Решение по дело №318/2014 на Районен съд - Пещера

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 февруари 2015 г. (в сила от 20 май 2015 г.)
Съдия: Велина Ангелова
Дело: 20145240200318
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 декември 2014 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   :

№ 9 / 26.02.2015 година, гр. Пещера

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пещерският районен съд, наказателен състав

На 10.02.2015 година

в публичното  заседание  в следния  състав:

            

               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕЛИНА АНГЕЛОВА

 

Секретар: Т.Д.  

След като разгледа докладваното от Съдия Ангелова по  НАХ дело № 318 по описа за 2014 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

                Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

          Образувано е по жалба на Г.И.К. ***  срещу  наказателно постановление №20  от 26.11.2014  година издадено от  Директора на „Регионална инспекция  по околната  среда и водите“ гр.Пазарджик,  с което    за нарушение на чл.19,ал.3,т.15 от Закона за  управление на отпадъците и на основание чл.151,ал.2,т.6 от същия закон на жалбоподателя е  наложена глоба  в размер на 3 000 лева.

          В жалбата се твърди ,че административнонаказващият орган  не е спазил месечния срок  за издаване на наказателното постановление, след съставяне на  акт № 20 от 25.08.2014 година .Сочи още ,че съгласно даденото с  Констативен протокол № 06-049 от 19.08.2014 година предписание е  следвало да бъдат предприети мерки  по почистване на отпадъците ,а същевременно кметът  е санкциониран за това ,че  не е предприел мерки  за предотвратяване  изхвърляне  на отпадъци на неразрешени  за това места  и създаването на  незаконно сметище, като това са  състави на две отделни нарушения. Атакуваното наказателно постановление  е незаконосъобразно още и поради това  ,че  е съставено преждевременно  и няма осъществено нарушение  към момента на съставяне на акта.С оглед на допуснатите  в хода на  административнонаказателното производство съществени процесуални нарушения счита ,че атакуването наказателно постановление е незаконосъобразно. Моли да се постанови решение ,с което да се  отмени наказателно постановление №20 от 26.11.2014 година.

          Жалбоподателят редовно призован не се явява в с.з.,като за него се явява адв. М. -  надлежно упълномощен ,който поддържа жалбата като  не сочи нови доказателства.

          За административно наказващия орган  се явява  гл. юрисконсулт  Ч. ,която оспорва жалбата и моли съдът да  потвърди  атакуваното наказателно постановление .Сочи доказателства.

          Съдът като съобрази изложените в жалбата  доводи ,становището  на страните ,събраните по делото доказателства  и Закона ,установи следното :

          Жалбата е  процесуално допустима  тъй като е  изпратена в седмодневния  преклузивен  срок по чл.59,ал.2 от ЗАНН ,съдържа  изискуемите от  закона  реквизити ,изхожда от легитимно лице  и производството по делото пред Пещерския районен съд е  редовно образувано.

          Разгледана по същество се явява  неоснователна.

На 19.08.2014 година  във връзка със сигнал  на „зеления телефон“ на МОСВ- София , относно нерегламентирано изхвърляне   на строителни отпадъци на територията на  с. Радилово е извършена проверка от  С.И.А. и  Д.Г.М. гл.експерти в  РИОСВ- гр. Пазарджик ,при  което е констатирано ,че се извършва СМР  по  ВиК „ мрежата на с. Радилово,като отпадъците които се образуват  не са събрани и  транспортирани разделно ,а се изхвърлят  на места ,които не са определени  за временно съхраняване,с което са замърсени частни и общински имоти ,извън  определения  поземлен имот № 000132 в м.  „Старата пъдарнаца“. Констатирано е изхвърляне на отпадъци  край регулационните граници  на селото ,вляво от  републиканската пътна мрежа-ІІ37 на изхода  за гр. Пещера. Установено е наличие на  хартиени и пластмасови отпадъци/полиетилен- цветен/,както   и складиране извън границите на  строителната площадка на земни маси и асфалтови настилки в района на ул. „Стара планина“. Посочени са две предписания :“1./Да се извърши почистване на  замърсените със строителни отпадъци  терени ,извън строителната площадка в срок до 31.08.2014 година и 2./ Да се извърши  почистване на  замърсените терени с  битови отпадъци  в срок до 26.08.2014 година.“

На 25.08.2014 година свидетелят С.А. е  съставила акт за установяване на  административно нарушение АУАН № 20/25.08.2014 година срещу жалбоподателя К. в качеството му на Кмет на Община- Пещера ,в който е отразила ,че е констатирала на  19.08.2014 годна ,че кметът на община- Пещера ,който е отговорно лице по чл.19,ал.3 от Закона за управление на отпадъците не е предприел необходимите действия  за предотвратяване  изхвърлянето на строителни отпадъци на неразрешени места и  създаването на  незаконни сметища на територията на общината-в землището на с. Радилово,като такива са образувани  в ляво  от пътя край имот № 000132 в западна посока,вляво от  републиканския пътІІ-37 на изхода  на с.Радилово-посока гр. Пещера,извън регулацията ,при улица „Стара планина“,в дерето  до пътя за „Гергьовска черква“,вдясно от пътя за  с. Капитан Димитриево и до  крайната улица  в посока за местността  „Стара пъдарница“,като с тези действия  жалбоподателят е нарушил чл.19,ал.3,т.15  от Закона за управление на отпадъците. 

АУАН  е подписан от актосъставителя   и от свидетелите по неговото съставяне  и от нарушителя Г.К..

В срока по чл.44,ал.1 от ЗАНН са били направени писмени възражения  по акта.

На основание  на издадения АУАН административно наказващият орган е издал атакуваното НП № 20/26.11.2014 година  . В него е описана същата фактическа обстановка  както в АУАН и е направена  същата правна квалификация ,като на Г.И.К.  е наложено  съответното административно наказание –глоба в размер на 3000 лева на основание чл.151,ал.2,т.6 от ЗУО.

При проверката на  НП  относно формалните изисквания  за неговата  законосъобразност  и на процедурата  по  издаването му, съдът  намира ,че  в хода на административно- наказателното производство не са допуснати  съществени нарушения  на процесуалните правила . Наказателното постановление е издадено от  компетентния за това орган, по реда на чл.36,ал.1  от ЗАНН, и в преклузивните срокове по чл.34 от ЗАНН, съдържа всички изискуеми  реквизити  по чл.57,ал.1 от ЗАНН, в това число дата и място на  извършване на  нарушението .Конкретните  обстоятелства по  извършването на нарушението  са подробно и ясно  описани  в НП ,  като са посочени всички елементи от  неговия състав. В конкретния случай  те са установени от разпита на актосъставителя и свидетеля по акта  и от приложените към  административно- наказателната преписка  писмени доказателства. Правилно е посочена и  цифровата  квалификация на  описаното нарушение по чл.19,ал.3,т.15 от ЗУО. Неоснователно е  изложеното в писмената защита от процесуалния представител на жалбоподателя твърдение за нарушение на  чл. 52 от ЗАНН - непроизнасяне на наказващия орган в месечен срок от получаването на административнонаказателната преписка. Неспазването на този срок, според  настоящия  състав, не води до незаконосъобразност на НП защото срокът не е преклузивен, а инструктивен. Срокът, който регламентира погасяване на административнонаказателната отговорност, е предвиден в разпоредбата на чл. 34, ал.3 от ЗАНН, и в процесния случай е спазен. Неоснователни са изложените в жалбата  възражения  за наличие на  нарушения на  процесуалните правила  в хода на производството по издаване на  НП,а именно несъответствие  между предписанията посочени в констативен протокол № 06-049/19.08.2014 година и нарушението за което е санкциониран  жалбоподателя . Съгласно чл. 120 от ЗУО -При извършване на проверките контролните органи по чл. 119, ал. 1 съставят констативни протоколи. При констатирани нарушения контролните органи дават задължително предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставят актове за установяване на административни нарушения. В случая в констативния протокол  № 06-049/19.08.2014 година е констатирано следното : „отпадъците ,които не са  събрани и транспортирани разделно  се изхвърлят на  места ,които не са  определени  за временно съхранение ,с което  са замърсени частни и общински имоти „ и именно за това нарушение е  санкциониран жалбоподателят.

На базата на събраните по делото доказателства  съдът счита ,че при съставяне на НП административно наказващия орган не е допуснал съществени процесуални  нарушения  и нарушения  по приложението на материалния закон ,които да ограничават  правото на защита на  нарушителя.От материална страна административно наказващия орган  правилно е  квалифицирал извършеното нарушение  като неизпълнение на задължението на жалбоподателя  да предотвратява  изхвърлянето на отпадъци  на неразрешени за това места и /или  създаването на незаконни сметища и да организира почистването им,което съответства  на посочената за нарушена материално  правна норма на чл.19,ал.3,т.15 от ЗУО.

По отношение на  наложеното административно наказание „глоба“ в размер на 3000 лева ,съдът намира ,че  размерът е определен в рамките на предвидената санкция по чл.151,ал.2,т.6 от ЗУО.При определяне размера на  наказанието административно наказващия орган е съобразил  тежестта на  нарушението,подбудите за негово извършване и другите смекчаващи  и отегчаващи  вината обстоятелства,като е определил минималния  размер ,предвиден в закона.

Анализирани в съвкупност и поотделно  събраните  писмени и гласни доказателства оборват напълно възраженията  на жалбоподателя за  извършени съществени  нарушения на  материалния и  процесуалния закон   и при липса на категорични и безспорни доказателства  доказващи  противното  на установеното със съставения АУАН съдът счита ,че  обжалваното наказателно постановление  не страда от пороци ,водещи  до неговата отмяна.

Предвид изложеното съдът намира ,че обжалваното наказателно постановление  е законосъобразно и обосновано и следва да бъде потвърдено изцяло ,поради  което и  на  основание чл.63 от ЗАНН,

СЪДЪТ

Р   Е   Ш   И   :

ПОТВЪРЖДАВА  НАКАЗАТЕЛНО  ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 20 от 26.11.2014  година на Директора на  „Регионална инспекция по околната среда и водите“ – гр. Пазарджик, с което на Г.И.К. с ЕГН – ********** ***  е наложено административно наказание „глоба ” в размер на 3000 лева на основание чл.151,ал.2,т.6 от ЗУО, за нарушение на чл.19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АПК пред Административен съд – гр. Пазарджик в 14- дневен срок  от получаване на  съобщението за постановяването му от страните.

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: