Решение по дело №2515/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 238
Дата: 24 февруари 2021 г. (в сила от 24 февруари 2021 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20207050702515
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ ……….

Гр. Варна,  ………………...  2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Варна, ІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   Дарина РАЧЕВА

при секретаря Калинка К.а, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2515 по описа на Административен съд – Варна за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс, вр. чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост.

 

Образувано е по жалба от К.Я.П. ***, ЕГН **********, срещу Заповед № ЖН-25/15.10.2020 г. на Кмета на район „Аспарухово“ при Община Варна, с която е прекратено наемното правоотношение между Община Варна и К.Я.П. за част от жилище –  частна общинска собственост, представляваща една стая и ½ ид.ч. от цялото жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „****“ № 17, сутерен.

В жалбата се твърди, че единственото жилище на жалбоподателя е било незаконосъобразно съборено от страна на Община Варна по време на обявеното бедствие от 2014 г., като това обстоятелство е установено в хода на съдебно производство.  Жалбоподателят оспорва констатациите на органите за наличие на сигнали и жалби срещу него за нарушаване на обществения ред като основание за отказ да бъде удължен срокът на наемното му правоотношение. Направил е искане за удължаване на срока на настаняването, което не е удовлетворено, като излага доводи за незаконосъобразно протекло производство по искането. Иска да бъде отменена заповедта и да му бъдат присъдени съдебно-деловодни разноски.

Ответникът в производството, Кметът на район „Аспарухово“ при Община Варна счита заповедта за законосъобразна и обоснована, издадена в съответствие с процесуалните и материалните разпоредби. Посочва, че срещу обитателите на сградата на ул. „****“ № 17 са постъпили множество сигнали за нарушаване на обществения ред вследствие конфликти и битови свади, за замърсяване на района и за нарушаване на добрите нрави. Твърди, че освен изтичането на срока на наемното правоотношение, тези обстоятелства също са основание за издаване на заповедта. Моли жалбата да бъде отхвърлена и в полза на общината да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

 

 

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

Предмет на обжалване в производството е Заповед № ЖН-25/15.10.2020 г. на Кмета на район „Аспарухово“ при Община Варна.

Съгласно мотивите на обжалваната заповед, срещу настанените в общинското жилище на ул. „****“ № 17 в районната администрация са постъпили две жалби от живущи в района, сигнали и жалби за нарушаване на обществения ред са постъпвали и в районното управление на МВР. От страна на П. е постъпила молба за удължаване на срока на наемното правоотношение, която е била разгледана от комисията по чл. 6 от Наредбата на Общински съвет – Варна за условията и реда за установяване на жилищни нужди на гражданите, настаняване и продажба на общински жилища (НУРУЖНГНПОЖ, наричана по-нататък „наредбата“). Със свое решение комисията е предложила да бъде прекратено наемното правоотношение. С тези мотиви и на основание чл. 46, ал. 1, т. 6 от ЗОС, чл. 21, ал. 1, т. 5 от наредбата, кметът на района е прекратил наемното правоотношение между район „Аспарухово“ и П. относно част от недвижим имот общинско жилище – частна общинска собственост, състояща се от една стая и ½ ид.ч. от цялото жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „****“ № 17, сутерен. Със същата заповед е задължил П. да опразни заеманата част от общинското жилище в 14-дневен срок от влизане в сила на заповедта, а при неизпълнение на заповедта е разпоредил жилището да бъде иззето по административен ред съгласно чл. 65 от ЗОС.

Обжалваната заповед е връчена на П. чрез препоръчана пощенска пратка, получена от пълнолетен роднина на 19.10.2020 г. Жалбата е подадена в район „Аспарухово“ на 27.10.2020 г. от процесуален представител. Жалбата е допустима като подадена от адресата на акта в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

От събраните в производството доказателства се установява, че недвижимият имот, за който се отнася заповедта, е актуван като частна общинска собственост с Акт № 9023/20.05.2016 г., представлява масивна двуетажна сграда с идентификатор 10135.5502.215.1, с административен адрес гр. Варна, ул. „****“ № 17 и се състои от сутерен, СОС 10135.5502.215.1.1, СОС 10135.5502.215.1.2 и тавански етаж, като е включена във фонд „Настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди“.

Със Заповед № ЖН-17/17.08.2017 г. П. е настанен в част от общинското жилище, представляваща една стая и ½ ид.ч. от цялото жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „****“ № 17, сутерен, с жилищна площ 12,25 кв.м и полезна площ 49,26 кв.м, за срок от три години от датата на връчване на заповедта. В заповедта е посочено, че след изтичане на срока й, тя може да се продължи за същия срок съгласно условията на наредбата. Заповедта е връчена на П. на датата на издаването и на същата дата е сключен договор за отдаване под наем на общински жилищен имот от фонд „Настаняване на наематели“.

В преписката се установяват постановление на Районна прокуратура – Варна за отказ да бъде образувано досъдебно производство по жалба от И Б срещу наематели на общински жилища на ул. „****“ № 17; 2 жалби от живущи на ул. „***“ бл. 77 относно нарушения на обществения ред и спокойствие от обитателите на сградата на ул. „****“ № 17; решение по н.а.х.д. № 130/2020 г. на ВРС, с което е отменено Наказателно постановление № 442а-148/12.08.2020 г. на Началника на ІV РУ на МВР – Варна срещу К.Я.П. за нарушение на 16а, ал. 2 от ЗЗШОС; заявление от П. за продължаване на срока на заповедта за настаняване от 22.07.2020 г. с приложена декларация, съгласно която член на домакинството му е сестра му А Н К , ЕГН **********; протокол № 4/25.08.2020 г. на комисията по чл. 6 от наредбата и заповед за назначаване на комисията от 11.03.2020 г.; писмо от 16.09.2020 г. от Началника на ІV РУ на МВР – Варна до кмета на район „Аспарухово“ относно постъпили сигнали срещу действията и поведението на живущи в общинското жилище на ул. „****“ № 17; справка за извършена проверка на 31.07.2019 г. на адреса и информация за съставен АУАН на К Я.П., гостуващ роднина на наемател на адреса.

С жалбата са представени доказателства за предходно настаняване на жалбоподателя в Център за временно настаняване през 2014 г. и решение № 484/21.04.2020 г. на Административен съд – Варна, ХІІ състав, по адм.д. № 3445/2019 г., с което е отхвърлен искът на П. за имуществени и неимуществени вреди за незаконното събаряне от Община Варна на единственото му жилище в гр. Варна, ул. „***“ № 81. Според справка в деловодството на ВАС, срещу решението е подадена касационна жалба, за разглеждане на която е насрочено о.с.з. на 01.03.2021 г.

 

При така установените факти и с оглед определения в чл. 168 от АПК предмет на съдебната проверка за законосъобразността на акта на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът приема от правна страна следното:

Обжалваният акт е издаден от кмета на район „Аспарухово“, който съгласно чл. 46, ал. 2 от Закона за общинската собственост е компетентен да прекрати наемното правоотношение, настанителната заповед за което е издадена от същия орган.

Актът е в писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59 от АПК.

Съдът констатира, че адресатът на заповедта не е бил надлежно уведомен за започналата процедура, няма данни и твърдения да му е била предоставена възможност да представи документи, да изрази възражения, поради което е налице съществено процесуално нарушение, засягащо правото на участие на адресата на неблагоприятен акт в процедурата по издаването му. Няма доказателства да му е било известно решението на комисията по чл. 6 от наредбата по протокол № 4/25.08.2020 г., с което не е удовлетворено заявлението му за удължаване на срока на настанителната заповед.

По приложението на материалния закон, съдът намира, че съобразно посоченото в заповедта правно основание - чл. 46, ал. 1, т. 6 от ЗОС и чл. 21, ал. 1, т. 5 от наредбата - наемните правоотношения се прекратяват поради изтичане на срока за настаняване. Изложените в заповедта факти относно наличието на сигнали срещу живущи на същия адрес сочат на друго правно основание – нарушаване на обществения ред и добрите нрави, което е несъответствие между фактическите и правните основания за издаване на акта.

От събраните в административното производство доказателства не може да се установи, че жалбите и сигналите за нарушения на добрите нрави, които са посочени като фактическо основание за издаване на заповедта, касаят поведение на П., предвид обстоятелството, че в сградата на ул. „****“ № 17 има множество наематели със самостоятелни настанителни заповеди.

Във връзка с изтичането на срока за настаняване, каквато е правната квалификация на основанието за прекратяване, посочена в заповедта, съдът констатира, че съгласно чл. 21, ал. 5 от наредбата, при изтичане на срока на настаняване, посочен в заповедта, наемното правоотношение може да бъде продължено, след издаване на нова настанителна заповед, ако наемателят и членовете на неговото семейство отговарят на условията за настаняване под наем в общинско жилище, предвидени в чл. 4 от същата наредба и ЗОС.

Жалбоподателят е направил искане за продължаване на наемното правоотношение на 22.07.2020 г. и това искане е било прието за допустимо и разгледано от комисията по чл. 6 от наредбата, като предложението на комисията до кмета на района е да се издаде заповед за прекратяване на наемното правоотношение.

Предвид наличието на волеизявление от П. за удължаване на срока, заповедта за прекратяване на наемното правоотношение би следвало да съдържа мотиви във връзка с упражняването на предоставената на органа оперативна самостоятелност да продължи наемното правоотношение или не, тъй като наредбата не предвижда издаване на самостоятелен акт в случай на отказ да бъде удовлетворено искането за удължаване на срока на съществуващо наемно правоотношение. В тези мотиви следва да бъде обективирана проверката дали П. и непълнолетната му към датата на заявлението сестра, декларирана като член на семейството му, отговарят на условията за настаняване в общинско жилище към момента на заявлението и какви са обстоятелствата, поради които органът преценява, че искането за удължаване не следва да бъде удовлетворено. Такива мотиви в заповедта липсват и не могат да бъдат извлечени от протокола на комисията по чл. 6 от наредбата, в който по т. 2 от дневния ред, отнасяща се до 9 заявления на различни граждани със същия предмет, са отразени само съображенията, че съгласно чл. 13, ал. 3 от наредбата след изтичане на срока на заповедта за настаняване, ако няма промени в условията на социалния статус на наемателя, заповедта се преиздава за нов тригодишен срок. Предвид цитираната от комисията норма по чл. 13, ал. 3 от наредбата, която предполага обвързана компетентност на органа, административният орган е следвало да посочи кои са съображенията и обстоятелствата, които го мотивират да издаде обжалваната заповед със съдържание в обратния смисъл.

Липсата на мотиви защо административният орган е преценил, че заявлението за удължаване на срока не трябва да бъде уважено и съответно да бъде прекратено наемното правоотношение препятства съдебния контрол дали административният орган е упражнил в съответствие с целта на закона предоставената му оперативна самостоятелност, което също обосновава извод за незаконосъобразност на обжалваната заповед.

По гореизложените съображения, съдът приема, че обжалваната заповед е незаконосъобразна, издадена при съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно прилагане на материалния закон, и следва да бъде отменена.

При този изход от производството, направеното искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски от жалбоподателя е основателно. Съгласно чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя се следват платената д.т. в размер на 10 лева и възнаграждение за един адвокат. Предвид представения договор за правно съдействие и защита при условията на чл. 38 от Закона за адвокатурата, възнаграждението следва да бъде определено по правилата на чл. 38, ал. 2 от същия закон в минимално предвидения по чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/2004 г. размер, или 500 лева, и присъдено общо на двамата процесуални представители на жалбоподателя.

 

По гореизложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от Административнопроцесуалния кодекс, съдът

 

РЕШИ:

ОТМЕНЯ по жалба от К.Я.П. ***, ЕГН **********, Заповед № ЖН-25/15.10.2020 г. на Кмета на район „Аспарухово“ при Община Варна, с която е прекратено наемното правоотношение между Община Варна и К.Я.П. за част от жилище –  частна общинска собственост, представляваща една стая и ½ ид.ч. от цялото жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „****“ № 17, сутерен.

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на К.Я.П. ***, ЕГН **********, сумата 10 (Десет) лева, представляващи разноски по делото. 

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на адв. В.О.М. от ВАК, ЕГН **********, и на адв. Ц.К.Л. от ВАК, ЕГН **********, общо сумата 500 (Петстотин) лева, представляваща адвокатско възнаграждение, дължимо на основание чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата.

Съгласно чл. 46, ал. 5, изр. последно от Закона за общинската собственост, решението е окончателно.

 

Съдия: