Решение по дело №166/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 453
Дата: 10 март 2023 г.
Съдия: Светлана Бойкова Методиева
Дело: 20237180700166
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 януари 2023 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

№ 453

гр. Пловдив,10.03.2023 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на шестнадесети февруари, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗДРАВКА ДИЕВА

                              ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

                                                     СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря Ваня Петкова и с участието на прокурор от ОП Пловдив Светослава Пенчева, като разгледа докладваното от съдия Методиева касационно административнонаказателно дело № 166/2023 г., взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

          Образувано е по касационна жалба на „Баро – Транс“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр.Стара Загора, ул. „Райна Кандева“, ***, депозирана чрез пълномощник адв.А., срещу Решение № 2229 от 28.11.2022 г., постановено по АНД № 4069 по описа за 2022 г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/, с който на основание чл.187а, ал.2, т.3, във вр. с чл.179, ал.3б от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на жалбоподателя е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 500 лв. за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП. Със същото решение жалбоподателят е бил осъден да заплати на АПИ разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Касационният жалбоподател моли съдебния акт да бъде отменен като неправилен, като счита, че същият е постановен без да е установена обективната истина съобразно доказателствата. Посочено е, че с представена с жалбата разпечатка от ТОЛ ПАС ставало ясно, че дължимата такса за ползване на пътищата е заплатена за точно определени участъци от пътя, които са и последователни, тоест няма незаплатена дължима такса и не е налице извършване на административно нарушение. Поддържа се, че коректно са изпълнени всички задължения на собственика на товарното МПС и не е налице незаплащане на дължимите такси. Също така се излагат доводи за маловажност на нарушението по чл.28 ЗАНН и се твърди, че първоинстанционният съд е обсъдил наличието на тази хипотеза, като се е позовал на нормата на чл.189з от ЗДвП, без да съобрази кога същата влиза в сила. Моли се за отмяна на обжалваното решение, както и на потвърдения с него електронен фиш с присъждане на разноски за първата инстанция. В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява, като са депозирани писмени бележки, със становище по същество.

Ответникът – Агенция Пътна инфраструктура - Национално ТОЛ управление, редовно призован, не е изпратил представител в съдебно заседание. Депозирана е молба от юрисконсулт Гладийска, но без приложено пълномощно за същата нито пред настоящия, нито пред първоинстанционния съд.

          Прокурорът от Окръжна прокуратура – Пловдив Пенчева, дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с наведените в жалбата касационни основания по чл.348, ал.1 от НПК, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законов срок и от страна по първоинстанционното съдебно производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд Пловдив, като е посочил установената от него на база на анализ на събраните относими доказателства фактическа обстановка, е потвърдил Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата с № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ гр. София. За да постанови решението си съдът е приел за безспорно, че на посочените в електронния фиш време и място е установено нарушение, като за пътно превозно средство влекач „Скания Р 420“ с рег. № ***, с технически допустима максимална маса на 20000, брой оси 2, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на състава 50000, за движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата /ЗП/, тъй като за посоченото пътно превозно средство няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването, като нарушението е установено с устройство № 20212, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП, намиращо се на път А-1, км 107+663. Настоящата съдебна инстанция възприема напълно изводите на съда, постановил обжалваното съдебно решение относно приетите за установени факти, доколкото те почиват на правилен анализ на събраните доказателства, поради което и няма да ги повтаря. Прието е в обжалваното решение, че деянието е било правилно квалифицирано като нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.187а, ал.2, т.3, вр. с чл.179, ал.3б от ЗДвП правилно на жалбоподателя е била определена и наложена имуществена санкция в размер на 2500 лева, като съдът е изложил съображения относно липсата на допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на електронния фиш и относно липсата на основания за прилагането на чл.28 от ЗАНН.

Настоящата съдебна инстанция намира, че въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил и обоснован извод относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон. В тази насока не се възприемат доводите на касационния жалбоподател за липса на установено административно нарушение. В разпоредбата на чл.179, ал.3б от ЗДвП се предвижда наказание за собственик на пътно превозно средство от категорията по чл.10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл.10б, ал. 1 от Закона за пътищата. Безспорно е установено по делото пред районния съд, че жалбоподателят е собственик на процесния автомобил и дължи тол такса за движение по републиканската пътна мрежа, поради което е административно наказателноотговорно лице. Изписването на регистрационния номер на автомобила така, че вместо цифрата „0“ е отбелязана буквата „О“ съставлява именно невярно деклариране на регистрационния номер в системата за заплащане на ТОЛ такса, както правилно е приел и районният съд. В тази насока и първоинстанционният съд е изложил и допълнителни аргументи, извлечени от съдържанието на Общите условия на „Интелигентни трафик системи“ АД, свързани с грешно декларирани данни, които се споделят изцяло от настоящия съд. Административнонаказателната разпоредба на чл.179, ал.3б от ЗДвП включва изрично отговорност и в случаите, когато незаплащането на дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата се дължи и на невярно декларирани данни, при това без значение дали това невярно деклариране е умишлено, или се дължи на допусната грешка от технически, или друг характер. Правилно районният съд е отчел, че дори и да има заплатени тол такси, то доколкото те не могат да се отнесат категорично към конкретно МПС, а именно заснетото такова, то не може да се приеме, че за въпросното заснето МПС – товарен автомобил с рег. № **** задължението на собственика е било изпълнено.

Възражението на жалбоподателя, че първоинстанционният съд е отхвърлил възможността за прилагане на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН само като се е позовал на новата разпоредба на чл.189з от ЗДвП, без да съобрази, че нарушението е извършено преди влизането ѝ в сила, също не е основателно.  Напротив, видно е, че районният съд е изложил конкретни мотиви относно преценката си по отношение на това дали случаят е маловажен или не, като в тази връзка е отчел липсата на установена по-ниска степен на обществена опасност на нарушението в сравнение с обикновените случаи на нарушения от посочения вид.  Настоящата съдебна инстанция споделя посочения извод, като освен това намира за нужно да допълни и че с оглед съдържанието на разпоредбата на чл.179, ал.3б от ЗДвП, във връзка и с нормата на чл.10б, ал.4 от ЗП, установените по делото факти /незаплатена такса поради невярно декларирани данни/ представляват годна и една от типичните проявни форми на изпълнителното деяние на процесното нарушение, а не рядка, или изключителна хипотеза. В тази насока и прегледът на съдебната практика показва, че случаите на извършено нарушение поради невярно декларирани данни, относими към определяне на тол таксата, не могат да се определят като изключения, или по-рядко проявени спрямо хипотезите, при които деецът изобщо не е заплатил такса за ползването на платената пътна мрежа.

С оглед на изложеното и съдът не намира да са налице посочените в касационната жалба касационни основания за отмяна на обжалваното съдебно решение на районния съд. При извършената и служебно проверка от страна на настоящия съд по реда на чл.218, ал.2 от АПК също не се установяват основания за отмяна на обжалваното съдебно решение, като същото е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон, включително и в частта му относно присъдените разноски.

 При този изход на делото принципно разноски се дължат на ответната страна, но, както се посочи по-горе, същата не е била надлежно представлявана от юрисконсулт пред касационната инстанция, независимо от приложената молба от такъв по делото, доколкото липсва представено пълномощно за депозиралия молбата юрисконсулт.   

Ето защо и на основание чл.221, ал.2 от  АПК, Административен съд Пловдив, ХХIV касационен състав,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2229 от 28.11.2022 г., постановено по АНД № 4069/2022 г. по описа на Районен съд –Пловдив, 3н.с.

 

Решението е окончателно.

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                 2.