Решение по дело №340/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 297
Дата: 16 октомври 2020 г. (в сила от 16 октомври 2020 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20207100700340
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

               297/ 16.10.2020 г., град Добрич

 

                В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

                                                                                  

Административен съд - Добрич, в публично заседание на двадесет и девети септември, две хиляди и двадесета година, в касационен състав:

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ИВАНОВА 

                            ЧЛЕНОВЕ:          СИЛВИЯ САНДЕВА

                                                         НЕЛИ КАМЕНСКА

 

при участието на секретаря, ВЕСЕЛИНА САНДЕВА и прокурора при Окръжна прокуратура гр.Добрич, РУМЯНА ***, разгледа докладваното от съдия Каменска касационно дело с административно–наказателен характер № 340 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Е.Й.К. от гр.Добрич срещу Решение № 96 от 09.03.2020 г., постановено по нахд № 1605/2019 г. по описа на Районен съд – Добрич, с което е потвърдено Наказателно постановление № 6629/04.12.2019 г., издадено от ****- началник на отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Агенция „Пътна инфраструктура“-София, с което за нарушаване на чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от Закона за пътищата“, на основание чл.53, ал.1 от ЗП е наложено административното наказание глоба в размер на 1 000 лева.

 В касационната жалба са изложени съображения за незаконосъобразност на постановеното решение, поради допуснати процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. Според касатора правната квалификация в наказателното постановление не съответствала на изпълнителното деяние. Алтернативно, излага доводи, че нарушението е маловажно и счита, че следва да се приложи чл.28 от ЗАНН. Моли за отмяната на оспорената решение и на потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът, Агенция „Пътна инфраструктура“-София, представлявана от юрисконсулт, ***, изразява становище за законосъобразност на постановеното решение и моли то да бъде потвърдено.

Прокурорът при Окръжна прокуратура - Добрич счита касационната жалба за неоснователна и моли решението на районния съд да бъде потвърдено като законосъобразно.

Административен съд –Добрич, намира, че касационната жалба е подадена в законния срок от лице, участвало във въззивното производство, решението по което е неблагоприятно за него, поради което е допустима.

Разгледана по същество, в рамките на предявените касационни основания, съобразно правилото на чл. 218, ал.1 от АПК, настоящият състав счита касационната жалба за неоснователна.

С оспореното пред Районен съд – Добрич Наказателно постановление № 6629/04.12.2019 г., началникът на отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Агенция „Пътна инфраструктура“-София, е наложил на касатора Е.Й.К.  административното наказание глоба от 1 000 лева, за нарушаване на  чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от Закона за пътищата“ във вр. с чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 11/2001г. на МРРБ, на основание чл.53, ал.1 от ЗП.

Нарушението се изразява в това, че на 15.11.2019 г. в 10,15 часа, на път ІІ-97, кв.22, на сто метра преди разклона за Горско стопанство гр.Добрич в посока Добрич-Варна, касаторът е управлявал МПС с 2 оси с рег. № В1651НР и полуремарке с 3 оси с рег. № В3420ЕН, което след измерване е квалифицирано като „тежко“ по см. на чл.3, т.2 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС и извънгабаритно по см. на § 1, т.1 от ДР на същата наредба.

За да потвърди наказателното постановление районният съд  задълбочено е коментирал събраните по делото писмени доказателства и е приел, че фактическата обстановка, описана в оспореното НП е доказана. Изложил е мотиви, че е правилна извършената правна квалификация на деянието, като е отхвърлил като неоснователно възражението, че касаторът е следвало да бъде наказан по реда на чл.177, ал.3 от Закона за движение по пътищата.

   За да потвърди наказателното постановление районният съд е извършил и проверка за спазването на процесуалните правила, при които се издават наказателни постановления като не е установил допуснати съществени такива.

    Решението е надлежно обосновано, правилно и не страда от визираните в касационната жалба пороци, тъй като е постановено при правилно прилагане на материалния закон.

Приетите по делото доказателства установяват извършването на нарушението.

Касационният съд намира, че деянието правилно е квалифицирано като нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" ЗП - нарушена е въведената от законодателя обща забрана без разрешение на администрацията, стопанисваща пътя, да се извършва движение на извънгабаритни и тежки ППС в обхвата на пътя. Безспорно са доказани обективните елементи от състава на нарушението:

1 ) процесното ППС има характеристики на извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/2001 г. - представлява състав от ППС с пет оси- МПС с две оси и полуремарке с три оси. То е тежко, тъй като измереното натоварване на задвижващата (2ра) единична ос на МПС е 12.560 т., при максимално допустимо натоварване 11.5 т., съгласно чл. 7, ал. 1, т. 4, б. "а " от Наредбата ( съгласно чл. 3, т. 2 от същата наредба, при превишаването на нормите по чл. 7 ППС е тежко ) ; при измерено разстояние между осите 1,32 м., сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 28,640 т. при максимално допустимо натоварване на тройната ос- 24 т., съгласно чл.7, ал.1, т.3, б.“б“ от Наредба

 2) за движението на тежки и извънгабаритни ППС се изисква разрешение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от Закона за пътищата, каквото касаторът е нямал в момента на проверката;

   Съгласно чл.8, ал.2 от Наредба № 11/2001 г., извънгабаритните ППС могат да се движат с разрешително, издадено от администрацията, управляваща пътя, съгласувано със съответната служба за контрол при Министерството на вътрешните работи (МВР). Съгласно чл. 53, ал. 1 от ЗП се наказват с глоба от 1 000 до 5 000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и, ал. 5 и чл. 41 ЗП. От словесното описание на нарушението, както и от дадената правна квалификация за водача на ППС е станало напълно ясно какво конкретно деяние му е вменено във вина, при което той е могъл и е упражнил адекватно правото си на защита срещу повдигнатото му обвинение.

   Неоснователни са доводите на касатора във връзка с неправилно ангажиране на отговорността на водача на ППС по чл. 53, ал. 1 във вр. с чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП. Това възражение, както и всички останали, направени пред касационната инстанция, са обсъдени в мотивите на оспореното решение.

   В чл. 53 и чл. 54 ЗП са посочени няколко групи субекти, които могат да носят административно­наказателна отговорност при нарушаване на общата забрана за движение на извънгабаритни и тежки ППС без необходимото разрешение.  Наказващият орган правилно е определил, че субектът на нарушението е водачът на ППС, който е физическото лице. Лична е отговорността на всеки водач на ППС да провери преди да потегли по маршрута, дали разполага с всички необходими документи за осъществяване на превоза.

   Неоснователни са доводите, че следва да носи отговорност по Закона за движение по пътищата (чл. 177, ал. 3 от ЗДвП, във вр. с чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП), а не по чл. 53, ал. 1 от ЗП, като споделя изцяло изложените в решението на въззивния съд мотиви.

   Касационният съд напълно споделя и мотивите на първата съдебна инстанция, че не са налице основанията за прилагане на чл. 28, б. "а" от ЗАНН. Нарушението не е маловажно, тъй като засяга обществените отношения уреждащи възможностите за материална компенсация от движението на ППС, увреждащи пътната настилка.

   По делото има данни за извършено в деня на установяване на нарушението заплащане на необходимите пътни такси за движението на тежко и извънгабаритно ППС. То обаче не е основание да се приеме, че нарушението е маловажно и да не се наказва, защото ако не бе установено от контролните органи, таксите не биха били платени.

   В чл. 37, ал. 3 от Наредба № 11/2001 г. заплащането на таксите е предвидено като условие да се допусне продължаване движението на тежкото и/или извънгабаритното ППС по маршрута му, но не и като условие за ненаказуемост. При определяне на размера на глобата наказващият орган е съобразил заплащането на таксата, поради котео е определил глобата в минимално предвидения в нормата на чл. 53, ал. 1 от ЗП размер от 1 000 лв.

По тези съображения касационният състав намира, че решението, с което е потвръдено наказателното постановление по отношение размера на наказанието "глоба", е постановено при правилно приложение на материалния закон и не са налице заявените касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК за неговата отмяна.

       Така мотивиран и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Добрич

 

                                                  Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 96/09.03.2020г. по нахд № 1605/2019 година по описа на Районен съд - Добрич.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                         ЧЛЕНОВЕ: