е наредено прекратяване на наемните правоотношения установени със Заповед за настаняване № 1335/12.09.1996г. на НСС-*** и сключения въз основа на нея договор за наем с „БКС-***“ ЕООД, с И.Д.И. за общинско жилище, находящо се в ***. Като мотив в заповедта е посочено, че жилището е предоставено, в качеството му на служител на ОСлС-***, като е установено, че от дълги години не е служител на тази служба, не е представял през годините пълен комплект от изискуеми документи, от които да е видно, дали отговаря на условията да бъде наемател в общинско жилище. Съгласно чл.30 ал.2 от НУРУРОЖ срокът за настаняване във ведомствено жилище е за времето, през което се заема съответната длъжност и наемателя е длъжен да го освободи в едномесечен срок при прекратяване на трудовото /служебното/ правоотношение. На 08.04.2021г. жалб. И.Д.И. получил лично заповедта.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на Административен съд-Враца,  при спазване на изискванията на чл. 168, ал.1-3 от АПК за проверка на оспорения административен акт на всички основания по   чл. 146,  т.1-5 вкл. от АПК,  прави следните правни изводи:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в кръга на неговата компетентност, при спазване на изискването за форма на административния акт по смисъла на чл. 59, ал.2 АПК, а именно: издадена е в писмена форма, съдържа изискуемите реквизити по чл.59, ал.2, т.1-8 вкл. АПК, включително правни и фактически основания за издаването й. Спазена е  административната процедура по издаване на акта, с оглед приложената административна преписка и не са налични процесуални нарушения, които биха могли да обосноват отмяната на акта по чл.146, т.3 АПК. 

Оспорената заповед е постановена и в съответствие с материалния закон. Съгласно разпоредбата на чл.46, ал.1,т.5 ЗОбС вр. чл.37, ал.1,т.5 НУРУРОЖ основание за прекратяване на наемното правоотношение е прекратяване на трудовото или служебното правоотношение на настанено във ведомственото жилище лице. Няма съмнения, че жилището е ведомствено по смисъла на чл.2 ал.1 т.3 вр. чл.28 от наредбата. По делото се установи, че тази предпоставка е несъмнено налице, тъй като жилището е общинско, предоставено е на ОСлС-*** за временно ползване. Жалбодателя И.Д. ***, считано към 1996 г., но е пенсионер от м.юли на 2008г., като при изискване на Удостоверение от учреждението, където работи, че е в трудови или служебни провоотношения, не е представил такова, а е представил Удостоверение от НОИ за размери на получавана пенсия за 2017г. и 2018г Вярно е отразеното в Заповедта, че от дълги години жалб И.Д. ***. В договора за наем от 01.03.2006г. в чл.16, ал.1, точки 1- 9  са изброени подробно хипотезите, в които наемното правоотношение се прекратява. В разпоредбата на чл.16 ал.2 от договора е посочено, че наемното право-отношение по преходната алинея  се прекратява със Заповед на Кмета на Община ***, в която се посочва основанието за прекратяване и срокът за  опразване на жилището. Затова настоящият състав приема за безспорно, че са били налице основания за издаване на заповед за прекратяване наемното правоотношение  с жалбоподателя И.Д.И. за имот ЧОС по горепосочените разпоредби – чл.44 ал.2 от ЗМСМА, чл.46 ал.1 т.5 и ал.2 от ЗОбС и чл.37 ал.1 т.5 от НУРУРОЖ.

Действително  съгласно в чл.46, ал.4 ЗОбС е предвидена възможността при изтичане на срока за настаняване, наемното правоотношение да бъде продължено, ако наемателят отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище. Нормата дава право на оперативна самостоятелност при вземане на решение за продължаване на срока на наемното правоотношение, като упражняването  му следва да бъде законосъобразно, в съответствие с материалния закон и целта на закона. С 

 

 

 

ъгласно обаче чл.16 НУРУРОЖ срокът за настаняване в общински жилища  не може да бъде по-дълъг от 10 години, който спрямо жалбоподателката отдавна е изтекъл и същия повече от 20 год. е под наем в имота, за който не се спори, че си плаща редовно наема. Няма данни по административната преписка жалб. И.Д. да е подавал заявления да бъде картотекиран за общинско жилище или да е искал да закупи общинското жилище в което е бил настанен.

Възраженията на жалбоподателят, че следва заповедта на Кмета да се отмени, тъй като има заповед за настаняване, направил е със собствени средства ремонт и е искал да закупи апартамента, плаща си редовно наема и няма друг имот, са неоснователни. Действително същия има Заповед за настаняване от НСС-***, но тя е от 12.09.1996г. и същата е била отменена с последваща заповед от ОСлС-***, която е към НСС, още на 12.08.1999г. Към 1996г. е имало и друга нормативна уредба, но считано към момента на сключване на втория наемен договор на 01.03.2006г. и към момента на издаване на оспорената Заповед на Кмета на 07.04.2021г. единствено в правомощията на Кмета на общината е да прекрати наемните правоотношения. Без значение за делото са обстоятелствата, че същия е направил ремонт на жилището със собствени средства и, че си плаща редовно наема. Няма доказателства по делото да е искал да закупи жилището. Обстоятелството, че към настоящия момент няма друго жилище, също е ирелевантно към спора.

Поради изложените съображения, съдът приема, че оспорваната заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административно-производствените правила, материално правните разпоредби, в съответствие с целта на закона, не са налице основания за отмяната й по смисъла на чл.146 АПК и следва да остане в сила. Жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.    

С  оглед изхода на спора и своевременно направено искане от процесуалния представител на  ответника за присъждане на разноски  по делото, съдът намира, че на ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева, съгласно разпоредбите на чл.78, ал.8 ГПК  във  вр. чл.144 АПК във вр. с чл.37 от Закон за правната помощ във вр. с чл. 24  от  Наредба за заплащането на правна помощ. Размера е определен от съда с оглед проведените процесуални действия по делото, предмета и сложността на правния спор.

Воден  от  горното  и  на  основание чл.172, ал.2 АПК, Съдът

                   

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Д.И. ***, против ЗАПОВЕД № 501/07.04.2021г. на Кмета на Община ***, с която е наредено прекратяването на наемните правоотношения с жалбоподателя за общинско жилище, находящо се в ***.

 

ОСЪЖДА И.Д.И. *** да заплати на Община ***  разноски  по делото в размер на 100/сто/ лева.

 

            Решението може да се обжалва чрез Административен съд-Враца пред ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - СОФИЯ в 14/четиринадесет/ дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл. 138, ал.1 от АПК  препис  от решението да се изпрати на страните.     

                                                                                          

АДМ.СЪДИЯ: