Р Е
Ш Е Н
И Е № 132
13.06.2023 г., гр. Стара
Загора
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Административен
съд Стара Загора, трети касационен състав, в открито съдебно заседание на десети
май през две хиляди и двадесет и трта година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРЕМЕНА
КОСТОВА-ГРОЗЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. МИХАИЛ РУСЕВ
2. ЗЛАТКО МАЗНИКОВ
при
секретаря Стефка Христова
и в
присъствието на прокурор Минчо Николов
изслуша
докладваното от съдията КОСТОВА-ГРОЗЕВА к. а. н. д. №85 по описа на съда за 2023 г.
Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.
2 от ЗАНН и глава ХІІ, чл. 208 и сл. от АПК.
Обжалваното решение
С Решение №25/03.02.2023г., постановено по АНД №3099/2022г. Районен съд Стара Загора
потвърдил наказателно постановление №43-0000576 от 29.08.2022г., издадено от
директора на РД“АА“, град Стара Загора, с което на Т.И.Ж., ЕГН-********** ***
за нарушение на чл.36, пар.2, б.“ii“ от Регламент /ЕС/ №165/2014 и на
осн. чл.93в, ал.17, т.3 от ЗАвт.П било наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 1 500 лева.
Обстоятелства по обжалването
Недоволен от решението останал
административно – наказаният, който чрез процесуален представител го обжалва в
срок с довод за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели
до нарушаване правото му на защита, като в нарушение на чл.13, и чл.14 от НПК,
вр. с чл.84 от ЗАНН не изяснил всички обстоятелства по делото и не взел
решението си по вътрешно убеждение, основано на обективно, пълно и всестранно
изследване на всички обстоятелства по делото, което и довело до неправилно
приложение на материалния закон. .
Касаторът сочи, че въззивният съд
стигнал до неправилен извод при наличните факти по делото. Задължението в
чл.36, пар.2, б.“ii“ от Регламент /ЕС/ №165/2014 към водачите следвало да
се обвърже с императива на чл.35 от същия регламент, сочещ в кои случаи
водачите следва да правят ръчни записи и разпечатки. АНО обаче не бил ангажирал
никакви доказателства в тази насока. В конкретният случай за управляваният
товарен автомобил водачът имат дигитална карта на водача с валидност до
05.07.2026 и същата не била нито повредена, нито неизправна, загубена или
открадната, т.е. нямало налице хипотеза по чл.35 от Регламента и поради това за
водача не съществувало задължение да изготвя ръчни записи или разпечатки и
съотв. при поискване да ги представя.
По делото била представена картата
на водача и към подаденото възражение, което обаче не било обсъдено в съдебното
решение. Касаторът признава, че към проверката не могъл да представи
дигиталната карта на водача, защото я забравил в друга дреха преди пътуването,
за което му бил съставен и друг акт за административно нарушение.
На следващо място касаторът твърди,
че нарушението не било и доказано, като мотивира съответни доводи в тази
насока. В заключение пледира, че било
недопустимо фактическото описание на нарушението да се допълвало или уточнявало
посредством правната квалификация на деянието и се мотивира нарушение на
императивите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
По тези съображения се иска от
настоящата инстанция да отмени въззивното решение, ведно с отмяна и на
процесното НП.
Касаторът, редовно призован в с.з., не
се явява и не се представлява.
Ответникът по касационната жалба –Директор на РД“АА“,
Стара Загора, редовно призован, не се представлява и не взема становище по
жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора
дава заключение за неоснователност на касационната жалба и за оставяне в сила
като правилно и законосъобразно обжалваното решение на РС Стара Загора.
По същество на спора
Съдът, въз основа на събрания по делото
доказателствен материал, обсъден в неговата цялост и взаимна връзка, намира
жалбата за допустима, като подадена в срок и от надлежна страна, а по
съществото си същата се явява неоснователна.
За да потвърди жаленото пред него НП,
въззивният съдебен състав приел за установена от събраните по делото
доказателства /писмени и гласни/ следната фактическа обстановка: на
29.03.2022г. около 14.20 часа на АМ Марица, см. 29, в посока град Хасково при
извършена проверка на товарен автомобил Скания, с рег. № ***, с прикачено към
него полуремарке, управлявани от наказаното лице, бил извършван обществен
превоз на опасен товар – метан. Влекачът на автомобила бил оборудван с
дигитален тахограф. При извършената проверка от контролните лица водачът не
представил всички ръчни записи и разпечатки, направени пред текущия ден и
предходните 28 дни.
Съдът посочил, че кредитирал с доверие
доказателствената съвкупност, вкл. и показанията на разпитаните свидетели, като
въз основа на нея мотивирал от правна страна, че като към момента на проверката
наказаното лице имало качеството на водач на товарен автомобил, с който се
осъществявал обществен превоз на товар и който бил снабден с дигитален тахограф,
поради което и бил субект на задължението, установено в чл. 36, пар.2, б.“ii“ от
Регламент /ЕС/ №165/2014. Съдът извел извода, че правилно била ангажирана
отговорност от него. По отношение на изпълнителното деяние, РС посочил, че
същото се осъществявало чрез бездействие – непредставянето на съответната
документация, с която водачът бил длъжен да разполага. Именно в чл.93в, ал.17
от ЗАП била установена административно наказателна отговорност за онзи водач,
който не представил документи, регистрирали времето на управление, прекъсванията
и почивките ме за текущия ден и тези за предходните 28 дни, като в алтернатива
били изброени възможните носители на тази информация. Съдът посочил, че
безспорно в случая не били представени въпросните ръчни записи и разпечатки
нито към момента на проверката, нито в срока за подаване на възражение против
АУАН, вкл. нито към датата на приключване на съденото дирене. В заключение
въззивният състав прием извод за доказаност от обективна страна на извършеното
нарушение, за което приел и че било доказано и от субективна страна.
РС не извел извод за допуснати съществени процесуални
нарушения при провеждане на административно-наказателното производство /АНП/,
приел, че НП било издадено от управомощен в закона орган. По отношение
индивидуализацията на наказанието, извел извод за правилно прилагане на
санкционната норма на чл.93в, ал.17 от ЗАП.
Касационната инстанция намира проверяваното решение за
правилно и законосъобразно постановено и не са налице визираните в касационната
жалба основания по чл.348, ал.1, т.1 – 2 от НПК.
Преди всичко следва да се посочи, че наведените доводи
за наличие на основанието по чл.348, ал.1, т.2 от НПК – допуснато съществено
процесуално нарушение при постановяване на въззивното решение са неотносими към
същото. По см. на чл.348, ал.3 от НПК такива са само посочени в т.1-4
нарушения, каквито не се мотивират в касационната жалба. Доводът за нарушение
на принципите, установени в чл.13 и чл.14 от НПК, ако са допуснати, ще
обосноват касационното основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК.
Такова не е налице при постановяване на решението на
РС. Фактите от административното обвинение, така както са визирани в АУАН и в
НП са правилно установени, чрез допустими доказателствени средства – писмени и
гласни. В крайна сметка и те не се оспорват от касатора. Ето защо изведените
фактически изводи от въззивния съд, настощата инстанция приема за правилно
формирани, вкл. и при спазване на принципите, установени в чл.13 и чл.14 от НПК. Не се установи РС да не е положил необходимата и задължителна грижа да
установи всички релевантни за неговата решаваща воля обстоятелства от значение
за разкриване на обективната истина по конкретния случай. Още по-малко са
налице установявания /вкл. липсват и конкретни доводи/, че Съдът при формиране
на своето вътрешно убеждение не е изследвал обективно, всестранно и пълно
релевантните за казуса обстоятелства.
Същите,
съгласно повдигнатото с АУАН и НП административно санкционно обвинение сочат,
че касаторът, като водач на автомобил, с който е осъществяван обществен превоз
на товари /опасен/, съотв. и поради това му качество е длъжен да спазва
установеното в Регламент 165/2014г., при
извършената му на 29.03.2022г. около 14.20 часа проверка от контролните органи
при РД“АА“ не е представил изрично визираните в НП документи, които той по
силата на чл.36, пар.2, б.“ii“ от Регламент /ЕС/ №165/2014 е
длъжен да носи по време на управлението на автомобил, оборудван с дигитален
тахограф, какъвто е конкретният случай. Именно по силата на визирания текст от
регламента - когато
водачът управлява превозно средство, оборудвано с дигитален тахограф, той
трябва да е в състояние да представи по искане на оправомощен служител на
контролен орган: ii) всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия
ден и предходните 28 дни съгласно изискванията на настоящия регламент и Регламент
(ЕО) № 561/2006;
Пред съда е безспорно установено, че
наказаният не е представил въпросните ръчни записи и разпечатки, нито за
текущия ден, нито за предходните 28 дни от тахографа, поради което изводът на
РС за доказаност на изпълнителното деяние от обективна страна се явява правилно
изграден. Това бездействие е въздигнато от закона като състав на
административно нарушение именно в нормата на чл.93в, ал.17, т.3 от ЗАП /която
е визирана и от АНО/, съгласно която - наказва се с глоба 1500 лв. водач, който
при проверка от контролните органи не представи документите, които са
регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия
ден, и тези от предходните 28 календарни дни: т.3 ръчни записи и разпечатки.
Наложеното наказание е изрично предвидено като вид и размер и правилно РС
приема, че няма основания за нейното изменение, предвид фиксираният й размер.
Както пред РС, така и пред тази
инстанция касаторът претендира, че той фактически няма как да осъществи от
обективна страна вмененото му нарушение, тъй като не бил задължен да прави
такива ръчни записи и разпечатки, като в този смисъл се мотивира с чл.35, §2 от
Регламент №165/2014г. От там обосновава, че само в посочените четири хипотези,
той бил задължен да прави ръчни записи и разпечатки по време на движението на
МПС, което е снабдено с дигитален тахограф, а такива факти не били визирани от
органа в неговите актове.
Тези доводи се явяват неоснователни.
На първо място следва да се посочи, че въведеното
към водач, задължен да спазва постановките на Регламент №165/2014, изискване в
чл.36, §2, б. ii), е задължително за него и то е абсолютно, ето защо касаторът
/именно в качество си на водач/ трябва да е в състояние да представи при поискване
на оправомощен служител на контролен орган всички ръчни записи и разпечатки,
направени през текущия ден и предходните 28 дни от тахографския уред. Това му
задължение е установено в Глава VI на Регламента – използване на уредите.
Претендирания като приложим в случая чл.35, §2 от регламента обаче касае
картата на водача, не и дигиталния тахограф, т.е., контролният уред, с който е
оборудвано МПС.
Съгласно определенията, дадени в член 2 на
регламента, буква
а) „тахограф" или „контролни уреди за регистриране на данните
за движението" означава уреди, предназначени да бъдат монтирани в
пътни превозни средства, за да показват, регистрират, разпечатват, съхраняват и извеждат автоматично или полуавтоматично
данни за движението, включително за скоростта, на тези превозни средства в
съответствие с член
4, параграф 3 и за определени периоди на дейност на техните водачи,
докато, съгласно буква е) „карта на
водача" означава карта за тахограф, издадена от органите на
държава-членка на конкретен водач, която идентифицира водача и служи за
съхраняване на данни за дейността на водача. Т.е., това са два напълно
различни по своята функция неща, като фактите от обвинението сочат, че водачът
не е могъл да представи при проверката му изискуемите се документи, които са носителите
на данните от монтирания уред /тахограф/, чрез които да се установят такива за
движението на управляваното от наказания МПС, скоростта му и пр. Задължението
по чл.36, §2, б. ii) е относимо именно към удостоверяване на тези данни
извлечени от тахографа и не касаят издадената карта на водача. Ето защо и
хипотезата на член 35, §2 от регламента е неотносима към конкретния случай на
нарушение. Напълно достатъчно в този смисъл е даденото от обективна страна
описание в НП, а правната му квалификация е точна и правилна.
При достигнат извод за доказаност на
нарушението от обективна и субективна страна, което е изведен при правилна
оценка на доказателствения материал, РС е постановил едно правилно и
законосъобразно решение, с което е потвърдил процесното НП и по отношение на него
не се установи претендираното касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК
и същото следва да се остави в законна сила.
Ответникът не прави искане за присъждане
на разноски, поради което такива не се следват.
Водим от горното и на осн. чл.221, ал.2 от АПК, Съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ
В СИЛА
Решение №25/03.02.2023г.,
постановено по АНД №3099/2022г. по
описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвъредено наказателно
постановление №43-0000576 от 29.08.2022г., издадено от директора на РД“АА“,
град Стара Загора
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1.
2.