Решение по дело №3257/2017 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 318
Дата: 27 април 2018 г. (в сила от 25 октомври 2018 г.)
Съдия: Тодор Гочев Минов
Дело: 20175530203257
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    27.04.2018 година                       град Стара Загора

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   VІІ наказателен състав, на двадесети февруари                                              две хиляди и осемнадесета година.

В публично заседание в следния състав,                

               

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ                      

 

Секретар: ЦВЕТЕЛИНА ДОКОВСКА

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,

а.н.дело № 3257 по описа за 2017 година,

 

Р   Е   Ш   И :

 

                        ОТМЕНЯ наказателно постановление № 290065-F301670 от 02.10.2017 година на Зам. Директор при ТД на НАП – град Пловдив /упълномощен със Заповед № 1313/25.10.2016 година на ИД на НАП/, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

                        Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението от страните, пред Административен съд град Стара Загора.

              

 

               

 

                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ :

 

 

 

 

                        М О Т И В И :

                        Обжалвано е наказателно постановление № 290065-F301670 от 02.10.2017 година на Зам. Директор при ТД на НАП – град Пловдив /упълномощен със Заповед № 1313/25.10.2016 година на ИД на НАП/.

                        В жалбата, в постъпилото писмено становище и в съдебно заседание се излагат доводи за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление и моли съда същото да бъде отменено изцяло. Излагат се доводи и за наличие на хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН.

                        Въззиваемият чрез процесуалния си представител, взема становище, че жалбата е неоснователна, като в хода на съдебните прения и в постъпилото писмено становище, излага съображения че обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено.

                        Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията изложени в жалбата, събраните по делото писмени и гласни доказателства, и становищата, и доводите на страните намери за установено следното:

                        Жалбата е подадена от лице имащо право на нея, и разгледана по същество съдът я намира за ОСНОВАТЕЛНА.

                        С обжалваното наказателно постановление, дружеството-жалбоподател е санкционирано за това, че като данъчно задължено лице, което за периода 01.08.2016 година – 31.08.2016 година е получило течни горива /газьол/, освободени за потребление по чл.20, ал.2, т.1 от Закона за акцизите и данъчните складове, на стойност над 25 000 лева, и за което не е възникнало основание за обезпечение на друго основание, не е представено в Офис град Стара Загора пред ТД на НАП – Пловдив обезпечение в пари, държавни ценни книжа или безусловна и неотменяема банкова гаранция за срок от една година в законоустановения срок. Според АНО обезпечението е следвало да бъде представено в законоустановения срок по параграф 4 от Преходните и заключителни разпоредби от Закона за допълнение на ЗДДС. Посочено е, че за периода от 01.08.2016 година до 31.08.2016 година дружеството е закупило течни горива от „Зара Е” ООД, като това дружество съгласно регистъра на лицензираните складодържатели е вписано като данъчен склад. Следователно общо за месец август 2016 година дружеството е получило течни горива – газьол, освободени за потребление от същото по чл.20, ал.2, т.1 от Закона за акцизите и данъчните складове на стойност 52 192,47 лева и ДДС 10 438,50 лева. АНО е посочил, че с оглед на това в срока по параграф 4 от ПР към ЗД на ЗДДС, а именно до 07.09.2016 година включително дружеството е следвало да представи в Офис град Стара Загора при ТД на НАП – Пловдив обезпечение под формата на пари, държавни ценни книжа или безусловна и неотменяема банкова гаранция в размер не по-малък от 20 на 100 от стойността на получените течни горива за предходния данъчен период, но не по-малко от 50 000 лева. За предходния данъчен период месец юли 2016 година дружеството не е получило течни горива, освободени от потребление. Предвид така констатираното от АНО, при данъчна основа на получените доставки на течни горива за месец август 2016 година в размер на 52 192,47 лева и прогнозна средно месечна стойност за 12 месеца съгласно справка декларация за прогнозните стойности за закупени горива, освободени за потребление за периодите месец септември 2016 година, месец август 2017 година, дружеството е следвало да представи обезпечение в размер на 50 000 лева, но такова не е представено. В последствие, след законоустановения срок наказаното дружество е представило обезпечение в размер на 50 000 лева, със заявление от 26.04.2017 година.

                        В разглеждания случай, съдът, след като се запозна с материалите по делото, намира, че не следва да го разглежда по същество предвид това, че е налице хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН. Съгласно тази норма от закона, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, се прилага онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В разглеждания случай към момента на установяване на административното нарушение и издаване в последствие на цялата административно-наказателна преписка, в това число и на обжалваното наказателно постановление, действително е била налице хипотезата на параграф 4 от ПР към ЗД на ЗЗДС във връзка с чл.176в, ал.1, т.3 от ЗДДС. Следователно несъмнено към онзи момент дружеството жалбоподател е било задължено по смисъла на закона да внася описаната от АНО парична гаранция в размер на 50 000 лева. Друг е въпросът дали това е следвало да става в срока, посочено от АНО или в срока, по който се прави възражението, обусловено в подадената до съда жалба. В тази насока, съдът дори и да разгледа казуса във връзка с това дали е налице или не административно нарушение и спазени ли са включително и сроковете по тогава действащия закон и да приеме, че несъмнено е било налице констатираното от АНО административно нарушение, то това няма да доведе до приемане, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно. Това е така предвид посочената по-горе норма на чл.3, ал.2 от ЗАНН. В тази връзка следва да се има предвид, че от 01.01.2018 година е налице ал.13 на чл.176в от ЗДДС. Съгласно тази правна норма, земеделските производители се освобождават от задължението за предоставяне на обезпечение. Следователно наличието на това законово изменение преди влизане в сила на обжалваното наказателно постановление изключва от приложното поле на правилата на внасяне на обезпечение при сделки с горива, земеделските производители, с логиката, че последните се явяват консуматори на това гориво във връзка с дейността си, а не продавачи на горива от своя страна. Практически задължението на земеделските производители да внасят подобна гаранция е възникнало единствено и само с предходното изменение на ЗДДС, което е било отменено с последващо изменение, обусловено в нормата на чл.176в, ал.3 от ЗДДС. Следователно налице е нормативна разпоредба, която е по-благоприятна за нарушителя – хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН. Това по себе си е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление. Както бе посочено по-горе, дори да се разгледа казуса по същество и да се приеме, че към момента на установяване на административното нарушение и наказване на нарушителя са били налице условията на закона за това, то последваща промяна изключва възможността деецът да понесе административно-наказателна отговорност, тъй като за него това вече не представлява административно нарушение предвид отпадналото му задължение. Тук следва да се има предвид, че не се спори по делото, че жалбоподателят е земеделски производител по смисъла на закона, регистриран по надлежния начин, тоест попада в обхвата на цитираната по-горе нормативна уредба.

                        Предвид изложеното до тук съдът намира, че обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

                        Воден от горните мотиви, съдът постанови решението си.

 

 

 

 

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: