Определение по дело №2/2024 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 януари 2024 г.
Съдия: Диана Борисова Калоянова
Дело: 20247200700002
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

  352 /30.01.2024 г.

 

Административен съд - Русе, четвърти състав, в закрито заседание на тридесет  и девети януари  две хиляди двадесет и четвърта година, в състав

 

                                                 СЪДИЯ: Диана Калоянова

 

като провери докладваното адм. дело № 2 по описа на съда за 2024 г., за да се произнесе, прецени следното:

Производството е по реда на чл. 248, ал. 1 от ГПК във връзка с чл. 143 от АПК.

Постъпила е молба с вх. № 257/15.01.2024 г. от Е.Г.Д., ЕГН **********;***; с настоящ адрес *** и със съдебен адрес ***, офис 7, чрез процесуалния й представител адв. В.Ф.,***, с която молба се иска в полза на жалбоподателката да бъдат присъдени разноски по делото в размер на 1 000,00 лева, като е приложен списък на разноските и са представени доказателства за извършеното плащане.

От фактическа страна по делото се установява следното:

Производството по делото е образувано по жалба на Е.Г.Д. против Заповед № 2018/06.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“, с която е определено място на изпълнение на държавната служба в структурата на Териториална дирекция (ТД) Митница Варна на служителите, назначени в същата институция. Заповедта се обжалва в частта, с която е разпоредено преместването на Д. на длъжност началник сектор в Агенция „Митници“ с определено място на работа сектор „Акцизен контрол“, отдел „Последващ контрол“ на ТД Митница Варна на друго място на работа - сектор „Пътни такси и разрешителен режим“ (ПТРР), отдел „Митническо разузнаване и разследване“ (МРР), в същата митница. Сочи се в жалбата, че оспореният ИАА е издаден, без да е спазено изискването за форма, тъй като същият не съдържа мотиви и фактически основания за издаването му, без да са налице материално- правните предпоставки за издаването му, при съществени нарушения на административно-производствените правила, поради лишаването на страната от възможност за участие в производството. При това положение той е издаден и в несъответствие с целта на закона.“. Иска се от съда да отмени заповедта като незаконосъобразна, да върне преписката на административния орган „за издаване а индивидуален административен акт по отношение на жалбоподателя Е. Д. съобразно мотивите в решението“ и се претендират разноски по представен списък.

С  Определение № 29/04.01.2024 г. съдът,  на основание чл. 159, т. 1, т. 3 и т. 4 от АПК е оставил без разглеждане подадената заповед, както и искането за спиране (в оспорената част) на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорената Заповед  № 2018/06.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“, като е прекратил производството по адм. д. № 2/2024 г.  на Административен съд  - Русе. В мотивната част на определението съдът е посочил, че разноски в полза на Д. не се следват, предвид изхода на делото.

В цитираната молба с вх. № 257/15.01.2024 г. жалбоподателката сочи, че съдебният акт (Определение № 29/04.01.2024 г.) е постановен при нарушение на административнопроизводствените правила, защото липсва изричен диспозитив относно предявеното от нея искане за разноски. Изложени са изключително подробни доводи и съображения по същността на спора между страните относно обжалваната от Д. заповед, както и такива относно същността на разноските и в тежест на кого същите следва да бъдат възложени. Иска се от съда да измени определението в частта за разноските и да се произнесе в полза на Д., като осъди Агенция „Митници“ да й заплати 1 000 лева за адвокатски хонорар.

Съдът е предоставил възможност на ответника да изрази становище по така предявената молба. Постъпила е молба с вх. № 388/19.01.2024 г. от ответника, в която се сочи, че искането е неоснователно. Изложена е защитна теза, че оттеглянето, респ. отмяната на административен акт от неговия издател водят до отпадане на правния интерес на жалбоподателя тъй като искането на последния е напълно удовлетворено. Изразено е становище, че в случай, че съдът приеме искането за основателно, се протестира неговия размер като е направено позоваване на норми от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните адвокатски възнаграждения и се иска присъждане на възнаграждение в размер от 400,00 лева.

При съобразяване на факта, че на адв. В. Ф., в качеството му на процесуален представител на Д., е разрешен достъп до Единния портал за електронно правосъдие съгласно негово Заявление с вх. № 21/03.01.2024 г., същият е представил Становище – искане с вх. № 440/23.01.2024 г. от името на Д. във връзка с постъпилия отговор на ответника, който се определя като необоснован и несъстоятелен. Излагат се насрещни възражения срещу възраженията на ответника, като са въведени и теоретични постановки. Заявено е искане „2.1.1.Административен съд - Русе да постанови съдебен акт, с който се изисква от Агенция „Митници“ справка, с приложени към нея доказателства кога и по какъв начин отменителната Заповед № 2033 от 08.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“ ми е съобщена /така: Определение от 19.01.2024 г. по адм. д. № 51 / 2024 г. на Административен съд- Русе, което Ви е служебно известно/.“

Постъпило е Искане с вх. № 473/23.01.2024 г. от Д., в което е посочено:

1.Предявявам настоящото, с което Административен съд- Русе да постанови съдебен акт, с който се допуска в Определение № 29, постановено в з.з. на 04.01.2024 г. по горното адм. дело /наричано по-нататък: „определение“! поправка на очевидна фактическа грешка, като пропуска да отрази в писмения текст на определението вече формираната си истинска воля да остави без уважение жалбата ми в частта й за разноските, отстрани по реда на чл. 175 АПК:“. Изложени са разсъждения относно същността на понятието очевидна фактическа грешка и защо според процесуалния представител на Д., съдът е допуснал такава в Определение № 29/04.01.2024 г. Твърди се още в искането, че „Липсата в определението на диспозитив, с който оставя без уважение жалбата ми в частта й за разноските, е несъмнено очевидна фактическа грешка.“

При така установената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Молбата и Искането за поправка на очевидна фактическа грешка са депозирани от надлежна страна, в срока по чл. 248, ал. 1 от ГПК (за разноските) и са процесуално допустими. Разгледана по същество са неоснователни по следните причини:

Съгласно чл. 248, ал. 1 от ГПК, приложим субсидиарно в административния процес на основание чл. 144 от АПК, В срока за обжалване, а ако решението е необжалваемо - в едномесечен срок от постановяването му, съдът по искане на страните може да допълни или да измени постановеното решение в частта му за разноските.

Разноските по делото по общо правило се възлагат върху страната, за която съдебният акт е неблагоприятен. В конкретния случай, този общ принцип е неприложим.

Съдът намира, че следва да се произнесе по така предявените претенции от Д. чрез нейния процесуален представител поотделно, в зависимост от характера на претенцията, както следва:

Относно Становище – искане с вх. № 440/23.01.2024 г.

          Освен възраженията на Д. във връзка с възражението на ответника за прекомерност на претендираното от нея възнаграждение, от жалбоподателката е заявено искане съдът да постанови съдебен акт, с който да задължи ответника да представи доказателства кога и по какъв начин Заповед № 2033/08.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“ е съобщена на Д.. За целта, според искането, на съдът следва да е служебно известно адм. д. № 51/2024 г. на Административен съд – Русе, което не е така, защото същото е образувано след настоящото адм. д. № 2/2024 г.

          Съдът намира така предявеното искане за неоснователно.

          В жалбата, с която Д. сезира съда в настоящото производство е  посочено следното (запазен е вида на оригиналния текст):

          В законоустановения 14-дневен срок, считано от 13.12.2023 г., оспорвам пред Вас Заповед № 2018 от 06.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“ /наричана по- нататък: „заповед“/, в частта й, с която директорът на Агенция „Митници“ /наричан по- нататък: „орган по назначаването“/ ме е преназначил от длъжността „Началник на сектор в Агенция „Митници”, сектор „Акцизен контрол”, отдел „Последващ контрол” на Териториална дирекция Митница Варна /ТД Митница Варна/, на друга длъжност, а именно: „Началник на сектор в Агенция „Митници”, сектор „Пътни такси и разрешителен режим”, отдел „Митническо разузнаване и разследване”, ТД Митница Варна.

За издаването на заповедта се информирах, след като на 13.12.2023 г. ми беше съобщено Определение № 1374, постановено в з.з. на 12.12.2023 г. по адм. дело № 773 / 2023 г. на Административен съд - Русе /виж Доказателства/. което Ви е служебно известно; заповедта е находяща се на л. 14 - л. 24 от преписката на същото дело.“

Обжалваната в настоящото основно производство Заповед № 2018/06.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“ е отменена още на 08.12.2023 г. Ако за първи път Д. научава за нея едва на 13.12.2023 г. това означава, че спрямо нея тя не е породила правни последици, в противен случай още на датата на издаването Д. щеше да е научила, че следва да изпълнява длъжността началник сектор в Агенция „Митници“ в друга структурна единица на агенцията. Следователно, поисканото за събиране доказателство не следва да бъде уважено.

Отделно от това, на настоящия съдия докладчик служебно е известно от адм. д. № 772/2023 г. по описа на Административен съд – Русе (със същия съдия-докладчик), че със Заповед № 1979/30.11.2023 г. на директора на Агенция „Митници“, Д. e преместена да изпълнява служебните си задължения на длъжност главен инспектор в териториална дирекция на Агенция "Митници“, с определено място на работа в Звено I на Митнически пункт Капитан Андреево, считано от 01.12.2023 г. за срок от шест месеца или до отмяна на заповедта за преместване. По същата причина оспорената в настоящото производство Заповед № 2018/06.12.2023 г. на директора на Агенция „Митници“ не е породила правни последици за Д..

Относно молба с вх. № 257/15.01.2024 г.

Предявеното искане е неоснователно по следните причини:

Жалбоподателката претендира присъждане на възнаграждение за един адвокат в размер на 1 000,00 лева като се позовава на нормата на чл. 143, ал. 2 от АПК, съгласно която  Подателят на жалбата има право на разноски по ал. 1 и при прекратяване на делото поради оттегляне на оспорения от него административен акт.

Изрично следва да се посочи, че в конкретния случай не е налице оттегляне на административния акт, който Д. е оспорила в настоящото производство. Видно от изложените мотиви, жалбоподателката не прави разлика между понятията отмяна на административен акт и оттегляне на административен акт. Не случайно законодателно е направено разграничение между тези понятия.

При отмяната на административния акт, органът, който го е издал, действа самостоятелно и самостоятелно преценя необходимостта този акт да престане да съществува в правния мир, без да е необходимо да има външно сезиране за целта. При оттегляне на административния акт обикновено органът е сезиран от външен нему субект по различен повод и по различен начин – например сигнал, при обжалване по административен или съдебен ред. В този случай може да се приеме, че издателя на административният акт „признава вина“ – издателят не е преценил правилно всички факти и обстоятелства и при сезиране от друг субект (независимо физическо или юридическо лице или друг административен орган) е променил преценката си и е достигнал до извод, че спорният административен акт следва да престане да съществува в правния мир.

          При така изложените мотиви се достига до извод, че в конкретния случай директорът на Агенция „Митници“ самостоятелно, по своя преценка е отменил издадената от него Заповед № 2018/06.12.2023 г. почти непосредствено след издаването на същата – на 08.12.2023 г. Към този момент Д. тя не е породила последици в нейния патримониум и следователно тя не е била в състояние да сезира административния орган с искане той да оттегли заповедта. В този смисъл не е налице оттегляне на оспорената заповед и следователно не е налице хипотезата на чл. 143, ал. 2 от АПК, поради което на Д. не се дължи уважаване на претенцията за присъждане на възнаграждение за използваната от нея процесуална защита.

Относно Искане с вх. № 473/23.01.2024 г.

Искането е неоснователно. Не е налице допусната от съда очевидна фактическа грешка. Такава би била само в случаите, в които съществува противоречие/разминаване в мотивите и диспозитива на съдебния акт. В случая, в Определение № 29/04.01.2024 г. съдът е изложил мотиви защо в полза на Д. не следва да се присъжда възнаграждение за един адвокат, а в диспозитива на решението въобще няма произнасяне по този въпрос.

За да защити изложените от него разсъждения, процесуалният представител на Д. се е позовал на Решение № 9330/30.08.2021 г., постановено по адм. д. № 5300/2021 г. на ВАС. В така предявеното искане обаче посоченото съдебно решение е тълкувано неправилно по причина, че същото не е свързано с присъждане на разноски, а с произнасяне по съществото на спора и се касае не за очевидна фактическа грешка, а за необходимост от допълване на постановеното от първоинстанционния административен съд съдебно решение по съществото на спора. В този смисъл, цитираната съдебна практика е неотносима за настоящия казус.

Отделно от това, съдът посочва, че при нормативно уреден ред за искане за допълване на съдебен акт в частта за разноските, при това уреден в нормативен акт от най-висш порядък – чл. 248 от ГПК, приложим в настоящото производство на основание чл. 144 от АПК, е недопустимо присъждането на разноски да се иска под формата на поправка на очевидна фактическа грешка.

Обобщено, с така разгледаните претенции, формулирани от Д. в различни документи, отправени до съда, същата се опитва по всякакъв начин да докаже, че следва да бъде компенсирана за заплатеното от нея възнаграждение на адвоката, който е осъществявал процесуално представителство по настоящото дело.

Искането за присъждане на възнаграждение за един адвокат, респективно съда да измени постановеното от него Определение № 29/04.01.2024 г. в частта за разноските, заявено от Д. по различни начини след приключване на делото с цитираното определение, е неоснователно и следва да се остави без уважение.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 248, ал. 3 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, Административен съд - Русе, четвърти състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молба с вх. № 257/15.01.2024 г. от Е.Г.Д., ЕГН **********;***; с настоящ адрес *** и със съдебен адрес ***, офис 7, чрез процесуалния й представител адв. В.Ф.,*** за изменение на Определение № 29/04.01.2024 г. в частта за разноските.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ Становище – искане с вх. № 440/23.01.2024 г., представено от Д., за събиране на доказателства.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ Искане с вх. № 473/23.01.2024 г. на Д. за поправка на очевидна фактическа грешка.

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

         

                                                                 СЪДИЯ: