Определение по дело №270/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 567
Дата: 2 юли 2020 г. (в сила от 30 юли 2020 г.)
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20207270700270
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр.Шумен, 02.07.2020г.

 

 

 

Административен съд- град Шумен, в закрито заседание на втори юли през две хиляди и двадесета година, в следния състав:

                                                                                                                                                                                                           Съдия:  Бистра Бойн  

 

като разгледа докладваното от съдия Б.Бойн АД № 270 по описа на 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Производство по чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.459 ал.1 и следващите от Изборния кодекс (ИК) и чл.30 ал.8 от ЗМСМА, образувано по жалба от Н.Б.Н.- общински съветник от листата на коалиция „БСП за България“ против Решение № 195-МИ от 21.06.2020г., на ОИК при Община Каспичан, с което е отказано предсрочно прекратяване пълномощията на общинския съветник А.Ю.Р., избран от листата на ПП Обединена социалдемокрация.

          С определение от 29.06.2020г. депозираната жалба е оставена без движение, с указание към оспорващия в срок до 12.00 часа на 01.07.2020г., да изправи констатираните от съда нередовности, като представи доказателства за наличието на представителна  власт за оспорване пред съд на обжалвания административен акт и да конкретизира искането си до съда. Цитираното определение е съобщено на оспорващия  на посочения от него електронен адрес на 29.06.2020год. в 16.19ч., видно от приложената разпечатка от електронната поща на Административен съд.

          С молба от 30.06.2020г. е представено удостоверение от ОИК Каспичан, от което е видно че Н.Н. е избран за общински съветник, издигнат от „БСП за България“ и Пълномощно № ПЖ-089-3 от 06.08.2019г., с което жалбоподателя е упълномощен представител от К.П.Н., в качеството ѝ на председател на НС на БСП и представляващ Коалиция от партии „БСП за България“ да я представлява пред съда, като подава жалби във връзка с провеждане на изборите срещу решения на ОИК и ЦИК. На същата дата, съдът повторно е указал на жалбоподателя, че следва да представи пълномощно във връзка с депозираната жалба, понеже представеното такова е по отношение на приключили през миналата година местни избори.

Изискана е преписката от ОИК, която е представена ведно със становище за недопустимост на жалбата като депозирана след срока за обжалване на отказа и поради липса на пълномощия на жалбоподателя, като са изложени аргумент и за неоснователност.

Съдът като съобрази жалбата, разпоредбите на ЗМСМА и Изборния кодекс, намира че съдебното производство следва да бъде прекратено, тъй като жалбата е недопустима като подадена от лице без правен интерес и като просрочена.

Административното производство е било образувано по повод постъпил сигнал от жалбоподателя Н. Б.Н., общински съветник в Общински съвет при Община Каспичан до ОИК Каспичан за предприемане на мерки за предсрочно прекратяване на пълномощията на общински съветник А.Ю.Р., поради отсъствието му от редовни заседания на Общинския съвет. С оспореното Решение № 195-МИ на 21.06.2020г., Общинската избирателна комисия е приела, че не са налице предпоставките на чл.30 ал.4 т.5 от ЗМСМА, с оглед на което и на основание чл.30 ал.6 от същия закон е постановила отказ.

Процесното решение на ОИК Каспичан е постановено в производство по чл.30 ал.6 от ЗМСМА, като съгласно чл.30 ал.8 от ЗМСМА решенията и отказите на общинската избирателна комисия по ал.6, могат да се оспорват пред съответния административен съд от заинтересуваните лица или от централните ръководства на партиите, компетентни съгласно устава, и ръководствата на коалициите, компетентни съгласно решението за образуване на коалицията, които са представени в общинския съвет или от упълномощени от тях лица, по реда на чл.459 от Изборния кодекс. Препращането към чл.459 ал.1 от ИК се отнася само до компетентните органи, сроковете и процесуалния ред, но не и относно активната легитимация на страните в производството по оспорване. В чл.30 ал.8 от ЗМСМА са очертани три категории правни субекти, на които законодателят е предоставил правната възможност да оспорват решенията и отказите на общинската избирателна комисия, издадени по ал.6- заинтересованите лица; централните ръководства на партиите, компетентни съгласно устава и на ръководствата на коалициите, компетентни съгласно решението за образуване на коалиция, които са представени в общинския съвет.

В конкретния случай с допълнителна молба от 30.06.2020г., оспорващият е посочил, че подава жалбата в качеството си на надлежно упълномощено лице от ръководството на коалиция от партии „БСП за България“. Представеното с тази молба Пълномощно е относимо към момента на провеждане на избори за кметове и общински съветници, насрочени за 27.10.2019г., както е посочено в титулната му част. Към момента изборите са приключили, видно от  Протокол от 28.10.2019г. на ОИК за избор на Общински съвет- Каспичан на сайта на ЦИК. Настоящото оспорване не са намира във връзка с изборите. Следователно жалбоподателят няма права да представлява участващата в изборите коалиция по делото.

След вторите указания на съда, на 01.07.2020г. е представено в заверено копие Пълномощно изх.№ ПНС-050 от 01.07.2020г., с което К.П.Н., в качеството си на председател на Националния съвет на БСП упълномощава Н.Н. да представлява партия „БСП“ пред съдебни органи, като извършва всички действия предвидени в ИК, включително подава жалби отново във връзка с изборния процес срещу решения на ОИК до ЦИК, на ЦИК до ВАС и на ЦИК до съответния административен съд.

           Съдът при направена служебна проверка установи, че с Решение № 1012-МИ на 09.09.2019 за участие в изборите за общински съветници и за кметове на 27 октомври 2019г., ЦИК е регистрирала коалиция „БСП за България“, включваща пет политически партии- „Българска социалистическа партия“; „Комунистическа партия на България“; „Нова зора“; „Политически клуб „Екогласност“ и „Клуб Тракия“. Видно от публикуваните на сайта на ЦИК обобщени данни от избор на Общински съвет Каспичан, коалицията е получила два мандата в съвета. Следователно компетентено да оспорва решението на ОИК, издадено на основание чл.30 ал.6, вр. с ал.8 ЗМСМА е ръководството на коалицията, съгласно решението за образуване на коалицията, която е представена в Общинския съвет или упълномощено от него лице. Съдът намира, че ЗМСМА в тази специална разпоредба е придал особена правосубектност на ръководствата на коалициите, които могат да извършват процесуални действия по обжалване на решението и отказите на ОИК пред Административен съд, представлявани съгласно решението за образуването им. Доколкото ръководен орган на коалицията е Политически съвет, състоящ се от представителите на партиите, даденото от Корнелия Нинова пълномощно в качеството ѝ на председател на НС на БСП, която е само една от петте партии в коалицията и единствено за представителство по отношение на партията, не може да се приеме за надлежно в настоящия съдебен процес. С оглед на което, съдът приема, че оспорващият Н.Н. не е активно легитимиран да обжалва акта на ОИК в качеството си на упълномощен представител на коалиция „БСП за България“, тъй като въпреки дадените от съда указания, не е представил доказателства, удостоверяващи наличие на представителна власт за оспорване пред съд от името на коалицията.

Оспорващият няма и качество на заинтересовано лице. Недопустимо е и подаване на жалбата в качеството на общински съветник, тъй като същият не е адресат на обжалваното решение и не е сред лицата по чл.147 ал.1 АПК, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени или за които акта поражда задължения. Обстоятелството, че на 29.03.2020г., Н.Н. е подал сигнал до ОИК не го прави участник в административното производство, тъй като съгласно чл.30 ал.6 от ЗМСМА, ОИК е задължена да образува производство при получаване на документи по ал.4 т.5 от закона, без тази процедура да е обвързана с направено изрично искане.

С оглед на изложеното, съдът намира, че е налице пречка за разглеждане на жалбата, поради липсата на правен интерес на жалбоподателя и надлежна легитимация, изискуеми съгласно чл.159 т.4 от АПК и чл.151 т.2 от АПК.

Налице е още една предпоставка за прекратяване на съдебното производство, съгласно чл.159 т.5 от АПК, а именно оспорването е просрочено. На осн. чл.459 от ИК,  решението на ОИК се обжалва пред съответния административен съд в 7-дневен срок от обявяването му. Видно от приложените към административната преписка доказателства, същото е обявено на сайта на комисията на 21.06.2020г. и срокът за неговото обжалване, изчислен в календарни дни, съобразно разпоредбата на чл.88 ал.2, във връзка с чл.58 ал.4 от ИК, изтича в последния му ден, а именно на 28.09.2020г. Жалбата е подадена директно пред съда, след изтичането на преклузивния срок и като такава е недопустима. В този смисъл е практиката на ВАС по сходни казуси/ Решение № 10728 от 29.08.2014 г. на ВАС по адм. д. № 10677/2014 г., IV о. и Решение № 5380 от 17.04.2014 г. на ВАС по адм. д. № 5313/2014 г., IV о./.          

Мотивиран от изложеното и на основание чл.30 ал. 8 от ЗМСМА, вр. чл. 159 т. 4 и т. 5 от АПК и чл.158 ал.3 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх.№ ДА01-1617 от 29.06.2020г. от Н.Б.Н.- общински съветник от листата на коалиция „БСП за България“ против решение № 195-МИ от 21.06.2020г., на ОИК при Община Каспичан, с което е отказано предсрочно прекратяване пълномощията на общинския съветник А.Ю.Р., избран от листата на ПП Обединена социалдемокрация.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 270/2020г. на Административен съд – гр.Шумен.

 

         На осн.чл.459 ал.8 от ИК определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Препис от същото да се изпрати на жалбоподателя и на ОИК-Каспичан.

 

                                                                                  Съдия: