Решение по дело №209/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 235
Дата: 16 юли 2021 г. (в сила от 22 февруари 2022 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20217080700209
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

235

 

гр. Враца, 16.07.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 16.06.2021 г. /шестнадесети юни две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 209 по описа на Административен съд - Враца за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „З.Ф.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, Х. „Т.“, представлявано от * Л.К.К., против Решение от 02.03.2021 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката, с което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-21851 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, постановен при неправилно приложение на материалния закон и в противоречие с утвърдените Условия за кандидатстване по процедурата. Прави се искане за отмяна на обжалваното решение. Претендират се направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния представител *. В.Д., поддържа жалбата. Представя писмени бележки и списък на разноските.

Ответникът – Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020, редовно призован, не се представлява в с.з. и не излага становище по жалбата.   

Съдът, след преценка представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

Дружеството – жалбоподател „З.Ф.“ ЕООД е кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ с проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-21851. Към проектното предложение е приложена Декларация за финансовите данни Приложение 2 от 19.05.2020г., в Раздел III от която ** Л.К.К. е декларирала, че представляваното от нея предприятие е регистрирало спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г., както и че оборотът (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. е в размер на 0,00 лева, а нетните приходи от продажби през 2019г. съгласно ГДД по чл. 92 от ЗКПО е 161 707,90 лева.

В „Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVlD-19“ са разписани изискванията към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения.

Съгласно т. 11.1 подт. 5 от Условията за кандидатстване допустим за подпомагане е кандидат, който е регистрирал спад поне 20 % в оборота (нетните приходи от продажби) за м. април 2020 г. спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г.

Съгласно т. 9 от Условията за кандидатстване, минималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуален проект по процедурата е 3 000 лв., а максималният размер е 10 000 лв. Посочено е, че безвъзмездната финансова помощ може да бъде в максимален размер до 10 % от „нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“), или при еднолични търговци в Годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 г. (Приложение 2, част III, шифър 2 – 30011 „Нетни приходи от продажби“). Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019 г.

Съгласно т. 21.2 от Условията за кандидатстване, в съответствие с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., по тази процедура не е предвидено извършването на техническа и финансова оценка.

Съгласно Приложение 4 – „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“, при несъответствие с изискванията по т. 13 – 23 и т. 27 проектното предложение се отхвърля.

Със Заповед № РД-16-З81/14.05.2020 г. на Ръководителя на Управляващия орган, във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура. В тях е посочено, че по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Съгласно т. 2.8 от Опростените процедурни правила проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. Оценителната комисия представя текущо с докладна записка на вниманието на Ръководителя на УО на ОПИК списъци с проектните предложения, включващи предложените за финансиране проектни предложения и предложените за отхвърляне проектни предложения, заедно с основанията за отхвърлянето им. В срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения.

Във връзка с подаденото от жалбоподателя проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-21851 е извършена комплексна оценка от * Г.С.С.. В оценителния лист е посочено, че в подадената ГДД от кандидата има посочени „0“ НПП (код 0110) и същият не отговаря на Критерий № 16 и № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение № 4 към условията). Съгласно т. 11.1 подт. 5 от Условията за кандидатстване и изпълнение кандидатите следва да са регистрирали спад поне 20 % в оборота (нетните приходи от продажби) за м. април 2020 г. спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. Съгласно данните в представената Декларация за финансовите данни (Приложение 2) стойността на нетните приходи от продажби за м. април 2020 г. е 0 лева, а нетните приходи от продажби за 2019 г., съгласно предоставената информация от НАП, също са 0 лева. Съгласно т. 9 от Условията за кандидатстване „Безвъзмездна финнасова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10 % от „нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“), или при еднолични търговци в Годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 г. (Приложение 2, част III, шифър 2 – 30011 „Нетни приходи от продажби“) и „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019 г.“. Нетните приходи от продажби за 2019 г. съгласно представената информация от НАП са „0“ лева. Предложен е отказ за финансиране.

Подаденото от жалбоподателя проектно предложение е включено в списък на предложените за отхвърляне проектни предложения, приложен към Доклад № 93-00-1074/26.02.2021 г. на председателя на оценителната комисия.

С решение от 02.03.2021 г. Ръководителят на УО е одобрил списъка на предложените за отхвърляне проектни предложения. За да постанови отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подаденото от жалбоподателя проектно предложение, административният орган се е позовал на несъответствие с т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване и критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4  към Условията за кандидатстване). Посочено е, че съгласно данните в представената Декларация за финансовите данни (Приложение 2) стойността на нетните приходи от продажби за м. април 2020 г. е 0 лева, а нетните приходи от продажби за 2019 г. съгласно представената информация от НАП са „0“ лева. Предвид установеното, не е налице спад от поне 20 % в оборота (нетните приходи от продажби) за м. април 2020 г. спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. Съгласно Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“, „При несъответствие с изискванията по т. 13 - 23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля“.

На следващо място, административният орган  е посочил, че кандидатът не отговаря на изискванията на т. 9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4  към Условията за кандидатстване). Посочено е, че нетните приходи от продажби за 2019 г. съгласно предоставената информация от НАП са 0 лева.

Към  административната преписка е приложена заповед № РД-16-635/30.07.2020 г. на министъра на икономиката,  с която е  оправомощена  И.И. – ** да изпълнява функциите на ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице с правен интерес от оспорването в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК. Актът подлежи на обжалване на основание чл. 27, ал. 1 във вр. с чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Решението е постановено от оправомощен орган в пределите на неговата законова компетентност. Съгласно чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3. В случая, със Заповед № РД-16-З81/14.05.2020 г. на Ръководителя на УО са приети Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия. Съгласно т. 2.14 от тези правила, в срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2.18 кандидатите, на които е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърдения от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ, ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Със Заповед № РД-16-635/30.07.2020 г. на министъра на икономиката И.И.– **, е  оправомощена  да изпълнява функциите на ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020. Оспореният административен акт – решение от 02.03.2021 г. на ръководителя на УО, с което е одобрен списъка на предложените за отхвърляне проектни предложения, е издаден от компетентен орган.

Решението отговоря на общите изисквания за форма по чл. 59, ал. 2 от АПК - съдържа имената и длъжността на издателя, неговия адресат, фактически и правни основания за издаване и ясно формирано волеизявление на органа.

При издаване на оспореното решение не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е осъществено изцяло в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая, на основание т. 2.2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т.2.8 от правилата, проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. В случая правилата са спазени като липсват допуснати съществени нарушения. Спазен е и тридневният срок за одобрение от страна на ръководителя на УО на представените списъци от оценителната комисия.

Относно материалната законосъобразност на акта съдът намира следното:

Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях дружеството – жалбоподател е било предварително и надлежно запознато, което се удостоверява с подписването на съответната декларация, задължително изискуема като приложение към проектното предложение.

В т. 9 от Условията за кандидатстване изрично е посочено, че към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали Годишна данъчна декларация за 2019 г. пред НАП, съобразно разпоредбите на ЗКПО и ЗДДФЛ. В същата точка е предвидено, че УО ще извърши служебни проверки на декларираните нетни приходи за продажби, като може да изисква разяснения и документи  по отношение на декларирания от кандидата размер на „нетни приходи от продажби“ от ГДД за 2019 г.

Безспорно е, че дружеството е декларирало в Приложение № 2 „Декларация за финансовите данни“ към проектното предложение нетни приходи от продажби за 2019 г. в размер на 161 707,90 лв.

В подадената Годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. с вх. № 0600И0133279 от 17.05.2020г. в част V, на ред 1 „общо приходи“ шифър 0100 е посочена сумата 161 707,90 лева, на ред 1.1 „в това число нетни приходи от продажби“ шифър 0110 фигурира сумата 0,00 лева, а в т.2 „общо разходи“ шифър 0200 е декларирана сумата 160 711,30 лева. Така посочените числа сочат недвусмислено на извода, че при попълването на декларацията е допусната грешка. Според легалното определение за „нетни приходи от продажби“, съдържащо се в § 1, т. 11 от ДР на Закона за счетоводството, към която норма препраща  § 1, т. 49 от ДР на ЗКПО, това са „сумите от продажба на продукция, стоки и услуги, намалени с търговските отстъпки, данъка върху добавената стойност и други данъци, пряко свързани с приходите“. Следователно за административния орган следва да е било ясно, че не е възможно при „общо приходи“ в размер 161 707,90 лева, след като от тях бъдат извадени търговските отстъпки, данъка върху добавената стойност и други данъци, пряко свързани с приходите, да се получи размер на „нетните приходи от продажби“ 0,00 лева.

Изводът за допусната грешка в декларирането на нетните приходи от продажби в ГДД за 2019 г. се подкрепя и от данните в представения Отчет за приходите и разходите за 2019 г., според който нетните приходи от продажби на „З.Ф.“ ЕООД са в размер на 162 хил. лв.

При това положение настоящият състав на съда намира, че предложението на оспорващия отговаря на критерия за допустимост по т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване и критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване), както и на изискването на т. 9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4  към Условията за кандидатстване), от което следва, че не са били налице предпоставките за неговото отхвърляне на това основание, респективно обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния закон.

Жалбата е основателна и следва да бъде уважена, а оспореното решение като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

При този изход на спора на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 1076,00 лева, от които 80,00 лева за платена държавна такса и 996,00 лв. за адвокатско възнаграждение, като плащането на същите следва да се възложи на Министерство на икономиката – юридическото лице, в чиято структура е административният орган, издал акта.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

 

Р     Е    Ш    И:

 

ОТМЕНЯ Решение от 02.03.2021 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката, с което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-21851 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката за ново произнасяне съобразно дадените задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Министерство на икономиката ДА ЗАПЛАТИ на „З.Ф.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, Х. „Т.“, представлявано от * Л.К.К., направените по делото разноски в размер на 1076,00 /хиляда седемдесет и шест/ лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

Административен съдия: