Решение по дело №148/2024 на Административен съд - Смолян

Номер на акта: 1361
Дата: 11 октомври 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247230700148
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1361

Смолян, 11.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Смолян - IV състав, в съдебно заседание на дванадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: КАЛИНКА МЛАДЕНСКА
   

При секретар ЗЛАТКА ПИЧУРОВА като разгледа докладваното от съдия КАЛИНКА МЛАДЕНСКА административно дело № 20247230700148 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 64, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Производството е образувано по жалба на Община Смолян, ЕИК: ., със седалище и адрес на управление: [населено място], ., представлявана от Н. Т. М. - кмет на община Смолян, чрез Л. П. Р. - правоспособен юрист, заемащ длъжността директор на дирекция „Правно-нормативно обслужване“ в община Смолян, против Решение за отказ за верификация на разходи № 1002-122 от 05.04.2024 г., издадено от Г. В. - Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Програма за образование“ към Министерство на труда и социалната политика и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г., в частта, с която на Община Смолян за изпълнявана от Детска градина „В.“ дейност е отказана верификация на разходи в размер на 3 315,21 лв. Твърди се в жалбата, че частично оспорваното решение е неправилно, незаконосъобразно, издадено в противоречие с материалния закон, при липсата на законови правни и фактически основания, необходимата обосновка за издаването на индивидуален административен акт и при съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила. Твърди се, че същото не съдържа фактически основания за издаване и е немотивирано, което нарушава правото на защита и уврежда интересите на Община Смолян и Детска градина „В.“, а с това и на гражданите на Община Смолян. Счита се, че частично оспорваното решение съдържа изложение на неотносими факти и обстоятелства. Прави се искане решението да се отмени в оспорваната част и се присъдят направените разноски по делото, в това число и юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание Община Смолян, редовно призована, се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител юрисконсулт К., който поддържа жалбата. Излага съображения за незаконосъобразност на оспорваното решение и претендира присъждане на направените разноски по делото съобразно представен списък на разноските. Представя писмени бележки.

Ответникът по жалбата Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г. и Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Програма за образование“ към Министерство на труда и социалната политика (МТСП), редовно призован, не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител юрисконсулт Б., който оспорва жалбата и моли същата да се отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Представя писмени бележки.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена в срок пред местно и родово компетентен съд срещу акт, който подлежи на обжалване по съдебен ред и от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима.

По основателността на жалбата:

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

М. М. на труда и социалната политика, представлявано от Ц. С. - главен директор на ГД „ЕФМПП“, в качеството му на ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г., Изпълнителна агенция „Програма за образование“, представлявана от И. П., в качеството му на ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г. и Община Смолян е сключен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. и Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г., процедура чрез директно предоставяне с интегрирано проектно предложение, с № BG05M9OP001-2.056 „Социално-икономическа интеграция на уязвими групи. Интегрирани мерки за подобряване достъпа до образование“ - компонент 2. Въз основа на договора, Община Смолян е бенефициент на безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 1 573 417,65 лв., както следва: по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г., приоритетна ос 2:“ Намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване“, процедура BG05M9OP001-2.056 „Социално-икономическа интеграция на уязвими групи. Интегрирани мерки за подобряване достъпа до образование“ - компонент 2 в размер до 1 183 459,15 лв., по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г., приоритетна ос 3: „Образователна среда за активно социално приобщаване“, процедура BG05M9OP001-2.056 „Социално-икономическа интеграция на уязвими групи. Интегрирани мерки за подобряване достъпа до образование“ - компонент 2 в размер до 389 958,50 лв., за изпълнение на проект „По-близки и по-успешни в община Смолян“, с рег. № BG05M9OP001-2.056-0018, включващо следните основни дейности: По Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г.: Дейност 1: Активиране на неактивни лица и подбор на целевата група; Дейност 2: Провеждане на мотивационно обучение; Дейност 3: Професионално обучение; Дейност 4: Осигуряване на субсидирана заетост; Дейност 5: Насърчаване на самостоятелната заетост; Дейност 6: Предоставяне на интегрирани социално-здравни услуги в общността; Дейност 7: Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи; По Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г.: Дейност 1: Допълнително обучение на български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин; Дейност 2: Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и подкрепа за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование; Дейност 3: Осигуряване на психологическа подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства; Дейност 4: Подобряване на образователната среда в четири училища и три детски градини; Дейност 5: Насърчаване участието на родителите в образователния процес и работа с родителите от етническите малцинства за превенция на отпадането от училище; Дейност 6: Кариерно ориентиране на учениците в четири училища в Община Смолян.

Съгласно т. 2.4 от договора, бенефициентът следва да изпълнява проекта съгласно одобреното проектно предложение, в обема и вида посочен в него, както и условията за изпълнение, утвърдени с условията за кандидатстване по процедурата чрез директно предоставяне на проекти, ръководството за бенефициента за изпълнение и управление на проекти по ОП РЧР 2014-2020, ръководство за изпълнение на административни договори за предоставяне на БФП, съфинансирани от Европейския социален фонд по приоритетни оси 2, 3 и на ОП НОИР, клаузите на договора и приложенията към него.

Между страните по административния договор са сключени допълнителни споразумения № 01, № 02 (л.374-375, л. 376-377, л. 695-696 от делото), с които е изменян чл. 2.3 от административния договор, като срокът за изпълнение на проекта е удължен от 30.06.2023 г. до 30.09.2023 г., съответно до 30.11.2023 г. и е заменена от версия 1.1 на версия 2.0, съответно от версия 2.1 на версия 3.0 на Приложение 1 „Формуляр за кандидатстване“ ОП РЧР-BG05M9OP001-2-056-0018-C01 и ОП НОИР- BG05M9OP001-2-056-0018-2014BG05M2OP001-C01 - т. 1 „Основни данни“, 4. „Данни за партньори“, т. 8 „План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията).

По предложение на Община Смолян до ръководителя на управляващия орган на ОП НОИР, поради настъпили обективни обстоятелства на няколко пъти са били поискани промени в описанието и начина на изпълнение на дейностите в проекта, незасягащи основните параметри на договора. Настъпилите промени са отразени в ИСУН.

В т.8 на споразумението „План за изпълнение, в раздела „Начин на изпълнение“ е записано, че разходите за възнаграждение на педагогическия персонал са съобразени с условията за кандидатстване и са както следва: - за 7 учители в детски градини, от които в ДГ „В.“ - 4 учители за общо 864 часа за целия период и до 12 096,00 лева общо, с индивидуална часова ставка, съгласно Таблица за възнаграждения по НОИР.

От бенефициента Община Смолян в управляващия орган е подаден пакет отчетни документи № 4 от 20.12.2023 г., с включено искане за окончателно плащане, на стойност 151 266,37 лв. и отчетени разходи в размер на 151 266,37 лв., по проект: ВС05М9ОР001 -2.056-0018-2014ВС05М2ОР001-С03 „По-близки и по-успешни в Община Смолян“.

С кореспонденция рег. №ВС05М90Р001 -2.056-0018-2014ВС05М20Р001- С03-М049 от 14.02.2024 г., УО е изискал допълнителни документи и/или разяснения.

Община Смолян е отговорила с кореспонденция рег. № ВС05М90Р001-2.056-0018- 2014ВС05М20Р001- С03-М051 от 14.03.2024 г., че „исканата сума за възстановяване по проекта е 12 096,00 лв., както е заложено по бюджет, всичко над тази сума ще остане за сметка на детската градина“, допълнителни документи не са представени.

Издадено е Решение № 1002-122 от 05.04.2024 г. от Г. В. - изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Програма за образование“ към Министерство на труда и социалната политика и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г., на Община Смолян за изпълнявана от Детска градина „В.“ дейност е отказана верификация на разходи в размер на 3315.21 лв., представляващи превишение на допустимите за възстановяване разходи за възнаграждения на лицата ангажирани от ДГ „В.“, във връзка с изпълнението на Дейност 1 „Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин“. Изложени са следните мотиви:

„...1. По бюджетен ред 1.1.1 „Разходи за възнаграждения на лица, пряко ангажирани с изпълнението на дейностите, вкл. осигурителните и здравноосигурителните вноски за сметка на осигурителя/работодателя, съгласно националното законодателство…

Съгласно детайлно описаното проектно предложение, за изпълнението на Дейност 1, за ДГ „В.“ ще са необходими „(...) 4 учители за общо 864 часа за целия период и до 12 096,00 лв. общо, с индивидуална часова ставка, съгласно Таблица за възнагражденията по НОИР“, или средно по 14,00 лв. на час (12 096,00 лв./864 часа). В настоящия ПОД са отчетени разходи за възнаграждения във връзка с изпълнението на Дейност 1, за периода м. ноември 2022 г. - м. септември 2023 г. на обща стойност 11 953,21 лв. за общо отчетени 617 часа от 4 учителя или средно по 19,37 лв. на час. Видно от гореизложеното отчетените часове са с 247 по-малко от първоначално плануваните, а предявената за възстановяване сума е в почти пълната стойност на плануваните разходи - 11 953,21 лв. С кореспонденция рег. №ВС05М90Р001 -2.056-0018-2014ВС05М20Р001- С03-М049 от 14.02.2024 г., УО е изискал допълнителни документи и/или разяснения. Бенефициентът е отговорил с кореспонденция рег. № ВС05М90Р001-2.056-0018- 2014ВС05М20Р001- С03-М051 от 14.03.2024 г., че „исканата сума за възстановяване по проекта е 12 096,00 лв., както е заложено по бюджет, всичко над тази сума ще остане за сметка на детската градина“, допълнителни документи не са представени.

Съгласно чл. 2.4 от Административният договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ - „Конкретният бенефициент изпълнява проекта, съгласно одобреното проектно предложение ВС05М9ОР001-2.056-0018, в обема и вида посочени в него, условията за изпълнение, утвърдени с условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на проекти ВС05М90Р001-2.056 „Социално-икономическа интеграция на уязвими групи. Интегрирани мерки за подобряване достъпа до образование“ - компонент 2, Ръководство за бенефициента за изпълнение и управление на проекти по ОП РЧР (..), Ръководство за изпълнение на административни договори за предоставяне на БФП, съфинансирани от ЕСФ по приоритетни оси 2, 3 и 5 на ОП НОИР, клаузите на настоящият договор и приложенията към него“. Съгласно Ръководството за изпълнение на договори за предоставяне на БФП по приоритетни оси 2, 3 и 5 на ОП НОИР, по конкретно стр. 9 - „Основният принцип, който трябва да спазват всички бенефициенти, е да изпълняват проекта така, както е описан и планиран във Формуляра за кандидатстване, който е и неразделна част от договора, при спазване на българското и европейско законодателство, както и Указанията на УО.“

В следствие на гореизложеното, УО е приел за допустими разходите за отчетени 617 часа по часова ставка - 14,00 лв., в общ размер на 8 638,00 лв. и поради неизпълнение на чл. 2.4 от Административният договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, Ръководството за изпълнение на договори за предоставяне на БФП по приоритетни оси 2, 3 и 5 на ОП НОИР и на основание чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕФСУ, е отказал да верифицира разходите в размер на 3 315,21 лв. “.

Жалбата срещу Решение № 1002-122 от 05.04.2024 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г. е подадена по пощата на 19.04.2024 г. (л. 42-43 от делото).

Установява се от заключението на вещото лице С. Н., че на 10.01.2022 г. между Изпълнителна агенция „Програма и образование“ към Министерството на труда и социалната политика и Община Смолян е сключен административен договор за изпълнение на проект „По-близки и по-успешни в Община Смолян“ с рег. № ВС05М90Р001-2.056-0018. Община Смолян получава безвъзмездно финансиране по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 и по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020, Приоритетна ос 3 „Образователна среда за активно социално приобщаване“, „Социално-икономическа интеграция на уязвими групи, интегрирани мерки за подобряване достъпа до образование“-компонент 2. Община Смолян в качеството си на бенефициент, изпълнява договора с партньори - училища, детски градини, стопански и други организации, един от които е Детска градина „В.“. Сочи се от вещото лице, че приоритетна ос 3 на ОП НОИР цели изграждане на образователна среда, насърчаваща разгръщането на потенциала на всяко дете и ученик за личностно развитие, както и успешна реализация и социализация, като основната цел на проекта, записана в Административния договор е създаването и прилагането на ефективен, иновативен междусекторен модел за устойчива социално-икономическа интеграция на хора от уязвимите групи на територията на Община Смолян. Специфичните цели на проекта в сферите на образованието са насочени към постигането на целите на Специфична цел 1 от Приоритетна ос 3 на ОП НОИР „Повишаване броя на успешно интегрираните чрез образователната система деца и ученици от маргинализираните общности, включително роми“. Сочи се от вещото лице, че периодът за изпълнение на проекта е от датата на подписването на договора до 30.06.2023 г. За изпълнение на целите на проекта подробно са разписани дейности по партньори, отговорни за съответната дейност, подробно описание на дейността, начин и срок на изпълнение, резултати и размер на финансирането на всяка дейност.

Вещото лице С. Н. сочи, че Детска градина „В.“ като един от партньорите е отговорна за дейностите: - Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които майчиният език не е български“ с продължителност на дейността 22 месеца; - Осигуряване на психологическа подкрепа на децата и учениците от етническите малцинства“ с продължителност на дейността 22 месеца; - Насърчаване участието на родителите в образователния процес и работа с родителите от етническите малцинства за превенция на отпадането от училище “ с продължителност на дейността 21 месеца.

Сочи се от вещото лице, че с две допълнителни споразумения към административния договор е удължен срока на изпълнение. С № 01/ 20.06.2023 г. срокът за изпълнение на проекта е удължен до 30.09.2023 г., вместо до 30.06.2023 г. С допълнително споразумение № 02 срокът за изпълнение се удължава до 30.11.2023 г.

Вещото лице сочи, че съгласно т. 2.2.1 от Административния договор, одобрения бюджет по ОП НОИР е 389 958,50 лв. За дейността „Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин“ са предвидени общо за всички участници 44 352,00 лв. Отговорни за дейността са две детски градини - ДГ „В.“ и ДГ „Д.“ и две училища ОУ „Ю. Г.“ и СУ „Св.Св.К. и М.“. Вещото лице сочи, че в т.8 на споразумението „План за изпълнение, в раздела „Начин на изпълнение“ е записано, че разходите за възнаграждение на педагогическия персонал са съобразени с условията за кандидатстване и са както следва: - за 7 учители в детски градини, от които в ДГ „В.“ - 4 учители за общо 864 часа за целия период и до 12 096,00 лв. общо, с индивидуална часова ставка, съгласно Таблица за възнаграждения по НОИР. Сочи, че това е последната редакция на този текст, като първоначално в детските градини са били предвидени 4 учители (3 в ДГ „В.“ и 1 в ДГ „Д.“) Като за „4 учители в детските градини х 18 месеца х 16 часа на месец х 14 лева на час - общо 16 128.00 лв., в т.ч. за ДГ „В.“ - 12 096,00 лв. и за ДГ „Д.“ 4032.00 лв. Сочи се от вещото лице, че по предложение на Община Смолян до ръководителя на управляващия орган на ОП НОИР, поради настъпили обективни обстоятелства на няколко пъти са поискани промени в описанието и начина на изпълнение на дейностите в проекта, незасягащи основните параметри на договора и тези промени са отразени в ИСУН.

Вещото лице С. Н. сочи, че анализа на документите, приложени към административната преписка показва, че за изпълнение на дейността „Допълнително обучение по български език за децата, за които майчиният език не е български“ в ДГ „В.“ в края на 2022 г. са наети за изпълнение на проекта 3-ма учители и още 1 учител през м. юли 2023 г. Към финансовия отчет са представени разплащателни ведомости за изплатените възнаграждения и месечни отчети за извършените разходи за възнагражденията по Дейност I. Общо за периода ноември 2022 г. - септември 2023 г. за заплати, социални и здравни осигуровки са изплатени 13 716,15 лв. за отчетените 617 часа. Вещото лице сочи, че от техническия отчет е видно, че от предвидените по план 103 деца, които да бъдат включени в групите за допълнителни занимания по български език общо за всички партньори, са отчетени 112 деца и ученици - от тях 40 деца са обучени в ДГ „В.“.

Сочи се от вещото лице, че през периода на изпълнение на проекта, при представяне на междинни отчети и други поводи непрекъснато е поддържана кореспонденция и са обсъждани пропуски, уточнения и изисквания към изпълнителя. От записаните в Споразумението условия и от кореспонденцията е видно, че основен източник при определянето на индивидуалната часова ставка е Стандартната таблица за допустимия размер на почасовото възнаграждение на лицата, наети във връзка с изпълнението на проекти, съфинансирани от Европейския социален фонд по приоритетни оси 2, 3 и 5 на ОП НОИР. В т.9 от таблицата е определено почасовото възнаграждение на преподавател (учител):

 

Вид експерт

Часова ставка в лева

Сътрудник - следва да притежава специфичен опит в дадената сфера до 3 години

 

14

Експерт - следва да притежава специфичен опит в дадената сфера между 3 и 7 години

 

20

Старши експерт - следва да притежава специфичен опит в дадената сфера над 7 години

 

30

 

Вещото лице сочи, че е обяснено, че часовата ставка е определена за 1 астрономически час и съдържа ефекта на разхода за възнаграждения и вноски за осигуряване за сметка на осигурителя. Сочи, че на изпълнителя на проекта е предоставено Ръководство за изпълнение на договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по приоритетни оси 2,3 и 5. При определянето на бюджета по дейности, изпълнителят предварително е запознат с условията и допустимостта на разходите при кандидатстване за получаване на безвъзмездна финансова помощ.

Вещото лице Н. сочи, че и четирите лица, наети по проекта за изпълнение на дейността „Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които майчиният език не е български“ в ДГ „В.“ са със професионален опит над 3 години, като 2 от тях са с опит над 20 г. Сочи, че изплатените разходи за възнаграждения и осигуровки в размер на 13 716,15 лв. за отчетените 617 часа, при часова ставка 22,23 лв., съответстваща на длъжността „Старши експерт“. Вещото лице сочи, че окончателния финансов отчет са представени за верифициране разходи в размер на 11 953,21 лв., които са в рамките на одобрения бюджет за дейността, изпълнявана от ДГ „В.“ в размер на 12 096,00 лв., като изплатената разлика на участниците до 13 716,15 лева остава за сметка на бюджета на бенефициента.

Сочи се от вещото лице Н., че от представените за верифициране 11 953,21 лв. с процесното решение са отказани за одобрение 3 315,21 лв., представляващи превишение на допустимите за възстановяване разходи за възнаграждение на лицата, ангажирани от ДГ „В.“ за изпълнението на дейност „Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които майчиният език не е български“. Според Стандартната таблица за отчетените 617 часа са изплатени средно по 19,37 лева на час, които съответстват на квалификацията и професионалния опит на заетите в проекта преподаватели. Вещото лице сочи, че при одобрението на бюджета за дейността в размер на 12 096,00 лв. са планувани и 864 часа за преподаване на български език, отчетени са 617 часа, т. е. неизпълнението е 247 часа.

В съдебно заседание вещото лице поддържа представеното заключение, като сочи, че общо са предвидени 105 деца да бъдат включени в групите за обучение, а в края на проекта са отчетени 112 общо за четиримата участника в това направление, като в Детска градина „В.“ са били в това число 40 деца са влезли в тази програма, и 40 деца са обучени. Вещото лице сочи, че в Детска градина „В.“ - четирима учители за общо 864 часа за целия период и до 12 096,00 лв. бюджет, с индивидуална часова ставка съгласно таблицата за възнаграждение на НОИР и съгласно професионалния опит на учителите, които са били заети в програмата. Сочи, че всички (учители) имат над 3 години (стаж). Двамата, които са с над 20 години стаж, всъщност всички трябва да са с над 7 години, за да са в последната графа 30 лв., което значи някъде 26-27 лв. трябва да е самото заплащане на час на учителите, понеже към този час се включват и осигуровките, за сметка които са на работодателя. Вещото лице сочи, че учителите са били назначени по тази графа, защото средно на час се получава 22,23 лв., и са в този диапазон. Сочи, че им е изплатена 13 716,15 лв. по отчетите, които са представени, но са поискани да им бъдат изплатени 11 953,21 лв., което е в рамките на бюджета от 12 096,00 лв., като от общината са заявили, че разликата остава за сметка на бюджета на общината. Вещото лице Н. сочи, че 3 315,21 лв. се явяват тези 864 часа (колкото са предвидени да бъдат изпълнени) по 14 лева на час. Според вещото лице бюджета (по проекта) не е надхвърлен, но не са изпълнени всички часове, които са предвидени по това направление. Вещото лице сочи, че двете учителки са с над 20 години стаж, само една е била с над 3 години и няколко месеца. Сочи, че средно общо са изчислени (от бенефициента), за да поиска тази сума, която да се одобри, попадат в тази трета графа средно, един има по-малко, другите двете повече.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Оспореното решение е издадено в рамките на производство, образувано по подадено от Бенефициента искане за окончателно плащане по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

По валидността на акта:

Съгласно чл. 62, ал. 3 от ЗУСЕФСУ управляващият орган извършва верифициране на разходите въз основа на проверка на документите, представени към искането за плащане, и на проверки на място, когато това е приложимо. Съгласно чл. 9, ал. 5, предл. второ от ЗУСЕФСУ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или определено от него лице. Оспореното решение е издадено от компетентен орган, в рамките на неговите правомощия, съгласно разпоредбата на чл. 4 , ал. 1 и чл. 6, т. 1 от Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Програма за образование“ (Обн. ДВ, бр. 86/27.10.2017, посл. изм. и доп., ДВ, бр. 83/03.10.2023 г.). Обжалваният акт е издаден от компетентен орган и в законоустановената писмена форма, поради което същият не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

По законосъобразността на акта:

Така оспореният индивидуален административен акт е издаден в производство по верифициране на разходи, регламентирано в Глава Пета, Раздел II „Плащания, верифициране и сертифициране на разходи“ от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕФСУ). Производството е административно по своя характер и завършва с издаването на индивидуален административен акт.

Уредбата на производството по верификация на разходи се съдържа в чл. 60 - чл. 68 от ЗУСЕФСУ. Съгласно чл. 62, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на физически и финансов напредък на проекта. Съгласно ал. 2 на същата разпоредба чрез междинни и окончателни плащания се възстановяват само допустими разходи, верифицирани от управляващия орган. Съгласно чл. 62, ал. 3 от ЗУСЕФСУ, УО извършва верифициране на разходите въз основа на проверка на документите, представени към искането за плащане и на проверки на място, когато това е приложимо.

Чл. 57, ал. 1 от ЗУСЕСИФ урежда седем кумулативни изисквания, за да бъдат определени дадени разходи за допустими, а именно: 1. разходите са за дейности, съответстващи на предвидените в одобрения проект и се извършват от допустими бенефициенти съгласно съответната програма по чл. 3, ал. 2; 2. разходите попадат във включени в документите по чл. 26, ал. 1 и в одобрения проект категории разходи; 3. разходите не надхвърлят праговете за съответната категория в документите по чл. 26, ал. 1 и в одобрения проект; 4. разходите са за реално доставени продукти, извършени услуги, строителни и монтажни работи и положен труд; 5. разходите са извършени законосъобразно съгласно приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство; 6. разходите са отразени в счетоводната документация на бенефициента чрез отделни счетоводни аналитични сметки или в отделна счетоводна система; 7. за направените разходи е налична одитна следа съгласно минималните изисквания на Приложение XIII от Регламент (ЕС) 2021/1060 и са спазени изискванията за съхраняване на документите съгласно чл. 82 от Регламент (ЕС) 2021/1060; 8. разходите са съобразени с приложимите правила за предоставяне на държавни помощи.

Неоснователно жалбоподателят претендира, че актът е издаден при липса на мотиви. В същия се съдържа фактическото основание, обосноваващо отказа за верификация на сторените разходи за трудово възнаграждение и осигуровки на лицата, ангажирани от ДГ „В.“ във връзка с изпълнението на дейност 1 „Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин“. Според УО допустими са разходите за отчетените от бенефициента Община Смолян 617 часа по часова ставка от 14,00 лв. в общ размер на 8 638 лв., като поради неизпълнение на чл. 2.4 от Административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, Ръководството за изпълнение на договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по приоритетни оси 2, 3 и 5 на ОП НОИР и на основание чл. 578, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕФСУ е отказана верификация на разходите в размер на 3 315,21 лв.

