Определение по дело №244/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 307
Дата: 7 ноември 2023 г.
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20237090700244
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 998

 

гр. Габрово, 07.11.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в закрито съдебно заседание на седми ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело № 244 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба от коалиция от партии „З* за с* о*“ против Решение № 162-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Севлиево.

             В жалбата се развиват доводи за ограничаване правата на жители на няколко села, изброени в жалбата, да гласуват за кмет на кметство С*. Прави се искане за обявяване на избора в кметство С*е за недействителен.

            В придружаващото преписката писмо от страна на ОИК – Севлиево се изразява становище за недопустимост на жалбата, като се прави искане за оставянето ѝ без разглеждане.

Установените факти са следните:

ОИК – Севлиево е съставила Протокол № 0729694171110001 от 30.10.2023 година за избиране на кмет на кметство С*, община Севлиево /л. 15-22 от делото/.

Съгласно оспореното в настоящото производство Решение № 162-МИ от 30.10.2023 година относно избиране на кмет на кметство С* ОИК – Севлиево е допуснала до участие във втори тур: 1. М* С* Т*, издигната от БСП за България, получила 59 действителни гласове, и 2. Г* А* А*, издигнат от Г* за О*, получил 31 действителни гласове /л. 11 от делото/.

С оглед така установените факти съдът счита, че жалбата, с която е сезиран, е процесуално недопустима по следните съображения:

Законодателната концепция за провеждане на втори тур на изборите за кмет в хипотезата, в която никой от кандидатите за кмет не е избран на първи тур, е последователна и идентична през годините при действието на два закона и два кодекса - чл. 90, ал. 2 и 3 от Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове в периода от 1991 година до 2001 година; чл. 101, ал. 4 от Закона за местните избори, действал в периода от 25.07.1995 година до 28.01.2011 година; чл. 246, ал. 4 от Изборния кодекс, действал в периода от 2011 година до 2014 година; чл. 452 от сега действащия Изборен кодекс. Законодателната регламентация е идентична, като въз основа на нея е формирана постоянна и непротиворечива съдебна практика, според която на съдебно обжалване подлежи само решението за обявяване на резултатите от гласуването за кметове, при което има избран кмет, в какъвто смисъл са постановени определения по адм. дело № 12505/2007 г., адм. дело № 14555/2011 г., адм. дело № 14714/2011 г., адм. дело № 13503/2015 г., адм. д. № 14455/2015 г., и др. на Върховния административен съд. Това е индивидуалният административен акт, с който приключва процедурата по избора, и съответно актът, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Решенията на ОИК, с които се определят само кандидатите, допуснати до участие във втория тур, имат междинен характер и попадат в хипотезата на чл. 21, ал. 5 от АПК. В тези случаи на контрол за законосъобразност подлежи крайният акт на ОИК по чл. 452, ал. 2 от ИК, ако същият е обжалван. При преценката на неговата законосъобразност, административният съд ще извърши контрол и върху решението на ОИК, с което се определят кандидатите, допуснати до участие във втория тур. Оспореното Решение № 162-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Севлиево не е за обявяване на изборни резултати, а е за допускане на участници до втория тур, с оглед на което не подлежи на самостоятелно обжалване по реда на чл. 88 от ИК. Същото има подготвителен характер относно провеждането на втория тур, с който ще бъде определен окончателният изборен резултат, подлежащ на обжалване по реда на чл. 459, ал. 1 от ИК пред съда.

Наличието на годен за атакуване по съдебен ред административен акт е процесуална предпоставка за образуване на съдебно производство от категорията на абсолютните, като липсата му води до недопустимост на съдебноадминистративното производство съгласно чл. 159, т. 1 от АПК.

 

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от коалиция от партии „З* за с* о*“ против Решение № 162-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Севлиево.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 244/2023 година по описа на Административен съд – Габрово.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                         

                                                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: