Р Е
Ш Е Н И Е № 260113
гр.
Сливен, 10.11.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение - ІV-ти наказателен състав, в публично заседание на
двадесет и трети октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЦАНКА НЕДЕЛЧЕВА,
при секретаря ГАЛИНА ПЕНЕВА като
разгледа докладваното от председателя АНД
№ 874 по описа на съда за 2020 год.
за да се произнесе съобрази:
Производството е образувано по
повод жалба от МБАЛ „Х.Д.“ ООД – гр. Сливен, представлявано от управителя П.М.П.
против НП № 7 от 26.06.2020 год., издадено от Директора на РЗИ - Сливен, с
което на жалбоподателя е наложено административно наказание „Имуществена
санкция” в размер на 1500,00 лева на основание чл. 212, ал. 3 от Закона за здравето
(ЗЗ) за нарушение на чл. 44 от ЗЗ.
В с.з. жалбоподателят, редовно
призован, се представлява от управителя, който поддържа жалбата и моли да бъде
отменено обжалваното НП.
В с.з. административнонаказващият
орган, редовно призован, се представлява от процесуален представител, който оспорва
жалбата и моли издаденото НП да бъде потвърдено.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята
съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на
делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:
На 05.06.2020 год. било издадено
Предписание за извършване на задължителни хигиенни мероприятия в МБАЛ „Х.Д.”
ООД, като в т. 6 от предписанието било посочено: „МБАЛ „Х.Д.” ООД да възстанови
дейността си на екипен принцип от персонал с отрицателни резултати от PCR изследване и след получаване на
стандартни резултати от контрола на заключителната дезинфекция.“ (л. 8 от
делото).
На 15.06.2020 год. бил съставен
Акт за установяване на административни нарушения от юридическо лице изх. №
6/15.06.2020 год. против жалбоподателя за това, че при извършване на
дезинфекцията на 12.06.2020 год. в МБАЛ „Х.Д.” ООД било констатирано, че в
отделение „Инвазивна кардиология” има 4 пациента лежащо болни и работещ
персонал, с което е нарушена т. 6 от Предписание на РЗИ - Сливен с изх. №
ЗП-02-1574/05.06.2020 год. В акта било отразено, че е нарушена разпоредбата на
чл. 44 от ЗЗ. Актът бил връчен на 15.06.2020 год. на управителя (л. 5 от
делото).
На 17.06.2020 год. било подадено
възражение от управителя на дружеството против съставения АУАН, като в същото
било посочено, че съобразно предписанието била извършена цялостна дезинфекция,
включително в Отделението по кардиология и неговата интензивна структура; както
и че дейността се осъществявала от персонал, който е с отрицателни резултати от
PCR изследвани на екипен принцип,
като се спазвали стриктно мерките по превенция и контрол на инфекциите във
връзка с COVID-19. Във
възражението било посочено още, че лежащите към момента на проверката пациенти
били приети по спешност, със животозастрашаващи заболявания на сърдечно –
съдовата система, налагащи хоспитализирането им в единствената на територията
на Област Сливен структура по инвазивна кардиология (л. 10 от делото).
Въз основа на съставения акт било
издадено процесното НП № 7/26.06.2020 год., издадено от Директора на РЗИ –
Сливен, с което на жалбоподателя било наложено административно наказание
„Имуществена санкция” в размер на 1500,00 лева на основание чл. 212, ал. 3 от
ЗЗ, за нарушение на чл. 44 от ЗЗ. В НП било отразено, че при определяне размера
на наказанието е взето предвид възражение с вх. № 14-742/17.06.2020 год. НП
било връчено чрез обратна разписка на 01.07.2020 год. (л. 6 – 7 от делото).
Горната фактическа обстановка
съдът прие за безспорно установена от събраните по делото гласни и писмени
доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице,
имащо правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е основателна.
Тъй като съдът констатира нарушения на процесуалните правила и то от
категорията на съществените, които са основание за отмяна на НП, няма да се
спира на това дали е доказано извършването на описаното в АУАН и НП нарушение
от жалбоподателя или не.
Както в акта, така и в наказателното постановление, следва изрично да е
описано нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено и
доказателствата, които го потвърждават. В НП следва да бъдат посочени и точно законовите
разпоредби, които са били нарушени, т.е. описаното деяние следва да може да се
подведе под конкретна правна норма, съдържаща състав на административно
нарушение. Следва съгласно разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН да
има единство между описанието на нарушението, обстоятелствата, при които е
извършено и законните разпоредби, които са били нарушени. В АУАН следва
съгласно разпоредбата на чл. 42, т. 3 от ЗАНН, респ. в НП съгласно чл. 57, ал.
1, т. 5 от ЗАНН да се съдържа датата и мястото на извършване на нарушението. В
конкретния случай нито в акта, нито в издаденото НП е посочена датата на
извършване на нарушението, а само е отразено, че на 12.06.2020 год. била
извършена проверка на дезинфекцията в МБАЛ „Х.Д.” ООД, т.е. тази дата 12.06.2020
год. е датата на констатиране на нарушението, но не и дата на извършването му.
В АУАН и в НП е посочено, че административното нарушение се изразява в
нарушаване на т. 6 от Предписание на РЗИ – Сливен, съгласно което дружеството
следва да възстанови дейността си на екипен принцип от персонал с отрицателни
резултати от PCR изследване и след получаване
на стандартни резултати от контрола на заключителната дезинфекция. Административнонаказващият
орган изобщо не е изследвал въпросът дали тези изисквания на т. 6 от
предписанието са били изпълнение, т.е персоналът бил ли е на екипен принцип,
същият имал ли е отрицателни резултати от PCR изследване и получени ли са резултати от контрола на
заключителната дезинфекция. В НП общо е посочено, че има 4 пациента лежащо
болни и работещ персонал, без да са посочени каквито и да е било обстоятелства,
при които е извършено нарушението. Следователно нито в акта, нито в НП са
описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението, съгласно
изискването на разпоредбите на чл. 42, т. 4 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, поради и което е налице неяснота относно това кога и при какви
обстоятелства е извършено нарушението. Освен че е изрично предвиден като
задължителен реквизит на всяко НП, датата на извършване на административното
нарушение е определящо както за приложимия към момента материален и процесуален
закон, така и за определянето на сроковете по чл. 34 от ЗАНН, за които съдът
следи служебно. При липса на посочена дата на извършване на нарушението, съдът
не може да осъществи този контрол за спазването на сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
С оглед гореизложеното съдът намира, че е нарушено правото на защита на
жалбоподателя, тъй като същият е лишен от възможността да разбере за какво
нарушение му се търси отговорност и кога е било извършено същото.
Констатираното от съда нарушение се изразява в неспазване на разпоредбите на
чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, а именно не посочване на датата и мястото на
извършване на нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено. Разпоредбата
на чл. 57 от ЗАНН е императивна, тъй като осигурява правото на защита на
привлечения към административнонаказателна отговорност, в чието съдържание се
включва е правото му да знае на коя дата какво административно нарушение се
твърди, че е извършил, за да може да организира защитата си в пълен обем.
Освен това неспазването на разпоредбите на чл. 57, ал.
1, т. 5 и 6 от ЗАНН, прави невъзможно упражняването на съдебен контрол за
законосъобразност на обжалваното НП, доколкото районния съд в производството по
обжалване на НП по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН, следва да установява
съществуването или несъществуването на описаното в НП административно нарушение
и съответно – съпоставяне на установеното действие или бездействие на
жалбоподателя със съответната действаща правна норма, регламентираща същото
като административно нарушение, което се предпоставя от индивидуализация на
съответното административно нарушение, съобразно всички изисквания на чл. 57 от ЗАНН. Административнонаказващият орган следвало да спази всички изисквания на
нормите на ЗАНН, включително и чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, като
неспазването на това изискване води до незаконосъобразност на наказателното
постановление и същото следва да бъде отменено само на това процесуално
основание, без да се разглежда спорът по същество.
Предвид изложеното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 7 от 26.06.2020 год., издадено от Директора на РЗИ - Сливен, с което на МБАЛ „Х.Д.“ ООД – гр.
Сливен, представлявано от управителя П.М.П., е наложено административно
наказание „Имуществена санкция” в размер на 1500,00 лева на основание чл. 212,
ал. 3 от ЗЗ, за нарушение на чл. 44 от ЗЗ, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред СлАС в 14 – дневен
срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: