Определение по дело №210/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 юни 2021 г. (в сила от 11 юни 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700210
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 май 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр. Сливен, 02.06.2021 год.

 

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито заседание на втори юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

 

при секретаря …. като разгледа докладваното от съдия Бозукова адм. дело № 210/2021 год. за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс.

Образувано е по жалба, подадена от Д.Х.С. чрез адв. Х.Ч. *** срещу писмо изх.№ 804000-3463/14.04.2021г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Сливен, с което е прието за неоснователно заявление вх.№ 804000-2438/16.03.2021г., подадено от Д.Х.С. с искане да бъде разпоредено връщането на СУМПС и контролен талон. Оспорващият счита, че писмото представлява изричен отказ, който е неправилен и незаконосъобразен, поради липса на мотиви. С подаденото заявление оспорващият е възразил срещу изземването на СУМПС и контролен талон, извършено на 05.03.2021 год., тъй като счита, че е изтекъл 6 месечният давностен срок за изпълнение на наказанието „лишаване от право да управлява МПС“. Това наказание му е било наложено с НП № 20-0813-001189/17.07.2020 год., издадено от ОД МВР Ямбол. Моли съда да отмени отказа, обективиран в писмо изх.№ 804000-3463/14.04.2021г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Сливен. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът по жалбата - Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД МВР Сливен изразява становище за законосъобразност на оспореното писмо и моли съда да го потвърди. Прави възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар. С писмо от 29.04.2021 год. представя административната преписка.

Въз основа на представените по делото доказателства съдът намира за установено следното от фактическа страна.

С НП № 20-0813-001189/17.07.2020 год. издадено от ОД МВР Ямбол на Д.Х.С. са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 750 лева на основание чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 3 месеца. НП е връчено на лицето на 10.08.2020 год. и не е обжалвано, като е влязло в сила на 18.08.2020 год. СУМПС и контролния талон са иззети на 05.03.2021 год. Видно от докладна записка рег.№ 287р-3378/17.03.2021 год. на датата на връчване на НП СУМПС и контролния талон не са иззети при връчване на НП, тъй като лицето е заявило, че не са у него. След това С. е бил многократно търсен на адреса, за което са съставени докладни, но не е бил намерен до 05.03.2021 год.

На 16.03.2021 год. Д.Х.С. подава до началник сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Сливен заявление № 804000-2438, в което сочи, че изземването е незаконосъобразно, тъй като НП е влязло в сила на 18.08.2020 год. и към 05.03.2021 год. е изтекъл предвидения в закона 6 месечен срок за изпълнение на наказанието „лишаване от право да управлява МПС“. Сочи, че поради изтеклата давност наказанието не е следвало да бъде изпълнено. Моли началник сектор „Пътна полиция“ да разпореди връщане на СУМПС и контролен талон. 

С жалба до Административен съд Сливен, заведена на 07.04.2021г., С. оспорва мълчалив отказ на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Сливен за връщане на СУМПС и контролен талон. Междувременно с писмо рег.№ 804000-3463/14.04.2021г. Д.С. е уведомен, че подаденото заявление е неоснователно. Наказанието „лишаване от правоуправление на МПС“ се изпълнява на основание чл.82 ал.2 и ал.3 от ЗАНН, тъй като давността е била прекъсвана с действия от страна на надлежния орган. С определение от 28.04.2021г., постановено по адм. дело № 176/2021г. състав на Административен съд Сливен оставя без разглеждане жалбата му срещу отказа на Началник сектор „Пътна полиция“ по заявлението, с което е поискано връщането на СУМПС и контролен талон.

По преписката няма данни кога е връчено писмо рег.№ 804000-3463/14.04.2021г. на оспорващия, но жалбата, по която е образувано настоящото производство е подадена на 26.04.2021 год.

Настоящият състав на Административен съд Сливен след като разгледа така подадена жалба намира същата за процесуално недопустима, поради липса на годен за обжалване акт. Съображенията за това са следните:

Съгласно легалната дефиниция за административен акт, нормирана от законодателя в чл. 21 ал. 1 от АПК, индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. В процесния случай актът, чиято законосъобразност е предмет на разглеждане, не съставлява индивидуален административен акт по смисъла на цитираната разпоредба, тъй като твърдяния от жалбоподателя С. изричен отказ по искането му за връщане на контролния талон и СУМПС не съставлява отказ за издаване на административен акт. В процесния случай, с оглед данните по делото, се отнася до действия, извършвани в изпълнение на административен акт (НП) и чието осъществяване е в рамките на компетентността на органите на Пътна полиция и техните законови правомощия по повод осъществяваната контролна дейност  като структурно звено на изпълнителната власт (арг. чл. 165 ал. 2 т. 2 от ЗДвП). Действията по отнемане на СУМПС и контролния талон към него е еднократен и вече осъществен факт, който принципно се осъществява със съставяне на акта за установяване на административно нарушение, но в случая отнемането на СЕУМП е станало в по-късен момент, тъй като лицето е многократно търсено, и намерено едва на 05.03.2021 г. Отнемането и задържането на СУМПС и контролния талон към него е елемент от процедурата по ангажиране на административната отговорност на водача за извършено нарушение на правилата за движение (Глава шеста от ЗДвП), поради което законосъобразността им не може да бъде предмет на самостоятелен съдебен контрол (арг. чл. 21 ал. 5, във вр. с а. 1 от АПК). Тези действия са част от нормативно регулираната дейност на контролния орган, основават се на ЗДвП и са правна последица на НП. След като тези действия са постановени въз основа и в изпълнение на закона, те не могат да бъдат квалифицирани и като неоснователни фактически действия. Искането за връщане на отнетия контролен талон и СУМПС е насочено към отмяна на едно правно действие, основаващо се на разпоредбите на ЗДвП и на издаден индивидуален административен акт (НП № 20-0813-001189/17.07.2020г.), поради което твърдяния от оспорващия С. отказ по това искане, обективиран в писмо изх.№ 804000-3463/14.04.2021г. не представлява отказ по смисъла на закона. Отделно от изложеното следва да се отбележи, че писмото е акт  с уведомителен характер, с което оспорващия е уведомен, че давността е била прекъсвана с действия от страна на надлежния орган, т.е. с писмото не се засягат права и не се създават задължения за лицето. Изземването на СУМПС и контролния талон е правно нормативна дейност по смисъла на чл.172 ал.3 от ЗДвП, тя е действие, с което се обективира наложеното по реда на ЗАНН наказание. В този смисъл връщането на СУМПС и контролен талон не става с административен акт, поради което не може да се формира и отказ за издаването на такъв акт.

На самостоятелно основание следва да се отбележи, че това писмо вече е било предмет на разглеждане в производството по адм. дело №176/2021г. по описа на Административен съд Сливен, по което съдът е оставил без разглеждане жалбата на Д.Х.С. срещу отказ на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Сливен по същото заявление, с искане да бъде разпоредено връщането на притежаваните от него СУМПС и контролен талон като недопустима. Това производство към настоящия момент не е приключило, видно от приложената справка, поради което разглеждането на спор със същия предмет от настоящия състав е недопустимо.

С оглед горното, подадената жалба се явява процесуално недопустима като подадена срещу акт, който не подлежи на оспорване и  следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното съдебно производство – прекратено.

Оспорващият прави искане за присъждане на разноски в производството, което предвид изхода на същото, се явява неоснователно, доколкото не попада в нито една от хипотезите на чл. 143 от АПК.

 

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 159 т. 1 от АПК, Административен съд Сливен

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.Х.С., с адрес *** срещу писмо рег.№ 804000-3463/14.04.2021г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Сливен, като процесуално НЕДОПУСТИМА.

 

ПРЕКРАТЯВА образуваното съдебно производство по административно дело № 210/2021 година по описа на Административен съд Сливен.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния Административен съд на РБългария в 7 – дневен срок от съобщаването му.

 

Определението да са съобщи на страните.

                                                           

                                                                        Административен съдия: