Р Е
Ш Е Н
И Е
гр. Ловеч, 17.08.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети наказателен състав в открито заседание на шести февруари две хиляди
и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МАРИНОВА
при секретаря ТАТЯНКА ГАВАЗОВА,
като разгледа докладваното от съдията НАХД № 19 по описа
за 2019 година и за да се произнесе, съобрази :
С наказателно постановление № 867
от 17.12.2018 година на инж. Павли П. Богдански – Директор на Регионална
дирекция по горите – гр. Ловеч, упълномощен със заповед № РД49-199/16.05.2011
година на Министъра на земеделието и храните, на основание чл.275 ал.1 т.2 от
Закона за горите и чл.53 ал.1 и ал.2 от ЗАНН на Р.К.К. с ЕГН ********** *** е наложена глоба в размер на
300 лева за извършено нарушение по чл.257 ал.1 пр.1 т.2 пр.3 от ЗГ във вр. с
чл.12б, ал.1 т.2 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на
горските територии.
Недоволен от наказателното
постановление останал жалбоподателят Р.К., го обжалва в срок, като моли да бъде
отменено като неправилно и незаконосъобразно. Твърди, че не е извършил писаното
нарушение. Обръща внимание, че изискването на текста на чл.12б, ал.1 т.2 от Наредба
№1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии касае лицата
по чл.108 ал.2 от ЗГ, а в обстоятелствената част на НП е посочено, че той има
качеството на лице по чл.235 от ЗГ, което е с различни задължения от това по
чл.108 ал.2 от ЗГ. Счита, че посочения текст от Наредбата не кореспондира с
описанието в обстоятелствената част.
В съдебно заседание жалбоподателят
не се явява. За него се явява адвокат Стоянка Тихолова от АК-Ловеч, която моли
съда да отмени НП като неправилно и незаконосъобразно, като развива изложените
в жалбата съображения.
Ответникът – РДГ – Ловеч, редовно
призован, се представлява от ст.юрисконсулт Станимира Тотева, която счита, че
НП е законосъобразно и правилно. В представените писмени бележки излага
съображения за допуснати нарушения на чл.50 от Наредба №8/08.05.2011г. за
сечите в горите, поради което моли НП да бъде потвърдено.
От събраните по делото писмени
доказателства и от показанията на свидетелите К.В.Г. и П.Г.П., както и от
становищата на процесуалните представители на страните, съдът приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 10.07.2018 година, свидетелят К.В.Г.
в присъствието на свидетеля П.Г.П. съставил Акт Серия Б00А 2012г. с бланков №004812
и рег. №867/11.07.2018г. по регистъра на РДГ-Ловеч против Р.К.К.
с ЕГН ********** ***
с месторабота СЗДП ТП ДГС Лесидрен затова, изготвил карнет-опис за извършено
маркиране за отдел 1076 подотдел „м“ СЗДП ТП ДГС Лесидрен, без маркирацията да
отговаря на изискванията на чл.50 ал.3, 4, 5 и 6 от НЧГ, като дърветата във
вътрешността на ограничените котли нямат положена ГКМ в основата на стъблата, с
което е нарушил чл.257 ал.1 т.2 от Закона за горите във вр. с чл.12б, ал.1 т.2
от Наредба 1 за контрола и опазването на горските територии. Посочено е, че
нарушението е извършено на 24.08.2017г., а е открито на 23.06.2018г. По
съставеният акт, жалбоподателят е написал, че не няма възражения.
В изпълнение на Методическите
указания за разследване на престъпленията и установяване на нарушенията по
горите, така съставения АУАН е бил изпратен на
РП – Ловеч за преценка на наличие на данни за престъпление по чл.235 от НК. С постановление от 16.10.2018 година РП – Ловеч е отказала да образува
досъдебно производство, като е приела, че деянието не съставлява престъпление –
чл.24 ал.1 т.1 пр.2 от НПК.
Въз основа на съставения АУАН е
било издадено атакуваното наказателно постановление.
С оглед императивно вмененото задължение за цялостна
проверка на издаденото наказателно постановление относно неговата законосъобразност,
обоснованост и справедливост на наложеното административно наказание, съдът
прави следните правни изводи:
Въззивната жалба е подадена в
срок и от легитимно лице, поради което е допустима.
Наказателното постановление е издадено от компетентен
орган – Директор на Регионална дирекция по горите – гр.Ловеч, надлежно
оправомощен, видно от приложената към АНП Заповед № РД 49-199/16.05.2011г. на
Министъра на Земеделието и храните.
Наказателното постановление е
издадено в шестмесечния давностен срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН.
При извършената проверка
относно формалните изисквания на ЗАНН, съдът констатира нарушение на
процесуалните правила по налагане на административното наказание.
Налице е несъответствие между
описанието на нарушението и неговата правна квалификация. В АУАН и НП
нарушението е описано по следния начин: „изготвил карнет-опис за извършено
маркиране, без маркирацията да отговаря на изискванията на чл.50 ал.3, 4, 5 и 6
от НЧГ, като дърветата във вътрешността на ограничените котли нямат положена
ГКМ в основата на стъблата.“ Така описаното нарушение е квалифицирано по
чл.12б, ал.1 т.2 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на
горските територии, който текст гласи, че лицата по чл.108
ал.2 ЗГ след получаването на позволителното за сеч са длъжни да не допускат
започване на сечта, в случай че не са спазени изискванията за отбелязване на
дърветата за сеч, обозначаването на технологичните просеки и извозните пътища,
т.е. че е нарушил задължение в качеството си на лице по чл.108 ал.2 от ЗГ. От
приложеното по делото позволително за сеч №0432234 се установява, че лицето по
чл.108 ал.2 от ЗГ е Н.П., а жалбоподателят е извършил маркирането като лице по
чл.235 от ЗГ, т.е. К. не може да извърши нарушение по чл.12б, ал.1 т.2 от Наредба
№1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, тъй като
няма това качество.
От друга страна
неправилното маркиране на дърветата в котела и изготвения за това карнет-опис
представляват по-скоро нарушения по чл.50 от Наредба №8/08.05.2011г. за сечите
в горите, но такава квалификация липсва както в АУАН, така и в НП.
Съгласно чл.42
т.5 и чл.57
ал.1 т.5 и т.6
от ЗАНН, както в акта, така и в наказателното постановление, следва да се
съдържа описание на нарушението, като бъдат посочени и законовите разпоредби,
които са били нарушени. Законосъобразното издаване на наказателното
постановление изисква пълно съответствие между деянието, вменено на нарушителя
така, както е описано в акта и наказателното постановление и посочените като
нарушени правни норми.
Неправилната
квалификация на нарушението всякога води до отмяна на издаденото наказателно
постановление, поради което съдът намира заявените с жалбата възражения от
жалбоподателя в този смисъл за основателни и доказани.
Съдебният контрол е
контрол за законосъобразност на наказателните постановления и при него е
недопустимо да се отстраняват допуснатите нарушения или да се излагат доводи, с
които се тълкува, допълва или поправя волята на наказващия орган. Ето защо
липсва възможност със съдебното решение да се променя правната квалификация на
установеното административно нарушение, като се посочи съответстващата му
законова разпоредба, тъй като така ще се въведат нови съставомерни факти и
обстоятелства, различни от описаните в акта и постановлението.
При изложените съображения,
настоящата инстанция намира, че НП е незаконосъобразно, поради което следва да
бъде отменено.
Водим от гореизложеното и
на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 867 от 17.12.2018 година на инж. Павли П. Богдански –
Директор на Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч, упълномощен със заповед
№ РД49-199/16.05.2011 година на Министъра на земеделието и храните, с което на
основание чл.275 ал.1 т.2 от Закона за горите и чл.53 ал.1 и ал.2 от ЗАНН на Р.К.К.
с ЕГН ********** ***
е наложена глоба в размер на 300 лева за извършено нарушение по чл.257 ал.1
пр.1 т.2 пр.3 от ЗГ във вр. с чл.12б, ал.1 т.2 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за
контрола и опазването на горските територии като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Ловешки административен съд по реда на глава дванадесета от АПК
в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :