Решение по дело №28/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юни 2023 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700028
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 09.06.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на десети май две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                            ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                   МАРИЯ БОЖКОВА

 

                                                                                                                                                                                              

при секретаря Павлина Петрова и с участието на Димитрина Делчева – заместник-окръжен прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д. № 28 по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба Ю.Д.Г. от ***, чрез пълномощник, срещу Решение № 5/10.01.2023 г., постановено по а.н. д. № 212/2022 г. по описа на Районен съд Момчилград. Претендира се незаконосъобразност и неправилност на съдебния акт, като постановен в противоречие с материалния и процесуален закон, в противоречие с приетия и приобщен доказателствен материал по делото, при превратно приложение на закона. Твърди се, че изводите на съда са в пълно противоречие с приобщения по делото доказателствен материал. Изразява се становище, че РС – Момчилград неправилно и незаконосъобразно приема че в случая АТСС е преминала изискуемата по закон техническа проверка към датата на заснемане на нарушението.

Посочва се, че нарушението е заснето на дата 06.03.2022 г. с автоматизирано техническо средство №  TFR1-M № 574. По делото са представени Протокол № 2-18-20 от 27.07.2020 г. за премината проверка на мобилна система за видеоконтрол. Представен е още и Протокол № 2-19-19 от 18.07.2019 г. за премината проверка на мобилна система за видеоконтрол

В случая, скоростта на автомобила е установена и заснета с автоматизирано техническо средство TFR1- M 574. Съгласно чл. 43, ал. 4 от ЗИ периодичността на последващите проверки се определя със заповед на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, която се обнародва в "Държавен вестник" и се обявява в официалния бюлетин на агенцията. Съгласно т. 31 от Заповед № А-616/11.09.2018 г., издадена от председателя на ДАМТН, обнародвана в ДВ, периодичността на проверката на скоростомери е една година.

От приетите по делото протоколи Протокол № 2-18-20 от 27.07.2020 г. и Протокол № 2-19-19 от 18.07.2019 г всичките издадени от Лаборатория за проверка на СИ към ГД "Национална полиция", не се установява, мобилната система за видеоконтрол TFR-1M 574, към 06.03.2022 г., когато се твърди да е извършено нарушението, да е била годно техническо средство за измерване. Така, последващата проверка с Протокол № 2-18-20 от 27.07.2020 г. и Протокол № 2-19-19 от 18.07.2019 г, удостоверява годността на средството за измерване /СИ/ до 27.07.2021 г.,но не и към 06.03.2022 г.. В тежест на административнонаказващия орган е да установи годността на измервателния уред и при липса на доказателства, че конкретното средство за измерване, е било годно към датата на констатиране на нарушението 06.03.2022 г., следва да се приеме че установеното с ЕФ превишение е недоказано.

Като следващо основание за неправилност на оспореното решение се посочва, че от приложените по делото доказателства не може да се установи и МПС, чиято скорост е отчетена. Посочва се, че не е доказано и мястото на извършване на нарушението.

В касационната жалба се твърди, че обжалвания ЕФ е незаконосъобразен и на друго самостоятелно основание доколкото видно от него цифром и словом АНО е посочил че е приспаднат толеранс от 153 км/ч в полза на водача.

Такъв толеранс в закона не съществува, същия е нормативно определен а именно 3 км при заснета скорост до 100 км/ч и 3% при заснета скорост над 100 км/ч.

Като следващо основание за неправилност на съдебния акт се посочва, че РС – Момчилград не е съобразил, че обжалвания ЕФ е незаконосъобразен, защото със същия е наложено глоба в размер на 50 лева. Твърди се, че на основание чл.39, ал.4 от ЗАНН, е следвало да се състави фиш. В подкрепа на този довод се цитира разпоредбата на чл.85а от ЗАНН, като се цитира съдебна практика на АС – Пловдив и АС – Пазарджик.

Искането е да се отмени оспореното решение и спорът се реши по същество с отмяна на ЕФ. Претендира се присъждане на направените съдебно-деловодни разноски. В съдебно заседание, редовно призован, касаторът, чрез пълномощника си, поддържа жалбата.

Ответникът – ОД на МВР – Кърджали, редовно призован, не се представлява. От пълномощник е постъпило становище за неоснователност на касационната жалба и възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба и правилност на обжалваното решение на РС-Момчилград.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

 Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по а.н.д. № 212/ 2022 г. по описа на РС – Момчилград, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

 За да се произнесе по основателността на жалбата касационният състав на АС – Кърджали взе предвид следното:

С оспореното решението РС – Момчилград е потвърдил ЕФ К № 5710472, издаден от ОДМВР- Кърджали, с който на Ю.Д.Г. с ЕГН **********, законен представител на „***" ООД, ***, ЕИК ***, на осн.чл.189, ал.4, във вр.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, е наложено административно наказание "глоба" в размер на 50 лева, за нарушение на чл.21, ал.2, във вр.ал.1 от ЗДвП.

РС – Момчилград е приел, че нарушението е установено с автоматизирано техническо средство TFR 1-М, представляващо мобилна (съгласно представеното удостоверение за одобрен тип средство за измерване) система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение. Техническото средство е от одобрен тип, което е видно от приложеното по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № ***. Съгласно Удостоверението за одобрен тип, срокът на валидност на устройството е до 08.12.2020г., която дата с оглед датата на издаване на удостоверението за одобрен тип, отговаря на изискванията на чл.30, ал.1 от   Закона   за   измерванията. Позовал се е на  чл.30,   ал.5   от   ЗИ, когато срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип. Отбелязване, че АТСС съответства на одобрения тип, се съдържа в 2 бр. Протоколи за извършена проверка, поради което и фикцията на чл.30, ал.5 от Закона за измерванията е приложима за процесното АТСС и същото е било от одобрен тип към датата на извършване на нарушението. Ясно в електронния фиш е описано и АТСС, с което е бил извършен контролът -TFR 1- M № 574. Техническото     средство     е     преминало     през     надлежна       метрологична проверка, което се установява от приложения по делото Протокол за премината последваща проверка и последваща проверка след ремонт, с описани номера и дати. Надлежно съставен и попълнен е протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., който съгласно трайната съдебна практика представлява официален свидетелстващ документ, който удостоверява мястото, времето и начина на извършване на видеоконтрола и спазването на нормативните и техническите изисквания за неговата законосъобразност.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно тъй като изводите на РС – Момчилград за изправност на АТСС, с което е установено нарушението, са необосновани, защото са в противоречие със събраните доказателства.

РС – Момчилград, с разпореждане за насрочване на делото, е указал на АНО да представи протокол за одобрен тип средство за измерване, протокол за последваща проверка на СИ и всички други документи, съставени във връзка с използване на описаното в ЕФ средство за измерване на скоростта на автомобили. В изпълнение на тези указания АНО е представил протокол за одобрен тип средство за измерване, който е неотносим към използваното в настоящия случай, тъй като е за видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения, тип „MultaRadar SD580“, а не за използваното СИ - TFR 1-М. Изпратил е и протокол № 2-18-20 от 27.07.2020 г. и Протокол № 2-19-19 от 18.07.2019 г.,  издадени от Лаборатория за проверка на СИ към ГД "Национална полиция". Съгласно т. 31 от Заповед № А-616/11.09.2018 г., издадена от председателя на ДАМТН, обнародвана в ДВ, периодичността на проверката на скоростомери е една година. При наличните доказателства става ясно, че годността на използваната АТСС - TFR 1-М, е била до 27.07.2021 г. Тъй като нарушението е установено, с посочената TFR 1-М, на 06.03.2022 г., като не са представени, след изрично изискване от РС – Момчилград, доказателства за годността й към датата на констатиране на нарушението. От изложеното следва, че на тази датата АТСС - TFR 1-М не е била годно средство за измерване, поради което решението на РС – Момчилград следва да се отмени и спорът се реши по същество, като се отмени ЕФ.

При този изход на спора в полза на касатора се следват деловодни разноски за двете съдебни инстанции, определени в съответствие с представените ДПЗС пред РС – Момчилград ( л.48 от а.н.д. № 212/ 2022 г. на РС – Момчилград, изплатено възнаграждение в размер на 300 лв.) и ДПЗС (л.10 от к.а.н.д. № 28/ 2023 г. на АС – Кърджали, изплатено възнаграждение в размер на 350 лв.). Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно, защото и по двата ДПЗС то е определено в минималния размер по чл.18, ал.2, във връзка с чл.7, ал.2 от Наредба № 1/ 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Жалбата срещу НП и касационната жалба са изготвени от упълномощения адвокат, който се е явил в съдебните заседания пред двете инстанции и е изложил съображения в подкрепа основателността на твърденията си.

Ето защо и на основание чл. 221, ал.2, изр.първо от АПК, във вр. с чл.63в от ЗАНН, Административният съд

         

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Отменя Решение № 5/10.01.2023 г., постановено по а.н. д. № 212/2022 г. по описа на Районен съд Момчилград, вместо което постановява:

Отменя ЕФ, серия ** № ***, издаден от ОДМВР – Кърджали, с който на Ю.Д.Г. с ЕГН **********, законен представител на „***" ООД, ***, ЕИК ***, на основание чл.189, ал.4, във вр.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, е наложено административно наказание "глоба" в размер на 50 лева, за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП.

Осъжда ОДМВР – Кърджали да заплати на Ю.Д.Г. с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 650 лв. (шестстотин и петдесет лева).

 Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.