Решение по дело №214/2021 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 260095
Дата: 12 май 2021 г. (в сила от 2 юни 2021 г.)
Съдия: Иван Георгиев Шейтанов
Дело: 20215310200214
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 март 2021 г.

Съдържание на акта

                                 Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

                      Година

 12.05.2021г.

 

                Град     

Асеновград

                     

                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Асеновградският районен

съд   

   Трети наказателен

състав

 

На

Четиринадесети април

 

 

      Година

2021

 

В публично заседание в следния състав:

                           Председател:  

Иван Шейтанов

 

Секретар:

Ася Иванова

 

като разгледа докладваното от

Съдията

 

Наказателно адм. характер дело номер

 214

  по описа за    

2021

    година.

 

 

 

                                                         Р   Е   Ш   И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 4311075 издаден от ОДМВР Пловдив, с който за нарушение на чл.21, ал.2 вр. чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2 т.6 от ЗДвП на Т.Ц.П. , с ЕГН ********** с адрес ***, е наложено административно наказание  „глоба” в размер на 700.00 лв.

 

ОСЪЖДА Т.Ц.П., с ЕГН ********** с адрес ***, да заплати на ОДМВР Пловдив с адрес гр. Пловдив, ул. „Княз Богориди“ № 7, сумата от 80.00 лв. /осемдесет лева/ за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението може да бъде обжалвано в 14 дневен срок от съобщаването му на страните, пред Административен съд Пловдив, на основанията, предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.                                                                    

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.    

 

Образувано е по жалба подадена на 12.01.2021г. от Т.Ц.П. , с ЕГН ********** с адрес ***, против Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 4311075 издаден от ОДМВР Пловдив, с който за нарушение на чл.21, ал.2 вр. чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2 т.6 от ЗДвП на Т.Ц.П. , с ЕГН ********** с адрес ***,  е наложено административно наказание  „глоба” в размер на 700.00 лв.

Жалбоподателят Т.Ц.П. не се явява лично по делото. Чрез отразеното в жалбата, се излагат оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания електронен фиш, излагат се съображения за допуснати процесуални нарушения свързани с неговото издаване и се иска неговата отмяна.

Въззиваемата страна, редовно уведомена, не изпраща представител. Според представеното писмено становище, обжалваното НП е правилно и законосъобразно и като такова следва да се потвърди.Претендират за заплащане на юрисконсултско възнаграждение.

След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното:

Атакуваният електронен фиш бил издаден срещу Т.Ц.П., за това, че на 19.12.2020г. в 11.26 часа на главен пътІ-8, км. 251.600,  в посока на движение на контролираните МПС от изток  към запад, при разрешена скорост от 60 км/ч, въведена с пътен знак „В26” и отчетен/приспаднат  толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч, като водач на МПС лек автомобил “Волво С 80”, с ДК№ РВ 3164 КС, е извършил нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-М № 566 / с установена скорост от 120 км/ч и превишаване на разрешената скорост с 60 км/ч./. Като собственик, на когото е бил регистриран автомобила, жалбоподателят бил установен и на същият била наложена глоба в размер на 700.00лв.  Съставения фиш е бил връчен срещу подпис на нарушителя на 07.01.2021г. / справка към адм. нак. преписка /

Гореописаната фактическа обстановка съдът намира за безспорно установена въз основа на събраните в хода на производството гласни доказателства- от разпита на св. К.И.С., писмените и веществени такива: Електронен фиш на ОД на МВР гр. Пловдив, удостоверение за одобрен тип техническо средство, удостоверение от проверка на мобилна система за видеоконтрол, Техническо описание и инструкция за експлоатация на автоматизирано техническо средство TFR1-М, снимков материал, протоколи за проверка на мобилна система за видеоконтрол „TFR1-М“.

Съдът намира жалбата за допустима, а разгледана по същество, за неоснователна.

Безспорно по делото се установи това, че свидетелят К.И.С. работи като полицейски служител в РУ Асеновград, на длъжност мл. автоконтрольор. Безспорно по делото се установи това, че на 19.12.2020г. св. С. е бил на работа дневна смяна и около 8.30 часа се намирал на главен път І-8 в зоната на км.251, в района на кръстовище преди с. Поповица, обл. Пловдивска. На същия път, в този ден, е имало въведено ограничение за скоростта на движещите се  МПС в посока от гр.Свиленград към гр. Пловдив до 60 км.ч. въведено с пътен знак „В26”. До посоченото мястото св.С. се придвижил със служебен автомобил с ДК№ РВ 7519 ВК, който в последствие бил позициониран след пътен знак „В26”,  ориентиран с предната си част срещу идващите след знака за ограничение, от изток на запад или посока от гр.Свиленград към гр. Пловдив автомобили. В предната част на купето на автомобила било монтирано АТСС TFR1-М № 566, което при включен режим е контролирало движещите се в посока от изток на запад МПС-та. В 11.26 часа намиращо се в работен режим техническото средство, се активирало, като с него било заснет клип № 17925 /протокол към адм.нак. преписка / с движещо се МПС- автомобил с ДК№ РВ 3164 КС, който преминал със скорост от 123 км/ч, при разрешена скорост до 60 км/ч. Констатациите на св. С. във връзка с работата му с АТСС TFR1-М № 566, били отразени в съставения от него, с дата от 19.12.2020г. протокол, като заснетите на този ден с устройството клипове били свалени и запазени за по-нататъшна обработка и анализ. На по-късен етап, информацията от работата на АТСС от 19.12.2020г. била обработена, като се е установило, че заснетия в 11.26 часа видеоклип № 17925 МПС, съдържа запис на движещ се автомобил  “Волво С 80”, с ДК№ РВ 3164 КС собственост на Т.Ц.П.. Именно превишението на скоростта от 60 км.ч., след приспадане на толеранса от 3 км.ч, е станало причина да се издаде обжалвания електронен фиш. 

При анализа на обстоятелствата по делото не се констатират допуснати процесуални нарушения включително и на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, които да доведат до отмяна на обжалвания фиш. Съгласно текста на чл. 189, ал.4 от ЗДвП то „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В случая обжалвания ЕФ съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката начините за доброволното є заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.” Направените възражения относно липсата на конкретни реквизити и елементи от състава на нарушението се явяват неоснователни. При анализа на събраните по делото доказателства, не се установяват и допуснати от контролния орган нарушения при работата му с АТСС, които също да водят до изводи относно отмяна на обжалвания фиш. Безспорно по делото се установи, че използваното АТСС е било закрепено в купето на служебния автомобил с ДК№ РВ 7519 ВК. Съгласно дадената легална дефиниция в т.65 от §6 от ДР към ЗДвП, използваното АТСС е било мобилно такова, тъй като е било „прикрепено към превозно средство и временно разположено на участък от пътя, установяващ нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.” Представеният по делото протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система съдържа нормативно изискуемите реквизити и представлява доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, режима на измерване, посоката за задействане и други обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш. В протокола е отразен както режим на измерване, така и посока за задействане - в случая “П”, което означава приближаващ. В случая не е оспорен и факта на управление на лекия автомобил от страна на нарушителя на посочените в ел.фиш - място и време, при което се потвърждава изводът за несъщественост на възраженията по отношение на липсата на пълна конкретика относно снимката на разположението на уреда за измерване по чл.10 ал.3 от Наредбата. В тази насока направеното възражение се явява неоснователно и следва да се остави без уважение.

 В приложения към преписката Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или системи по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 19.12.2020г., са отразени номер на първо статично изображение-17876  и номер на последно статично изображение-17926. От същия протокол се установява, че за времето от 08.30 часа до 11.45 часа на 19.12.2020г., по време на наряда на св.С., с това АТСС се били направени общо 60 клипа, като клипа от 11.26 часа, с номер 17925  въз основа на който е издаден оспорвания фиш е бил между тях.

В протокола е отбелязан и пътния знака въвеждащ ограничение на скоростта- „В26” и неговото разположение спрямо АТСС. Наличието или липсата на съответния знак, се явява от съществено значение за основателността на жалбата и за реализиране на административнонаказателната отговорност в случая. Съдът като прецени всички обстоятелства по делото счете, че на 19.12.2020г., в контролирания от страна на св. С. участък от пътя, посредством АТСС TFR1-М № 566, такъв знак е съществувал. Неговото точно разположение се установява, от намиращите се на листи от 9 до 10 от НАХД № 214/2021г. на АРС справка и  схема изпратена с писмо от ОПУ Пловдив. Наличието на пътния знак се установява и от съдържанието на  съставения протокол попълнен от св. С.. В този смисъл, писмото от ОПУ Пловдив, в конкретиката на фактите - не разколебава и не опровергава доказателствената сила както на протокола, така и на снимковия материал /арг. от чл.189 ал.15 ЗДвП - официалният документ служи за доказване на факти от предмета на доказване, като е допустимо доказване с всички допустими процесуални способи/. Преценката за същественост на конкретни реквизити от протокола следва да се основава на съпоставка с всички останали попълнени реквизити, както и с останалите писмени доказателства от преписката. В този смисъл жалбата и направените възражения се явяват неоснователни и следва да се оставят без уважение.

От представения по делото Протокол за проверка на мобилна система №5-32-20 от 06.08.2020г. /от адм.наказателната преписка/ се установява, че използваното техническо средство е преминало съответната проверка, като неговата годност е до 06.08.2021г.

От представеното по делото Удостоверение от БИМ за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 от 24.10.2010г. се установява, че то касае използваното АТСС TFR1-М № 4835 / с инв. № 566/ което е със срок на валидност до 24.02.2020г. Действително датата на установеното нарушение е 19.12.2020г. но в случая следва да се вземе предвид и текста на чл.30, ал.5 от Закона за измерванията.   Същия текст гласи, че „Когато срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип“. Тъй като АТСС TFR1-М № 4835 / с инв. № 566/ е преминало съответната проверка към датата на нарушението, а и в последствие е преминало такава проверка, то  неговата годност е удължена вече до 06.08.2021г., то следва извода, че заснемането на нарушението е било извършено с разрешено и валидно техническо средство.

При тази установената фактическа обстановка съдът приема, че от страна на жалбоподателят е осъществен съставът на вмененото му административно нарушение. Нарушението за което е ангажирана неговата отговорността, касае превишаване на разрешената скорост, която за път в извън населено място за което е въведено ограничение,  е била до 60 км/ч, в какъвто смисъл е и текста на посочената като нарушена разпоредба на чл.21, ал.2 вр.  ал.1 от ЗДвП. От събраните в хода на производството доказателства се установява съставомерността на констатираното нарушение, тъй като автомобилът на нарушителят П. е заснет при движение със скорост от 123 км/ч, с автоматизирано техническо средство, като при съставяне на фиша е отчетена и допустимата грешка/толеранс от 3 км/ч при измерване на скоростта, при въведено ограничение от 60 км/ч.

При определяне на наказанието, АНО се съобразил изцяло с това, че нарушението е в извън населено място и превишението се явява с 60 км.ч. над допустимата скорост, то на нарушителя е била наложена глоба, чийто размер е бил изцяло съобразен с предвиденото в закона. Видно от обжалвания електронен фиш, то наказанието е определено на основание чл.182,ал.2,т.6 от ЗДвП. Същия предвижда, че „Водач, който превиши разрешената максимална скорост в извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване над 50 км.ч. -с глоба 600 лв. като за всеки следващи 5 км.ч. превишаване над 50 км.ч.  глобата се увеличава с 50 лв. В случая границата от превишението от 50 км.ч., което определя основната санкция от 600 лева, е превишена със стойността от 10 километра / което се равнява на  2 пъти х 5 от следващите километри превишение/, поради което и определената от АНО добавка от 100 лева се явява законосъобразно определена. За съдът не е налице да коригира така определената от АНО глоба в размер на 700 лева, като може единствено може да потвърди санкцията в този й размер.

При този изход на делото основателно се явява искането на ответника за присъждане на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН на възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита. Предвид липсата на изрична уредба в АПК, същото е дължимо на основание субсидиарното приложение на чл. 78, ал. 8 от ГПК и следва да бъде определено по реда на чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ. Според последната разпоредба, по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 80 до 120 лв. Съгласно чл. 78, ал.8 от ГПК конкретния размер по всеки спор се определя от съда. В случая казусът не се отличава с особена фактическа и правна сложност, поради които съдът счита, че присъждането на по-голямо юрисконсултско възнаграждение от минимално предвиденото в чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ не би било обосновано. Така, съобразно фактическата и правната сложност на делото съдът счита, че на ответника се следва възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита в размер на 80 лева на основание чл. 144 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК вр. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ. Посочената сума следва да се присъди в полза на ОД на МВР Пловдив.

 

Мотивиран от горното Съдът постанови решението си.

                                                                                                                                       

 

                                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: