Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 235
гр. Враца, 16.07.2021
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 16.06.2021
г. /шестнадесети юни две хиляди двадесет и първа година/ в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА
при
секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм.
дело № 209 по описа на Административен съд - Враца за 2021 г., и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 27, ал. 1
от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от АПК.
Образувано
е по жалба на „З.Ф.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***,
Х. „Т.“, представлявано от * Л.К.К., против Решение от 02.03.2021 г. на
Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция
„Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката, с
което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно
предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-21851 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID-19“.
В жалбата се твърди, че оспореният административен
акт е незаконосъобразен, постановен при неправилно приложение на материалния
закон и в противоречие с утвърдените Условия за кандидатстване по процедурата. Прави
се искане за отмяна на обжалваното решение. Претендират се направените по
делото разноски.
В
съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния представител *. В.Д.,
поддържа жалбата. Представя писмени бележки и списък на разноските.
Ответникът – Главен директор на Главна дирекция
„Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката и
Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014 – 2020, редовно призован, не се представлява в с.з. и не излага
становище по жалбата.
Съдът, след преценка представените по делото писмени
доказателства, поотделно и в тяхната
съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:
Дружеството –
жалбоподател „З.Ф.“
ЕООД е кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 по процедура за подбор на проекти
BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID-19“
с проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-21851. Към
проектното предложение е приложена Декларация за финансовите данни Приложение 2
от 19.05.2020г., в Раздел III от която ** Л.К.К. е декларирала, че
представляваното от нея предприятие е регистрирало спад поне 20% в оборота
(нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. спрямо средния месечен
оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г., както и че оборотът (нетните
приходи от продажби) за месец април 2020г. е в размер на 0,00 лева, а нетните
приходи от продажби през 2019г. съгласно ГДД по чл. 92 от ЗКПО е
161 707,90 лева.
В „Условия за кандидатстване и изпълнение за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК по процедура на подбор на
проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVlD-19“ са разписани
изискванията към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях
проектни предложения.
Съгласно
т. 11.1 подт. 5 от Условията за кандидатстване допустим
за подпомагане е кандидат, който е регистрирал спад поне 20 % в оборота (нетните приходи от
продажби) за м. април 2020 г. спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от
продажби) през 2019 г.
Съгласно т. 9 от Условията за
кандидатстване, минималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за
индивидуален проект по процедурата е 3 000 лв., а максималният размер е 10 000
лв. Посочено е, че безвъзмездната финансова помощ може да бъде в максимален
размер до 10 % от „нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които
се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“),
или при еднолични търговци в Годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за
2019 г. (Приложение 2, част III, шифър 2 – 30011 „Нетни приходи от
продажби“). Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне
30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за
2019 г.
Съгласно т. 21.2 от Условията за
кандидатстване, в съответствие с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и
действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното
събрание от 13 март 2020г., по тази процедура не е предвидено извършването на
техническа и финансова оценка.
Съгласно Приложение 4 – „Критерии и
методология за оценка на проектните предложения“, при несъответствие с
изискванията по т. 13 – 23 и т. 27 проектното предложение се отхвърля.
Със Заповед № РД-16-З81/14.05.2020 г. на
Ръководителя на Управляващия орган, във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона
за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение
на Народното събрание от 13 март 2020г., са утвърдени Опростени процедурни
правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура. В тях е посочено, че
по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на
съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в
условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на
изискванията за бенефициент. Съгласно т. 2.8 от Опростените процедурни правила
проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на
оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии,
като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. Оценителната комисия
представя текущо с докладна записка на вниманието на Ръководителя на УО на ОПИК
списъци с проектните предложения, включващи предложените за финансиране
проектни предложения и предложените за отхвърляне проектни предложения, заедно
с основанията за отхвърлянето им. В срок от 3 работни дни Ръководителят на УО
одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати
нарушения.
Във
връзка с подаденото от жалбоподателя проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-21851 е извършена комплексна оценка от * Г.С.С.. В
оценителния лист е посочено, че в подадената ГДД от кандидата има посочени „0“
НПП (код 0110) и същият не отговаря на Критерий № 16 и № 25 от Критерии и
методология за оценка на проектните предложения (Приложение № 4 към условията).
Съгласно т. 11.1 подт. 5 от Условията за кандидатстване и изпълнение
кандидатите следва да са регистрирали спад поне 20 % в оборота (нетните приходи
от продажби) за м. април 2020 г. спрямо средния месечен оборот (нетни приходи
от продажби) през 2019 г. Съгласно данните в представената Декларация за
финансовите данни (Приложение 2) стойността на нетните приходи от продажби за
м. април 2020 г. е 0 лева, а нетните приходи от продажби за 2019 г., съгласно
предоставената информация от НАП, също са 0 лева.
Съгласно т. 9 от Условията за кандидатстване „Безвъзмездна финнасова помощ,
предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10 % от
„нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с
корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г.
(част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“),
или при еднолични търговци в Годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за
2019 г. (Приложение 2, част III, шифър 2 – 30011 „Нетни приходи от продажби“)
и „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000
лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019 г.“.
Нетните приходи от продажби за 2019 г. съгласно представената информация от НАП
са „0“ лева. Предложен е отказ за финансиране.
Подаденото
от жалбоподателя проектно предложение е включено в списък на предложените за отхвърляне
проектни предложения, приложен към Доклад № 93-00-1074/26.02.2021 г. на
председателя на оценителната комисия.
С
решение от 02.03.2021 г. Ръководителят на УО е одобрил списъка на предложените
за отхвърляне проектни предложения. За да постанови отказ за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по подаденото от жалбоподателя проектно
предложение, административният орган се е позовал на несъответствие с т. 11.1,
подт. 5 от Условията за кандидатстване и критерий № 16 от Критерии и
методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Посочено е,
че съгласно данните в представената Декларация за финансовите данни (Приложение
2) стойността на нетните приходи от продажби за м. април 2020 г. е 0 лева, а
нетните приходи от продажби за 2019 г. съгласно представената
информация от НАП са „0“ лева. Предвид установеното, не е налице спад от поне
20 % в оборота (нетните приходи от продажби) за м. април 2020 г. спрямо средния
месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. Съгласно Приложение 4 „Критерии и
методология за оценка на проектните предложения“, „При несъответствие с
изискванията по т. 13 - 23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля“.
На
следващо място, административният орган е посочил, че кандидатът не отговаря на
изискванията на т. 9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова
помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване критерий № 25 от
Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Посочено е,
че нетните приходи от продажби за 2019 г. съгласно предоставената информация от
НАП са 0 лева.
Към административната преписка е приложена
заповед № РД-16-635/30.07.2020 г. на министъра на икономиката, с която е
оправомощена И.И. – ** да изпълнява функциите на ръководител на
УО на Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020.
При така
установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице
с правен интерес от оспорването в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1
от АПК. Актът подлежи на обжалване на основание чл. 27, ал. 1 във вр. с чл. 38,
т. 1 от ЗУСЕСИФ.
Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Решението е постановено от оправомощен
орган в пределите на неговата законова компетентност. Съгласно чл. 38, т. 1 от
ЗУСЕСИФ в
10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането
на срока по чл. 36, ал. 2, ръководителят на
управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на
безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка
по чл. 35, т. 3. В случая, със Заповед № РД-16-З81/14.05.2020 г. на Ръководителя на УО са
приети Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия. Съгласно
т. 2.14 от тези правила, в срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява
представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения.
Според т. 2.18 кандидатите, на които е отказано предоставянето на безвъзмездна
финансова помощ, се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърдения
от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.
Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ, ръководител на
управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в
чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Със
Заповед № РД-16-635/30.07.2020
г. на министъра на икономиката И.И.– **, е оправомощена
да изпълнява функциите на ръководител на
УО на Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020. Оспореният
административен акт – решение от 02.03.2021 г. на ръководителя на УО, с което е
одобрен списъка на предложените за отхвърляне проектни предложения, е издаден
от компетентен орган.
Решението отговоря на общите изисквания за форма по
чл. 59, ал. 2 от АПК - съдържа имената и длъжността на издателя, неговия
адресат, фактически и правни основания за издаване и ясно формирано
волеизявление на органа.
При издаване на оспореното решение не са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.
Производството по предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19“ е осъществено изцяло
в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия.
Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020
г., и за преодоляване на последиците, Управляващите органи на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да отпускат
безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване
на покана за набиране на предложения. В случая, на основание т. 2.2 от
Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка,
която включва проверка на съответствието на проектното предложение с
минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална
проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т.2.8
от правилата, проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член
на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии,
като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. В случая правилата са
спазени като липсват допуснати съществени нарушения. Спазен е и тридневният
срок за одобрение от страна на ръководителя на УО на представените списъци от
оценителната комисия.
Относно материалната законосъобразност на акта съдът
намира следното:
Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на
управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма утвърждава за
всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за
кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Условията за
кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретна процедура,
спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за
финансиране. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и
реда за доказване на съответствие с тях дружеството – жалбоподател е било
предварително и надлежно запознато, което се удостоверява с подписването на
съответната декларация, задължително изискуема като приложение към проектното
предложение.
В т. 9 от Условията за кандидатстване изрично
е посочено, че към датата на подаване на проектното предложение следва
кандидатите вече да са подали Годишна данъчна декларация за 2019 г. пред НАП,
съобразно разпоредбите на ЗКПО и ЗДДФЛ. В същата точка е предвидено, че УО ще
извърши служебни проверки на декларираните нетни приходи за продажби, като може
да изисква разяснения и документи по
отношение на декларирания от кандидата размер на „нетни приходи от продажби“ от
ГДД за 2019 г.
Безспорно е, че дружеството е декларирало в
Приложение № 2 „Декларация за финансовите данни“ към проектното предложение
нетни приходи от продажби за 2019 г. в размер на 161 707,90 лв.
В подадената Годишна данъчна декларация по
чл. 92 от ЗКПО за 2019г. с вх. № 0600И0133279 от 17.05.2020г. в част V, на ред
1 „общо приходи“ шифър 0100 е посочена сумата 161 707,90 лева, на ред 1.1
„в това число нетни приходи от продажби“ шифър 0110 фигурира сумата 0,00 лева,
а в т.2 „общо разходи“ шифър 0200 е декларирана сумата 160 711,30 лева.
Така посочените числа сочат недвусмислено на извода, че при попълването на
декларацията е допусната грешка. Според легалното определение за „нетни приходи
от продажби“, съдържащо се в § 1, т. 11 от ДР на Закона за счетоводството, към
която норма препраща § 1, т. 49 от ДР на
ЗКПО, това са „сумите от продажба на продукция, стоки и услуги, намалени с
търговските отстъпки, данъка върху добавената стойност и други данъци, пряко
свързани с приходите“. Следователно за административния орган следва да е било
ясно, че не е възможно при „общо приходи“ в размер 161 707,90 лева, след
като от тях бъдат извадени търговските отстъпки, данъка върху добавената
стойност и други данъци, пряко свързани с приходите, да се получи размер на
„нетните приходи от продажби“ 0,00 лева.
Изводът за допусната грешка в декларирането
на нетните приходи от продажби в ГДД за 2019 г. се подкрепя и от данните в
представения Отчет за приходите и разходите за 2019 г., според който нетните
приходи от продажби на „З.Ф.“ ЕООД са в размер на 162 хил. лв.
При
това положение настоящият състав на съда намира, че предложението на оспорващия
отговаря на критерия
за допустимост по т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване и критерий №
16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4
към Условията за кандидатстване), както и на изискването на т. 9 Минимален и
максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от
Условията за кандидатстване и критерий № 25 от Критерии и методология за оценка
на проектните предложения (Приложение 4
към Условията за кандидатстване), от което следва, че не са били налице
предпоставките за неговото отхвърляне на това основание, респективно
обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния закон.
Жалбата е основателна и следва да
бъде уважена, а оспореното решение като незаконосъобразно следва да бъде
отменено.
На основание чл. 173, ал. 2 от АПК
преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне
съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на
настоящото решение.
При този изход на спора на жалбоподателя
следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 1076,00
лева, от които 80,00 лева за платена държавна такса и 996,00 лв. за адвокатско
възнаграждение, като плащането на същите следва да се възложи на Министерство
на икономиката – юридическото лице, в чиято структура е административният
орган, издал акта.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,
Административен съд – Враца
ОТМЕНЯ Решение от 02.03.2021
г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция
„Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката, с
което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно
предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-21851 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID-19“.
ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката за ново произнасяне съобразно
дадените задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.
ОСЪЖДА Министерство на
икономиката ДА ЗАПЛАТИ на „З.Ф.“ ЕООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, Х. „Т.“, представлявано
от * Л.К.К., направените
по делото разноски в размер на 1076,00 /хиляда седемдесет и шест/ лева.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на
които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.
Административен съдия: