Решение по дело №213/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 278
Дата: 24 юли 2023 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20237240700213
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

278                  24.07.2023 г.                         град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, IIІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и седми юни две хиляди двадесет и трета година, в състав:

            СЪДИЯ:ИРЕНА ЯНКОВА

 

при секретар: Стефка Христова                                           

като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА  ЯНКОВА административно дело № 213 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                        

Производството е по реда на чл. 144-178 АПК.

Образувано е по жалба на Д.С.Ж. против мълчалив отказ, впоследствие изричен такъв, обективиран в писмо изх.№10-11-5913 от 04.05.2023 година на кмета на община Стара Загора за отразяване в регистър за гражданско състояние и издаване на удостоверение за прекратен граждански брак с твърдения , че същият е незаконосъобразен

 

Ответникът – кметът на Община Стара Загора ,чрез процесуалния си представител взема становище за неоснователност на подадената жалба.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД . –Стара Загора след като обсъди доводите на страните, прецени представените по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и извърши проверка на оспорения акт в съответствие с разпоредбата на чл. 168 АПК, за да се произнесе съобрази следното от фактическа и правна страна:

Обжалва се подлежащ на обжалване административен акт. Съгласно § 1, т. 2, б. "а" от Допълнителните разпоредби на Закона за администрацията /ЗА/ издаване на индивидуални административни актове, с които се удостоверяват факти с правно значение представлява административна услуга. Съгласно чл. 21, ал. 3 АПК индивидуален административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ.

От представените по делото доказателства се установява следното от фактическа страна.

С молба вх.№ 10-01-1839 от 22.03.2023 година жалбоподателката е представила заверено копие от оригинално решение на административния орган от гр. Кайро за разтрогнат граждански брак , сключен на 07.04.2003 година с О.Б.И.Б.М.Ш. и поискала отразяване на това обстоятелство в съответния регистър на гражданското състояние, и да й се издаде удостоверение за прекратен брак Към молбата са приложени легализиран превод  на удостоверение №1 №7999/22.09.2013 година, брачен регистър № 247, отдел „ гражданско състояние за прекратен брак  и декларация по чл. 117,т.3 и т.4 от Кодекса за международно частно

С оспореното в настоящото производство писмо изх.№ 10-11-5913/04.05.2023 година кметът на община Стара Загора  е отказал да признае документа за развод , брачен регистър № 247,, тъй като  съгласно Законите за гражданското състояние на Египет , предоставени му от Дирекция „ Консулски отношения“ към Министерство на външните работи разводът се удостоверява чрез произнасяне на нотариус или решение на съда Според органа  представения от жалбоподателката документ има характер на административен акт и не следва да се приема като такъв, съобразно който могат да бъдат отразени промени в регистрите по гражданско състояние

 

. Предвид установеното от фактическа страна съдът намира следното от правна страна.

Оспорваният отказ е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 4, ал. 3 от ЗГР, кметовете на общините са отговорни за гражданската регистрация на територията на общината, а според чл. 114 от закона поддържането на единната система за гражданска регистрация е вменено като задължение на общинската администрация. Актовете за гражданско състояние се съставят от длъжностното лице по гражданското състояние в общината или кметството, на чиято територия са станали събитията. Кметът на общината е длъжностно лице по гражданското състояние на територията на общината. Той може да възлага тази функция с писмена заповед на кметовете на кметствата и кметските наместници в населените места, в които се поддържат регистри на актове за гражданско състояние, и на други длъжностни лица от общинската администрация (чл. 35, ал. 1 и ал. 3 ЗГР). Задължението за попълване и поддържане на регистрите на населението, от които да се черпи информация. Именно той е административният орган, постановяващ индивидуални административни актове по реда на ЗГР.

 

 

Оспорваното писмо е издадено в предвидената от закона писмена форма, съдържа всички законови реквизити на един административен акт. От изложеното в акта може да се установят какви са фактическите установявания на административния орган

Гражданска регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите на актовете за гражданско състояние и вписване на лицата в регистъра на населението. Гражданската регистрация включва съвкупност от данни за едно лице, които го отличават от другите лица в обществото и в семейството му в качеството на носител на субективни права, като име, гражданство, семейно положение, родство, постоянен адрес и др. (чл. 1, ал. 2 и ал. 3 от ЗГР). Съдебната практика приема, че са налице два вида регистри по ЗГР - по гражданско състояние, в който се вписват юридически събития - раждане, брак, смърт и на населението, в който се вписват всички останали данни за лицето, които го отличават от другите лица в обществото и в семейството му в качеството на носител на субективни права, като име, гражданство, семейно положение, родство, постоянен адрес и др. Гражданската регистрация на физическите лица в Република България. се основава на данните в актовете за тяхното гражданско състояние и на данните в други актове, посочени в закон. Актовете за гражданско състояние са официални писмени документи. В тях по законов ред длъжностните лица по гражданското състояние регистрират събитията раждане, брак и смърт – чл. 2 ЗГР.  Съгласно чл 23 от ЗГР за всяко физическо лице, подлежащо на вписване в регистъра на населението, се създава електронен личен регистрационен картон в регистъра на населението. В нето според чл.25 т.12 от ЗГР  се вписва семейното му положение. Промени в данните се извършват/ актуализират/ съгласно чл. 27 от ЗТР. Според т. 4 и т.5 от на тази норма това се извършва  въз основа на  съдебни решения или други удостоверителни документи.

.

Глава ІІІ, раздел VІІ от ЗГР е озаглавена "Актове за гражданско състояние на български граждани, съставени в чужбина" и регламентира признаването на съставени в чужбина актове за гражданско състояние на български граждани. Съгласно чл. 72 от ЗГР български гражданин, който е поискал от местен орган по гражданското състояние в чужбина съставянето на акт за гражданско състояние, е длъжен да се снабди със заверен препис или извлечение от съставения акт и не по-късно от шест месеца след съставянето му да го предаде или изпрати на българския дипломатически или консулски представител в тази страна, като същевременно му съобщи постоянния си адрес в Република България. Ако българският гражданин не е могъл да предаде или изпрати съставения от местен орган по гражданското състояние в чужбина акт на български дипломатически или консулски представител, той може да го представи направо на длъжностното лице по гражданското състояние в общината по постоянен адрес съгласно чл. 72, ал. 2, т. 1, 2 и 3, заедно с легализиран и заверен превод на български език.

В случая е необходимо да се отговори дали представения пред административен  орган писмен документ, удостоверяващи събитие случило се на територията на Египет,

Административният орган  следва да посочи защо не признава докемата за развод  съобразно приложимата уредба на чл. 117 – 121 огт КМЧП

В случая кметът на община Стара Загора не е признал преведения и легализиран превод на документ , аргументирайки се с разпоредбата на   чл. 117, т.1 от КМЧП Съгласно чл 117,т.1 от КМЧП решенията и актовете на чуждестранните съдилища и други органи се признават и изпълнението им се допуска, когато. чуждестранният съд или орган е бил компетентен според разпоредбите на българското право, но не и ако единственото основание за чуждата компетентност по имуществени спорове е било гражданството на ищеца или неговата регистрация в държавата на съда. В случая е прието от кмета на община Стара Загора , че разводът според законите на гражданската регистрация в Египет се допуска само въз основа на съдебно решение и от нотариус, а  представения документ има характер на административен акт и е издаден от деловодител – служител по гражданско състояние  тоест извлечението от брачният регистър   не представлява документ , който да установи , че сключеният в чужбина брак е прекратен. Поради което съдът приема, че правилно е отказано на жалбоподателката да се впише промяна в семейното й  положение на от женена в разведена и се издаде удостоверение за прекратен брак. Следва да се отбележи , че в случая и на основание чл. 40,изречение второ от АПК страната следва да докаже приложимото чуждо право

 

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.С.Ж. против мълчаливия, в последствие постановен изричен отказ на кмета на община Стара Загора, обективиран в писмо10-11-5913/ 04.05.2023

.

Решението  подлежи на обжалване в 14-дневен срок от постановяването му пред Върховен административен съд.

 

 

                                                                                СЪДИЯ: