Решение по дело №273/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 октомври 2021 г. (в сила от 11 април 2022 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20217140700273
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   

 

№ 442/28.10.2021г.

                                                                                                  

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  -  МОНТАНА , ІІІ СЪСТАВ, в публичното  заседание на осемнадесети октомври,  през две хиляди двадесет и първа  година в състав:

                                                                         

                                                                    Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

 

при секретаря Димитрана Димитрова, и с участие на прокурора Галя Александрова ,като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА, административно дело№273/2021г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по чл.27,ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове/ЗУСЕСИФ/ , във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК /.

Образувано е по жалба на „Р*** индустрия“ ООД с ЕИК * , със седалище и адрес на управление:***.Климент О*** №5а, ет.* * ап. * , представлявано от А.Г.Г. против Уведомително писмо за извършени плащания с Изх.№ 01-2600/2485 от 26.04.2021г. на зам. -изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие – Разплащателна агенция, Дирекция „Р*** и аквакултури“, в което са посочени изплатена сума в размер на 825 863,82лв. ,както и одобрени за подпомагане  разходи в размер на 38 374,60 лв. за изготвяне на технически проекти по договор с „ К*** “ ЕООД ,които не са заявени във финансовия отчет ,не са отразени на съответния бюджетен ред „Разходи за изработване на технически проекти във всички части“ в ИСУН 2020 и за същите не са представени разходооправдателни документи към подаденото искане за плащане ,следователно не са заявени за плащане от бенефициента ,както и одобрени за подпомагане разходи в размер на 10 479,42 лв. за изготвяне на технологична схема и технологично описание по договор с „Модерни стратегии и знания“ ЕООД, които не са заявени във финансовия отчет ,не са отразени на съответния бюджетен ред „Разходи за изготвяне на технологична схема и технологично описание “ в ИСУН 2020 и за същите не са представени разходооправдателни документи към подаденото искане за плащане ,следователно не са заявени за плащане от бенефициента .

 В жалбата си счита Уведомителното писмо/УП/ за нищожно ,алтернативно за незаконосъобразно ,като иска да бъде отменено същото ,в частта за неверифицираните разходи ,като постановено при съществени нарушения на административно-производствените правила и в нарушения на материалния закон.

В съдебно заседание се явява адв.Е.Р. ,като процесуален представител на жалбоподателя,която иска отмяна на уведомителното писмо ,респ. обявяване на нищожността му ,като поддържа жалбата изцяло.Претендира разноски по приложен списък.Представя в срок  писмена защита.

 Ответната страна-заместник-изпълнителен директор на  ДФ”Земеделие”-РА ,чрез процесуалния си представител юрк.Й. моли да се постанови решение,с което да се отхвърли жалбата като неоснователна и да се потвърди обжалвания акт.Претендира  разноски за експертиза и юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

Представителят на ОП-Монтана прокурор Г*** Александрова изразява становище за незаконосъобразност на процесното УП,по доводи и съображения ,изложени в писмено заключение.

Административният съд, след проверка на оспорения административен акт  , предвид твърденията на страните   и приложените доказателства,  приема  следното:

Жалбата  е допустима,като подадена в срок и от легитимирано лице-адресат на акта.Уведомителното писмо е връчено на дружеството-жалбоподател на 10.05.2021г., /видно от съобщения в ИСУН2020 на л.35/,а жалбата е подадена чрез органа до съда на 13.05.2021г./л.4/,при което съдът приема ,че жалбата е допустима,като подадена от легитимирано лице и в законоустановения 14- дневен срок по чл.149,ал.1 от АПК.По същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА, по изложените по-долу съображения.

  С Решение №14768 от 30.11.2020год. на ВАС по адм. Дело №8590/2020год. е отменено постановено Решение №194 от 12.05.2020г. по адм. дело №104/2020г. по описа на АС – Монтана и делото е върнато за разглеждане от друг състав на съда.След връщане на делото ,с  Решение№55 от 10.02.2021г. по адм.д.№514/2020г. по описа на АС-Монтана/приобщено към настоящето дело/ , е отменено  повторно по оспорване от „Р*** индустрия“ ООД с ЕИК * със седалище и адрес на управление ***.Климент О*** №5а, ет.* * ап. * , представлявано от А.Г.Г. , Уведомително писмо за извършени плащания с Изх.№ 01-2600/70 от 08.01.2020г. ,издадено от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд Земеделие – Разплащателна агенция, дирекция „Р*** и аквакултури“ ,с което е отказана безвъзмездна финансова помощ по административен договор № МДР- ИП-01-20/14.03.2018 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма за морско дело и рибарство 2014 – 2020, по искане за плащане №1, с което са определени недопустими разходи в размер на 38 374.60 лв. /тридесет и осем хиляди триста седемдесет и четири лева и 0,60ст./ за изготвяне на технически проекти по договор с „ К*** “ ЕООД които са изключени от крайната сума на допустимите разходи, тъй като не са представени разходооправдателни документи към подадено искане за плащане и не са отразени на съответния бюджетен ред в ИСУН 2020 и разходи в размер на 10 479.42 лв. /десет хиляди четиристотин седемдесет и девет лева и 0,42ст./ за изготвяне на технологична схема и технологично описание по договор с „ Модерни стратегии и знания“ ЕООД, които са изключени от крайната сума на допустимите разходи, тъй като не са представени разходнооправдателни документи към подадено искане за плащане и не са отразени на съответния бюджетен ред в ИСУН 2020., и е върната отново административната преписка на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" за ново произнасяне по искане за плащане № 1 по административен договор № МДР- ИП-01-20/14.03.2018 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма за морско дело и рибарство 2014-2020 в едномесечен срок, при спазване дадените в  решението задължителни указания.Това решение не е обжалвано и е влязло в сила ,преписката е върната на органа ,който се е произнесъл с процесното УП.

 От фактическа страна по делото е установено, че на основание чл.24 ал.1 и чл.37 ал.3 от ЗУСЕСИФ и във връзка с оценителен доклад от 19.12.2017г. по Процедура BG14MFOP001-2.006, одобрен на 29.12.2017г. от Ръководителя на Управляващия орган на Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020г. (УО на ПМДР), между д-р Л*** В*** -зам. министър на земеделието, храните и горите и Ръководител на УО на ПМДР ,от една страна и от друга-„Р*** индустрия“ ООД (бенефициент) е сключен административен договор № МДР- ИП-01-20/14.03.2018 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма за морско дело и рибарство 2014-2020г./л.36/, с който Ръководителят на УО на ПМДР предоставя на бенефициента БФП по ПМДР за изпълнението на проект № BG14MFOP001-2.006-0043, с наименование „Изграждане на ферма и риболюпилня за интензивно отглеждане на африкански сом в рециркулационна система в УПИ VI, кв.56, с.Долно Белотинци, общ.Монтана, обл.Монтана – сектор „Рециркулационни системи“, а бенефициентът приема БФП и се задължава да изпълни проекта, съгласно Формуляра за кандидатстване, при спазване на изискванията и условията на Условията за кандидатстване по процедурата, правото на ЕС и националното законодателство (така т.1 от договора). В т.3 от договора е посочено, че проектът е на стойност 1733 740.71 лева, като БФП е в максимален размер до 849 933,65 лв., която представлява 49,02% от общите допустими разходи за изпълнение на проекта. Според т.4 максималният размер на БФП по т.3, която се предоставя на бенефициента е равен на размера на верифицираните разходи за изпълнение на проекта, но не повече от размера по т.3. В т.5 от договора подробно са описани основните дейности по проекта, а в т.6 индикаторите по проекта. Съгласно т.7 срокът за изпълнение на проекта е от 14.03.2018г. до 14.09.2019г. (18 месеца), но не повече от максималния срок, предвиден в т.18 от Условията за кандидатстване, като срокът започва да тече от датата на подписване на договора. Между зам .министър на земеделието, храните и горите и Ръководителя на УО по Програмата и „Р*** индустрия“ ООД е сключено допълнително споразумение към договора от 27.11.2019г.(лист 41), в което са отразени изменения на сключения договор, като е изменен т.9.1.1 от Договора, а именно окончателното плащане се извършва при условията и по реда на т.2.3 от условията за изпълнение въз основа на искане за окончателно плащане в максимален размер до 100% от БФП, но не повече от 849 864,65лева, подадено в срок не по-късно от един месец след изтичане на срока по т.7 от АДБФП. Променя се също така „Таблица за одобрените разходи", неразделна част от проекта и посочена в т.20.5.

На 29.11.2019г. е подадено искане за плащане№1/29.11.2019г.от бенефициента по административен договор № МДР- ИП-01-20/14.03.2018 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма за морско дело и рибарство 2014-2020г., с който Ръководителят на УО на ПМДР предоставя на бенефициента БФП по ПМДР за изпълнението на проект № BG14MFOP001-2.006-0043, с наименование „Изграждане на ферма и риболюпилня за интензивно отглеждане на африкански сом в рециркулационна система в УПИ VI, кв.56, с.Долно Белотинци, общ.Монтана, обл.Монтана – сектор „Рециркулационни системи.

Не се спори, че  подаденото искане за окончателно плащане възлиза на сума в размер на 825 863,82лв., ведно с финансов отчет към него,която сума е изплатена на бенефициента на 20.12.2019г.

Останали са неверифицирани суми в размер на 38 374.60 лв. за изготвяне на технически проекти по договор с „ К*** “ ЕООД,които не са заявени във финансовия отчет  и не са отразени на съответния бюджетен ред „Разходи за изработване на технически проекти във всички части“ в ИСУН 2020 и за същите не са представени разходооправдателни документи ,както и са отказани разходи в размер на  10 479.42 лв. за изготвяне на  технологична схема и описание по договор с „ Модерни стратегии и знания“ ЕООД  т.к не са заявени във финансовия отчет  , не са отразени на съответния бюджетен ред „Разходи за изготвяне на технологична схема и технологично описание“ в ИСУН 2020 и за същите не са представени разходооправдателни документи към подаденото искане за плащане.

На 11.02.2021г. е подадено искане за плащане№2/11.02.2021г.от бенефициента,като пакета отчетни документи е със статус „отхвърлен“в ИСУН 2020 ,доколкото искането е подадено след срока ,упоменат в допълнително споразумение от 22.08.2019г./л.251/,с което е удължен срока по основния договор –от 14.09.2019г на 14.12.2019г./т.І от споразумането/ ,а съгласно т.13.3/л.236/ от Общите условия към финансираните по ПМДР 2014-2020г. административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG14MFOP001- 2.006 „Продуктивни инвестиции в аквакултурите", искането за окончателно плащане са подава не по-късно от един месец след изтичане на срока за изпълнение на инвестицията, предвиден за окончателно плащане, съгласно допълнително споразумение за БФП след процедура за избор на изпълнител на дейностите по проекта,т.е. е следвало да бъдат заявени до 14.01.2020г.,т.е. не е спазен срока за подаването им.

От страна на жалбоподателя са представени договор между жалбоподателя и „К*** “ ЕООД от 20.01.2017г./л.23/ за изготвяне на технически проекти, и между жалбоподателя и „Модерни стратегии и знания“ ЕООД от 27.04.2017г. за изготвяне на технологична схема и технологично описание за ферма и риболюпилня за интензивно отглеждане на африкански сом в рециркулационна система.

С оспореното в настоящото производство Уведомително писмо с изх.№ 01-2600/2485 от 26.04.2021г., подписано от зам.- изпълнителен директор на ДФЗ, дружеството е уведомено за изплатената сума от 825 863.82 лв. и за неверифицирани разходи  в размер на 38 374.60 лв. за изготвяне на технически проекти по договор с „ К*** “ ЕООД, които не са заявени във финансовия отчет  и не са отразени на съответния бюджетен ред „Разходи за изработване на технически проекти във всички части“ в ИСУН 2020 и за същите не са представени разходооправдателни документи ,както и са отказани разходи в размер на  10 479.42 лв. за изготвяне на  технологична схема и описание по договор с „ Модерни стратегии и знания“ ЕООД ,които не са заявени във финансовия отчет  , не са отразени на съответния бюджетен ред „Разходи за изготвяне на технологична схема и технологично описание“ в ИСУН 2020 и за същите не са представени разходооправдателни документи към подаденото искане за плащане. Това писмо се обжалва от настоящия жалбоподател и  е предмет на настоящето съдебно административно производство.

 По делото е назначена и изслушана съдебно-икономическа експертиза ,изготвена от  вещото лице  Ц.В. -специалист-икономист-счетоводител,според която правилно органът е отказал да верифицира сумите в размер на 38 374.60 лв. за изготвяне на технически проекти по договор с „ К*** “ и 10 479.42 лв. за изготвяне на  технологична схема и описание по договор с „ Модерни стратегии и знания“ ЕООД  ,доколкото не са заявени във финансовия отчет  ,не са отразени на съответния бюджетен ред в ИСУН 2020 и за същите не са представени разходооправдателни документи към подаденото искане за плащане№1/29.11.2019г..Съдът кредитира изцяло заключението на вещото лице ,като дадено компетентно и обективно.От тази фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи.

Предмет на обжалване в настоящето производство е Уведомително писмо с изх.№ 01-2600/2485 от 26.04.2021г., подписано от зам.- изпълнителен директор на ДФЗ,и неговата законосъобразност.По своя характер,актът на зам-изпълнителния директор на ДФ-Земеделие  е индивидуален административен акт, по смисъла на чл.21,ал.1 АПК, и подлежи на обжалване по реда на АПК ,тъй като с него се създават задължения за адресата на акта и непосредствено се засягат негови права и законни интереси.Възражението в жалбата ,че УП не е индивидуален административен акт в този смисъл е неоснователно .

По компетентността на органа.

 Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган-  зам-изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", на основание Заповед №03-РД/2033 #1 от 23.07.2019г.на изпълнителния директор на ДФЗ-София , който в раздел І във връзка с оптимизиране работата на дирекция“Р*** и аквакултури“,т. 3 и 4  е делегирал  своите правомощия по издаване на всички уведомителни писма ,свързани с извършени плащания до ползвателите на безвъзмездна финансова помощ/БФП/ по ОПРСР и ПМДР,както и отказите за плащания до ползвателите на БФП по ОПРСР,на зам-изпълнителния директор Е*** К*** /л.120/ .Приложено е и  Решение по Протокол№141/16.05.2019г. от заседание на УС на Фонда ,с което в т.1.2 е назначена Е*** К*** за зам-изпълнителен директор на ДФЗ с ресор „Селскостопански пазарни механизми“,Краткосрочни схеми за подпомагане“ ,“Инвестиционни схеми за подпомагане“ и „Програма за морско дело и рибарство“.На основание чл.20а,ал.4 ЗПЗП Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. При това положение налага се извод за компетентност на органа ,издал процесното уведомително писмо ,в отговор на възражението в жалбата за неговата нищожност ,поради некомпетентност .

 

По отношение формата на акта.

Посочени са в уведомителното писмо  фактически основания за постановения отказ, като същото е издадено след изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за преценката на основанията за неверифицираните суми по плащането.Не са посочени правни основания за постановения отказ ,но от цитираните в УП разпоредби от ЗУСЕСИФ ,става ясно ,че се касае за отказ да се извърши плащане на определени суми по административен договор ,който отказ е втори по ред ,при което съдът намира ,че не е нарушено правото на защита на жалбоподателя.Доказателство за този факт е и обстоятелството ,че жалбоподателя е подал второ искане за плащане след срока –до 14.01.2021г.,на 11.02.2021г. ,при което е запознат какво точно не е представил при подаване на искане за плащане №1 от  29.11.2019г.,поради което настоящия състав намира ,че  е спазена формално установената форма на акта. Цитирана е нормата на чл.63,ал.1,т.2 и т.4 от ЗУСЕСИФ ,която е неприложима,доколкото тези „предварителни разходи“ ,които са заявени първоначално ,не са заявени във финансовия отчет и на съответния бюджетен ред ,а не въобще ,че не са заявени за финансиране .Същите са заявени първоначално и одобрени, съгласно Таблица за одобрени разходи ,но не са заявени във финалното искане за плащане и за тях не са представени разходооправдателни документи ,т.е. не са доказани като реално извършени от бенефициента.В случай ,че са присъствали във финансовия отчет ,и с оглед изясняване дали са отчетени , е приложим реда по чл.63 ,ал.1,т.2 ЗУСЕСИФ.Макар, че се потвърждава и от адв. Р. в писмена защита ,че два пъти са изисквани допълнителни документи от бенефициента –на 10 и 17. 12.2019г.,без да е отправено искане за представяне на документи за плащане .По разбиране на съда ,задължение на бенефициента е още с искането за плащане да включи  одобрените за финансиране разходи ,по които иска да получи плащане, към финалния финансов и технически отчет,като отчете и докаже същите чрез представяне на разходооправдателни документи .Това негово задължение произтича от чл.13 от Общите условия към финансираните по Програмата административни договори,където е записано че „плащането се извършва на база реално извършените от бенефициента разходи ,след представяне от бенефициента на искане за плащане и съпътстващите го документи и след направените административни проверки от страна на органа“. Затова и по разбиране на съда ,непредставянето на  разходооправдателни документи към окончателното искане за плащане и изискване за приложимост на нормата на чл.63 ЗУСЕСИФ ,при бездействие на бенефициента ,не може да бъде толерирано и  да се счете като  пропуск от страна на органа.Задължението на бенефициента за прилагане към искането за окончателно  плащане на разходооправдателни документи  произтича от Общите условия към финансираните по Програмата за морско дело и рибарство административни договори ,като неизпълнението му не би могло да се тълкува във вреда на органа. При условие,че органа се е произнасял два пъти по казуса ,съдът намира ,че е недопустимо да се счете ,че бенефициента не знае кога и какво точно да представи ,предвид  на което, съдът намира ,че актът е мотивиран и не страда от съществен порок във формата .

 

По отношение спазване на материалния и процесуалния закон и целта на закона.

При издаване на административния акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.Спазена е процедурата по издаването му. За извършване на проверка за съответствието на процесното Уведомително писмо с приложимия материален закон и целта на закона съдът е назначил съдебно-икономическа експертиза,дадена обективно и безпристрастно от вещото лице Ц.В..Съдът възприема заключението на вещото лице , като  изготвено компетентно и кореспондира изцяло със събраните по делото писмени доказателства.

 Според вещото лице-икономист Ц.В.- "специалист икономист-счетоводител ,в  Искане за плащане 1 от 29.11.2019 год. по Договор: „Изграждане на ферма и риболюпилня за интензивно отглеждане на африкански сом в рециркулационна система в УПИ VI, кв. 56, с. Долно Белотинци, общ. Монтана, обл. Монтана, сектор „Рециркулационни системи", с номер BG14MFOP001- 2.006-0043 „Продективни инвестиции в аквакултурите", „Р*** индустрия" ООД са заявили за плащане сума в размер на 825863.82 лева, като същата е преведена от ДФ „Земеделие" на бенефициента на 20.12. 20019 год.

При проверката на място в ДФ „Земеделие" в информационната система ИСУН 2020 в пакет „Отчетни документи" на Искане за плащане 1, разходи в размер на 38374.60 лв. за изготвяне на технически проекти по договор с „К*** " ЕООД и разходи в размер на 10479.42 лв. за изготвяне на технологична схема и технологично описание по договор с „Модерни стратегии и знания" ЕООД не са заявени за плащане.

Бенефициента „Р*** индустрия" ООД е подал пакет „Отчетни документи" с пореден номер 2, с искане за плащане, технически отчет и финансов отчет, с дата на представяне в информационната система ИСУН 2020 - 11.02,2021 год. С него са заявени за плащане разходи в размер на 38374.60 лв. за изготвяне на технически проекти по договор с „К*** " ЕООД и разходи в размер на 10479.42 лв. за изготвяне на технологична схема и технологично описание по договор с „Модерни стратегии и знания" ЕООД. Към искането са прикачени сканирани следните фактури;

Ф-ра №**********/23.05.2017 год., с изпълнител „Модерни стратегии и знания" ЕООД, с Безвъзмездна финансова помощ (БФП) - 5147.10 лева, собствено съфинансиране 5352.90 лева и обща стойност 10500.00 лева. Фактурата е отразена на бюджетен ред IV.23.2. Разходи за изготвяне на технологична схема и технологично описание.;Ф-ра №**********/26.04.2017 год., с изпълнител „К*** " ЕООД, с БФП 12214.15 лева, собствено съфинансиране 12702.52 лева и обща стойност 24916.67 лева. Фактурата е отразена на бюджетен ред IV.23.1. Разходи за изработване на технически проекти във всички части.;Ф-ра №**********/27.04.2017 год., с изпълнител „К*** " ЕООД, с БФП 3545.78 лева, собствено съфинансиране 3687.55 лева и обща стойност 7233.33 лева. Фактурата е отразена на бюджетен ред IV.23.1. Разходи за изработване на технически проекти във всички части.;Ф-ра №**********/18.05.2017 год., с изпълнител „К*** " ЕООД, с БФП 3088.26 лева, собствено съфинансиране 3211.74 лева и обща стойност 6300.00 лева. Фактурата е отразена на бюджетен ред IV.23.1. Разходи за изработване на технически проекти във всички части.

Пакет отчетни документи с пореден номер 2 е със статус „Отхвърлен", с бележки към статуса „Поради неспазване на срока за подаване на искане за плащане, съгл. чл. 13 т. 3 от Общите условия към административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG14MFOP001- 2.006 „Продуктивни инвестиции в аквакултурите", искането за окончателно плащане са подава не по-късно от един месец след изтичане на срока за изпълнение на инвестицията, предвиден за окончателно плащане, съгласно допълнително споразумение за БФП след процедура за избор на изпълнител на дейностите по проекта. В Допълнително споразумение от 22.08.2019 г. към АДПБФП №МДР-ИП-01/20/14.03.2018 г, е заложен краен срок за реализиране на инвестицията, предмет на окончателно плащане - 14.12.2019 г. Обръщаме внимание, че включените в към искане №2 от 11.02.2021 г. разходи за „Разходи за изработване на технически проекти във всички части" и „Разходи за изготвяне на технологична схема и технологично описание" е следвало да бъдат заявени за възстановяване в срок до 14.01.2020 г."

На бюджетния ред 23.1. „Разходи за изготвяне на технически проекти във всички части" и ред 23.2. „Разходи за изготвяне на технологична схема и технологично описание" в ИСУН 2020 (лист 67, том I) отчетните суми са нулеви.

Като план са отразени на цитираните по-горе бюджетни редове, суми в размер на 38374.60 лева (18812.39 лв. - БФП и 19562.21 лв. - собствено съфинансиране), съответно сума в размер на 10479.42 лева (5137.33 лв. - БФП и 5342.09 лв. - собствено съфинансиране). Същите суми са отразени в колони „Разлика БФП" и „Разлика общ бюджет" в тяхната цялост, т.е. че не са били изразходвани.

Предвид отговора на задача 1, разходите планирани на бюджетни ред 23.1. „Разходи за изготвяне на технически проекти във всички части" и ред 23.2. „Разходи за изготвяне на технологична схема и технологично описание" са заявени от бенефициента „Р*** индустрия" ООД за плащане с пакет „Отчетни документи" с пореден номер 2, с дата на представяне в информационната система ИСУН 2020 - 11.02.2021 год. Искането е със статус „Отхвърлен", тъй като е следвало разходите да бъдат заявени за възстановяване в срок до 14.01.2020 г.

Следователно ,УП е постановено и в съответствие в материалния закон.Видно от заключението на вещото лице ,след извършена от него проверка в ИСУН 2020 на 16.09.2021г. , разходите в размер на 38374.60 лв. за изготвяне на технически проекти по договор с „К*** " ЕООД и разходи в размер на 10479.42 лв. за изготвяне на технологична схема и технологично описание по договор с „Модерни стратегии и знания" ЕООД не са заявени за плащане в искането за окончателно плащане №1/29.11.2019г.,не са заявени на съответния бюджетен ред и за тях не са представени разходооправдателни документи.Фактът ,че в Искане за плащане№2/11.02.2021г. същите са заявени ,но след срока ,който е до 14.01.2021г.,отразени са като план на бюджетен ред 23.1. „Разходи за изготвяне на технически проекти във всички части" и ред 23.2. „Разходи за изготвяне на технологична схема и технологично описание" в ИСУН 2020 (лист 67, том I) ,но отчетните суми са нулеви,както и че са представени разходоправдателни документи-изброените по-горе фактури за извършени плащания ,е ирелевантно за настоящето дело ,т.к. не е спазен срока за заявяването им. В Допълнително споразумение от 22.08.2019 г. към АДПБФП №МДР-ИП-01/20/14.03.2018 г/л.218,т.І/, е заложен краен срок за реализиране на инвестицията, предмет на окончателно плащане - 14.12.2019 г./изменен е административния договор ,като в т.7 е удължен срока на инвестицията вместо до 14.09.2019г. –до 14.12.2019г. т.е.с 3 месеца/,а съгл. чл. 13 т. 3 от Общите условия към административните договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG14MFOP001- 2.006 „Продуктивни инвестиции в аквакултурите", искането за окончателно плащане са подава не по-късно от един месец след изтичане на срока за изпълнение на инвестицията, предвиден за окончателно плащане ,т.е. до 14.01.2021г. .Като не е спазен този срок ,искането се отхвърля и сумите не се верифицират ,както правилно е процедирал и органът.

Настоящият състав не споделя възражението на адв.Р. ,като процесуален представител на жалбоподателя ,че не било ясно защо  в искането за плащане№1/29.11.2019г. има разлика между заявената сума в размер на 849 813,54лв. и общата стойност на отчетените разходи,съгласно финансовия отчет-822 501,05лв./л.106от делото/,доколкото е ясно ,че първата сума представлява общата стойност на всички заявени разходи ,които са и одобрени за финансиране ,съгласно Таблица на одобрени разходи/л.131,т.І от присъединеното адм.д.№514/2020г./към Допълнително споразумение от 27.11.2019г.,в което в т.9.1.1. е записано ,че окончателното плащане се извършва при условията и реда на  т.2.3.от Условията за изпълнение въз основа на искане за окончателно плащане в максимален размер до 100% от БФП ,но не повече от 849 864,65лв.,подадено в срок не по-късно от 1 месец след изтичане на срока по т.7 от административния договор за БФП.От първоначалната сума от 849 813,54 одобрени по проекта разходи ,е заявена сума в размер на 825 863,82лв. с  искане за плащане№1/29.11.2019г. ,която е и изплатена на 20.12.2019г., както бе посочено по-горе ,а фактът ,че неверифицираните суми са заявени с разходооправдателни документи-фактури по-късно с искане за плащане№2/11.02.2021г.след изискуемия срок за това , е и причината да не бъдат верифицирани от органа.Одобрените „предварителни разходи“ по проекта /включително сумите от 38 374,60лв. и 10479,42лв.които са одобрени за финансиране/ ,за които говори адв.Р. ,се изплащат към искането за окончателно плащане,следователно те трябва да бъдат включени в искането,да бъдат включени задължително във финансовия и технически отчет ,и за тях да бъдат представени всички разходооправдателни документи/фактури/,за да бъдат верифицирани и изплатени.След като не са включени във финансовия отчет и за тях не са представени  фактури,а на съответния бюджетен ред справките са нулеви ,те не биха могли да бъдат верифицирани от органа,макар и да са били одобрени първоначално за финансиране ,съгласно Таблица за одобрени разходи. Тоест има разлика между одобрени за финансиране разходи и такива ,които са одобрени ,но не са отчетени със съответните разходооправдателни документи,какъвто е настоящия случай.Изплатената на бенефициента сума в размер на 825 863,82лв. е равна на отчетената от бенефициента сума в ред „Общи разходи по проекта“.Видно от Общи условия към финансираните по Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020г.административни договори за предоставяне на БФП/л.54,55 от делото/за да получи заявената сума на етап окончателно плащане,бенефициентът трябва да представи пред ДФЗ-РА за одобрение финален технически и финансов отчет,като отчетът следва да съдържа документи,които удостоверяват изпълнение на отчетените действия и изразходването на средствата. ДФЗ-РА одобрява дейности и верифицира разходи,въз основа на проверка на документите ,представени към искането за окончателно плащане,след което изплаща на бенефициента частта от одобрени разходи,съответстваща на процента на БФП ,посочена в договора.Всички изчисления в ИСУН 2020 се извършват автоматично от системата,което обяснява защо процесуалния представител на ответника не би могъл да обясни как се извършват изчисленията в ИСУН 2020.,в отговор на възражението в съдебно заседание на адв.Р..В заключение ,правилно е приложен материалния закон от органа ,като от всички заявени разходи ,са одобрени и верифицирани само отчетените от бенефициента,към подаденото искане за плащане№1/29.11.2019г.,със съответните разходооправдателни документи и присъстващи във финалния финансов отчет, изчислено автоматично от системата ИСУН 2020.Незнанието на бенефициента ,че към окончателното искане за плащане следва да представи разходооправдателни документи  и, че следва да ги заяви във финансовия и технически отчет не следва да се тълкува в негова полза и във вреда на органа ,който не бил изпълнил задължението си да изиска съответните документи по реда на чл. 63 ЗУСЕСИФ,доколкото задълженията на бенефициента са ясно разписани в административния договор и  допълнителните споразумения към него ,както и в Общите условия по Програмата за морско дело и рибарство.Процесното решение отговаря и на целта на закона, тъй като е съобразено с целите на Програма за морско дело и рибарство и съответната процедура.

В предвид гореизложеното ,съдът намира ,че уведомителното писмо ,като издадено от компетентен орган,в предвидената по закон форма ,при спазване на административно-производствените правила , материалния закон и целта на закона ,следва да се потвърди.Жалбата, като неоснователна следва да се отхвърли.

При направено искане от ответника  за присъждане на разноски по делото  ,същите  му се следват ,с оглед изхода на делото,на основание чл.143,ал.3 от АПК..Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер ,както и депозит за експертиза в размер на 200лв.,които са дължими ,като съдът определя  юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв. ,на основание по чл.24 от НЗПП за дела с материален интерес.Водим от гореизложеното Съдът

 

                                                          Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ  оспорването по жалба на „Р*** индустрия“ ООД с ЕИК * , със седалище и адрес на управление:***.Климент О*** №5а, ет.* * ап. * , представлявано от А.Г.Г. против Уведомително писмо за извършени плащания с Изх.№ 01-2600/2485 от 26.04.2021г. на зам. -изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие – Разплащателна агенция, Дирекция „Р*** и аквакултури“, в което са посочени изплатена сума в размер на 825 863,82лв. ,както и одобрени за подпомагане  разходи в размер на 38 374,60 лв. за изготвяне на технически проекти по договор с „ К*** “ ЕООД ,които не са заявени във финансовия отчет ,не са отразени на съответния бюджетен ред „Разходи за изработване на технически проекти във всички части“ в ИСУН 2020 и за същите не са представени разходооправдателни документи към подаденото искане за плащане ,следователно не са заявени за плащане от бенефициента ,както и одобрени за подпомагане разходи в размер на 10 479,42 лв. за изготвяне на технологична схема и технологично описание по договор с „Модерни стратегии и знания“ ЕООД, които не са заявени във финансовия отчет ,не са отразени на съответния бюджетен ред „Разходи за изготвяне на технологична схема и технологично описание “ в ИСУН 2020 и за същите не са представени разходооправдателни документи към подаденото искане за плащане ,следователно не са заявени за плащане от бенефициента.

 

ОСЪЖДА Р*** индустрия“ ООД с ЕИК * , със седалище и адрес на управление:***.Климент О*** №5а, ет.* * ап. * , представлявано от А.Г.Г. да заплати на ДФЗ-София разноски по делото в общ размер на 300 /триста/лв.,от които  200/двеста/лв. за експертиза и 100/сто/лв. за юрисконсултско възнаграждение .

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14- дневен срок от съобщението му на страните.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.13 АПК.

 

                                                                            

 

 

                                                                            АДМ. СЪДИЯ: