Решение по дело №76/2020 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 49
Дата: 27 март 2020 г. (в сила от 20 август 2020 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20205310200076
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2020 г.

Съдържание на акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                  

гр. Асеновград, 27.03.2020 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

         АСЕНОВГРАДСКИ  РАЙОНЕН СЪД, втори наказателен състав в публично съдебно заседание на деветнадесети февруари през две хиляди и двадесета  година, в състав:

              ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. БЕДАЧЕВ

 

       с участието на секретаря Ася Иванова,  като разгледа НАХД № 76 по описа на Асеновградския  районен съд – ІІ н.с. за 2020 година, докладвано от съдията, за да се произнесе взе предвид следното:

      Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

       С наказателно постановление № 007142/23.12.2019 г. на Директора на НТУ, към Агенция „Пътна инфраструктура“- гр. София– Н.Н.Н., на И.Л.М. ЕГН:**********, с адрес: ***, на основание чл. 179 ал.3, във вр. с чл. 139 ал.6 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв.        

        Недоволен  от горното постановление е останал И.М. и е депозирал жалба срещу него пред АРС в законоустановения 7-дневен срок. В жалбата и в съдебно заседание чрез пълномощника адв. М. се сочи, че наказателното постановление е незаконосъобразно и неправилно, навеждат се твърдения изключващи факта на нарушението, сочат се съществени нарушения на административно-производствените правила в процедурата по издаването му, както и за неправилно приложение на материалния закон. Искането към  съда е за пълната му  отмяна.

         Ответната страна  АПИ- София се представлява от юрисконсулт Стоева, която моли за потвърждаване на НП, като законосъобразно, обосновано и правилно.

            Асеновградският районен съд, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди събраните по делото доказателства и взе в предвид доводите, изложени в жалбата и в съдебно заседание намери следното:

        Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

        От събраните по делото доказателства се установява следното:

        С акт за установяване на административно нарушение от 21.07.2019 г. е било констатирано, че на същата дата около 19.00 часа  жалбоподателят  И.М., като водач  е управлявал  лек автомобил „Форд Фиеста“ с рег. № **** по републикански път ­­­ІІ-86, с посока на движение  гр.Асеновград, включен в обхвата на платената пътна мрежа. В резултат на извършена проверка от служителите на АПИ било установено,че за ППС с посочения регистрационен № **** няма заплатена винетна такса, която да съответства на регистрационния номер и категорията на ППС. Проверяващите приели, че е налице извършено административно нарушение, за което на место и съставили акт на водача М.. Същият го подписал като заявил, че има възражения без да ги конкретизира.   В срока по чл. 44 ал.1 от ЗАНН същия депозирал  писмено възражение ,че за същия автомобил е закупил и притежава електронна винетка като представил  екземпляр от електронния документ  за  закупуване на електронна винетка. Същото обаче било счетено за неоснователно от АНО с мотиви, че винетката е за ППС с № ****, а не с рег. № ****, т.е. платената такса била за друго ППС, каквото обаче не съществува,  а не за това управлявано от жалбоподателя,  поради което и издал атакуваното НП,  с което на водача И.М. за горното нарушение е наложена административно   наказание  - глоба в размер на 300 лв.  

         След като анализира горните факти и взе в предвид възраженията и аргументите изложени в жалбата и в съдебно заседание, съдът провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно, при което  намери от правна страна, че същото е незаконосъобразно поради неправилно приложение на материалния закон, поради което следва да бъде отменено съображенията за което са следните: 

         На първо място състава на описаното  нарушение не е реализиран  от субективна страна. Нормата на чл. 179 ал.3 от ЗДвП , въз основа на която е наложена санкцията , предвижда административно наказание глоба за водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата. Посочената пък като нарушена материално правна разпоредба – чл. 139 ал.6 от ЗДП въвежда задължение за водача на пътно превозно средство преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в случаите, когато такава е дължима според категорията на пътното превозно средство. За да представлява едно деяние административно нарушение съгласно общата дефиниция на чл. 6 от ЗАНН,  от субективна страна същото следва да е извършено виновно. Анализът на горния административно-наказателен състав показва, че конкретното нарушение може да се извърши само под форма на вината умисъл –пряк или евентуален. Очевидно, че смисълът на закона е на административно наказване по този текст, да подлежат само лица, които съзнателно не са заплатили дължимата винетна такса и въпреки това, съзнавайки това обстоятелство, управляват автомобил, за който такава такса се дължи, по път в обхвата на платената пътна мрежа. Т.е. дефинирано юридически  при субсидиарното приложение на чл.11 ал.2 от НК, деецът следва да съзнава обществено-опасният характер на деянието, че нарушава директно законова забрана, която е обвързана с обществено-опасни последици, чието настъпване той иска или допуска. В конкретния случай безспорно се установява от доказателствата,че жалбоподателят М. е заплатил в полза на бюджета електронна годишна винетка и то със съзнанието, че я закупува именно за управлявания от него автомобил – с рег. №  ****. Със същото съзнание той е внесъл и цялата дължима цена в полза на бюджета за тази услуга.Поради  особености и първоначална сложност на нововъведената система за закупуване на електронни винетки, същият е допуснал техническа или субективна грешка при закупуването, като вместо първа буква на рег. №. „С“ е въвел съответстващия и знак на латиница „S“. След това, без да съзнава грешката и със съзнанието, че добросъвестно е заплатил таксата, същият е управлявал  автомобила без да съзнава изобщо, че извършва деяние с обществено-опасен характер, а още по-малко пък да е предвиждал или допускал  неговите обществено-опасни последици.  Техническата грешка при закупуването обаче не може да се вмени във вина  от гледна точна на умисъл в извършване на горното нарушение , а напротив същата напълно го изключва. Съдът намира, че неправилно е интерпретирана от АНО нормата на чл.5 ал.3 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние. Действително същата предвижда, че  отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса. Това действително е така, тъй като независимо, че в крайна сметка е платил таксата за превозното средство, ще се приема от контролните органи ,че няма платена винетка и в случай на констатиране на това обстоятелство, водачът ще трябва да плати таксата по чл.10а ал.2 от Закона да пътищата и за целия останал период на валидност на винетката ще се счита, че не е платена такса и водачът ако иска да управлява автомобила ще трябва отново да я плати, както е станало в конкретния случай.  Това именно е смисъла на визираното деклариране на изискуемите данни. Не може обаче същият да носи и административно –наказателна отговорност за това, която е в по-голям размер от стойността на самата винетна такса,  която той веднъж вече неправилно е платил. Ако се приеме тази постановка, означава че същият на практика носи административно – наказателна отговорност за грешката, а не за са самото административно нарушение по 139 ал.6 от ЗДвП, тъй като то предвижда задължение за водача за заплащане на винетна такса, което той добросъвестно е изпълнил. Това противоречи както на действителния смисъл на административно –наказателната разпоредба ,така и на целта на закона, а също и на принципите на справедливостта.

         На второ място и в унисон с изложеното съдът намира, че състава на административното нарушение не е реализиран и от обективна страна. Анализът на санкционната разпоредба на чл. 179 ал.3 от ЗДвП показва ,че обективния състав на нарушението включва управляване на ППС в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е платена винетна такса.  В случая обаче винетната такса за процесното МПС, която е била дължима в крайна сметка фактически  е била платена и е постъпила в бюджета. Това изключва категорично обективния състав на нарушението. Без значение в случая е, че от гледна точка на контрола и регистрационния режим в тол-системата се приема, че за неправилно индивидуализираното МПС няма платена винетна такса. Както вече се коментира по –горе за това водача търпи посочените неблагоприятни последици и отново дължи винетна такса за бъдещ  период, които обаче са несъвместими и с административно-наказателна отговорност.

          На трето място отделно от горното, Съдът намира, че дори да се приеме строго  формалистичен подход  и се приеме, че е налице реализиран състав на административно нарушение, НП отново е незаконосъобразно в частта, с която на жалбоподателя е наложено  административно наказание, тъй като и в този случай нарушението извършено от жалбоподателя, следва да се квалифицира като маловажен случай и по отношение на него е следвало да се приложи  разпоредбата на чл. 28, б. „а“ от ЗАНН. В ЗАНН няма легално определение на понятието “маловажен случай”, но предвид препращащата норма на чл.11 от ЗАНН, следва да намери приложение легалната дефиниция на това понятие, дадена в чл. 93, т. 9 от НК, тъй като разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН препраща към общата част на НК, а именно извършеното административно нарушение, с оглед липсата на вредни последици или незначителността им и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид.

          Настоящият случай е именно такъв, тъй като деянието разкрива по–ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. При преценката на тежестта на нарушението и съответно степента на обществена  опасност на нарушението, следва да  се съобразят във всички случаи конкретните обстоятелства по неговото извършване, а именно факта, че в крайна сметка сумата представляваща винетна такса  е била платена за управлявания автомобил  и фактически е постъпила в бюджета, поради което и от деянието не са настъпили никакви вредни последици, дори е налице неоснователно обогатяване на държавата. В този контекст същото на практика и не се отличава с обществена опасност, което на отделно основание го дисквалифицира като административно нарушение.  При това положение, налагането на глоба  в размер на 300 лв., се явява несъразмерно тежка санкция спрямо тежестта на нарушението и степента на обществена опасност на същото. При наличието на описаните по-горе факти, административно-наказващия орган, е следвало да извърши преценка за наличие на маловажен случай.  С разпоредбата на чл.28 от ЗАНН несъмнено е дадена възможност на административно-наказващия орган да освобождава от административно-наказателна отговорност, когато приеме, че случаят е маловажен. Преценката за “маловажност на случая” подлежи и на съдебен контрол, и когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не ги е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, като в този случай преценката на съда е преценка за законосъобразност /ТР №1/12.12.2007 г. на ОСНК - ВКС/.

        По отношение на разноските. Съгласно нормата  на чл. 63, ал.3 ЗАНН страните имат право на разноски, като по отношение на реда за определянето им изрично препраща към реда на АПК.

В АПК въпросът за възлагането на разноските е уреден в чл. 143, в който е посочено, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. 

По силата на горното правило и с оглед изхода на делото в конкретния случай разноски се дължат само на жалбоподателя.

Жалбоподателят претендира присъждане на направените в производството разноски  и е доказал заплащане на сумата от 300 лева, представляващи заплатен  адвокатски хонорар.  С оглед изхода на делото и на основание чл. 63, ал.3 ЗАНН, вр. чл. 144 АПК, следва да му се присъдят разноски в размер на 300 лв.   

Съгласно т.6  от ДР на АПК "Поемане на разноски от административен орган" означава  поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на което е административният орган,като в случая това е въззиваемата страна – Агенция „Пътна инфраструктура“-гр.София.

         От изложените съображения следва, че наказателното постановление е  незаконосъобразно и следва да бъде отменено, като са налице няколко отделни и самостоятелно достатъчни основания за неговата отмяна, поради което и  на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

                                                       Р  Е  Ш  И  :

 

           ОТМЕНЯ  наказателно постановление № 007142/23.12.2019 г. на Директора на НТУ, към Агенция „Пътна инфраструктура“- гр. София – Н.Н.Н., с което на И.Л.М., с                  ЕГН: **********, с адрес: ***, на основание чл. 179 ал.3, във вр. с чл. 139 ал.6  от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв.       

          ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати на жалбоподателя И.Л.М., ЕГН:********** сумата от 300 лева, представляващи направени разноски по водене на делото.            

          РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. Пловдив  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: