Решение по дело №381/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 915
Дата: 13 юли 2020 г. (в сила от 5 август 2020 г.)
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20207050700381
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ ______         /              ____,гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

         

Административен съд – Варна, ІХ-ти касационен състав

На единадесети юни две хиляди и двадесета година

В публично заседание  в следния състав:

Председател: Даниела Станева  

 Членове: 1. Кремена Данаилова     

2. М.Иванова-Даскалова  

 

Секретар: Деница Кръстева

Прокурор: Владислав Томов като разгледа адм.дело №381 по описа за 2020г. на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство по чл.185 и следв. от АПК.

Образувано е по постъпил с вх.№1842/05.02.2020г. протест от прокурор при Окръжна прокуратура-Варна против Наредбата за осигуряване на пожарната безопасност на територията на Община Варна, приета с Решение №4126-16(43)/12.07.2006г. на Общински съвет-Варна, изменена с Решение №5370-14(57)/19.09.2007г. на Общински съвет-Варна.

В протест са изложени доводи за нищожност на наредбата, тъй като е приета от Общинския съвет при пълна липса на компетентност; обществените отношения свързани с осигуряването на пожарната безопасност са уредени в нормативни актове от по-висока степен, какъвто е ЗМВР; няма нормативен акт – закон или подзаконов нормативен акт, който да дава право на органите на местно самоуправление да издават наредби, с които да регулират обществените отношения, свързани с осигуряването на пожарната безопасност. Претендира се присъждане на сторени разноски в производството. В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Варна поддържа протеста по изложените в него съображения. Направено е искане за прогласяване нищожността на наредбата.

Ответната страна Общински съвет Варна в депозиран по делото писмен отговор оспорва протеста с подробно изложени съображения.

Представителят на ВОП дава заключение за основателност на протеста.

Като взе предвид доводите в протеста, доказателствата и приложимите разпоредби, съдът направи следните фактически и правни изводи:

Право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения, а прокурорът може да подаде протест срещу такъв акт. Оспорването и протестирането на подзаконовите нормативни актове не е ограничено във времето. С оглед това и тъй като няма данни и доказателства конкретната наредба да е била предмет на съдебен контрол за законосъобразност, протеста е допустим.

Разгледан по същество, протеста е основателен. При въведени твърдения за незаконосъобразност и нищожност на протестирания подзаконов нормативен акт, съдът е длъжен първо да изследва по-тежкия порок- този за нищожността, свързана с липса на компетентност на Общинския съвет – Варна да приеме подобна наредба.

Настоящият състав счита за изцяло основателни доводите в протеста, с които се иска прогласяване на нищожността на Наредба за пожарна безопасност и защита на населението на територията на община Варна, приета с Решение №4126-16(43)/12.07.2006г. на Общ.С-Варна, изменена с Решение №5370-14(57)/19.09.2007г. на Общ.съвет-Варна.

Към 12.07.2006г., когато е приета протестираната наредба е действал ЗМВР обнародван в ДВ, бр.57/16.07.1991г. - отменен 21.12.1997г. с приемането на ЗМВР, обнародван в ДВ, бр.53/27.06.2014г. В ЗМВР /отм./ в чл.2, ал.1 т.6 е разписано, че Министерството на вътрешните работи чрез своите органи изпълнява възложените му с Конституцията и със законите функции по опазване на живота и здравето на гражданите, имуществата и културните ценности от пожари и свързаните с тях опасности и оказване на помощ при стихийни бедствия и производствени аварии. Съгласно чл.11, ал.6 от ЗМВР/отм./ организацията и дейността на националните служби и на ЦСБОП се уреждат със закон.

В обнародвания в ДВ, бр.53 от 27.06.2014г. и действащ в чл.17 ал.1 и ал.2 от ЗМВР са изброени дейностите по осигуряване на пожарна безопасност и защита при пожари, бедствия и извънредни ситуации. В чл.17, ал.4 от ЗМВР е предвидено, че редът за осъществяване на дейностите по ал.2, т. 1 – 3, сред които е и пожарната безопасност, се определя с наредби на министъра на вътрешните работи.

При тази правна уредба се налага извода, че регулирането на обществените отношения по прилагане на ЗМВР досежно осигуряването на пожарната безопасност в страната се извършва със законови и подзаконови нормативни актове, издаването на каквито не е било от компетентността на общинските съвети както към 2006г., така и през годините и до настоящият момент. Този извод се налага и с оглед разписаното в ЗМВР /отм./ и в действащия ЗМВР, че Министерството на вътрешните работи се ръководи от министър, който провежда държавната политика по превенцията, противодействието на престъпността, опазването на обществения ред, защитата на националната сигурност, защитата на правата и свободите на гражданите, граничния контрол, регулиране на миграционните процеси, пожарната безопасност и защитата на населението чрез разработване на политики, планиране на дейности и контролиране на изпълнението им. Правомощията на органите на местно самоуправление са посочени в ЗМВР изчерпателно и касаят разработването съгласувано с органите за пожарна безопасност и защита на населението на специфични правила за пожарна безопасност в съответните населени места. Осигуряването на пожарната безопасност е уредено и в други нормативни актове, следователно няма законов текст, който да дава правомощия на органите на местното самоуправление да приемат подзаконови нормативни актове във връзка с пожарната безопасност. Нормата на чл.147, т.5 ППЗМВР също не би могла да бъде основание за приемане на подзаконов нормативен акт за регулиране на тези обществени отношения, тъй като е отменена през 2008г.

Налага се извода, че протестираната наредба е приета без законова делегация, което обосновава извод за нейната нищожност. Поради това протеста е основателен и следва да бъде уважен и да бъде прогласена нищожността на Наредба за пожарна безопасност и защита на населението на територията на община Варна приета с Решение №4126-16(43)/12.07.2006г. на Общ.съвет-Варна, изменена с Решение №5370-14(57)/19.09.2007г. на Общински съвет-Варна.

С оглед изхода на спора ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на Окръжна прокуратура – Варна разноски в размер на 20лв.

Водим от горното, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПРОГЛАСЯВА нищожността на Наредбата за осигуряване на пожарната безопасност на територията на Община Варна, приета с Решение №4126-16(43)/12.07.2006г. на Общински съвет-Варна, изменена с Решение №5370-14(57)/19.09.2007г. на Общински съвет-Варна.

 

СЪЖДА Общински съвет – Варна да заплати на Окръжна прокуратура – Варна сумата от 20лв./двадесет/, представляваща разноски за обнародване на съобщение за оспорването в Държавен вестник.

 

 Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на глава ХІІ от АПК.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

     2.