Решение по дело №2959/2023 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 15
Дата: 10 януари 2024 г.
Съдия: Дарина Крумова -Стоянова
Дело: 20235530202959
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 15
гр. Стара Загора, 10.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, XIV-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на четиринадесети декември през две хиляди
двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Дарина Крумова -Стоянова
при участието на секретаря Николина Хр. Козелова
като разгледа докладваното от Дарина Крумова -Стоянова Административно
наказателно дело № 20235530202959 по описа за 2023 година

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на Х. П. З., подадена чрез адв. Д. С. против
наказателно постановление № 23-1228-000898 от 20.02.2023г. на началник
група в Сектор ПП при ОД на МВР - Стара Загора.
В жалбата се твърди, че наказателното постановление е
незаконосъобразно и се иска неговата отмяна. Излагат се съображения в тази
връзка. В съдебно заседание жалбоподателят чрез адв. Д. С. заявява, че
поддържа подадената жалба и моли същата да бъде уважена изцяло.
Претендира направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение.
Въззиваемата страна моли съда да потвърди обжалваното наказателно
постановление, като претендира направените разноски за юрисконсултско
възнаграждение. В съдебно заседание не изпраща представител.

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно
провери законосъобразността на обжалваното наказателно
постановление, намери за установено следното:

1
Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна
страна.
С обжалваното наказателно постановление № 23-1228-000898 от
20.02.2023г. на началник група в Сектор ПП при ОД на МВР - Стара Загора на
нарушителя Х. П. З. на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП са наложени
следните наказания: глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено от него нарушение на чл.
140, ал. 1 ЗДвП, а именно: на 24.11.2022г. в 17,20ч. в гр. Стара Загора, по ул.
Иван Вазов до № 5 в посока юг-север, Община Стара Загора управлявал
собствения си лек автомобил марка: ***, рег. № ***, като при извършената
проверка е установено, че МПС е със служебно прекратена регистрация на
25.10.2022г. на основание чл. 143, ал. 10 ЗДвП - служебно се прекратява
регистрацията на ППС със служебно отразяване в АИС КАТ - регистрация на
ППС, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал.
11 КЗ, за което лицето е уведомено с писмо с рег. № 015939/25.09.2022г.
В наказателното постановление е посочено, че нарушението е
извършено при форма на вината - непредпазливост. Доколкото не са събрани
доказателства, че водачът е знаел, че регистрацията на МПС е прекратена, но
е могъл да разбере това преди да поеме управлението на МПС, имайки
предвид, че МПС не е имало валидна застраховка „Гражданска отговорност“,
а съгласно чл. 100, ал. 1, т. 3 ЗДвП всеки водач е длъжен да носи документ за
сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на
автомобилистите за МПС, което управлява и за тегленото от него ремарке.
Посочено е също, че наказанието е определено съобразно чл. 27, ал. 2
ЗАНН.
Горното наказателно постановление е издадено на основание чл. 36,
ал. 2 ЗАНН въз основа на постановление за отказ да се образува наказателно
производство № 1809/15.02.2023г. по описа на Районна прокуратура - Стара
Загора.

Към делото е приложена пр.преписка № 1809/2023г. по описа на
Районна прокуратура - Стара Загора. От нея се установява следното:
От справка за прекратяване на регистрация на МПС с рег. № *** е
2
видно, че собственик на процесния лек автомобил е Х. П. З., както и че
считано от 25.10.2022г. същият е с прекратена регистрация на основание чл.
143, ал. 10 ЗДвП.
От писмо № 09-00-1526/29.02.2022г. на Гаранционен Фонд е видно, че
до Х. П. З. било изпратено уведомление за това, че към 25.09.2022г. няма
данни за сключен и действащ договор за задължителна застраховка
„Гражданска отговорност“ на автомобилистите за МПС, негова собственост, с
рег. № ***, както и че в 14-дневен срок от изпращане на уведомлението е
необходимо да сключи такъв договор, тъй като в противен случай
Гаранционният фонд на основание чл. 574, ал. 11, изр. 2 КЗ ще информира
органите на МВР с оглед предприемане на мерки по прекратяване на
регистрацията на МПС. Липсват доказателства обаче това уведомление да е
достигнало своя адресат и ако го е достигнало - кога.
Във връзка с компетентността на наказващия орган е представена
заповед № 8121з-1632 от 02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи.
Във връзка с личността на Х. П. З. е представена справка за
нарушител/водач от 28.09.2023г.

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното
производство е допуснато съществено процесуално нарушение, налагащо
отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

За да се приеме, че административнонаказателното производство е
надлежно образувано по реда на чл. 36, ал. 2 ЗАНН въз основа на акт на съда,
съответно на прокурора, то последният следва да съдържа: 1. посочване на
лицето, срещу което е водено производството и съответно прекратено или
отказано да бъде образувано; 2. описание на обективните и субективни
признаци на вмененото му деяние, 3. точната му правна квалификация и 4.
основанието за прекратяване на производството. /вж. решение №
309/18.10.2019г., постановено по КАНД № 290/2019г. по описа на
Административен съд - Стара Загора/
В конкретния случай съдът констатира, че в мотивите на
постановлението за отказ да се образува наказателното производство не е
3
посочена квалификацията на административното нарушение и поради това
наказващият орган е следвало да издаде наказателното постановление на
основание чл. 36, ал. 1 ЗАНН - въз основа на АУАН. Като не го е сторил, той
е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, което не може
да бъде отстранено в хода на настоящото съдебно производство. Същото води
до неяснота на административнонаказателното обвинение и накърнява
правото на защита на нарушителя.

С оглед пълнота на изложението, съдът намира за необходимо да
отбележи следното:
На първо място, ако се приеме, че посоченото процесуално нарушение
не е съществено, то обжалваното наказателно постановление следва да бъде
отменено поради недоказаност.
От събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства се
установява по един безспорен и категоричен начин, че З. е осъществил от
обективна страна състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 ЗДвП, а именно, че
на 24.11.2022г. в 17,20ч. в гр. Стара Загора, по ул. Иван Вазов до № 5 в
посока юг-север, Община Стара Загора управлявал собствения си лек
автомобил марка: ***, рег. № ***, като при извършената проверка е
установено, че МПС е със служебно прекратена регистрация на 25.10.2022г.
на основание чл. 143, ал. 10 ЗДвП - служебно се прекратява регистрацията на
ППС със служебно отразяване в АИС КАТ - регистрация на ППС, за които е
получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 КЗ.
Същевременно обаче липсват доказателства за това Х. П. З. да го е
осъществил и от субективна страна.
Нарушението е формално, на просто извършване и може да бъде
извършено само при форма на вината - пряк умисъл.
По делото липсват доказателства такъв да е бил налице. Липсват данни
Х. П. З. като собственикът на лек автомобил марка: ***, с рег. № *** да е бил
надлежно уведомен, че регистрацията на превозното средство е била
служебно прекратена на 25.10.2022г., каквото изискване съществува в чл. 143,
ал. 10 ЗДвП. В случая доказателствената тежест е на наказващия орган.
Ето защо, следва да се приеме, че у З. е могло да бъде формирано само
4
предположение, че регистрацията на автомобила може да бъде служебно
прекратена, но не и знание, че това е станало.
В този смисъл е и тълкувателно постановление № 2 от 05.04.2023г. по
т.д. № 3/2022г. на ОСС от НК на ВКС, Първа и Втора колегия на ВАС,
съгласно което „не се наказва с предвиденото в чл. 175, ал. 3 ЗДвП
административно наказание водач, който управлява моторно превозно
средство, чиято регистрация е служебно прекратена по реда на чл. 143, ал.
10 ЗДвП, без за това да е уведомен собственикът на моторното превозно
средство“.
С оглед изхода на делото и направеното от адв. Д. С. искане за
присъждане на разноски, съдът намира, че ОД на МВР - Стара Загора следва
да бъде осъдена да заплати на Х. П. З. сумата от 900 лв., представляваща
направените от него в настоящото производство разноски за адвокатско
възнаграждение. Посоченият размер е съобразен с вида и характера на
наложените на С. наказания и е в рамките на предвидения в чл. 18, ал. 2 и 4 от
Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Той
отговаря на фактическата и правна сложност на делото, както и на
осъщественото процесуално представителство от страна на адв. Д. С..

С оглед изложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 23-1228-000898 от
20.02.2023г. на началник група в Сектор ПП при ОД на МВР - Стара Загора, с
което на Х. П. З., ЕГН: ********** на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП са
наложени следните наказания: глоба в размер на 200 лева и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено нарушение на чл.
140, ал. 1 ЗДвП.
ОСЪЖДА ОД на МВР - Стара Загора ДА ЗАПЛАТИ на Х. П. З., ЕГН:
**********, с адрес в *** сумата от 900 /деветстотин/ лева, представляваща
направените от него разноски за адвокатско възнаграждение по настоящото
АНД № 2959/2023г. по описа на Районен съд – Стара Загора.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
5
съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
6