Съгласно приложените по делото доказателства, процесният проект е насочен към изграждането на образователна среда, насърчаваща разгръщането на потенциала на всяко дете и ученик за личностно развитие, както и успешна реализация и социализация. Основната цел на проекта, записана в административния договор за безвъзмездна финансова помощ, е създаването и прилагането на ефективен, иновативен междусекторен модел за устойчива социално-икономическа интеграция на хора от уязвимите групи на територията на община Смолян. Специфичните цели на проекта са в сферите на образованието, като по-конкретно, същите са насочени към повишаване на броя на успешно интегрираните чрез образователната система деца и ученици от маргинализираните общности, включително ромите. Дейностите в Детска градина „В.“, [населено място] за постигане на тези цели са определени, както следва: Дейност 1 - Допълнително обучение по български език за децата, за които майчиният език не е български, с продължителност на дейността от 22 месеца; Дейност 2 - Осигуряване на етническа подкрепа на децата от етническите малцинства, с продължителност на дейността от 22 месеца; и Дейност 3 - Насърчаване участието на родителите в образователния процеси, работа с родителите от етническите малцинства за превенция на отпадането от училище, с продължителност на дейността от 22 месеца. С допълнителни споразумения срокът за изпълнение на дейностите е удължен до 30.11.2023 година. Целите по проекта е предвидено в рамките на дейност 1 да се изпълнят от Детска градина „В.“, [населено място] чрез провеждане на допълнителни обучения, които видно и от последващата кореспонденция в ИСУН и както изрично е посочено и от вещото лице в съдебно заседание е одобрено да се изплащат в съответствие с одобрена Таблица за възнагражденията по НОИР (т.14 на стр.14), съгласно която са определени следните максимално допустими размери на почасово възнаграждение по приоритетни оси 2, 3 и 5 на Програмата:

Максимално допустими размери на почасовото възнаграждение (вкл. осигурителните вноски за сметка на работодателя) за съответните експертни позиции на лицата, наети във връзка с изпълнението на проекти, съфинансирани от Европейския социален фонд по приоритетни оси 2, 3 и 5 на Оперативна програма „ Наука и образование за интелигентен растеж“, приложими за периода след 01.09.2018 г.

 

Необходима

експертиза

Вид експерт

Часова ставка в

лева11

 

1

Преподавател/учител

сътрудник - следва да притежава специфичен опит в дадената сфера до 3 години

 

14

 

 

експерт - следва да притежава специфичен опит в дадената сфера между 3 и 7 години

 

20

 

 

 

старши експерт - следва да притежава специфичен опит в дадената сфера над 7 години

 

30

 

От Детска градина „В.“, [населено място] са изпълнени дейности по обучение (обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин, в ДГ „В.“) с обща продължителност от 617 часа. Дейността е осъществена от четирима учители, като двама от тях са с педагогически стаж над 20 години, което предполага заплащането на часова ставка съгласно таблицата в размер на 30 лв. на час, а един от тях е с педагогически стаж над 5 години. За удостоверяване на посочените обстоятелства, свързани с трудовия стаж на ангажираните учители, по делото са приложени служебни бележки от директора на детската градина, които не са обсъдени от Управляващия орган на Програмата.

Видно от приложените на л. 38-40 от делото служебни бележки, към 01.11.2022 г. С. Я. Д. на длъжност старши учител има 25 г. и 6 месеца педагогически стаж като учител, Н. Х. К. на длъжност Старши учител има 5 години педагогически стаж като учител и М. И. И. на длъжност Старши учител има 23 години педагогически стаж като учител.

Установява се от приложените по делото писмени доказателства и от заключението на вещото лице, че изпълнените обучения от ДГ „В.“ присъстват в дейностите съгласно одобрения бюджет по проекта, направените за тях разходи са използвани по предназначение, изпълнени са в съответствие с поставените по проекта индикатори за качество, способстват за постигане на целите по проекта, и е договорено (съгласувано) чрез кореспонденция в ИСУН между Община Смолян, неин партньор (изпълнител) и Управляващия орган на Програмата да се заплащат по горепосочената таблица за определяне на почасови възнаграждения на лицата, наети във връзка с изпълнението на проекта. Същите са заплатени по цени, които съответстват на общата стойност за изпълнението на дейността съгласно одобрения бюджет по проекта, респ. последващите му изменения, и указанията на Управляващия орган на Програмата за изпълнение на проекта, включително утвърдените от него размери на почасово възнаграждение на лицата, наети във връзка с изпълнението на проекта.

Н. У. орган на Програмата е приел тези часове (изпълнените 617 часа за обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин) да се заплатят по най-ниската часова ставка по посочената по-горе таблица - 14,00 лв., а не по тази, която съответства на притежавания от ангажираните за изпълнението на обученията експерти професионален опит. Следователно разходът за тези часове следва да се верифицира. Обстоятелството, че за обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин, са изпълнени 617 часа, а не 864 часа, не води до недопустимост на направените от бенефициента разходи. Изпълнението на 617 часа, а не 864 часа, не води до извод, че заплащането за тях следва да се осъществи, без да се спазва одобрената Стандартна таблица за допустимия размер на почасовото възнаграждение на лицата, наети във връзка с изпълнението на проекти, съфинансирани от Европейския социален фонд по приоритетни оси 2, 3 и 5 на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Управляващият орган на Програмата не разполага с правомощия по собствена преценка да определя възнагражденията за проведени обучения, без да спазва утвърдения от него допустим размер на почасовото възнаграждение на лицата, наети във връзка с изпълнението на проекта, т.е. без да се съобразява с професионалния опит на лицата, които изпълняват дейности по проекта. Следователно заплащането за обученията е допустим разход, което определя изводът, че не е относимо колко часа са изпълнени и колко не са, а релевантният въпрос е при каква часова ставка следва да се заплатят изпълнените обучения. В настоящия случай обученията са проведени за всички желаещи лица и целите на проекта са изпълнени, което обосновава извод за изпълнение на индикаторите на проекта, което обосновава необходимостта осъществените дейности да бъдат заплатени съобразно утвърдените правила - правилата съгласно посочената по-горе Стандартна таблица за допустимия размер на почасовото възнаграждение на лицата, наети във връзка с изпълнението на проекти, съфинансирани от Европейския социален фонд по приоритетни оси 2, 3 и 5 на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Посочените обстоятелства обосновават извод, че процесните разходи в размер на 3 315,21 лв., за които е постановен отказ за верификация, съответстват както на условията за допустимост съгласно чл.55-59а от ЗУСЕФСУ, така и на утвърдените правила и процедури по проекта.

Установява се от заключението на вещото лице, че изплатените разходи от ДГ „В.“ на учителите за Дейност 1 за възнаграждения и осигуровки в размер на 13 716,15 лв. за отчетените 617 часа, при часова ставка 22,23 лв., съответстваща на длъжността „Старши експерт“. С окончателния финансов отчет са представени за верифициране разходи в размер на 11 953,21 лв., които са в рамките на одобрения бюджет за дейността, изпълнявана от ДГ „В.“ в размер на 12 096,00 лв., като изплатената разлика на участниците до 13 716,15 лв. остава за сметка на бюджета на бенефициента.

При това положение констатациите на Ръководителя на Управляващия орган за наличие на нарушения, които се квалифицират като такива по чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕФСУ, се явяват недоказани и неправилни, поради което отказът за верификация по искането за окончателно плащане в размер на сумата 3 315,21 лв. е незаконосъобразен.

От изложеното по горе се налага изводът, че издаденото решение в оспорената част е незаконосъобразно и следва да се отмени в тази част.

При този изход на производството, основателно е искането на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски в размер на 400 лв. за внесен депозит за вещо лице, както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от 100 лв. по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 78, ал. 8, изр. второ от ГПК и чл. 144 от АПК.

На основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Смолянският административен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Община Смолян, представлявана от кмета Н. М., Решение № 1002-122 от 05.04.2024 г., издадено от Г. В. - Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Програма за образование“ към Министерство на труда и социалната политика и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г., В ЧАСТТА, с която Управляващият орган е отказал да верифицира извършени разходи от партньора на бенефициента - Детска градина „В.“ [населено място] в размер на 3315,21 лв. (три хиляди триста и петнадесет лева и двадесет и една стотинки), отчетени по дейност 1 „Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин“ по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г., процедура чрез директно предоставяне с интегрирано проектно предложение, с № BG05M9OP001-2.056 „Социално-икономическа интеграция на уязвими групи. Интегрирани мерки за подобряване достъпа до образование“ - компонент 2.

ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне при спазване на указанията на съда, дадени в мотивите на настоящото решение по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ да заплати на Община Смолян сумата в размер на 500 лв. (петстотин лева), разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

Съдия: