Р Е
Ш Е Н И Е
№ 50
гр.Дряново,
20.11.2018г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Дряновски районен съд, в публично съдебно заседание на шестнадесети
октомври две хиляди и осемнадесета година в състав:
Председател: Емилия
Дишева
при участието на секретаря Ягода Лесичарскаа и прокурора ........, разгледа
докладваното от съдия Дишева АНД № 196 по описа за 2018 г., за да се произнесе,
взе предвид:
Производството е по глава ІІІ,
раздел V от ЗАНН- Обжалване на наказателните постановления. Образувано е по жалба от ***, ЕИК ***, гр. ***, ул. ***№ ***, представлявано от А.Г.Д., чрез пълномощник адв. И.И., срещу наказателно постановление № 334250-F371081/20.04.2018 г., издадено от Директора ТД на НАП-гр. Велико
Търново, с което на *** за извършено нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във
вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС, на осн. чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена
санкция в размер на 700 лв.
В жалбата се твърди,
че атакуваното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно,
издадено в нарушение на материалния и процесуалния закон. Липсвало точно и ясно описание на нарушението, мястото на
извършването му, при какви обстоятелства и как е било извършено. На следващо
място се твърди, че управителят на дружеството не бил поканен за съставяне на АУАН
и същият не бил съставен в негово присъствие. Административно-наказващият орган
не изложил мотиви относно приложението на чл. 28 от ЗАНН. Прави се искане обжалваното наказателно
постановление да бъде отменено като необосновано и незаконосъобразно.
В съдебно
заседание жалбоподателят чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата.
Административнонаказващият
орган се
представлява от юрисконсулт В. Ц., която прави искане жалбата да се остави без
уважение и да се потвърди наказателното постановление, като правилно и
законосъобразно.
При извършената
служебна проверка се установи, че жалбата е подадена от легитимно лице, в
законноустановения срок, поради което същата е допустима и следва да се
разгледа по същество.
По делото се събраха
писмени и гласни доказателства. От съвкупната им преценка съдът намира за
установено следното от фактическа и правна страна:
От фактическа страна:
Атакуваното
наказателно постановление е издадено по повод извършена на 27.01.2018 г. проверка
от служители на ТД на НАП - гр. В.Търново, св. В.И. и св. В.И., в търговски обект – хотел ***, находящ се в гр. ***,
ул. „***" № **, стопанисван от ***. В хода на проверката е
установено, че фискалното
устройство в обекта модел ***с инд. № ДТ538135 и фискална памет /ФП/ №
02538135, с регистрационен № 3630099/09.04.2015 г. е нулирано на 08.01.2018 г.
с отчет № 0000626/08.01.2018 г. При разпечатка и преглед на електронната контролна лента за периода
07.12.2017 г. до 07.01.2018 г. е установено, че са извършвани продажби на
услуги и в други дни освен 07.01.2018 г., а е издаден един дневен финансов
отчет с нулиране и запис във ФП на 08.01.2018 г.
За
констатациите от проверката бил съставен протокол за извършена проверка № 0237159 от 27.01.2018 г. в
присъствието на управителя на
дружеството А.Г.Д., който е положил подпис. В протокола е посочено, че
следва да се яви за съставяне на АУАН на 30.01.2018 г. в 13.30 ч. в ТД на НАП - гр. Габрово.
От
показанията на свидетелите В.И. и В.И., от протокола за проверка, както и от
приетата като доказателство по делото разпечатка от контролната лента
за електронен носител /КЛЕН/ за периода 07.12.2017 г. до 07.01.2018 г., във връзка
с последния издаден дневен финансов отчет от 08.01.2018 г., се установява, че за периода от
07.12.2017 г. до 07.01.2018 г. в обекта са извършени следните продажби на услуги:
на 07.12.2017
г. е издаден ФКБ /фискален касов бон/ на стойност 54 лв., на 08.12.2017 г. са
издадени ФКБ, съответно за 95 лв. и 117 лв., на 09.12.2017 г. ФКБ за 40 лв., на
14.12.2017 г. – три ФКБ, съответно за 405 лв., 100 лв. и 47 лв., на 16.12.2017
г. ФКБ за 40 лв., на 24.12.2017 г. ФКБ за 228 лв., на 06.01.2018 г. ФКБ на
стойност 50 лв. и на 07.01.2018 г. ФКБ на стойност 50 лв. Обобщаващият отчет с
нулиране е само един за целия период, на стойност 1226 лв. и е издаден на
08.01.2018 г. Макар, че на посочените по-горе дати са извършвани продажби на услуги и издавани касови бонове,
не е издаван дневен финансов отчет и не е извършвано нулиране. Тук следва да се
посочи, че в протокола за извършената проверка № 0237159 от 27.01.2018 г. са изброени детайлно всички извършени продажби на услуги в
обекта за периода от 07.12.2017 г. до 07.01.2018 г., по дата и стойност.
Административнонаказателното
производство е започнало със съставяне на Акт за установяване на
административно нарушение № F371081/30.01.2018
г. от
св. И., в присъствието на св. И. и представляващия
дружеството. Актосъставителят св. И. е счела, че при извършената на 27.01.2018 г. проверка в обекта е установено,
че дружеството
не е изпълнило задължението си за отпечатване на пълен дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден с реализиран оборот. Посочено е, че фискалното устройство в обекта е
нулирано на 08.01.2018 г. с отчет № 0000626/08.01.2018 г. При преглед на
електронната контролна лента за периода 07.12.2017 г. до 07.01.2018 г. е
установено, че има извършвани продажби на услуги и в други дни освен 07.01.2018
г., а е издаден дневен финансов отчет с нулиране и запис във ФП на 08.01.2018
г. На 14.12.2017 г. са извършени продажби на услуги по настаняване съгласно ФКБ
№ 615 на стойност 405.00 лв., ФКБ № 616 на стойност 100.00 лв., ФКБ № 618 на стойност
47.00 лв., като е извършено обобщаване на оборота от продажба на услуги, чрез
извеждане на дневен отчет с нулиране и запис във фискалната памет на 08.01.2018
г., с което е нарушен чл. 39, ал. 1 от Наредба
№ Н-18/13.12.2006 г. на МФ. От показанията на актосъставителя св. И. става ясно, че според нея
нарушение е извършвано на всяка една от датите през посочения период, описани в
протокола от проверката, когато са били извършени услуги и плащания и са
издавани касови бележки, но не издаден дневен финансов отчет с нулиране. В АУАН това е описано
като едно нарушение, с посочване на три дати, когато са издавани касови бележки
през периода от 07.12.2017 г. до 07.01.2018 г., за да се издаде един АУАН.
Въз основа на
така съставения акт за установяване на административно нарушение е издадено
обжалваното наказателно постановление №
334250-F371081/20.04.2018 г. на Директора ТД на НАП-гр. Велико
Търново, в което административнонаказващият
орган е възприел изцяло констатациите на актосъставителя и за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006
г. на МФ във вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС, на осн. чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложил на *** имуществена санкция в размер на
700 лв. В НП допълнително
е отбелязано, че в АУАН е посочено, че за периода 07.12.2017 г. -
07.01.2018 г. има извършени и други продажби, но не са индивидуализирани, за да
може да се наложат административни санкции.
От
представеното по делото заверено копие от Заповед № ЗЦУ-1582/ 23.12.2015 г. на Изпълнителния
директор на НАП, се установява компетентността на издалите АУАН и НП лица.
При така
установеното от фактическа страна, съдът достига до следните правни изводи:
Съгласно
чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ /Наредбата/, действащ към датата на проверката, лицето по
чл. 3 отпечатва пълен дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са
регистрирани продажби. В случая жалбоподателят *** се явява задължено лице по чл. 3
от Наредбата при осъществяване на дейността си на търговец в стопанисвания от
него търговски
обект – хотел ***, находящ се в гр. ***, ул. „***" № **.
При така
установеното съдът счита, че в
хода на административно-наказателното производство са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, водещи до опорочаване на същото и
ограничаващи правото на защита на нарушителя. АУАН не съдържа реквизитите,
установени в чл. 42, т. 3, т. 4 от ЗАНН, а издаденото НП, не
отговаря на изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Както в акта за установяване на
административно нарушение, така и в наказателното постановление, следва да
бъдат посочени датата на извършване на нарушението и обстоятелствата, при които
е извършено. В конкретния
случай в АУАН и в НП не е посочена ясно и конкретно датата, на която е
извършено нарушението. Отразено е, че при извършена на 27.01.2018 г. проверка в обекта е
установено, че дружеството не е изпълнило задължението си за отпечатване на пълен дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден с
реализиран оборот. При преглед на електронната контролна лента за периода
07.12.2017 г. до 07.01.2018 г. е установено, че има извършвани продажби на
услуги и в други дни освен 07.01.2018 г., а е издаден дневен финансов отчет с
нулиране и запис във ФП на 08.01.2018 г. На 14.12.2017 г. са извършени продажби
на услуги по настаняване съгласно ФКБ № 615 на стойност 405.00 лв., ФКБ № 616
на стойност 100.00 лв., ФКБ № 618 на стойност 47.00 лв., като е извършено
обобщаване на оборота от продажба на услуги, чрез извеждане на дневен отчет с
нулиране и запис във фискалната памет на 08.01.2018 г.
На практика не става ясно
кога точно е извършено нарушението. В АУАН и НП е посочено, че при преглед на електронната контролна лента за периода
07.12.2017 г. до 07.01.2018 г. е установено, че има извършвани продажби на
услуги и в други дни освен 07.01.2018 г., а е издаден дневен финансов отчет с
нулиране и запис във ФП на 08.01.2018 г. Според свидетелите
И.
и И. нарушението е извършено
през периода от 07.12.2017 г. до 07.01.2018 г., на всяка една от датите, когато са извършвани продажби на услуги, а не е издаван финансов отчет с нулиране, т. е. налице
е системност на
извършване на твърдяното нарушение на различни дати през посочения период,
доколкото нарушението се състои в неизпълнение на вмененото задължение за всеки
един ден, когато са извършвани продажби на услуги, но не е издаден дневен финансов отчет с
нулиране. В подкрепа на горното е и
посоченото в наказателното постановление, а именно, че за периода 07.12.2017 г. - 07.01.2018
г. има извършени и други продажби, но не са индивидуализирани, за да може да се
наложат административни санкции.
На следващо място от
описаното в АУАН и НП, че на конкретна
дата - 14.12.2017 г. са извършени продажби на услуги по настаняване съгласно 3 бр. издадени ФКБ, като е извършено обобщаване на
оборота от продажба на услуги, чрез извеждане на дневен отчет с нулиране и
запис във фискалната памет на 08.01.2018 г., също не става ясно дали нарушението е извършено на 14.12.2017 г., без изобщо да е посочено, че тогава не е издаден дневен отчет с нулиране или на 08.01.2018 г., когато е извършено обобщаване на оборота от продажба на услуги,
чрез извеждане на дневен отчет с нулиране.
Неяснотата
относно датата на извършване на нарушението е довела до нарушаване правото на защита на
жалбоподателя, който има право да узнае какво точно нарушение се твърди, че е
извършил и кога. Горното представлява съществено процесуално нарушение и във
всички случаи води до порочност на издаденото НП, което е самостоятелно
основание за неговата отмяна.
Предвид горното,
съдът намира, че наказателното постановление следва да се отмени, като
неправилно и незаконосъобразно.
Водим от
гореизложеното и на осн. чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление № 334250-F371081/20.04.2018 г. на Директора ТД на НАП-гр. Велико
Търново, с което на ***, ЕИК ***, седалище
и адрес на управление гр. ***, ул. ***№ ***, за извършено нарушение на чл. 39, ал. 1 от
Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС, на осн. чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 700
лв., като
НЕПРАВИЛНО И НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- гр. Габрово в
14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: