Решение по дело №2950/2014 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1429
Дата: 24 юни 2015 г. (в сила от 24 юни 2015 г.)
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20147050702950
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2014 г.

Съдържание на акта

Р  Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№...................24.06.2015г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският административен съд, ХХХІІІ състав в публично заседание на десети юни две хиляди и петнадесета година , в състав:

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Мария Ганева

                                                                  

с участието на секретаря , като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2950/2014г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл.215 от ЗУТ.

          Образувано е по жалба на „///“ ЕООД , подадена чрез пълномощник – адв. Е.Д. , против Заповед № РД-1598/12.10.2012 г. на кмета на община Д Ч по одобряване на частично изменение на подробен устройствен план- план за регулация / ПУП-ПР/ на кв.. 37  за УПИ ІІІ и УПИ V  с отразяване на парцел ІV  по плана за парцелиране  на стопански двор в землището на гр. Д Ч.  Искането до съда е за отмяна на оспорения адм. акт . Претендира се присъждане на съдебно-деловодни разноски.

В уточняваща молба от 23.09.2014 г. /лист13-14 от делото/ се излагат твърдения за неспазване на формата на адм. акт, тъй като в мотивите на заповедта няма изложено фактическо основание за нейното издаване, не са посочени материалноправните норми , не е конкретизиран плана, който се изменя. На следващо място се твърди съществено нарушаване на  административнопроизводствените правила , тъй като с атакуваната заповед се променя план за регулация, но заявлението на „///“  ЕООД е за изменение на устройствен план на кв. ІІІ , парцел ІV по парцеларния план на стопанския двор. Липсва искане на  собственика на земята на УПИ ІІІ и V за изменение на плана. Според подателя на жалбата е налице материална незаконосъобразност на оспорената заповед, понеже не е налице основанието по чл. 134, ал.2, т.6 от ЗУТ  предвид отсъствието на съгласие на  всички собственици.

В съдебно заседание жалбоподателят , чрез своя представител по пълномощие- адв. Е.Д., поддържа подадената до съда жалба на изложените в нея основания.

          Ответникът по жалбата – кметът на община Д Ч, се представлява от  старши юрисконсулт М П , която изразява становище за неоснователност на оспорването . Твърди се спор за собственост между дружеството-жалбоподател и „///“ ЕООД за навеса , посочен в нотариалните актове на двете дружества. 

Заинтересованата страна „///// „ ЕООД , редовно призована, не се представлява и не изразява становище по оспорването.  

С определение №4487/13.11.2014 г. съдът конституира като заинтересовано лице „///“ ЕООД, подател на заявлението за изменение на ПУП-ПР . Със свое последващо определение № 1310/07.04.2015 г. съдът прекрати производството по отношение на този участник в  процеса и конституира като заинтересована страна „/////“ ЕООД , което е приобретател на правото на собственост  предвид представен нотариален акт № 24109/14.11.2012 г. на СВ- Варна.

          Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства и становищата на страните приема за установено следното от фактическа и правна страна :

Оспорващото търговско дружество е закупило от ЕТ „///- М М.“ производствена база за етерични масла  в УПИ V в кв. 37 по плана на гр. Д Ч , включваща административна битова база с РЗП  244 КВ.М.; склад „ Готова продукция “с РЗП 100 кв. м. ; производствено помещение  с РЗП 329 кв. м.; парокотелно  с РЗП от 60 кв.м. ; склад-навес за суровини с РЗП 333 кв. м. ; бана с РЗП от 9 кв. м. ; тоалет с РЗП 19 кв. м. и тунел предвид представен нот. акт с рег. вх. № 28942/31.10.2006 г. на СВ-Варна / л. 4 от делото/.

С решение по гр. дело № 3067/15.12.2006 г. по гр. дело № 4006/2006 г. на Районен съд –Варна, оставено в сила с решение от 23.10.2007 г. по въззивно гр. дело № 540/2007 г. на Окръжен съд-Варна , потвърдено с решение № 226/12.05.2009 г. на ВКС по гр. дело № 293/2008 г. е прието за установено спрямо „///“ ЕООД , че праводателят на жалбоподателя  – ЕТ „///- М М.“ не е собственик на закрит навес № 1  със застроена площ от 330.20 кв. м. , изграден в парцел ІV  по плана за парцелиране на стопанския двор в землището на гр. Д Ч. 

Видно от разпоредителната част на атакуваната заповед нейн предмет са УПИ ІІІ и УПИ V в кв. 37 по регулационния план на гр. Д Ч . Съгласно чл.131, ал.1 от ЗУТ заинтересовани лица в производство по одобряване и изменение  на подробни устройствени планове са собствениците и носителите на ограничени вещни права върху имотите, непосредствено засегнати от предвижданията на плана.

Цитираните съдебни актове сочат за уважен отрицателен установителен иск спрямо „ ЕТ“ ///- М М. “ , от който обжалващото дружество е придобило собствеността . Последното е обвързано от  установителното действие на посочените по-горе съдебни решения, тъй като съгласно чл. 298, ал.2 от , във вр. с чл.144 от АПК влязлото с в сила решение има действие и за наследниците  на страните , както и за техните правоприемници. В тази връзка събраните писмени доказателства не доказват право на собственост на „ ///“ ЕООД върху закрития навес, находящ се в парцел ІV по парцеларния план на стопанския двор на гр. Д Ч, но това обстоятелство не обосновава извод , че това дружество няма статут на заинтересовано лице по смисъла на чл. 131 от ЗУТ, тъй като същото се легитимира като собственик производствена база за етерични масла в един от процесните имоти , от която навесът е само част. В този смисъл съществува право на собственост на оспорващото дружество върху сгради, находящи се в УПИ V в кв. 37 по регулационния план на гр. Д Ч , който е предмет на устройствена разработка по обжалваната заповед и това обосновава правен интерес от обжалване на издадена заповед .

Към административната преписка не са приложени доказателства за съобщаване на обжалваната заповед на „///“ ЕООД, поради което съдът счита, че субективното право на жалба е упражнено срочно . В контекста на изложеното оспорването е допустимо , а разгледано по същество е  основателно.

Административното производство е образувано по подадено заявление от „///“ ЕООД чрез неговия управител за изменение на  устройствения план на кв. V относно УПИ /парцел/ ІV по парцеларния план на стопанския двор  , гр.Д Ч на основание чл. 134, ал.2, т.6 и чл. 135 от ЗУТ / л. 38 от преписката/ .

Заявлението е било разгледано от ЕСУТ при община Д Ч като е било взето решение да се допусне  изработване на проект за частично изменение на действащия ПУП-ПР  на кв. 37 / л. 32 от преписката/. Постановено е положително становище и от главния архитект на община Д Ч / л. 28 от преписката /.

С предписание № 21/17.09.2012 г. на кмета на община Д Ч е допуснато  изработване на проект за частично изменение по взаимно съгласие на част от кв. 37 за УПИ ІІІ и УПИ V по регулационния план на гр. Д Ч /л. 29 от преписката/.

С подадено последващо заявление от управителя на дружеството-заявител от 21.09.2012 г. е било поискано от ОбЕСУТ разглеждане на  изготвения проект / л. 20 от преписката/ .

На проведено заседание на този специализиран общински орган на 24.09.2012 г. е било прието представеното частично изменение на ПУП-ПР  за УПИ ІІІ и УПИ V на кв. 37 по РП на гр. Д Ч / л. 19 от преписката/.

Видно от обяснителна записка на този проект искането на „///“ ЕООД ,в качеството му на собственик на сгради  в УПИ ІV по парцеларния план на стопанския двор , е този парцел  да се нанесе в регулационния план на гр. Д Ч / л. 24 от преписката /. Предложението е за заличаване на южната дворищнорегулационна линия  на УПИ V с УПИ ІІІ  като тези имоти се запазват , но с нови граници и се обособява  нов УПИ VІІ с проекта площ от 4245 кв. м.

Със заповед № РД-1598/12.10.2012 г. е одобрено частичното изменение на ПУП-ПР в частта на УПИ ІІІ и УПИ V в кв. 37 на основание чл. 44, ал.1, т. 13 и ал.2 от ЗМСМА и чл.129 , ал.2 от ЗУТ.

Със заповед № 769/30.05.1985 г. на председателя на ИК на ОНС-Варна е одобрен  общ застроителен и регулационен план  на гр. Г. Трайков , Варненски окръг/ л. 35 от делото/ като по делото е представена  и графична извадка от този план за кв. 37 / л. 71 от делото/.

С протокол от 07.10.1994 г. комисия в състав : председателя на РС“ЗЗ“, председателя на ОбПК и председателя на ликвидационния съвет ,  на основание чл. 45, ал.3 от ППЗСПЗЗ е приела нормативно определените  размери на прилежащите площи на сгради и съоръжения , сред които и на  стопанска сграда  с навеси до Ментовара , конкретно посочени в обяснителна записка  / л.103-144/. Тези писмени доказателства се представят от ответника и от Общинска служба по земеделие гр. Д Ч по изпълнение на съдебно разпореждане № 2893/16.02.2015 г. за представяне на адм. акт, с който е одобрен парцеларния план на стопанския двор на гр. Д Ч.

Предвид изявленията на пълномощниците на страните по делото ,обективирани в протокола от съд. заседание , проведено на 01.04.2015 г. съдът приема за безспорно, че имотите, предмет на обжалваната заповед , попадат в строителните граници на гр. Д Ч. 

От заключението на назначената СТЕ и от разпита на вещото лице в съд. заседание се установява , че обследваната територия се намира в гр. Д Ч, обл. Варна , за която  има регулационен план , одобрен със заповед № 769/30.05.1985 г. По този план за зоната на стопанския двор има  формирани парцели, част от които са УПИ ІІІ и УПИ V като за тях няма предвидено отреждане /предвиждане/ по плана. С атакуваното частично изменение на площадка № ІV по парцеларния план на стопанския двор  се формира  самостоятелен  УПИ VІІ  по имотни граници . Това изменение е отразено графично на комбинирана скица, от която е видно, че новообразуван УПИ  обхваща част от УПИ ІІІ и УПИ V по регулационния план. Собствеността на „///“ ЕООД по нот. акт 58/27.06.2003  г. на СВ-Варна е изцяло разположена в парцел ІV по  парцеларния план на стопанския двор- държавна собственост. С обжалвания план се обособява  УПИ VІІ, който е по границите на парцел ІV по парцеларния план на стопанския двор. Собствеността на жалбоподателя по нот. акт № 98/31.10.2006 г. на СВ-Варна  попада в одобреното частично изменение на ПУП-ПР по обжалваната заповед, тъй като тя е включена в УПИ V на кв. 37 по РП на гр. Д Ч. С това изменение се осигурява достъп до улица на УПИ V и УПИ VІІ  като първия имот има лице 13м, а втория- 45 м. С одобрената устройствена разработка не се  определят вътрешни транспортни пътища  и подходи към сгради  в имотите, а се осигурява само достъп до уличната мрежа  съобразно изискванията на чл. 19 от ЗУТ. По действащия регулационен план на гр. Д Ч няма отреждане в смисъл на определяне на конкретно предназначение за УПИ V на кв. 37 .

От представеното по делото заключение на тройната съдебно-техническа експертиза се установява, че има отреждане  за парцел V –ДСО Фармахим- „////“ по регулационния план на гр. Г Т / Д Ч/ , одобрен със заповед № 769/30.05.1985 г. на председателя на ИК на ОНС-Варна. Според предвижданията на одобреното частично изменение на ПУП-ПР се осигурява транспортен достъп на УПИ V и УПИ VІІ до задънена улица с широчина от 8.00 м.  като лицето към тази улица на УПИ V е 12.28 м., а лицето на УПИ VІІ е 55.28 м. По действащия КП /1985 г.  има вътрешно площадков път, чиято северна част попада в УПИ V по РП от 1985 г., а южната му част се намира в парцел ІV по парцеларния план на стопанския двор. Поради тази причина по процесното частично  изменение този път, обслужващ сградите на „///“ ЕООД  остава в границите на УПИ VІІ  , а сградите отстоят на 5.20 м. от новата регулационна граница , което е повече от изискуемото минимално  разстояние по ЗУТ. Вътрешните пътища са извън предмета на устройствените планове . Обжалваният ПУП е регулационен план и с него  не се осигурява достъп до съществуващи сгради. В новообразувания УПИ VІІ попада закрит навес №1 , собственост на „///“ ЕООД по нот. акт № 58/27.06.2003 г. на СВ-Варна , който понастоящем е собственост на заинтересованото лице „///// „ ЕООД  и е идентичен със склад- навес за суровини , собственост на „///“ ЕООД по нот. акт № 57/31.10.2006 г. на СВ-Варна. За процесната територия има действащ кадастрален план и това е одобреният план със заповед № 769/30.05.1985 г. ,в който са отразени съществуващите сгради  и пътища, но няма вписани планоснимачни номера на имотите .

Съотнасяйки установените факти към критериите за законосъобразност по чл. 146 от АПК , съдът прецени следното:  

С обжалваната заповед е одобрено изменение на действащ   подробен устройствен план - ЗРП/ 1985г. на гр. Г Т / Д Ч/ в частта на два поземлени имота - УПИ ІІІ и УПИ V в кв. 37  . Съгласно чл. 135, ал.1 от ЗУТ издаването на подобен адм. акт е в компетентността на кмета на общината. В настоящия случай атакуваната в процеса заповед изхожда от кмета на община Д Ч, който е адм. орган с материална , териториална компетентност и такава по степен.

Произнасянето на ответната страна е постановено при съществено нарушение на разписаните процесуални правила. Административният  орган не е проявил нужната процесуална активност по установяване кръга от участници в производството  по изменение на ПУП съобразно  критериите на чл. 131 от ЗУТ, въпреки че по разписния лист на действащия КП за обследваната територия „///“ ООД е вписано като собственик  на имот V в кв. 37 / л. 30/. В тази връзка пасивността на ответника по включване на жалбоподателя като участник в адм. производство е съществен  процесуален пропуск , защото това дружество е било лишено от право на участие в адм. процес. Ако беше изисквано съгласие на това дружество за изменение на подробния устройствен план , би могло да се стигне до различно крайно решение по заявлението на „///“ ЕООД.

Обжалваната заповед е обективирана в изискуемата от закона писмена форма, но не съдържа съществени реквизити на административния акт по смисъла на чл. 59, ал.1 т. 4 от АПК / фактически и правни основания за издаването на акта/. Мотивите на оспорената заповед представляват единствено хронологично изложение на извършените процесуални действия в хода на адм. производство, въпреки че предприетите от адм. орган и от страните действия могат да се установят от административната преписка . Именно поради тази причина законодателят не е включил тяхното възпроизвеждане в обстоятелствената част на адм. акт като задължение за адм. орган. 

Мотивите следва да съдържат „конкретните съображения“ , а не някакви общи разсъждения / Решение 77-72 –адм. , ВС/. Когато адм. акт се издава по искане на адресат, какъвто е настоящия случай,  мотивите представляват „отговор на молбата“ , от който става ясно  становището на адм. орган по нейната основателност не само от фактическа , но и от правна страна / Решение 58-72- адм. , ВС/.

Тъй като не всеки юридически факт е годно правно основание за изменение на подробен устройствен план е необходимо неговото изрично посочване в мотивите на заповедта , за да се съпостави с лимитативно изброените факти в хипотезата на правната норма на чл.134 от ЗУТ. 

В настоящия случай атакуваната заповед не съдържа нито фактическо , нито правно основание. В обстоятелствената част на заповедта са посочени чл. 44, ал.1 т.13 и ал.2 от ЗМСМА. Тези две разпоредби имат процесуален характер , но не и материалноправно естество . Първата норма гласи, че в изпълнение на своите правомощия кметът издава заповеди. Второто правило регламентира компетентност на кмета на общината да одобрява със заповед ПУП в обхват до един квартал в срок от 14 дни от датата на приемане на проекта на ПУП от общинския експертен съвет . 

Предвид  Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 г. на ОСГК  на ВС  мотивите на адм. акт  могат да бъдат изложени  и отделно от самия акт  в друг документ от преписката  , ако изхождат  от същия адм. орган, издал акта. Съотнасяйки тълкувателния съдебен акт към настоящия случай , съдът счита, че частичното изменение на ПУП-ПР е с правно основание чл. 134 , ал.2, т.6 от ЗУТ т.е.  при съгласие на всички собственици на имоти и носители  на ограничени вещни права  върху тях. Този съждение се базира на  съдържанието на издаденото предписание от кмета на община Д Ч № 21/17.09.2012 г. , сочещо за допуснато изработване на проект за частично изменение „ по взаимно съгласие“ . В тази връзка съществуването на това фактическо основание съдът следва да провери в настоящия съдебен процес.

Съдебният орган счита за неоснователно оплакването на  жалбоподателя за неспазена форма на адм. акт поради непосочване на плана, който се изменя. Фактът , че в разпоредителната част на заповедта  фигурират имоти по  ПУП-ПР и по парцеларен план  не е пречка да се установи с достатъчна степен на яснота , че волята на адм. орган е да измени подробния устройствен план – план за регулация на гр. Д Ч . 

Настоящият съд счита обжалваната заповед за материално незаконосъобразен адм. акт . Законодателят допуска възможност за изменение на действащи подробни устройствени планове при изчерпателно посочени хипотези, една от които е нормата на чл. 134, ал.2, т.6 от ЗУТ. Съгласно това нормативно правило влезли в сила ПУП-ове могат да бъдат изменяни  само , ако има съгласие на всички  собственици на имоти по чл. 131, ал.2 т.1 , както и носители на  ограничени вещни права  върху тях. С оглед изложените по –горе съображения на съда по допустимостта на жалбата във връзка с правото на собственост на „///“ ЕООД върху постройки в един от процесните имоти и нормативно  уредената възможност правни субекти да бъдат собственици на постройки без да се носители на подобно вещно право върху земята, съдът счита, че в нарушение на правилото на чл. 134,          ал.2 , т. 6 от ЗУТ адм. орган е одобрил изменение на влязъл в законна сила ПУП-ПР без да изисква и получи съгласието на всички собственици , включително на  жалбоподателя. Представеният от жалбоподателя титул за собственост е вписан от службата по вписванията гр. Варна по партидата на имота . По този начин се доказват вещни права на „///“ ЕООД върху същия имот, настъпили след изискуемото им вписване. 

С определение № 4487/13.11.2014 г. / л. 37-38/ съдът даде указание на адм. орган на основание чл. 171, ал.4 от АПК  да ангажира доказателства за дадено съгласие от дружеството-жалбоподател за  частично изменение на  ПУП-ПР , но такива доказателства не бяха представени . В тази връзка съдът приема, че не са се осъществили юридическите факти , визирани в хипотезиса на разпоредбата на чл. 134, ал.2, т.6 от ЗУТ и поради тази причина не може да се приложи диспозицията на същата.

На следващо място  в регулационния план се нанася имот, конкретизиран по парцеларен план на стопанския двор на гр. Д Ч. Въпреки вмененото задължение на ответника и на Общинска служба по земеделие гр. Д Ч с разпореждане № 2893/16.02.2015 г. не беше представен адм. акт, с който е одобрен този парцеларен план. Терминът „парцеларен план“ е въведен едва  с разпоредбата на чл. 47, ал.21 от ППЗСПЗЗ през 2008 г.  като вид  подробен устройствен план в случаите на учредяване на сервитут  върху имоти от държавния поземлен фонд  за прокарване на трасе  за въздушни, наземни и подземни проводи, а настоящият случай не е такъв. В тази връзка цитираният в обжалваната заповед парцеларен план на стопанския двор от 1994 г. не може да се ползва като източник на данни  за границите на  поземлени имоти в бившия стопански двор.

В  представения  протокол на нарочна комисия от 07.10.1994 г.  са приети размери на прилежащи площи на сгради и съоръжения на основание чл. 45, ал.3 от ППЗСППЗЗ. Към датата на съставяне на този писмен документ новелата на тази разпоредба в нейната редакция с ДВ, бр. 72/1993 г. гласи, че нормативно необходимите площи, прилежащи към сгради и съоръжения по чл. 1, ал. 1, т. 3 и 4, собственост на ТКЗС и другите прекратени по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи организации извън строителните граници на населените места, се установяват по искане на ликвидационния съвет или служебно от регионалните служби "Земя и земеползване" с протокол и заверена скица, копия от които се предоставят на поземлената комисия и на Министерството на земеделието и хранителната промишленост.  Дадена е регламентация за определяне на прилежащи площи за терени извън строителните граници на населените места, а безспорен факт предвид изявленията на страните по делото                                    от съд. заседание , проведено на 01.04.2015 г., е , че процесните имоти попадат в строителните граници на гр. Д Ч .

В контекста на изложеното оспорената заповед представлява  унищожаем адм. акт, тъй като е издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и на изискванията на материалния закон.  

При този изход на делото на основание чл. 143, ал.1 от АПК съдът следва да уважи своевременно направеното искане в жалбата на „///“ ЕООД за присъждане на направените съдебно-деловодни разноски : 50 лв. платена държ. такса / л. 16 / , 180 лв. депозит за единична СТЕ /л.40/ и 360 лв. внесен депозит за тройна СТЕ / л. 163/.

  Мотивиран от изложените съображения Административен съд гр. Варна  

 

                                                Р Е Ш И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „///“ ЕООД , ЕИК ********* със съдебен адрес:***, офис 2 Заповед № РД-1598/12.10.2012 г. на кмета на община Д Ч по одобряване на частично изменение на подробен устройствен план- план за регулация на кв. 37 за УПИ ІІІ и УПИ V  с отразяване на парцел ІV  по плана за парцелиране  на стопански двор в землището на гр. Д Ч. 

ОСЪЖДА Община Д Ч да заплати на „///“ ЕООД , ЕИК ********* сумата от 590 лв.  , представляваща направени съдебно-деловодни разноски.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от датата на неговото съобщаване на страните.

 

 

                                                            Съдия :