Определение по дело №119/2018 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юни 2018 г. (в сила от 18 декември 2018 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20187220700119
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 април 2018 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е   

 

 

гр. Сливен, 13. 06. 2018 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на тринадесети  юни,  две  хиляди  и  осемнадесета  година,  в  състав:

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

            Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 119 по описа на съда за 2018 г., за да се произнесе, съобрази  следното:

 

Производството е образувано по жалба, подадена от С.Р.Ч. с ЕГН: **********, с адрес: ***, против Заповед № 03-РД/5568 от 15.12.2017 г., издадена от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - София, с която е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане на кандидата С.Р.Ч. ИД № на проекта: 20/04/1/0/02004, стойност на проекта: 415 184,15 лева.

С Разпореждане на съда от 10.05.2018 г. е констатирано, че жалбата е нередовна – не е внесена държавна такса в пълния й размер, поради което производството е оставено без движение и на жалбоподателя Ч. е указано в 7-дневен срок, считано от получаване на съобщението, да внесе по сметка на Административен съд – Сливен, държавна такса в размер на 1690 лева и в същия срок да представи по делото документ, удостоверяващ внасянето на определената държавна такса.

В срока за отстраняване на констатираните нередовности на жалбата, по делото е представено становище от жалбоподателя – входирано в съда на 21.05.2018 г., с което е заявено, че тъй като предмет на обжалване е заповед, издадена по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, дължимата държавна такса е внесена.

С Разпореждане на съда от 22.05.2018 г. е констатирано, че не са изпълнени указанията на съда, дадени с Разпореждане от 10.05.2018 г. – не е внесена в указания от съда размер държавна такса, дължима съгласно чл. 27, ал. 6, изр. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ във връзка с чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, във връзка с §4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕСИФ. Жалбата отново е оставена без движение, като на жалбоподателя е указано повторно в 7-дневен срок, считано от получаване на съобщението, да внесе по сметка на Административен съд– Сливен, държавна такса в размер на 1690 лева и в същия срок да представи по делото документ, удостоверяващ внасянето на определената държавна такса. Жалбоподателят Ч. е предупредена, че при неизпълнение в срок на указанията на съда, жалбата ще бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено. Разпореждането е съобщено на жалбоподателя на 28.05.2018 г. Следователно, 7-дневният срок за отстраняване на нередовностите на жалбата изтича на 04.06.2018 г., който е присъствен ден.

В срока за отстраняване на нередовностите на жалбата и до датата на постановяване на настоящото определение нередовностите на жалбата не са отстранени – не е внесена дължима държавна такса в размер на 1690 лева.

Предмет на оспорване в настоящото производство е заповед на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - София, с която е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане по подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

Съгласно чл. 1, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ, с този закон се определя реда за предоставяне на финансова подкрепа чрез безвъзмездна финансова помощ. В ал. 2 на чл. 1 от ЗУСЕСИФ е регламентирано, че средствата от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони са средства от ЕСИФ по смисъла на този закон. В §4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕСИФ /редакция към датата на издаване на оспорената заповед - ДВ, бр. 85 от 2017 г./ е предвидено, че безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони се предоставя при условията и по реда на този закон, доколкото друго не е предвидено в Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета (ОВ, L 347/487 от 20 декември 2013 г.) и Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (ОВ, L 347/549 от 20 декември 2013 г.), в ЗПЗП или в акт по неговото прилагане.

Оспорената заповед е издадена  на основание Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., приета на основание чл. 9а от ЗПЗП. Видно от чл. 1 на Наредбата, посочената Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. е съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

От изложеното следва, че оспорената заповед попада в приложното поле на ЗУСЕСИФ.

В подкрепа на този извод е и действащата редакция на чл. 9а от ЗПЗП, на основанието на който е издадена горепосочената Наредба. В разпоредбата на чл. 9а от ЗПЗП, в редакцията й към датата на издаване на оспорената заповед, е регламентирано правомощието на Министъра на земеделието, храните и горите да издава наредби по прилагането на мерките и подмерките от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., без да са конкретизирани тези мерки и подмерки. С изменението на чл. 9а от ЗПЗП, обн., ДВ, бр. 2 от 2018 г., е извършена такава конкретизация и видно от съдържанието на разпоредбата, Наредба № 9 от 21.03.2015 г. е посочена в чл. 9а, т. 3 от ЗПЗП. В случая жалбоподателят Ч. е кандидатствала за подпомагане по подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Тази подмярка не е сред изрично изброените в чл. 9б, т. 1 от ЗПЗП мерки и подмерки, за които е предвидено производствата пред Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, да се провеждат посредством Интегрираната система за администриране и контрол по реда на глава трета от  ЗПЗП. Подмярката, по която е кандидатствала жалбоподателят Ч., е в обхвата на "останалите мерки и подмерки", посочени в чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП, за които е регламентирано, че производствата пред Държавен фонд "Земеделие"– Разплащателна агенция, се провеждат посредством Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН) по реда и при условията на ЗУСЕСИФ.

По изложените съображения, съдът счита, че по отношение на оспорената заповед е приложима разпоредбата на чл. 27, ал. 6, изр. 1 от ЗУСЕСИФ. Съгласно предвиденото в тази разпоредба и с оглед материалния интерес по жалбата /50 % от 415 184, 15 лева, представляващи заявен размер на финансовата помощ, за която е отказано финансиране/, дължимата от жалбоподателя държавна такса е в размер на 1700 лева, от които е внесена сума в размер на 10 лева. За останалата част от дължимата държавна такса – в размер на 1690 лева, не са представени доказателства за внасяне.

По изложените съображения, подадената жалба следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

            Воден от гореизложеното и на основание чл. 158, ал. 3 от АПК, Административен съд – Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Р.Ч. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед № 03-РД/5568 от 15.12.2017 г., издадена от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 119 / 2018 г. по описа на Административен съд – Сливен.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: