Решение по дело №324/2011 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2011 г. (в сила от 18 януари 2012 г.)
Съдия: Красимир Ноев Кънчев
Дело: 20117200700324
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юли 2011 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

гр. Русе, 29.12.2011 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Русе, І състав в публично заседание на шестнадесети декември през две хиляди и единадесета година, в състав:

 

                          СЪДИЯ: КРАСИМИР КЪНЧЕВ

 

при  секретаря    ДИАНА МИХАЙЛОВА    като    разгледа   докладваното      от

съдията        КЪНЧЕВ      адм. дело   324  по описа за 2011 година, за да се

произнесе, съобрази следното:

         Производството е по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/ във вр. чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

         Делото е образувано по жалба на И.Х.А. /вж. молба с копие от л.к. на л.14 и л.16 от делото/ от с.Сандрово, обл. Русе, против Заповед № РД01/1765 от 30.05.2011г. на Кмета на Община Русе, с която  е одобрено изменение на плана за регулация за УПИ VІІ-105, УПИ VІІІ-105 и УПИ ІХ-104 в кв.8 по плана на с.Сандрово, обл.Русе. С жалбата са релевирани оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания административен акт и се иска неговата отмяна. Претендира се присъждане на направените разноски по делото.

          Ответникът по жалбата – Кметът на Община Русе, в с.з. и в депозирани писмени бележки по делото, счита жалбата за неоснователна.

Съдът, като съобрази релевираните от жалбоподателя основания за оспорване на административния акт, събраните по делото доказателства и след служебна проверка за законосъобразност на обжалвания индивидуален административен акт по чл.168, ал.1 АПК вр чл.146 АПК, приема за установено следното:       

Жалбата е процесуално допустима: подадена е в законовия 14-дневен срок от съобщаване на заповедта на адресата, атакува се индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол – чл.215, ал.1 от ЗУТ и от лице, което има право на оспорване.

         Разгледана по същество жалбата е основателна.

         С обжалваната Заповед № РД01/1765 от 30.05.2011г. на Кмета на Община Русе, е одобрено изменение на плана за регулация за УПИ VІІ-105, УПИ VІІІ-105 и УПИ ІХ-104 в кв.8 по плана на с.Сандрово, обл.Русе. Като правни основания за издаване на оспорваната заповед са посочени разпоредбите на §8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ и чл.136, ал.1 от ЗУТ. Разпоредбата на §8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ касае материалноправните предпоставки за нейното издаване, който ще бъдат разгледани по-надолу.

         Съгласно чл.136, ал.1 от ЗУТ проектите за изменения на устройствените планове на основанията по чл. 134, ал. 1 и 2 се изработват, съгласуват, обявяват, одобряват и влизат в сила при условията и по реда на раздел III от глава седма. Тъй като в случая с оспорваната заповед е одобрено изменение на ПУП – план за регулация в обхват до един квартал, то приложимата разпоредба е чл.129, ал.2 от ЗУТ. Съгласно тази разпоредба подробният устройствен план в обхват до един квартал, а в Столичната община и в градовете с районно деление - в обхват до три квартала, се одобрява със заповед на кмета на общината в 14-дневен срок след приемането на проекта за подробен устройствен план от общинския експертен съвет. Или компетентен административен орган да издаде заповед като процесната е кметът на Община Русе. В случая видно от оспорваната заповед, тя е подписана със запетая от друго лице.

         С определение от 19.07.11г. съдът е задължил кмета да посочи изрично от кого е подписана оспорваната заповед, като в случай, че не е подписана от кмета – да представи доказателства за заместване или за делегиране на правомощия. Въпреки съдебното определение ответникът не е посочил от кого е подписана оспорваната заповед. С молба вх. №2429/29.07.11г. ответникът е представил Заповед № РД01/1232 от 16.04.2007г. за делегиране на правомощия на зам. - кмета по устройство на територията – Д. Д. (л.30 от делото). Закона за устройство на територията с разпоредбата на § 1, т.3 ЗУТ действително допуска делегиране на правомощия от кмета на общината на заместниците му, на главния архитект на общината и на други длъжностни лица от общинската администрация. Но в случая на първо место е видно, че подписа на лицето, подписало оспорваната заповед от името на кмета, и подписа на зам. - кмета Д. Д. са различни, тъй като двата подписа са един под друг в оспорваната заповед. На второ место с представената от ответника Заповед №РД01/1232 от 16.04.2007г. действително са делегирани правомощия на зам. - кмета по устройство на територията – Д. Д., но делегираните правомощия  по тези по чл.124, ал.3 ЗУТ, чл.133, ал.1 ЗУТ, чл.133, ал.8 ЗУТ чл.135, ал.3 ЗУТ и чл.150 ЗУТ. Липсва делегиране на правомощие по чл.129, ал.2 ЗУТ, респ. по чл.136, ал.1 ЗУТ – за издаване на заповеди за одобряване изменение на подробни устройствени планове.

         С оглед на изложеното съдът приема, че липсват доказателства за заместване или за делегиране на правомощия от кмета на Община Русе. Затова оспорваната заповед е издадена от некомпетентен административен орган. Налице е отменително основание по чл.146, т.1 АПК. Това нарушение води винаги до нищожност на издадения административен акт. Затова следва да бъде обявена нищожността на оспорената заповед.

         Оспорената заповед е и материално незаконосъобразна, предвид следното:

         Като материално правно основание за нейното издаване е посочена разпоредбата на §8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ. Съгласно § 8, ал.1 ЗУТ след изтичане на сроковете по § 6, ал. 2 и 4 ЗУТ (6-месечен срок за прилагане на действащите към деня на влизане в сила на този закон дворищнорегулационни планове) отчуждителното действие на влезлите в сила, но неприложени дворищнорегулационни планове за изравняване на частите в образувани съсобствени дворищнорегулационни парцели и за заемане на придадени поземлени имоти или части от поземлени имоти се прекратява. В този случай собствениците на такива поземлени имоти  могат съгласно §8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ да поискат вътрешните регулационни линии на техните имоти да бъдат поставени в съответствие със съществуващите граници на поземлените имоти.

         Материалноправна предпоставка за приложение разпоредбата на §8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ е да има влезли в сила, но неприложени дворищнорегулационни планове за изравняване на части в образувани съсобствени дворищнорегулационни парцели и за заемане на придадени поземлени имоти или части от поземлени имоти. А в случая се установява от доказателствата по делото, както и от заключението на в.л. (вж. обясненията му в с.з. на 16.12.11г.), че по отношение на имотите, чиято регулация е изменена с оспорваната заповед, не е имало неприложени дворищнорегулационни планове. Границата между трите имота, предмет на оспорваната заповед, е минавала по черната линия на скицата (л.29 от делото) - както по кадастралния и регулационен план (КРП) от 1964г., така и по КРП от 1992г. Не е имало друг стар дворищнорегулационен план, с който границата да е била измествана по зелената линия на скицата.

         За да са налице условията по §8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ е необходимо вътрешните регулационни линии между трите имота да са минавали по зелената линия, след това тези вътрешните регулационни линии да са променени по черната линия и последната промяна да не е приложена. В този случай собствениците на имотите  могат да поискат вътрешните регулационни линии между трети имота да бъдат поставени в съответствие със съществуващите граници на поземлените имоти – в случая вътрешните регулационни линии да се върнат по зелената линия. При оспорваната заповед тези условия не са били налице. Установява се, че границата между трите имота е променена за пръв път с промяна на кадастралния план, одобрена със Заповед № РД01-3661/29.10.2010г. (л.23 от преписката). Тази промяна обаче не е достатъчна за приложението на § 8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ.

         Регулационния план съгласно чл.136, ал.1 от ЗУТ може да бъде променян и на основанията по чл.134, ал.1 и ал.2 от ЗУТ. Но в случая никое от тези основания не е посочено в оспорваната заповед. Не се и установява такова. А посоченото основание по § 8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ както вече се каза, не е налице. Следва да се посочи, че изменението в регулационния план с оспорваната заповед е неблагоприятно както за жалбоподателя, така и за искателя Т. С.М., по чиято инициатива е издадена оспорваната заповед.

         Действително при изменение на регулационния план се ползват съществуващите планове, респ. и кадастралния план. Но изменението на регулационния план не настъпва с изменението на кадастралния план, за административния орган не съществува задължението за изменение на регулационния план с изменение на кадастралния план. Необходимо е да е налице и някое от основанията по чл.134, ал.1 и ал.2 от ЗУТ или специално основание като това по § 8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ, което в случая не е налице. Затова оспорваната заповед е незаконосъобразна.

         Наличието на основание за нищожност на оспорваната заповед обаче налага обявяването на нейната нищожност на основание чл.168, ал.2 от АПК, а не отмяната й като унищожаема поради материална назаконосъобразност.

         Съобразно изхода на спора и направеното от страна на оспорващия искане за присъждане на разноски на основание чл.143, ал.1 от АПК, същите следва да бъдат поставени в тежест на органа, издал оспорвания акт.

         От друга страна обаче с молба вх. № 3933/21.12.11г. от процесуалния представител на ответника е направено искане да се намали размера на адвокатския хонорар, изплатен от жалбоподателя, като прекомерен спрямо действителната правна и фактическа сложност на делото. Съдът намира това искане за основателно.

         Съгласно чл.78, ал.5 от ГПК, приложим на основание чл.144 от АПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата. В случая са налице предпоставките на тази разпоредба. По силата на чл. 8 във вр. с чл.7, ал.1, т.4 от Наредба №1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения се предвижда възнаграждение за защита по административни дела при неоценяеми искове 150 лв. А заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение е 620 лв. Делото не се отличава с особена фактическа и правна сложност – проведени са две съдебни заседания, в които съдът е упражнил служебното начало, като е поставил задачите за експертизата. С настоящото съдебно решение съдът също служебно обявява нищожността на оспорваната заповед. Съдът е отстранил допуснатата грешка в жалбата по отношение имената на жалбоподателя, не са представени писмени бележки от адвоката на жалбоподателя в определения от съда срок. Освен това е направено и искане от ответника за намаляване размера на разноските за адвокат.

         Според пар.2 от ДР на  Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, в случаите на чл.78, ал. 5 от ГПК, съдът не може да присъди възнаграждение по-ниско от трикратния размер на възнагражденията, посочени в тази наредба. Затова съдът намалява разноските за адвокат до трикратния размер на минималното адвокатско възнаграждение – сумата от 450 лв. Съобразно това на жалбоподателя следва да се присъдят разноски: 10 лв. д.т., 40 лв. за обнародване оспорването в ДВ и 450 лв. за разноски за адвокат, или общо 500 лв.

         Мотивиран така  и на основание чл.219, ал.3 ЗУТ във вр. с чл.172, ал.2, пр.1-во АПК съдът

 

         Р  Е  Ш  И :

 

         ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Заповед № РД01/1765 от 30.05.2011г. на Кмета на Община Русе, с която  е одобрено изменение на плана за регулация за УПИ VІІ-105, УПИ VІІІ-105 и УПИ ІХ-104 в кв.8 по плана на с.Сандрово, обл.Русе.

         ОСЪЖДА Община Русе да заплати на И.Х.А. ***, ЕГН **********,  сумата от 500лв. за разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                      

 

                                                                      СЪДИЯ: