Решение по дело №2080/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260265
Дата: 28 септември 2020 г. (в сила от 8 януари 2021 г.)
Съдия: Методи Неделчев Антонов
Дело: 20205330202080
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 260265

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

28.09.2020 г.                                                                        гр. Пловдив                               

 

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД            VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

 

На двадесет и девети юни две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МЕТОДИ  АНТОНОВ

 

Секретар: Милена Георгиева

Като разглежда докладваното от съдията

АНД № 2080 по описа за 2020 година

                                    

Р      Е      Ш      И :

 

                ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление                                           № 11-01-588/2019/26.02.2020г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция  гр. София / АДФИ/, с което на С.Г.М., ЕГН **********, в качеството му на *** на Община Брезово,  гр. Брезово към 31.12.2018г., е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 200 лв. за нарушение на чл.128, ал.2 от Закон за публичните финанси /ЗПФ/, вр. чл.94, ал.3, т.2, вр. чл.7, ал.5, вр. пар. 2 от ДР на ЗПФ, на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Пловдив в 14 – дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.

                         

 

                                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

М    О    Т    И    В    И:

 

                Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.    

         Обжалвано е Наказателно постановление №11-01-588/2019/26.02.2020г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция  гр. София /АДФИ/, с което на С.Г.М., ЕГН **********, в качеството му на *** на Община Брезово, гр. Брезово към 31.12.2018г., е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 200 лв. за нарушение на чл.128, ал.2 от Закон за публичните финанси /ЗПФ/, вр. чл.94, ал.3, т.2, вр. чл.7, ал.5, вр. пар. 2 от ДР на ЗПФ, на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция.        

Жалбоподателят С.Г.М., по съображения, изложени в жалбата, моли съда да отмени процесното наказателно постановение като неправилно и незаконосъборазно. В съдебно заседание чрез процесуалния си представител – адв. Н.  поддържа жалбата и прави същото искане.

Административнонаказващият орган–АГЕНЦИЯ ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ, редовно призован, в съдебно заседание се представлява от процесуалния си предсатвител – гл.юрк.  В., която излага доводи за потвърждаване на обжалваното наказателно постановление.

Пловдивският районен съд – VІІ н.с., като прецени събраните доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, допустима е и разгледана по същество е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

На 02.09.2019г., свид. Г.Й., на длъжност **** от Агенция за държавна финансова инспекция, съставил Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/№ 11-01-588/ срещу жалбоподателя С.Г.М., за това,че същият, към 31.12.2018 г. в Община Брезово, гр. Брезово, обл. Пловдив,  в качеството си на *** на Община Брезово и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси, който организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл. 7, ал. 5 от Закона за публичните финанси, е допуснал поемането на ангажименти за разходи, като показателите за поети ангажименти и задължения за разходи не са били приведени в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от Закона за публичните финанси.

Прието било, че жалбоподателят М. е нарушил  разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 2, във връзка с чл. 7, ал. 5. във връзка с § 2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ (Обн. - ДВ, бр. 15 от 15.02.2013 г., в сила от 01.01.2014 г.; изм. и доп., бр. 91 от 14.11.2017 г.).

Обстоятелства, при които било прието за извършено нарушението били следните: Община Брезово е основна административно - териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление. С.Г.М. е временно изпълняващ длъжността *** от 01.11.2018 г. /Решение № 425 от 31.10.2018 г. на Общински съвет Брезово/.  По смисъла на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ кметът на общината е първостепенен разпоредител с бюджета по бюджета на общината и като такъв отговаря за съставянето, отчитането и неговото изпълнение.

Съгласно чл. 128, ал. 2 от ЗПФ не се допуска поемането на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2.

Въведената забрана в чл. 128, ал. 2 от ЗПФ е поставена под условие. Нормата допуска поемането на ангажименти за разходи от кметовете на общини, при условие, че общината е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал.З, т. 1 и 2 от ЗПФ.

Изхождайки от нормата на чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години.

Съгласно разпоредбата на чл. 22, ал. 3 от ЗПФ кметовете при съставянето, приемането и изпълнението на бюджетите на общините спазват съответните фискални правила по този закон. В § 1, т. 21 и т. 27 от допълнителните разпоредби на ЗПФ са определени наличните към края на годината поети ангажименти за разходи - всички ангажименти за разходи, независимо кога са били поети, които са останали неизпълнени/нереализирани към края на годината и подлежат на изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите бюджетни години и поетите ангажименти за разходи - клаузи на договори, разпоредби на нормативни и административни актове, съдебни и арбитражни решения, които обвързват бюджетните организации с бъдещи плащания за разходи и/или нови задължения за разходи с определима стойност, с изключение на: разходите за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и общините дълг), както и разходите за данъци и други публични държавни и общински вземания.

При извършената проверка се установи:

С Докладна записка изх. № 08-00-19/09.01.2018 г. Р. М. - **** на Община Брезово, внесено в Общински съвет - Брезово /вх.№436/09.01.2018 г./ за приемане на бюджета на общината за 2018 год. е предложил в т. 14 да се приеме решение за одобряване на максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2018 г. в размер на 3 916 294.00 лева.

Общински съвет - Брезово /ОбС-Брезово/ с Решение № 314. взето по Протокол № 34 от проведено на 25.01.2019 г. заседание е приел бюджета и инвестиционна програма на община Брезово за 2018 година.

В т. 14 от решението, Общински съвет - Брезово е одобрил максималния размер на ангажиментите за разходи - 3 916 294 лв., които могат да бъдат поети през 2018 година. Годишният отчет за касово изпълнение на бюджета на Община Брезово за 2018 г., заедно с допълнително изискващата се информация е изпратен до МФ първоначално на 22.02.2019 г. и повторно изпратен след актуализация на 06.03.2019 година. За верността на данните, въведени в информационната система на МФ от Г. Г. А. -****** на 21.02.2019 г. е подписана декларация от С.М. - кмет на общината.

С.М. - **** на общината на 20.02.2019 г. е подписал справката за поетите ангажименти по общинския бюджет и сметки за средствата от ЕС, с което е удостоверил, че размера на наличните поети ангажименти за разходи са в размер на 2 917 491 лева.

При извършената проверка на наличните поети ангажименти за разходи на 31.12.2018 г., които са останали нереализирани към края на отчетната 2018 г. се установи:

Нереализираните налични поети ангажименти за разходи в края на 2017 г., респективно в началото на бюджетната 2018 г. в Община Брезово са в размер на 2 128 521,94 лева, като през годината са поети ангажименти за разходи в размер на 2 332 936,67 лв. и са реализирани/изплатени такива за 1 543 967,73 лева. Наличните ангажименти за разходи към 31.12.2018 г. възлизат на 2 917 491 лева.

Видно от приложената справка към годишния финансов отчет за 2017 година, за поетите ангажименти по общинския бюджет и сметките за средствата от ЕС, от таблица-приложение № 1 за прогнозата на показателите за поети ангажименти и за задължения за разходи за периода от 2019-2021 г., приложена към бюджета за 2017 г., общата сума на отчетените разходи по бюджета на Община Брезово за последните четири години /2014 г., 2015 г., 2016 г. и 2017 г./ възлиза на 19 288 283 лв., в т. ч.: за 2014 г. - 4 990 826 лв.; за 2015 г. - 4 381 819 лв.; за 2016 г. - 4 561 768 лв. и за 2017 г. - 5 353 870 лева.

Въз основа на отчетените разходи за посочения период е формиран средногодишният размер на разходите, възлизащ на                                 4 822 070,75 лв., спрямо който се определя процентното съотношение на наличните към 31.12.2018 г. поети ангажименти за разходи.

Показателят по бюджета на общината, за налични поети ангажименти на 31.12.2018 г. следва да е до 2 411 035,38 лв. /4 822 070,75 лв. х 50 %/, който размер е максимално допустимия съгласно изискването на чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ.

 В Община Брезово поетите ангажименти за разходи“ /т. 21 и т. 27 от § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси/ останали нереализирани към края на отчетния период се отчитат по задбалансова сметка 9200 - „Поети задължения по договори“.

С.Г.М. е подписал шест от договорите на стойност 203 690 лв. за Доставка на хранителни продукти за нуждите на детските градини в община Брезово, центрове за настаняване от семеен тип в с. Зелениково и гр. Брезово, стол и домашен социален патронаж в гр. Брезово по обособени позиции. Договорите влизат в сила от 01.01.2019 година и не представляват поето задължение към 31.12.2018 година.

В резултат на извършената проверка на счетоводните записвания по счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“, финансовата инспекция изчисли действителния размер на наличните към  31.12.2018 г. поети ангажименти за разходи в Община Брезово, който възлиза на 2 722 286,80 лв. /2 925 976,80 лв. - 203 690 лева/.

Съотношението на наличните на 31.12.2018 г. поети ангажименти за разходи /2 722 286,80 лв./ към средногодишния размер на разходите за последните четири години /4 822 070,75 лв./ е 56,45 % , с което не е спазено изискването на чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ - 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи през последните четири години. Надвишението на поетите ангажименти за разходи в размер на 2 722 286,80 лв. спрямо максимално допустимия размер /2 411 035,38 лв./ е 311 251,00 лева. Наличните на 31.12.2018 г. по бюджета на Община Брезово поети ангажименти за разходи надвишават с 6,45 % максимално допустимото ограничение от 50 на сто по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ.

Съгласно чл. 128, ал. 2 от ЗПФ (Изм. - ДВ, бр. 91 от 2017 г.) не се допуска поемането на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината не е привела показателите си за поети ангажименти в съответствие с ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2.

При финансовата инспекция био установено, че през 2018 г. в Община Брезово са поети ангажименти за разходи, а на 31.12.2018 г. показателят за поети ангажименти за разходи не е приведен в съответствие с чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, което е нарушение на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ. Съгласно § 2 от ДР на ЗПФ „Неизпълнението на този закон, на Закона за държавния бюджет за съответната година, на законите за бюджетите на социалноосигурителните фондове, на Закона за държавния дълг и на Закона за общинския дълг, на нормативните и други актове, приети или издадени на основание на тези закони, както и на указанията на министъра на финансите по този закон и по закона за държавния бюджет за съответната година, е нарушение на бюджетната дисциплина.“

Разпоредбата на чл. 44, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА вменява на кмета задължението да организира изпълнението на общинския бюджет. Същото се съдържа и в нормата на чл. 7, ал. 5 и чл. 122, ал. 1 от ЗПФ.

По смисъла на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ, кметът на общината е първостепенен разпоредител с бюджета на общината и като такъв отговаря за съставянето, отчитането и неговото изпълнение. През 2018 г. в Община Брезово, гр. Брезово, обл. Пловдив, са поемани ангажименти за разходи, като на 31.12.2018 г. показателите за поети ангажименти и задължения за разходи не са приведени в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 от Закона за публичните финанси.

Прието било, че отговорен за извършеното нарушение на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ е С.Г.М., в длъжностното си качество на *** на Община Брезово и първостепенен разпоредител с бюджет на общината, отговарящ за неговото съставяне и изпълнение, който за 2018 г. е допуснал поемането ангажименти за разходи в размер на 311 251,00 лв., като в края на бюджетната година

-        на 31.12.2018 г., не е привел показателите за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 от Закона за публичните финанси, с което е нарушил разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ. във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 2 във връзка с чл. 7, ал. 5, във връзка с § 2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ (Обн.-     ДВ, бр. 15 от 15.02.2013 г., в сила от 01.01.2014 г.; изм. и доп., бр. 91 от 14.11.2017 г.).

Въз основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното НП.

Тази фактическа обстановка безспорно се установява от приложените и събрани по делото  писмени доказателства, както и от гласните доказателства-показанията на разпитания в съдебно заседание актосъставител Г.Й., който потвърждава авторството на АУАН и направените в него констатации.

Съдът кредитира показанията на свидетеля като обективни, логични, последователни, съответстващи на писмените доказателства по делото, служещи за установяване на обективната действителност.

Настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай се установява по категоричен начин, че жалбоподателят С.Г.М. е осъществил от субективна и обективна страна административното нарушение по смисъла на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ, във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 2, във връзка с чл. 7, ал. 5. във връзка с § 2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ (Обн. - ДВ, бр. 15 от 15.02.2013 г., в сила от 01.01.2014 г.; изм. и доп., бр. 91 от 14.11.2017 г.). Това е така, тъй като същият, към 31.12.2018 г. в Община Брезово, гр. Брезово, обл. Пловдив, в качеството си на кмет на Община Брезово и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси, който организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл. 7, ал. 5 от Закона за публичните финанси, е допуснал поемането на ангажименти за разходи, като показателите за поети ангажименти и задължения за разходи не са приведени в съответствие с  ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от Закона за публичните финанси.  

Общински съвет - Брезово /ОбС-Брезово/ с Решение № 314. взето по Протокол № 34 от проведено на 25.01.2019 г. заседание е приел бюджета и инвестиционна програма на община Брезово за 2018 година.

В т. 14 от решението, Общински съвет - Брезово е одобрил максималния размер на ангажиментите за разходи - 3 916 294 лв., които могат да бъдат поети през 2018 година.

Действително, в резултат на извършената проверка на счетоводните записвания по счетоводната сметка  9200 „Поети ангажименти за разходи –наличности“ по т. 21 и т.27 от пар. 1 от ДР на ЗПФ, ведно със справка с изх. № 24-00-336/27.08.2019г., поетите ангажименти за разходи в Община Брезово са изчислени на 2 722 286, 80 лв. Безспорно е, че въз основа на отчетените разходи за периода 2014г, 2015г., 2016г., 2017г. за общината средногодишният размер на разходите е 4 822 070,75 лв, служещ за основа на процентното съотношение на наличните към 31.12.2018г. поети ангажименти за разходи.  50 % от сумата  4 822 070,75 лв. / представляваща средногодишният размер на разходите/ е 2 411 035, 38 лв., която сума не е следвало да се надвишава за следваща 2018г. към 31.12.2018г. В конкретния случай, обаче, жалбоподателят М. е допуснал поемането на ангажименти за разходи, като показателите за поети ангажименти и задължения за разходи не са приведени в съответствие с  ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от Закона за публичните финанси,респ. сумата е била надвишена с 311 251,00 лв, съставляващи 56,45 %, вместо допустимите 50 % от средногодишния размер на разходите за последните четири години -2014г.-2017г. за община Брезово/ .

Правилно от общата сума на поетите разходи 2 925 976,80лв. са изключени шест договори за доставка на хранителни продукти за нуждите на детските градини в община Брезово, центрове за настаняване от семеен тип в с. Зелениково и гр. Брезово, стол и домашен социален патронаж в гр. Брезово по обособени позиции на стойност 203 690 лв., които влизат в сила от 01.01.2019г. и не представляват поето задължение към 31.12.2018г.

 Правилно именно жалбоподателят М. е бил ангажиран с административнонаказателна отговорност за така установеното нарушение, доколкото същият е изпълнявал длъжността *** от 01.11.2018г., с оглед взето Решение № 425 от 31.10.2018г. и към датата на нарушението, и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси, който организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл. 7, ал. 5 от Закона за публичните финанси. Ето защо неоснователно е наведеното от жалбоподателя възражение в тази посока.

Безспорно нарушаването на забраната по чл.128 ал.2  от ЗПФ и в съответствие с параграф 2 от ЗПФ е и нарушение на бюджетната дисциплина.

Тези обстоятелства се потвърждават от  показанията на разпитания в качеството на свидетел- актосъставителят Й., чиито показания си съотвестват с приложените по преписката писмени доказателства.

Описанието на нарушението е в достатъчна степен пълно,точно и ясно, така че жалбоподателят е разбрал за какво негово поведение е ангажирана отговорността му.

В тази връзка правилно по реда на чл.32, ал.1, т.1 от Закон за държавната финансова инспекция е наложено административно наказание – глоба в размер на 200 лв. , който представлява минимално предвидения в закона размер, който не подлежи на редуциране от страна на съда.

Не са налице и основания за приложението на чл. 28 , доколкото установеното нарушение не разкривапо-ниска степен на обществена опасност от типичната такава за нарушения от същия вид.

АУАН и НП са издадени от компетентни органи и съобразени със сроковете по чл.34 от ЗАНН.

При съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

По тези съображения съдът намира, че наказателното постановление следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Мотивиран от гореизложеното, ПРС – VІІ наказателен състав, постанови решението си.

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ:                 

 

Вярно с оригинала!

МГ